دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشانه های تشخیص و روش های درمان وسواس گربه

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

درمان وسواس گربه ها آسان نمی باشد و گاها باید از روش های دارویی برای کاهش نشانه ها در این حیوانات استفاده کرد ولی قبل از هر چیزی بهتر است این بیماری را در آن ها بشناسید تا بتوانید با تشخیص به موقع برای درمان اقدام کنید.

گربه ها نیز همانند انسان ها امکان دارد که به OCD های عملی دچار شوند از این رو بهتر است با این بیمار روانی در گربه ها نیز آشنا شوید و آگاهی خود را در مورد روش های درمان وسواس گربه ها افزایش دهید تا بتوانید این مورد را در آن ها درمان کرده و از آن ها به عنوان یک حیوان خانگی بهتر مراقبت نمایید.

اطلاعاتی در مورد وسواس گربه

اطلاعاتی در مورد درمان وسواس گربه

OCD فکری و عملی علاوه بر انسان ها امکان دارد در گربه ها نیز دیده شود و در این مورد گربه ها از خودشان رفتار های غیر تکراری و بدون هدف و بسیار اغراق آمیز نان می دهند و این موارد می تواند نگران کننده باشد. برای مثال اگر گربه شما به این مدل وسواس دچار باشد امکان دارد بدن خود را تا حدی لیس بزند که زخم شود. البته این مشکل نشانه های دیگری نیز دارد و می تواند در هر گربه ای با شدت های متفاوتی بروز نماید بنابراین در ادامه اطلاعاتی در این مورد به شما خواهیم داد تا بتوانید با این ویژگی هایی که گربه ها از خود نشان می دهند بیش تر آشنا شوید.

نشانه های وسواس در گربه ها

OCD یکی از بیماری های می باشد که می تواند دارای نشانه های متفاوتی در این حیوانات باشد از این رو بهتر است با تمامی علائم آن ها آشنا باشید. نشانه های OCD در گربه ها عبارت است از :

  • داشتن آوا های تکراری و مداوم
  • نظافت بیش از حد
  • داشتن راه رفتن های طولانی و بی دلیل
  • مکیدن های شدید
  • جویدن پارچه و سایر اجسام

  علائم وسواس گربه

دلایل ایجاد این بیماری

این بیماری همانطور که در انسان ها دارای دلیل می باشد در گربه ها نیز چنین است و می تواند دلایلی داشته باشد. در ادامه یک سری از این دلیل ها را برایتان خواهیم گفت.

  •  آرون گروپس
  • عکس العمل های شدید صاحب گربه
  • بی توجهی به گربه ها و در عین حال تشویق کردن گربه ها به انجام این رفتار ها
  • استرس های ناشی از تغییرات محیطی
  • فار روانی
  • اسارت ان ها در خانه
  • اختلالات روانی

روش های تشخیص این مشکل

برای درمان وسواس گربه باید ابتدا با روش های تشخیص این بیماری آشنا شد.معمولا برای تایید شدن و یا رد شدن این بیماری از حیوان شما آزمایش خون و ادرار گرفته می شود و در بسیاری از حیوانات امکان دارد که بیماری های زمینه ای دچار این مشکل شده باشند و این رفتار ها نیز می تواند به دنبال تربیت نادرست، زندانی کردن گربه، درگیری با سایر حیوانات خانگی و استرس و اضطراب در حیوان باشد.

درمان وسواس گربه

در واقع اگر دامپزشک به حالت ها عصبی این گربه ها مشکوک شود می تواند از سی تی اسکن و ام آر آی برای آن استفاده کرد و مغز و نخاع گربه را مورد بررسی قرار داد تا بتوان مشکلات او را شناسایی و حل نمود. در واقع اگر این OCD ها بر نظافت تاکید بیش تری داشته باشد امکان دارد گربه شما آلوده به انگل و یا سایر اختلال های پوستی می باشد و باید از سایر روش ها برای نمونه برداری استفاده کرد تا بعد از نتایج آزمایش ها مشخص شود که چرا گربه شما به این بیماری دچار شده است. معمولا برای تشخیص های بهتر در این زمینه گربه را از نظر خارش، درد و قدم زدن های بیهوده و همچنین رفتار های بی هدف دیگر بررسی می کنند. هر کدام از موارد گفته شده می تواند ناشی از یک سری از بیماری ها و مشکلات خاص باشد.

خارش در گربه می تواند ناشی از داشتن انگل، درماتیت های قارچی، باکتریایی، آلرژیک و یا مشکلات سرطان پوست و یا بثورات پوستی باشد. درد در بدن گربه می تواند ناشی از اختلال های سیستم عصبی و یا حساسیت های بسیار شدید به لمس و محرک ها ایجاد شود.

قدم زدن های بیهوده در گربه ها می تواند یکی از رفتار های جنسی عادی بوده و یا درد های مزمن که گرفتار می شوند ممکن است این عارضه را با خود به همراه داشته باشند.

نشانه های وسواس در گربه ها

درمان های خاص

معمولا برای درمان وسواس گربه ها باید از روش های متفاوتی استفاده کرد و اولین و بهترین روش غیر دارویی کاهش استرس محیطی می باشد که گربه در آن زندگی می کند. در واقع داشتن برنامه روزانه منظم به گربه شما کمک می کند تا از حال و احوال OCD رها شود و به راحتی می تواند غذا خوردن، بازی و اوقات خود را پیش بینی کرده و از این رو احساس بهتری خواهد داشت و کم کم OCD خود را کاهش می دهد.

در واقع برای این که بتوانید از استرس گربه خود بکاهید سعی کنید اتفاقت و حوادث غیر منتظره را از او دور کنید و این را بدانید که حبس کردن و زندانی کردن این حیوان ها کار درستی نمی باشد و معمولا استفاده از عوامل بازدارنده موضعی برای پیشگیری از نظافت راه درستی نمی باشد.

باید بدانید که درمان قطعی و کاملی برای وسواس گربه ها وجود ندارد. با این حال شما می توانید با استفاده از روش های ساده و کاربردی نشانه های این بیماری را به شدت کاهش دهید و نباید در زمان نشان دادن این رفتار ها گربه را تقویت کنید زیرا این کار می تواند منجر به افزایش رفتار شده و گربه بار ها و بار ها آن رفتار را تکرار خواهد کرد.

زیر نظر دامپزشک برای این حیوانات می توانید از مکمل های تغذیه ای و آرمش بخش ها مانند تریپتوفان، ال تیانین، ویتامین ها و برخی از گیاهان نیز استفاده کنید و در این میان باید سعی کنید عامل های استرس زا را از گربه خود دور کنید. همچنین یادتان باشد که پارچه ها را از دسترس این حیوان دور کرده و سعی کنید فیبر غذای آن ها را به شدت افزایش دهید.

درمان مشکلات گربه وسواس دار با دارو

درمان های دارویی

یک سری از دارو ها هستند که برای درمان وسواس گربه به کار می روند و شما نباید به صورت خودسرانه از آن ها استفاده کنید زیرا می تواند عوارض سیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد. این دارو ها شامل Clomipramine، fluoxetine و Paroxetine می باشد و می تواند در طی دوره درمانی مشکل گربه شما را از بین برده و OCD او را به حداقل برساند.

عارضه هایی که این دارو ها ایجاد می کنند ممکن است در جهت برگشت خوردن غذا، کاه و یا نداشتن اشتهای سابق در گربه، خشک شدن بیش از حد دهان و آریتمی های قلبی و بی حالی را به همراه داشته باشد از این رو بدون نسخه هرگز از این دارو ها استفاده نکنید.

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید با دانستنی های دیگر در مورد گربه ها  مانند آموزش شستن گربه و  انواع نژاد گربه آشنا شوید و برای این کار کافی است از لینک های داده شده استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *