دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه آش دوغ و نکات طلایی ایجاد طعم ایده آل

  • ندا خوشرو
  • ۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

آش دوغ یکی از خوشمزه ترین غذاهای مقوی و اصیل ایرانی می باشد. در این مطلب ما آموزش تصویری پخت آش دوغ همراه با نکات کلیدی طلایی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

آش دوغ یکی از انواع آش های ایرانی و محلی و بسیار خوشمزه است . آش دوغ شامل دستور پخت های متمایزی است که ما در این مطلب رایج ترین طرز تهیه آش دوغ همراه با نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم .

طرز تهیه آش دوغ

ما در این مقاله دستوز آشپزی آش دوغ به همراه نکات طلایی برای طبخ آش با طعمی ایده آل را در اختیار شما قرار داده ایم. که این آش با تزیینی مناسب و زیبا می تواند در ایام افطار ماه رمضان زینت بخش سفره های شما باشد.

طرز تهیه آش دوغ بسیار خوشمزه

مواد لازم برای پخت آش دوغ

برنج : ۲/۳ لیوان (دو، سوم لیوان)
سبزی آش : ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده : ۲۵۰ گرم
آرد برنج : ۱/۳ لیوان (یک،سوم لیوان)
نخود : ۲/۳ لیوان (دو، سوم لیوان)
دوغ : ۳ کیلو
سیر : به میزان لازم
پیاز : ۲ عدد متوسط
نمک و فلفل : به میزان لازم
روغن : ۲ قاشق غذا خوری

مواد لازم به کار برده شده در آش دوغ

دستور پخت آش دوغ

براس ساخت این آش ابتدا نخود را در ظرف مناسبی ریخته و از شب قبل با مقداری آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و چن بار آب آن را عوض کنید. چند ساعت قبل از پخت آش , یک لیوان برنج را درون ظرف مناسبی ریخته و بعد از اینکه برنج را شستید با مقداری نمک و آب بگذارید به طور کامل خیس شود .نخود را در ظرف مناسبی بریزید تا پخته شوند.
پیاز را پوست کنده و در ظرف مناسبی ترجیحا با طرف درشت رنده, ریز کنید و گوشت چرخ کرده را همراه با نمک و فلفل و به پیاز رنده شده اضافه کنید و بخوبی ورز دهید تا با هم مخلوط شوند بعد از مخلوط شدن مواد آن ها را بصورت کوفته های ریز در آورید و در یک تابه مناسب مقداری روغن ریخته و آن ها را سرخ کنید.

طرز تهیه آش دوغ با طعم متفاوت
در قابلمه مناسبی دیگری دوغ را ریخته و تخم مرغ ها را به دوغ اضافه کنید و آنقدر دوغ و تخم مرغ را هم بزنید تا تخم مرغ ها درون دوغ به خوبی حل شوند. توجه کنید که تخم مرغ مانع بریدن دوغ می شود به همین خاطر تخم مرغ ها را در ابتدا به دوغ اضافه کنید.
بعد از اینکه مخلوط دوغ و تخم مرغ یکدست شد آن را روی شعله زیاد گاز قرار می دهیم و آرد برنج و برنج را به این مخلوط اضافه می کنیم و آنقدر هم می زنیم تا برنج یه خوبی با دوغ مخلوط شود سپس قابلمه را روی شعله زیاد گاز قرار می دهیم  و به طور متوالی مخلوط دوغ و برنج را هم میزنیم. هم زدن متوالی دوغ روی شعله زیاد مانع از بریدن دوغ می شود.
تا زمانی این مخلوط را هم میزنیم که برنج نیم پز شود مدت زمان تقریبی هم زدن مخلوط دوغ و برنج ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.
در طرز تهیه آش دوغ بعد از اینکه مخلوط  آش شروع به جوشیدن کرد شعله گاز را کمتر می کنیم و نباید شعله گاز در حالت خیلی کم  قرار گیرد زیرا باعث بریدن دوغ می شود. در این مرحله سیر و سبزی آش را که قبلا خرد کرده ایم به مخلوط اضافه می کنیم .

سبزی آش دوغ

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آش دوغ لذیذ

مخلوط آش دوغ

دیگر آش را هم نمی زنیم و صبر میکنیم تا مخلوط آش کمی غلیظ شود و رنگ سبزی ها تغییر کند سپس نمک و فلفل را به میزان لازم به مخلوط اضافه می کنیم توجه داشته باشید که چون نمک باعث بریدن دوغ می شود نباید از ابتدا به مواد آش اضافه شود و بعد نخود پخته را به آش اضافه می کنیم بعد از اینکه نخود با آش مخلوط شد کوفته های ریز سرخ شده را که قبلا آماده کرده ایم به آش دوغ اضافه می کنیم . می توانید برای تزیین آش از کوفته های ریز سرخ شده استفاده کنید.

طرز تهیه آش دوغ

نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل آش دوغ

۱. در طرز تهیه آش دوغ سبزی آش شامل گشنیز , تره , و شوید و کمی نعناع میباشد بهتر است از سبزیجات تازه و معطر استفاده کنید. از جعفری برای طبخ آش استفاده نکنید زیرا جعفری طعم آش دوغ را به کلی تغییر میدهد.
۲. اگر از سیر استفاده می کنید می توانید سیر را در ظرفی کوبیده و یا به صورت خیلی ریز خرد کنید و در زمان اضافه کردن سبزی آش سیر را هم به آش اضافه کنید.
۳. از زرد چوبه یا ادویه هایی که دارای رنگ هستند استفاده نکنید چون در این آش از دوغ استفاده می شود و رنگ این آش بایستی سفید باشد و اگر از زردچوبه استفاده کنید رنگ آش را به کلی تغییر می دهد.
۴. دوغ آش نباید بسیار شیرین و یا خیلی ترش باشد و همچنین از دوغ فاقد گاز در این آش استفاده کنید.
۵. در این آش از بلغور هم می توان به جای برنج به کار رفته در آن استفاده کرد. اگر از برنج ایرانی در ساخت این آش استفاده کنید علاوه بر این که طعم و عطر دلپذیری به آش می دهد زودتر از سایر برنج ها هم پخته می شود.
۶. معمولا در طرز تهیه آش دوغ به صورت محلی از نخود به تنهایی استفاده می شود ولی می توان از لوبیا نیز در آش دوغ استفاده کرد.

آش دوغ اصیل ایرانی

بعد از پخته شدن کامل آش آن را در ظرف مناسبی بریزید و آش دوغ را تزیین کنید برای تزیین آش دوغ می توان از پیاز سرخ کرده و نعناع داغ و کوفته های ریز گوشت چرخ کرده استفاده کرد. پس از تزیین آش دوغ می توانید آن را در کنار خانواده عزیزتان سرو کنید.

دستور تهیه آش دوغ بدون گوشت

در اغلب شهر ها این آش سنتی با مواد یکسانی پخته می شود، اما برخی مناطق آش دوغ را به صورت آبکی می پسندند، همچنین در برخی شهر ها این آش را همانند آش شله قلم کار و آش گوشت به صورت غلیظ و کش دار دوست دارند، در ادامه شما را با تهیه آش دوغ بدون گوشت آشنا می کنیم.

مواد لازم

  • دوغ/ ۲ لیتر
  • سبزی آش/ ۷۵۰ گرم
  • نخود/ ۲۰۰ گرم
  • برنج/ یک پیمانه
  • سیر داغ/ یک قاشق غذا خوری
  • نعناع داغ/ ۲ قاشق غذا خوری
  • پیاز داغ/ ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه/ به میزان کافی

نحوه تهیه آش دوغ

روش تهیه آش دوغ بدون گوشت

همانند روش قبلی نخود را در آب بخیسانید تا راحت تر پخته شده و نفخ آن گرفته شود و بعد با آب سرد آبکشی کنید و اجازه دهید به همراه مقدار لازم آب داخل قابلمه ای که روی حرارت گذاشته اید، کاملا پخته شود.

در داخل قابلمه ای جداگانه مقدار دو لیوان آب بریزید و بعد از افزودن نصف قاشق چای خوری نمک روی حرارت بگذارید تا آب آن به جوش آید، سپس برنج شسته شده را اضافه کرده و اجازه دهید کمی نرم شود و در آخر نخود های پخته شده را به این مخلوط بیفزایید.

اکنون سبزی آش (شوید، جعفری، گیشنیز) را به مقدار یکسان بعد از شستن، خرد کنید و به قابلمه آش بیفزایید، در صورت تمایل برای خوشرنگ تر شدن آش می توانید قبل از افزودن آن، مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید.

توجه داشته باشید که بعد از افزودن سبزی نباید درب قابلمه را ببندید، زیرا این کار موجب بد رنگ شدن سبزی آش خواهد شد، بعد از حدود ۳۰ دقیقه از پخت آش، دوغ را کم کم به قابلمه افزوده و همزمان هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند.

لازم است برای طرز تهیه این آش از دوغ محلی استفاده کنید و در صورت در دسترس نبودن دوغ محلی می توانید دوغ پاستوریزه گازدار را مورد استفاده قرار دهید، از گذاشتن درب قابلمه بعد از اضافه کردن دوغ نیز پرهیز کنید، زیرا موجب بریده شدن دوغ و خراب شدن ظاهر آش خواهد شد.

دستور تهیه آش دوغ

بعد از اضافه کردن دوغ، حدود ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید و بعد مقداری نمک و فلفل سیاه بیفزایید، اکنون آش شما آماده شده و بعد از تزیین با پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ می توانید آماده سرو کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *