دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

  • ندا خوشرو
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

خشم از انواع احساس های طبیعی در هر انسانی است که ممکن است در صورت بروز در زندگی شخصی افراد و اطرافیانش مشکلاتی را ایجاد نماید؛ در ادامه این مطلب ۱۶ روش مناسب برای کنترل خشم را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار می دهیم.

خشم هیجانی است که همه انسان ها این نوع احساس را در زندگی خود تجربه کرده اند. احساس خشم اگر در هر انسانی به دفعات زیادی اتفاق بیفتد ممکن است به حسی مخرب تبدیل شود که دارای پیامدهای ناگوار و ویرانگر برای فرد و اطرافیانش باشد. روانشناسان راه های زیادی را برای مدیریت و مهار خشم بیان کرده اند که شما می توانید با به کارگیری این روش ها خشم خود را به خوبی کنترل کنید.

احساس خشم در افراد اغلب بر اثر رفتار ناشایست دیگران بوجود می آید؛ خشم و احساس عصبانیت می تواند جزئی و یا حاد باشد. برخی از انسان ها خشم خود را بروز نمی دهند و برخی دیگر ممکن است با نشان دادن رفتار هایی ناشایست خشم خود را بروز دهند که در این صورت بهتر است این افراد با به کارگیری روش های مختلف برای مهار خشم؛ عصبانیت و خشم خود را مهار کنند.

کنترو غلبه بر خشم با 10 روش

روش هایی برای کنترل خشم و عصبانیت

خشم و استرس نوعی احساس هستند که در مواقع مختلفی در انسان ها بروز می کنند. روانشناسان برای کنترل و کاهش استرس و مهار خشم روش های زیادی را پیشنهاد کرده اند و شما می توانید با تمرین و تکرار زیاد این دو نوع احساس را در صورت بروز به خوبی کنترل کنید.

روش های موثر برای کنترل کردن عصبانیت و خشم

۱۶ روش مختلف و کاربردی برای کاهش خشم

خشم و عصبانیت از انواع احساس هایی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود این نوع احساس ها را به وفور تجربه کرده است؛ در ادامه ۱۶ روش برای غلبه برخشم و عصبانیت را مشاهده خواهید کرد.

10 روش ساده و موثر برای کنترل کردن عصبانیت

  •  آرون گروپس

۱. نفس عمیق بکشید.

در مواقعی که احساس عصبانیت می کنید می توانید برای مهار خشم خود از روش ۸-۶-۴ استفاده کنید. ابتدا یک نفس عمیق بکشید و تا عدد ۴ بشمارید و سپس نفس خود را بیرون دهید و تا عدد ۸ بشمارید و این تمرین را به مدت ۴ بار تکرار کنید. در کنار نفس عمیق کشیدن روانشناسان شمردن تا عدد ۱۰ را نیز توصیه کرده اند.

روش هایی بر ای کنترل کردن خشم و عصبانیت

۲. به خشم خود اهمیت ندهید.

خشم را به سادگی نمی توان مهار کرد بنابراین بهتر است هر انسانی سعی کند تا خشم خود را شبیه به ابری تصور کند که به سرعت در حال حرکت است و به زودی از بین می رود.

۳. با دوستان صمیمی خود گفتگو کنید.

بهتر است برای مهار خشم در هنگام احساس عصبانیت با یکی از دوستان صمیمی خود تماس بگیرید و با او درباره علت عصبانی شدن خود صحبت کنید تا احساس خشم شما کمی از بین برود.
غلبه کردن بر خشم

۴. ورزش کردن

زمانی که عصبانیت شما خیلی زیاد است بهتر است با دویدن و یا پیاده روی کردن احساس خشم خود را تخلیه کنید. بر اساس تحقیقات روانشناسان حرکت کردن در مواقع احساس عصبانیت یکی از بهترین روش ها برای مهار خشم و عصبانیت است با حرکت کردن هورمون استرس در بدن فرد عصبی کاهش پیدا می کند و هورمون شادی در بدن آزاد می شود.
10 روش موثر برای مهار کردن خشم

۵. تعمق و مراقبه کردن

اگر شما دائما خشمگین و عصبانی می شوید بهتر است مراقبه کردن را یاد بگیرید و تمرین کنید. برا اینکار روزانه ۱۰ دقیقه تمرین کنید تا بتوانید ذهن خود را در مواقعی که به شدت عصبانی می شوید آرام کنید. مراقبه کردن به این صورت است که شما باید در مکانی راحت و آرام چشم های خود را ببندید و سپس به صورت آگاهانه روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید و همچینن باید بتوانید چگونگی ورود و خروج هوا را در بدن خود احساس کنید و حتی الامکان همه افکاری که در ذهن تان وجود دارد را خارج کنید با این تمرین می توانید در مواقعی که عصبانی هستید به راحتی خشم خود را مهار کنید.
10 روش موثر برای غلبه بر خشم

۶. استفاده از روش هایی برای تحریک

برای اینکه بتوانید خشم خود را کنترل کنید باید از یک محرک شدید استفاده نمایید. می توانید در مواقع بروز احساس خشم با مکیدن آب نبات زنجبیلی و …. و همچنین گاز زدن یک فلفل قرمز به مدت چند بار خشم خود را تا حدودی مهار کنید.

۷. به سلامت بدن خود فکر کنید.

احساس خشم باعث افزایش هورمون عصبانیت و استرس در بدن انسان ها می شود که افزایش این هورمون ها باعث افزایش فشار خون در بدن می شود. پس بهتر است در مواقعی که موضوعی شما را عصبی می کند با آرامش آن مشکل را حل کنید زیرا عصبانیت و خشم زیاد و طولانی مدت باعث می شود که سلامت قلب به خطر بیفتد.
مهار کردن خشم

۸. با ایجاد وقفه خشم خود را مدیریت کنید

وقتی که از فردی و یا مسئله ای عصبانی می شوید می توانید با شمردن آهسته از عدد ۱ تا ۱۰ وقفه ای در عصبانیت خود ایجاد کنید و این کار باعث می شود تا احساس عصبانیت اولیه در شما تا مقدار زیادی فروکش کند. بعد از ایجاد وقفه اگر لازم دانستید می توانید فرد و یا موقعیتی که باعث عصبانیت شده است را ترک نمایید.

۹. غلبه بر خشم با لبخند زدن

زمانیکه به شدت خشمگین هستید بهتر است تلاش کنید لبخند بزنید. لبخند زدن باعث می شود تا حال شما بهتر شود و علاوه بر این خنده باعث کاهش استرس و فشار خون می شود و می تواند نیروهای دفاعی را در بدن به خوبی تقویت کند.
روش هایی برای کنترل کردن خشم

۱۰. قبل از انجام هر عکس العملی به خوبی فکر کنید.

هر فردی در مواقعی که عصبانی می شود ممکن است حرکت غیر منطقی را انجام دهد و یا حرف نسنجیده ای را بزند که در حد شخصیتش نباشد بنابراین بهتر است در مواقع عصبانیت قبل از هر انجام دادن هر حرکت و یا زدن حرفی ناشایست چند دقیقه ای فکر کنید با این کار ضمن مهار خشم می توانید به طرف مقابل خود اجازه دهید که حرکت و یا اشتباه خود را جبران کند.

  کنترل عصبانیت و خشم با 10 روش بی نظیر

۱۱. موسیقی گوش دادن

یکی دیگر از راهکارهای مفید و موثر جهت تسکین اعصاب موسیقی گوش دادن است بنابراین، به منظور برطرف شدن عصبانیت می توانید هدفون بگذارید و موسیقی مورد علاقه تان را گوش دهید و البته از گوش دادن موسیقی پر سرو صدا بهتر است خودداری نمایید.

۱۲. تمرکز کردن بر روی زمان حال

زمانی که عصبانی هستید به گذشته فکر نکنید با این کار امکان دارد شکایات گذشته را به زمان حال خود آورید بنابراین، بر روی آنچه که درحال حاضر می خواهید انجام دهید تمرکز داشته باشید.

راهکارهای کنترل عصبانیت

۱۳. سکوت کردن

همانطور که می دانید در زمان عصبانیت با بالا رفتن حرارت بدن امکان دارد حرف های پر از خشم بزنید که بیشتر از تاثیر گذار بودن باعث آسیب رساندن خواهند شد از این رو، در زمان عصبانیت تصور کنید که لب هایتان به هم چسبیده شده است و قادر به حرف زدن نیستید.

۱۴. انتخاب کردن در دسترس ترین راه حل

از دیگر روش های بسیار مفید و موثر جهت مدیریت کردن خشم انتخاب در دسترس ترین راه حل است مثلاً شاید با دیدن اتاق نامرتب کودک تان و رفتن او پیش دوستش عصبانی شوید اما بهتر است در اتاق کودک تان را ببندید با این روش به صورت موقت خشمتان را کنترل کرده اید بنابراین برای هر وضعیتی که شما را عصبانی می کند می توانید راه حل از این قبیل انتخاب کنید.

کنترل عصبانیت با چند تکنیک آسان

۱۵. تمرین دلسوزی

در زمان عصبانیت تلاش کنید خود را جای دیگری قرار دهید و در واقع موقعیت اتفاق افتاده را از نگاه او بررسی کنید با این کار ممکن است عصبانیت تان کمتر شود.

۱۶. تمرین قدر شناسی

شاید زمانی که خشمگین هستید از نظرتان همه چیز نادرست به نظر آید اما بهترین کار در این زمان این است که بر روی مواردی که درست است تمرکز داشته باشید بنابراین ،با خود فکر کرده و در مورد موارد خوبی که در زندگی تان دارید سپاس گذار باشید این کار به بر طرف شدن عصبانیت تان کمک کرده و آرامش دریافت خواهید کرد.

راه های کنترل خشم

سخن پایانی

هر شخصی در طول زندگی خود احساس عصبانیت را تجربه کرده است که به منظور کنترل آن می توانید روش های زیادی را امتحان کنید، در این بخش از روانشناسی مجله آرگا با ۱۶ روش کاربردی برای کنترل خشم آشنا شدید شما می توانید با انجام دادن این روش ها در مواقعی که عصبی می شود خشم خود را به خوبی مهار کنید و از انجام دادن کارهایی که ممکن است باعث پشیمانی شما شود جلوگیری کنید، به منظور آشنایی بیشتر با خشم می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *