دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حس امنیت در کودکان چگونه ایجاد می شود؟ و چطور از بین می رود؟

  • سعیده ستاری
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

موارد زیادی برای ایجاد حس امنیت در کودکان وجود دارد که بازی کزدن با کودکان و ابراز عشق و محبت در خانواده یکی از این راهکار ها می باشد، البته عواملی هم وجود دارد که این حس امنیت را از بین می برد که در این مطلب برای شما بیان کردیم.

کودکان از هر جهت والدین خود وابسته می باشند و بدون آنها احساس امنیت نمی کنند دوران بود که یکی از مهم‌ترین دورانی می باشد که انسان در طول زندگی اش آن را تجربه می‌کند. در نهایت پیشرفت هایی که انسان در دوران کودکی انجام می دهد می تواند زمینه ای برای پیشرفت های بزرگتر در سنین بزرگسالی باشد. ما در این مقاله از مجله آرگا در مورد حس امنیت در کودکان صحبت می کنیم.

به وجود آوردن حس امنیت در کودکان

آشنایی با حس امنیت در کودکان

مفهوم حس امنیت با امنیت تا حدود متفاوت است به گونه ای که امکان دارد و امنیت نداشته باشد ولی این حس را داشته باشه که در شرایط عمل به سر می‌برد یا در موارد دیگر امکان دارد که شخص امنیت داشته باشد اما همیشه از اتفاقات و حوادث وحشت داشته باشد این امر نشان‌دهنده نبود احساس امنیت می باشد این مورد در بچه ها نیز قابل مشاهده است یعنی اینکه امکان دارد کودکان با اینکه در مکان امن می باشند ولی احساس ناامنی می‌کنند و نمی‌توانند به درستی قضاوت کنند.

احساس امنیت به صورت کامل تابع خود امنیت نیست و عوامل دیگر نیز در ایجاد آن دخالت دارند زمانی که احساس امنیت در کودکان صحبت میکنیم فقط و امنیت مالی و جانی آنها اشاره نمی‌کنیم کودکان باید از نظر احساسی و عاطفی نیز احساس امنیت نمایند والدین نقش تاثیرگذاری در تامین امنیت کودکان دارد ولی در بعضی از موارد ایجاد احساس امنیت در کودکان را یاد میبرند در چنین شرایطی والدین باید یاد بگیرند که چگونه می توانند احساس امنیت را در کودکان خود به وجود بیاورد و موجب پیشرفت کودکان در مسیر زندگی شوند.

بعضی از والدین فکر می‌کنند که با تامین امنیت مالی و جانی میتوان بچه ها را در مسیر پیشرفت و احساس امنیت قرار داده با وجود اینکه امکان دارد در بعضی از موارد ایجاد احساس امنیت در بچه ها به این سادگی ها هم نباشد در نهایت والدین بایستی احساس امنیت اطفال خود را تنها در پول و ملاقات جانی از آن ببینند.

به وجود آوردن احساس امنیت در کودکان یکی از مسائل بزرگ بعضی از والدین است که قادر نیست و آن را حل نمایند این دسته از والدین به طور معمول کاملا با احتیاج های کودک خود آشنایی ندارند و نمی توانند حس امنیت را به او انتقال دهند. البته در بعضی از موارد نیز مشاهده شده است که والدین نسبت به حس امنیت در فرزند خود بی توجه هستند.

  •  آرون گروپس

معرفی حس امنیت در بچه ها

دقت داشته باشید که احساس امنیت در کودکان کلید موفقیت آنها در مسیر زندگی می باشد در نهایت باید احساس امنیت را در کودکان خود به وجود بیاورید تا بتوانند با خیالی آسوده و مسیر زندگی خود را بیابند و در آن پیشرفت کنند.

۱. بازی کردن با کودکان

بازی کردن با آنهایکی از عالی ترین راه حل هایی می باشد که والدین قادر هستند با استفاده از آن با اطفال خود ارتباط برقرار نمایند و احساس امنیت را به آنها انتقال دهند زمانی که والدین با بچه های خود بازی می کنند و آنها احساس امنیت را اعلام می‌کند زمانی که بچه ها از سوی والدین و اطرافیان خود توجه کافی را دریافت می‌کنند احساس امنیت بالایی دارند و در مسیر پیشرفت قرار خواهند گرفت. بازی قادر از طریق جان و احساسات منفی کودک را به صورت کامل تخلیه نماید و به این ترتیب باعث القای حس امنیت به او شود در نهایت باید با بچه ها خود بازی کنیم تا تنش‌های آنها تخلیه شود و احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

۲. ابراز عشق و محبت در خانواده

یکی از مواردی که موجب ایجاد حس امنیت در کودکان می‌شود این است که خانواده خود را خوشحال ببینند والدین بایستی کودکان خود را در آغوش بگیرند و با محبت به آنها، نشان دهند که در مسیر زندگی کودکانشان حامی و پشتیبان آنها می باشند. ابراز محبت به کودکان فضایی را برای کودک وجود می‌آورد که او احساس کند و مورد قبول و خانواده اش می باشد و اعضای خانواده او در شرایط سختی که امنیت تو را تهدید می‌کند کنار او خواهند بود. برنامه کودک احساس امنیت می روند و بدون ترس و واهمه به سوی پیشرفت و آینده‌ای بهتر حرکت می کند.

معرفی حس امنیت در کودکان

۳. حرف نزدن از مشکلات زندگی

بعضی از والدین عادت دارند زمانی که با خانواده خودش به سر میبرم از دشواری‌های کار خود، بی پولی، وامهای عقب افتاده و غیره بگویند. احتمالاً این مسائل برای والدین زیاد اهمیت ندارد ولی اگر بچه ها این حرف‌ها را بشنوند امکان دارد که حس امنیت آنها نابود شود. در نهایت، بهترین کار این است که والدین زمانی که درباره مشکلات زندگی حرف میزنند بچه ها در آنجا حضور نداشته باشند.

عوامل نابودگر احساس امنیت در بچه ها

مواردی وجود دارند که می توانند حس امنیت در بچه هارا نابود کننده در نهایت کودک احساس ناامنی می کند و از مسیر پیشرفت خارج میشود در ادامه بعضی از این عوامل را برای شما معرفی می کنیم.

۱.محیط های نامناسب

حضور یافتن کودکان در محیط های نامناسب و یا ناامن می‌تواند موجب نابودی احساس امنیت در آنها بشود در نهایت والدین باید از قرار گرفتن کودکان در چنین محیط های استرس زا و پرهیجان اجتناب کنند در غیر این صورت احساس امنیت در کودکان نابود می شود.

توضیح در مورد حس امنیت در بچه ها

۲. در کنار هم نبودن خانواده

بچه ها هنگام احساس امنیت را تجربه می‌کنند که خانواده آنها در کنارشان باشد حتی اگر غیبت یکی از اعضای خانواده طولانی مدت باشد امکان دارد که احساس امنیت بچه ها نابود شود در نهایت تلاش کنید که زمان هایی را پیش خانواده خودتان بگذرانید و وقت گذراندن با خانواده خودتان اجتناب نکنید.

۳. بی توجهی والدین به کودکان

اگر والدین به کودکان خود توجهی نکنند و نیازهای آنها را برطرف کنند کودک احساس ناامنی می کند و همواره نگران خودش است، والدین باید به کودکان خود توجه کنند و به آنها نشان دهند که پشتیبان فرزندانشان هستند.

هم اکنون که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک کمبود محبت در کودکان کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *