دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی وان پلاس ۱۱R و نگاهی به قابلیت های جذاب این اسمارتفون

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

در فوریه ۲۰۲۳ گوشی وان پلاس ۱۱R در هند رونمایی شد. این قاتل پرچمدار از تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک و دوربین ۵۰ مگاپیمسلی پیشرفته بهره می برد.  این مطلب به بررسی وان پلاس ۱۱R می پردازد.

گوشی وان پلاس ۱۱R شباهت زیادی به آخرین پرچمدار این برند یعنی وان پلاس ۱۱ دارد. این اسمارتفون در فوریه ۲۰۲۳ در هند مورد رونمایی قرار گرفت. در ادامه قصد داریم به بررسی وان پلاس ۱۱R پرداخته تا ببینم چه قابلیت ها و مشخصات جذابی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

نقد و بررسی وان پلاس ۱۱R

برند وان پلاس که عبارت قاتل پرچمدار را با گوشی های قدرتمند و خوش ساختش با نصف قیمت گوشی های پرچمدار به دنیا معرفی کرد پس از معروفیت و عرضه اسمارتفون های سری وان پلاس ۷ به یکی از سازندگان این گوشی های پرچمدار گران قیمت تبدیل شد و دیگر اسمارتفون های قاتل پرچمدار (میان رده پیشرفته) را معرفی نکرد.

اما بعد از مدتی با عرضه موفق گوشی وان پلاس ۱۱ دوباره توانست خود را به عنوان یکی از سرآمدهای این حوزه معرفی نماید. در این راستا گوشی وان پلاس ۱۱R را در بازار هند رونمایی که با قیمت پایه حدودا ۶۰۰ دلار نسخه اقتصادی تر محسوب می شود. کمپانی وان پلاس در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) همزمان با رونمایی از نسخه جهانی وان پلاس ۱۱ و هدست بی سیم وان پلاس بادز پرو گوشی میان رده پیشرفته وان پلاس ۱۱R را در هند رونمایی کرد.

این گوشی در بازار چین با اسم وان پلاس Ace 2 شناخته می شود. وان پلاس ۱۱R گوشی قاتل پرچمداری است که از پردازنده اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک و دوربین ۵۰ مگاپیکسلی پیشرفته ای بهره می برد که قبل از این در وان پلاس ۱۱ حضور داشت. از این رو جایگاه بالایی را در رده میانی به دست می آورد. در ادامه به بررسی وان پلاس ۱۱R بیشتر می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

سال گذشته وان پلاس نسخه ۱۰r را به عنوان نسخه بین المللی وان پلاس Ace معرفی نمود و این روند در سال جاری نیز در دو اسمارتفون تکرار شده است. بررسی ها نشان می دهد وان پلاس Ace 2 یا وان پلاس ۱۱R شباهت زیادی به آخرین پرچمدار این برند یعنی وان پلاس ۱۱ دارد  و به جز برخی تغییرات جزئی مانند تفاوت در رنگ آمیزی و برداشتن نشان هاسلبلاد از بین دوربین های پنل پشتی همان ترکیب قبل را شاهد هستیم.

  •  آرون گروپس

وان پلاس ۱۱R در دو رنگ مشکی و نقره ای عرضه می شود و دارای پوشش شیشه ای گوریلاگلس ۵ در پنل پشتی می باشد. قاب گوشی نیز آلومینیومی است. این اسمارتفون در ابعاد و وزن تمایز خاصی با نسخه وان پلاس ۱۱ ندارد و با ابعاد ۸.۷* ۷۴.۳* ۱۶۳.۴ میلی متر و وزن ۲۰۴ گرم کاملا شبیه برادر بزرگتر خود می باشد.

نکته جالب این جاست که وان پلاس ۱۱R دارای بازگشت اسلایدر جانبی قطع صدا است که در وان پلاس ۱۰r وجود نداشت. به طور کلی بررسی ظاهر وان پلاس ۱۱R نشان می دهد مشابه با نسخه وان پلاس ۱۱ طراحی و ساخته شده و تنها در کیفیت ساخت و متریال به کار رفته کمی تفاوت وجود دارد.

بخش پشتی همانطور که اشاره شد از شیشه مات با جنس نرم و جالبی ساخته شده  که به شکل خمیده به قاب متصل می شود. جزیره دوربین ها به فرم دایره ای روی این بخش جا خوش کرده که با یک بخش مجزا از بدنه پشتی به فریم وصل می شود. سه عدد لنز و یک فلش ال ای دی در این دایره حضور داند و فاقد بیرون زدگی زیاد هستند.

از همکاری هاسلبلاد در بخش دوربین خبری نیست. وسط پنل پشتی نیز نشان وان پلاس حضور دارد. تنوع رنگ بدنه زیاد نبوده و تنها در دو رنگ مشکی و نقره ای ارائه می شود. البته طراحی مات و بافت خاص منحصر به رنگ مشکی بوده و در رنگ نقره ای از جنس شیشه معمولی تقریبا براق استفاده شده است.

ضمنا بررسی ها نشان داد وان پلاس ۱۱R فاقد گواهی IR است که بیشتر به خاطر اقتصادی بودن استفاده نشده است. مواد استفاده شده برای ساخت گوشی کیفیت خوبی دارند و سبب شده وزن گوشی کمی افزایش یابد. البته تقسیم وزن مناسب بوده و آنقدر هم بالای دستگاه سنگینی زیادی حس نمی شود و در کنار فرم خمیده پنل پشتی استفاده از گوشی در طولانی مدت دست ها را خسته نمی کند.

به دلیل خمیده بودن نمایشگر و بخش پشتی و وزن سنگین وان پلاس ۱۱R فریم هم طراحی خمیده دارد و در لبه ها قسمت کمی را احاطه می کند. در این قسمت برای ارزان شدن دستگاه، پلاستیک به کار رفته اما ظاهر آن شبیه فلز است. در سمت راست گوشی کلید پاور قرار دارد و پس از مدتی فقدان کلید محبوب و کاربردی سایلنت مجددا بازگشته و در بالای این قسمت قرار دارد.

در طرف چپ نیز کلیدهای ولوم به سبک گوشی های آیفون طراحی شده که دسترسی به آن ها را راحت تر می کند. بالای گوشی شاهد حضور میکروفن، فرستنده مادون قرمز هستیم که در بیشتر گوشی های این بازه قیمتی استفاده نمی شود و حضور آن می تواند برای برخی جالب و کاربردی باشد.

در پایین نیز اسپیکر، میکروفن، پورت تایپ سی و شیار سیمکارت قرار داد که تنها از دو سیمکارت پشتیبانی نموده و از کارت حافظه جانبی خبری نیست. با این که وان پلاس ۱۱R گوشی تقریبا سنگین و بزرگی به شمار می رود اما این موارد خیلی اذیت کننده نبوده و کیفیت ساخت خیلی خوبی دارد. اگرچه در بعضی قسمت ها از میانبر برای کاهش هزینه ها استفاده شده اما می تواند حس یک گوشی بالارده خوب را القا کند.

صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی

با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی زیبا و کم حاشیه نمایشگر وان پلاس ۱۱R که به شکل خمیده ساخته شده تقریبا کم و کاست خاصی ندارد و از مشاهده محتوای آن لذت خواهید برد. دوربین سلفی وسط صفحه درون هول پانچی کوچک قرار دارد و در بالای آن اسپیکر مکالمه به عنوان اسپیکر دوم و استریو مورد استفاده قرار می گیرد.

این صفحه نمایش ۶.۷۴ اینچی فلوید آمولد رزولوشن ۱۲۴۰*۲۷۷۲ پیکسل را به همراه نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز ارائه می دهد. نمایش بیش از یک میلیارد رنگ و رزولوشن بالا موجب شده ترکیب رنگ و وضوح نمایشگر وان پلاس ۱۱R خیلی زیاد باشد و رنگ های کرم و شفاف بیشتر در دید باشند.

با کمک قابلیت اچ دی آر ۱۰ پلاس تماشای ویدیو یا محتوا با این صفحه نمایش کاملا لذت بخش می شود. نرخ بروز رسانی به طور هوشمند با توجه به برنامه و کاری که انجام می دهید، تغییر پیدا می کند تا هم تجربه روانی را زمان استفاده از گوشی داشته و هم مصرف باتری بهینه باشد.

ضمنا نرخ لمسی ۳۶۰ هرتزی نیز تا حدودی سبب روان تر شدن پاسخ دهی نمایشگر به ویژه در بازی های اکشن و با عملکرد بالا شود. روشنایی صفحه نمایش در حالت عادی ۵۰۰ نیت و در حالت خودکار تا ۱۴۵۰ نیت می رسد و در نور زیاد و فضای باز نیز می توان به راحتی محتوای نمایشگر را مشاهده کرد.

نمایشگر به شکل خمیده و با حاشیه بسیار کم ساخته شده اما این خمیدگی زیاد اذیت کننده نبوده و تاچ های اشتباهی چندان روی نمی دهد ولی برای نصب و یافتن گلس مناسب با مشکل روبرو می شوید. گوریلاگلس پیش فرضی نیز روی نمایشگر نصب نشده و باید هنگام استفاده خیلی مراقبت نمایشگر باشید.

حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایش تعبیه شده که دارای دقت و سرعت خوبی است و مانند گوشی های گران تر وان پلاس عمل می نماید. گفتنی است صفحه نمایش وان پلاس ۱۱R تراکم پیکسلی ۴۵۰ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد و حدود ۹۳.۳ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص می دهد.

این صفحه نمایش فاقد فناوری LTPO بوده ولی نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی آن بنا به گفته شرکت سازنده می تواند بین ۵ حالت ۴۰، ۴۵، ۶۰، ۹۰، ۱۲۰ هرتز تغییر یابد. کنتراست خوب، فناوری کاهش نور با فرکانس ۱.۴۴۰ هرتز، پوشش صد درصدی از محدوده رنگ sRGB, DCI-P3 از دیگر مشخصات پنل مذکور هستند.

اسپیکر

برای وان پلاس ۱۱R اسپیکر استریو استفاده شده و صدا به طور همزمان از اسپیکر مکالمه و اسپیکر پایین گوشی پخش می شود. کیفیت صدای اسپیکرها خیلی خوب بوده و صدا به صورت بالانسی از بالا و پایین گوشی پخش می گردد. بلندی صدا اندکی فدای کیفیت شده و نمی توان انتظار صدای خیلی بلند و فراگیر از آن داست.

ضمنا از جک هدفون ۳.۵ میلی متری خبری نیست و یا بایستی از تبدیل تایپ سی استفاده یا از هندزفری بلوتوثی استفاده نمایید.

دوربین سه گانه

بخش دوربین وان پلاس ۱۱R به طبع اقتصادی شدن و کاهش قیمت با کاستی هایی نسبت به نسخه وان پلاس ۱۱ روبرو شده است. البته عملکرد دوربین گوشی های وان پلاس خیلی خوب نبوده و به پای رقبای آن ها نمی رسد. بیشتر افراد به علت طراحی، قدرت سخت افزاری بسیار خوب و رابط کاربری نزدیک به اپل گوشی های این برند را انتخاب می کنند.

برای وان پلاس ۱۱R در پنل پشتی سه دوربین با لنزهای ۵۰ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسل اولتراواید و ۲ مگاپیکسل ماکرو در نظر گرفته شده است و از لنز تله فوتو خبری نیست. لنز اصلی از سنسور سونی بهره می برد و عکس ها با رنگ طبیعی به ثبت می رساند که دارای جزئیات بسیار و رنج دینامیکی مناسب هستند.

در نور کم نیز تصاویر خوبی ثبت می شود ولی دارای نویز هستند. عکس های پرتره ای که با این لنز ثبت می شوند جزئیات و رنگ خوبی دارند. لنز اولترا واید اندکی افت کیفیت داشته و رنگ ها را سرد و بی روح ثبت می کند. لنز ماکرو نیز تقریبا بی فایده بوده و کیفیت مناسبی ارائه نمی دهد.

با این دوربین ها می توان به فیلمبرداری ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پرداخت. کیفیت فیلم ها و رنج دینامیکی آن ها خوب بوده و دارای جزئیات مناسب می باشد. لرزشگیر اپتیکال نیز برای این سنسور استفاده شده که عملکرد خیلی مناسبی نداشته و برخی اوقات خوب عمل نمی کند.

دوربین سلفی گوشی وان پلاس ۱۱R به لنز ۱۶ مگاپیکسلی مجهز است که در شرایط نوری مناسب می تواند سلفی های شارپ با جزئیات خوب و رنگ های طبیعی به ثبت برساند. در ضمن امکان فیلمبرداری ۱۰۸۰ پیکسل تا ۳۰ فریم را هم فراهم می کند.

به طور کلی همانطور که اشاره شد بخش دوربین گوشی مذکور نقطه قوت آن محسوب نمی شود. و اکثر مواقع می تواند پاسخگوی نیازهای معمولی شما به دوربین باشد.

سخت افزار و نرم افزار

به خاطر ذات اقتصادی و قاتل پرچمدار بودن وان پلاس ۱۱R نمی توان از آن انتظار جدیدترین تراشه و پردازنده را داشت. در این گوشی تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ به کار رفته که هنوز قدرت خیلی خوبی دارد و به راحتی از پس جدیدترین بازی ها با گرافیک بالا و فریم خوب بر خواهد آمد.

سیستم خنک کننده استفاده شده نیز به خوبی مشکل دمای پردازنده را مدیریت می کند و با افت ناگهانی و زیاد در استفاده طولانی مدت از گوشی روبرو نمی شوید. البته دما هنگام استفاده سنگین تا حدی بالا می رود و به حدود ۴۰-۴۲ درجه سانتی گراد می رسد.

قابل ذکر است وان پلاس ۱۱R در دو نسخه با حافظه رم ۸ و ۱۶ گیگابایت به همراه حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ارائه می شود که اگر حافظه ذخیره سازی بیشتر مدنظر شما است باید نسخه با رم ۱۶ گیگابایت را انتخاب کنید. در بخش نرم افزاری نیز برای وان پلاس ۱۱R سیستم عامل گوشی بر پایه اندروید ۱۳ و رابط کاربری اکسیژن او اس ۱۳ قرار دارد.

مشکلات و باگ هایی که در نسخه های قبلی مشاهده شده بود سبب شده وان پلاس دوباره به تجربه روان و سبک بازگردد تا کاربران را خرسند نماید. طبق گفته شرکت سازنده سه بروزرسانی اندروید برای این گوشی ارائه خواهد شد و تا چهار سال آپدیت های امنیتی جدید را دریافت می کند.

باتری خوب

با توجه به بررسی ها باید گفت وان پلاس در بخش باتری وان پلاس ۱۱R کم کاری نداشته و باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی را در این گوشی به کار برده است. شارژدهی باتری با توجه به قدرت سخت افزاری و جزئیات نمایشگر کاملا خوب و بهینه می باشد و در استفاده معمولی و عادی از گوشی می تواند حدود ۷ ساعت شارژ دهی نماید.

 در بخش شارژ باتری نیز خیال شما آسوده باشد زیرا درون جعبه گوشی آداپتور ۱۰۰ واتی هایپر قرار دارد که توسط آن می توان در عرض نیم ساعت باتری را فول شارژ نمود. شارژدهی خوب و سرعت شارژ خیلی بالا سبب می شود از این نظر با کمبودی روبرو نشوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *