دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با انواع نژاد گربه و ویژگی های ظاهری هر یک از آن ها آشنا شوید

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

اگر قصد دارید گربه خانگی خریداری کنید و انتخاب در بین نژادهای مختلف برای شما دشوار است. پیشنهاد می شود این مطلب را مطالعه تا با انواع نژاد گربه آشنا شده و بتوانید گربه خانگی محبوب خود را انتخاب نمایید.

بیش از هفتاد نژاد گربه وجود داشته ولی کمتر از ۴۰ نژاد آن خانگی می باشند. هر نژاد گربه مشخصات خاص خود را دارد و ممکن است انتخاب گربه خانگی دلخواه با وجود گزینه های متعدد کمی دشوار باشد. از این رو سعی داریم در این مطلب شما را با انواع نژاد گربه آشنا تا در انتخاب گربه خانگی خود با آگاهی بیشتری اقدام کنید.

آشنایی با انواع نژاد گربه خانگی

ممکن است انتخاب گربه مناسب در بین انواع نژاد گربه با خصوصیات مختلف در ابتدا کمی دشوار و سردرگم کننده به نظر برسد ولی با اختصاص کمی وقت و مطالعه این مقاله می توانید بهترین انتخاب خود را از بین انواع نژاد گربه داشته باشید و نژاد گربه خانگی محبوب خود را پیدا کنید.

باید اشاره کرد بیشتر از هفتاد نژاد گربه وجود داشته که کمتر از چهل نژاد آن گربه خانگی می باشد. هر نژاد گربه مشخصات خاص خود را داشته و شخصیت هر گربه ای تا حدود زیادی به نژادش بستگی دارد. با کسب اطلاعات در مورد انواع نژاد گربه می توانید نژاد گربه خانگی محبوب خود که با شخصیت و سبک زندگی شما تناسب بیشتری داشته باشد را پیدا کنید. در ادامه با ۹ نژاد گربه شاخص آشنا می شوید.

۱.  گربه پرشین

نژاد پرشین یکی از محبوب ترین انواع نژاد گربه در دنیا می باشد و گربه پرشین یک حیوان خانگی بسیار لاکچری محسوب می شود. ضمنا گربه پرشین کلاسیک نیز که با عنوان گربه صورت عروسکی ایرانی شناخته می شود یکی از نژاد های پرشین اصیل محسوب می شود.

قابل ذکر است گربه پرشین خود به گونه های مختلفی تقسیم می شود و نژاد لانگ هیر پرشین یکی از قدیمی ترین نژادهای گربه بوده که در قرن هفدهم میلادی طبقه اشراف آن را نگهداری می کردند. نژاد پرشین سر گرد، چشم های درشت و گرد، بینی کوچک و لپی پر دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ضمن پاهای حیوان گرد و قوی بوده و دم گربه با جثه اش متناسب است و از لحاظ پوشش بدنی بسیار پر مو می باشد. گردن نژاد پرشین قوی و کلفت و موها در قسمت سینه بلندتر و ضخیم تر می باشد. پاهای جلویی حیوان پر مو و گوش و انگشت ها نیز موهای بلندی دارد. به طور کلی بدن حیوان عضلانی و قوی می باشد.

در میان نژاد پرشین هفت رنگ خالص از جمله سفید، طوسی آبی، کرم، مشکی، یاسی، سرخ و شکلاتی وجود دارد. گربه پرشین سفید دارای چشم آبی یا مسی رنگ بوده یا یکی از چشم ها مسی و دیگری آبی رنگ است. پرشین دسته نقره ای طلایی به عنوان چین چیلا شناخته شده و سایه روشن های نقره ای و طلایی دارد.

گربه چین چیلا موی سفید داشته و روی صورت پاها، دم و بدن خال های مشکی پراکنده ای دیده می شود. موهای پا و صورت نژاد پرشین یکسان بوده و رنگ تیره تری نسبت به نژاد چین چیلا دارد. پرشین طلایی هم رنگ چین چیلا بوده یا سایه روشن دارند.

۲. گربه حبشی

گربه حبشی دارای گوش های تیز، نسبتا بزرگ و نوک دار می باشد. سر حیوان پهن و تا حدودی مثلثی است. چشمان بادامی و رنگ چشم ها ترکیبی از سبز، فندقی، طلایی یا مسی می باشد. این نژاد برونگرا، بسیار فعال، خیره سر و باهوش است. گربه حبشی از انواع گربه های بغلی نبوده زیرا بیش از حد سرگرم کنجکاوی بازی می گردند.

صدای حیوان آرام و دلنشین بوده و برای شاد ماندن به عشق و تعامل بسیاری با صاحب خود نیاز دارد. اگر در طی روز فعالیت نداشته و به گربه حبشی توجه نشود، دچار افسردگی می شود. این گربه معمولا با دیگر گربه ها کنار آمده اگرچه مایل است فضا و قلمرو خاص خود را داشته باشد. جنس ماده نژاد حبشی گاهی در کنار دیگر گربه ها زود از کوره در می رود.

گربه حبشی به علت کنجکاوی و لذتی که از جستجو در محیط به ویژه بلندی ها می برد، شناخته شده می باشد. این نژاد معقول بوده و هرگز ریسک غیر ضروری انجام نمی دهد. ضمنا گربه حبشی شکار گر بسیار قابلی است و عاشق اسباب بازی می باشد. به طوری که ساعت ها با یک توپ بازی می کند.

حتی دوست دارد چیزی که پرتاپ می شود را برای شما بیاورد. ناگفته نماند نژاد حبشی از محبوب ترین و باهوش ترین انواع نژاد گربه در امریکا گزارش شده است.

۳. گربه رگدال

اسم رگدال از خلق و خو و رفتار آرام و متین این گربه به هنگام برداشتن از زمین یا در آغوش گرفتنش بر می گردد. در انگلیسی رگدال به معنی عروسک پارچه ای می باشد. گربه رگدال دارای چشمانی آبی رنگ و بدن روشن با نقاط تیره در ناحیه صورت، گوش دم و پا می باشد. این نژاد قوی و بزرگ جثه با موهای نیمه بلند نرم و مخملی هستند.

ذات آرام و مطیع نژاد رگدال مشخصه ای است که احتمالا از نژاد سیامی و پرشین به ارث برده و مطیع بودن بیش از حد گربه به علت روئین تن بودن در مقابل درد به آن اطلاق شده است. رگدال گربه ای با محبت، باهوش، متین، آرام و تحت کنترل است.

۴. گربه مو کوتاه آمریکایی

برخی عقیده دارند که گربه مو کوتاه آمریکایی از نسل گربه های اروپایی می باشند که توسط مهاجرین به امریکای شمالی برده شده تا محصولات خود را از آفات موش خانگی و صحرایی ایمن سازند. این گربه رایج ترین انواع نژاد گربه در ایالات متحده محسوب می شود.

نژاد مو کوتاه امریکایی گربه بسیار ورزیده ای می باشد و دارای اندامی بزرگتر، کشیده و قوی تر از خویشاوندش مو کوتاه بریتانیایی است. به این گربه، گربه کارگر نیز اطلاق می شود. مو کوتاه امریکایی به مراقبت زیادی نیاز نداشته و به طور معمول سالم، خونگرم، مهربان و با غریبه ها اجتماعی هستند.

گربه نر از ماده بزرگتر بوده و وقتی رشدش کامل می شود به وزن ۵-۷ کیلوگرم می رسد. ماده بالغ هنگامی که به رشد کامل رسید یعنی در سن ۳-۴ سالگی به وزن ۳.۵-۵.۵ کیلوگرم می رسد. شبیه بیشتر گربه سانان، مو کوتاه امریکایی می تواند بین ۱۵ تا ۳۰ سال عمر نماید و اغلب به واکسیناسیون سالانه، چکاپ دامپزشکی و تغذیه با کیفیت نیاز دارند.

گربه نژاد مو کوتاه امریکایی معمولا دم بلند و اندامی ترکه ای دارد و بیش از ۸۰ رنگ و طرح مختلف دیده می شود. برخی از این نژاد حتی رنگ سیاه، قهوه ای یا ترکیبی دارند. معروف ترین مو کوتاه امریکایی گربه ماده نقره ای است که لکه های سیاه غلیظ روی زمینه نقره ای بدنش وجود دارد.

۵. گربه سیامی

این نژاد پر سر و صداترین نژاد گربه به شمار می رود. سیامی معمولا بسیار با محبت و باهوش بوده و به خاطر ماهیت اجتماعی اش شناخته شده می باشد. بیشتر گربه های سیامی از بودن با انسان ها لذت می برند و گاهی برونگرا می شوند. اغلب این نژاد گربه به صاحب خود وابسته می شوند.

قابل ذکر است گربه سیامی تایلندی یا اصل برخی از ویژگی های سیامی مدرن را دارد. مثلا الگوی رنگ و پوشش موی بدن کوتاه بوده البته به کوتاهی نژاد مدرن نیست. ولی در قسمت سر و شکل بدن با هم تفاوت هایی دارند. این نژاد دارای یک گونه غربی است که پاهای تقریبا بلند، جثه لاغر اندام ولی با استقامت، استخوان بندی متوسط است.

در حالی که گونه شرقی سری مثلثی با گونه های گرد دارد و پوزه مثلثی آن بیرون زده است. گوش حیوان تقریبا بزرگ است و نسبت به سیامی مدرن در محل بالاتری قرار گرفته است. چشم های گربه از متوسط تا تقریبا بزرگ، به شکل بادامی بوده و بیش از اندازه شرقی نیست.

۶. گربه بمبئی

گربه بمبئی نژاد ترکیبی از گربه های پرمیس سیاه و نژاد مو کوتاه امریکایی می باشد. این گربه بسیار خیره کننده بوده و حیوان شدیدا مهربانی است. گربه بمبئی مایل است به خانواده ملحق شود و به محبت و توجه نیاز دارد. از این رو برای کودکان مناسب است. گربه بمبئی مستقل نبوده و به توجه صاحب و اطرافیانش نیاز دارد و تنهایی طولانی مدت را نمی پسندد.

اگرچه این نژاد به توجه نیاز دارد ولی ترجیح می دهد با یک شخص خاص ارتباط داشته که از همه بیشتر با او صمیمی شود. در کل نژاد بمبئی باهوش، بازیگوش، و خواستار توجه می باشد. همچنین تمایل دارد با دیگر گربه ها سازش داشته زیرا به رعایت مقررات موجود در خانه احترام می گذارد.

این گربه صدای خرخر مشخصی دارد و عاشق جمع کردن بدنش است. در روزهای سرد می توان بمبئی را کنار هر منبع گرمایی که نزدیکش باشد پیدا کرد.

۷. گربه برمه ای

گربه برمه ای اصالتا به ناحیه ای از تایلند متعلق است که سیام نامیده می شود. این گربه در گونه استرالیایی تا ۲۴ سال عمر می کند. همچنین به علت جثه تپلی که دارد در دنیای گربه ها شناخته شده می باشد. برمه ای بسیار بازیگوش بوده و انرژی و علایق دوران کودکی را تا بزرگسالی ادامه می دهد.

این نژاد برخی خصایص سگ ها را هم دارند مثل آوردن اشیایی که پرتاپ می شود یا تکان دادن دم. نژاد برمه ای با کودکان مهربان و خوب برخورد می کنند. آن ها برای نگهداری در منزل گزینه مناسبی محسوب می شوند و از مسافرت با خودرو هم لذت می برند. نژاد برمه ای دارای چشم های طلایی یا زرد رنگ هستند.

پوشش بدن حیوان صاف و براق و در بخش انتهایی شبیه ساتن است. این نژاد شبیه اکثر موکوتاه ها به شانه و کوتاه کردن مو خیلی نیاز ندارد. گونه بریتانیایی برمه ای معمولی تر بوده در حالی که گونه آمریکایی این نژاد قوی تر است. معمولا این نژاد بین ۱۶-۱۸ سال عمر می کند که از عمر بسیاری گربه ها بیشتر می باشد.

برمه ای جثه کوچک تا متوسط داشته و وزن آن به ۴-۶ کیلوگرم می رسد. این نژاد گربه مانند نژاد سیامی سر و صدای زیادی داشته ولی ملایم تر و شیرین تر به نظر می رسد. حیوان بسیار با محبت بوده و از مصاحبت با انسان لذت می برد و طرفدار این است که گربه دست آموز انسان ها باشد و از برقراری ارتباط قوی با صاحب خود خرسند می شود. همچنین این نژاد خیلی مستقل نبوده و از تنها ماندن طولانی مدت رنج می برد.

۸. گربه دون رکس

نژاد گربه دون رکس از انواع گربه های بازیگوش و خیلی وابسته به انسان ها می باشند و طرفدار مکان های بلند و مرتفع هستند. این نژاد گربه موهای نرم، کوتاه و مجعد دارد و به طرز غیر عادی گوش های بزرگی دارد که روی سر پهن حیوان قرار گرفته است. چشم های گربه بزرگ و بینی تاحدودی سربالاست. برعکس اکثر گربه ها سبیل حیوان خیلی کوتاه و فرفری می باشد.

گربه دون رکس خیلی فعال، بازیگوش و بسیار اجتماعی است. این نژاد پرش زیادی داشته و دوست دارد در مکان های مرتفع قرار بگیرید. نزاد مذکور رفیق و همدمی وفادار می باشد که معمولا فرد مورد علاقه خود را اتاق به اتاق دنبال کرده تا در فرصت مناسب به آغوشش بپرد. دون رکس معمولا یک نفر اصلی خانواده را انتخاب و تمام محبت خود را وقف او می کند. این نژاد بسیار باهوش بوده و می تواند گربه را تعلیم داد تا رفتار و حرکات خاصی انجام دهد.

۱۰. گربه هیمالین

گربه هیمالین محبوب ترین نژاد گربه پرشین می باشد. گربه هیمالین دارای موهای بلند بوده چشم های آبی رنگ و رنگ براق تر بدن آن را از پرشین متمایز می کند. این گربه از ترکیب نژاد پرشین و سیامی به وجود آمده است. بدن گربه هیمالین گرد و پاها کوتاه است که پریدن به اندازه و ارتفاعی که بقیه گربه ها می پرند را برای آن ها دشوار می کند.

برخی از این گربه ها بدنی شبیه انواع نژاد سیامی داشته و می تواند حتی تا ۲ متر هم پرش داشته باشند. نژاد هیمالین خوش اخلاق، باهوش و دارای همراهانی اجتماعی می باشد. به خاطر ژنی که از سیامی ارث برده از نژاد پرشین فعال تر می باشد. اکثرا گربه هیمالین را همدمی بی نظیر برای درون خانه می دانند.

آن ها آرام، موقر و خوش خلق می باشند ولی بازیگوش هم هستند. این نژاد شبیه نژاد سیامی دوست دارد چیزی که برایش پرتاپ می شود را برای شما بیاورد. همچنین یک تکه کاغذ مچاله یا یک اسباب بازی ساعت ها هیمالین را سرگرم می کند. هیمالین بسیار وابسته و شیفته صاحبش بوده زیرا به همراهی و حمایت او نیاز دارد.

این نژاد به عشق و محبت مشتاق بوده و دوست دارد مورد نوازش قرار گیرد و موهایش شانه شود. شبیه بیشتر گربه های مو بلند، هر روز باید موهای گربه هیمالین نیز شانه شده تا سالم بماند و ظاهر حیوان در بهترین وضع خود باشد. همچنین ممکن است به شستشوی روزانه نیز نیاز پیدا کند.

همچنین در صورت علاقمندی برای آشنایی با گربه اسکاتیش و انواع نژاد سگ پشمالو می توانید از این لینک ها بازدید کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *