دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اسهال در بارداری را چگونه درمان کنیم؟

  • پروین حیدریان
  • ۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

اسهال در دوران بارداری مشکلی طبیعی و عادی است که ممکن است در هر زمانی از دوران بارداری رخ دهد. در اکثر مواقع اسهال در بارداری خود به خود و با رعایت نکات مهمی که در این مقاله گفته شده است بهبود می یابد. در ادامه با روش های موثر برای پیشگیری و درمان اسهال بارداری آشنا خواهید شد.

تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که هرگز سابقه مشکلات گوارشی نداشته اند، احتمال این افراد برای ابتلا به یبوست در بارداری، همچنین اسهال در دوران حاملگی افزایش می یابد. روش های فراوانی و همچنین بسیار راحتی برای بهبود و درمان این مشکلات وجود دارد.

در دوران حاملگی سندرم روده تحریک پذیر تشدید می شود و یکی از عوامل ایجاد اسهال در دوران حاملگی این مشکل است. در طی دوران بارداری، مادر ممکن است مواد غذایی غیر معمول و متفاوت میل کند که در نتیجه باعث می شود تا تاثیراتی را در دستگاه گوارش بگذارد و این امر موجب بروز اسهال در دوران حاملگی شود. همچنین هنگامی که عفونت های ویروسی مانند ویروس نوراک و روتاویروس به بدن زن باردار وارد می شوند ممکن است اسهال آبکی با حجم زیاد ایجاد شود. این مشکل با مبارزه بدن مادر با عفونت بر طرف و بهبود می یابد.

اسهال در دوران بارداری

اسهال در بارداری و روش های موثر برای درمان آن

یکی از انواع اسهال در دوران حاملگی، اسهال به دلیل عفونت های باکتریایی می باشد که باعث می شود زن باردار تند تند و به صورت مکرر به توالت برود و مدفوع نماید. در این عارضه بیمار مشکل شکم درد دارد، حجم مدفوع کم است، در مدفوع گلبول های سفید و خون دیده می شود و در برخی از آن ها تب نیز ایجاد می شود. معمولا اسهال با گذشت زمان بهبود می یابد اما گاهی اوقات ممکن است که علائم اسهال شدید تر شود، آب بدن خود را از دست بدهید یا کاهش وزن را داشته باشید و همچنین بیشتر از ۴۸ ساعت تب داشته باشید و این دما کاهش نیابد باید سریعا به پزشک مراجعه شود. ایجاد اسهال در دوران حاملگی و یا اسهال در هر فردی مستقیما به مواد غذایی که میل می کند مرتبط است.

بارداری

مصرف مایعات برای بهبود اسهال در دوران حاملگی

یکی از روش های درمان طبیعی برای اسهال در دوران حاملگی مصرف و نوشیدن مایعات فراوان به خصوص آب می باشد. اسهال ممکن است بر اثر کاهش آب بدن صورت گرفته باشد که با استفاده از مایعاتی که می خورید باید این آب از دست رفته بدن باز گردد. می توانید علاوه بر آب از دمنوش های گیاهی، آبمیوه های طبیعی و انواع سوپ استفاده نمایید. همچنین می توانید برای تهیه یک مایع مفید و موثر برای درمان اسهال در دوران حاملگی از محلول نوشیدنی و مخلوط ۸ قاشق شکر، نصفه قاشق چای خوری نمک و یک لیتر آب جوشیده استفاده نمایید. هنگامی که این مواد را با هم مخلوط کردید اجازه دهید تا خنک شوند و سپس در طی روز این مایع را بنوشید تا آب از دست رفته به بدن باز گردد و اسهال شما بهبود یابد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درمان اسهال حاملگی با تغذیه درست

تغذیه در بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. برای درمان اسهال در حاملگی سعی کنید غذاهایی که فیبر کمتری دارند مصرف کنید. غذاهایی که فیبر کمی دارند شامل موز، نان سفید، برنج سفید، سیب زمینی، ماهی و مرغ کاملا پخته شده، گوشت گوساله و گوشت کبابی هستند که این مواد مغذی هم بدن مادر و هم فرزند آینده را با برنامه غذایی متعادل حفظ می کند. همچنین باید از مصرف غذاهای مضر برای مادر و جنین حلوگیری نمایید. این غذاهای نامناسب شامل نوشابه های گازدار، گوشت چرب و سفت، غذاهای پر ادویه، پوست سبزیجات و میوه جات، کافئین، غذاهای شیرین و یا شیرین کننده های مصنوعی هستند و باید از مصرف این مواد غذایی اجتناب نمایید.

اسهال در بارداری

استراحت برای کاهش اسهال دوران حاملگی

برای بهبود و کاهش علائم اسهال در دوران حاملگی باید به اندازه کافی استراحت نمایید. این استراحت موجب می شود تا بدن آرام شود و بهبود این مشکل را فراهم می کند.

روش های پیشگیری از اسهال در دوران حاملگی

  • باید غذاهایی را انتخاب و مصرف کنید که به طور کامل پخته شده باشند. علاوه بر این تا جایی که می توانید از مصرف غذاهای مانده جلوگیری نمایید و اگر تمایل به مصرف آن غذای مانده داشتید، از نگه داشتن آن اطمینان حاصل نمایید و قبل از شروع به مصرف، آن را دوباره و کامل گرم نمایید.
  • تغییرات در رژیم غذایی در دوران بارداری را به تدریج شروع نمایید و از مصرف غذاها و عادات غذایی مضر در این دوران خودداری نمایید.

درمان خانگی اسهال در حاملگی

در صورت ابتلا به اسهال باید در این دوران، تحت معالجه پزشک قرار گیرید، اما از آنجا که مصرف داروهای اسهال در دوران حاملگی با محدودیت هایی همراه است، بنابراین با استفاده از درمان های خانگی زیر می توانید آن را کنترل کنید :

اسهال در حاملگی

  • کاهش مصرف غذا های  محرک و مسهل؛ خوردن غذا های تند و پر ادویه، همچنین غذا های چرب و سرخ کردنی، شیر، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های دارای شیرین کننده های مصنوعی، میوه های خشک، غذا های فیبردار و گوشت قرمز  اسهال را تشدید خواهد کرد.
  • برنج، موز، نان تست و سیب از مواد غذایی مفید به منظور درمان خانگی اسهال در حاملگی می باشند.
  • مصرف آب و مایعات فراوان
  • محلول ORS نیز روش موثری برای رفع اسهال است، می توانید این محلول را در منزل و با آب و نمک و شکر تهیه کنید.
  • می توانید داروهایی که موجب بروز اسهال شده اند را کنار گذاشته و با تجویز پزشک دارو های دیگری را جایگزین نمایید.
  • مصرف آب سیب طبیعی
  • مصرف بیسکویت های ترد و تازه به عنوان میان وعده
  • مصرف گوشت مرغ و گوشت های بدون چربی
  • مصرف سیب زمینی آبپز پخته در کنار غذا های خود
  • مصرف ماست تازه

درمان اسهال در ماه آخر حاملگی

اسهال در آخرین ماه حاملگی کاملا طبیعی می باشد و نشان دهنده آمادگی بدن برای درد های زایمان و تولد نوزاد می باشد. البته این امر می تواند به دلایل دیگری همچون عفونت ها و بیماری های گوارشی نیز رخ دهد، اما به طور کلی در صورت ابتلا به اسهال در ماه آخر حاملگی از مصرف قرص اسهال باید اجتناب شود، زیرا می تواند مشکلات جدی برای جنین به وجود آورد.

اسهال بارداری

حال بهترین روش برای درمان اسهال در این دوران انتخاب یک رژیم غذایی مناسب با مصرف آب و مایعات زیاد بوده تا کم آبی بدن جبران شود، همچنین لازم است از مصرف مواد غذایی چرب و محرک همچون شیر اجتناب کنید و در صورت تشدید علائم اسهال ظرف ۴۸ ساعت و مشاهده اسهال خونی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید برای درمان اسهال در دوران حاملگی به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب اکثر موارد اسهال در دوران حاملگی با رعایت نکات در مصرف مواد غذایی خود به خود بهبود می یابند. اما نکته ای که در این میان مهم است این است که مدت زمان ابتلا به اسهال طولانی شود ممکن است موجب بروز بی آبی بدن شود که این عارضه برای جنین و مادر مضر است. اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید.

  • تب دارید و مدت زمان این طولانی شود.
  • اگر دفع ادرار کاهش یافته است.
  • اگر در مدفوع خون مشاهده کردید و یا دچار گرفتگی شدید هستید.
  • اگر مدت زمان ابتلا به اسهال بیش تر از ۴۸ ساعت باشد.

اسهال در حاملگی

همان طور که در این مقاله ملاحظه کردید مهمترین نکته و مضر ترین عامل اسهال در دوران بارداری ایجاد کم آبی در بدن مادر است که هم برای جنین و هم برای مادر خطرناک می باشد. با رعایت نکات برای پیشگیری و روش های درمان اسهال در دوران حاملگی که در این مقاله ملاحظه کردید از ایجاد این عارضه پیشگیری و یا آن را درمان کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *