دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

انواع نژاد سگ پا کوتاه و خصوصیات ظاهری آن ها

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

پیش از تصمیم به خرید سگ نخستین موردی که باید به آن اهمیت بدهید، نژاد سگ است. اگر مایلید تا با انواع نژاد سگ پاکوتاه آشنا شوید، با این مطلب همراه آرگا باشید.

معمولا برای نگهداری سگ خانگی، سگ های کوچک و بامزه بیشتر طرفدار دارند. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب شما را با انواع نژاد سگ پا کوتاه آشنا نماییم تا حیوان خانگی مناسب سلیقه خود را پیدا کنید.

آشنایی با انواع نژاد سگ پا کوتاه

سگ ها متنوع ترین پستاندارن دنیا محسوب می شوند که بیش از ۴۵۰ نوع نژاد مختلف مانند نژاد سگ باکسر و نژاد سگ شیواوا، نژاد سگ گریت دین و … را شامل می  شوند. از این میان برخی افراد دوست دارند به نگهداری و مراقبت از سگ های خانگی اقدام کنند.

 سگ خانگی بایستی خصوصیات و ویژگی هایی داشته باشد تا برای نگهداری در منزل یا آپارتمان مناسب بوده و هر نوع سگی برای زندگی در کنار شما ایده آل نخواهد بود. به طور معمول سگ های کوچک و بامزه برای نگهداری در منزل بیشتر طرفدار دارد. پیش از تصمیم به خرید سگ خانگی، نخستین موردی که باید درباره آن تحقیق کرد، نژاد سگ مدنظر می باشد.

برای این که نژاد سگ خانگی پاکوتاه مناسب سلیقه خود را پیدا کنید باید به ویژگی های مهم سگ ها دقت کنید. علاوه بر سایز، زیبایی، هوش، میزان جنب و جوش سگ نیز حائز اهمیت است. به طور مثال نمی توان در آپارتمان های کم متراژ، سگ های بزرگ و پر جنب و جوش را نگهداری کرد. در ادامه با انواع سگ نژاد پاکوتاه آشنا می شوید تا در انتخاب سگ خانگی پا کوتاه خود با آگاهی بیشتری اقدام کنید.

تاریخچه نسل سگ پا کوتاه

با این که امروزه سگ های پا کوتاه، گونه ای جذاب و خاص از سگ های آپارتمانی محسوب می شوند ولی در حقیقت این نسل به علت روی دادن جهش ژنتیکی به وجود آمده اند که با اسم کوتولگی اندروپلاستی و یا کندرودیسپلازی شناخته می شود که سبب کوتاه شدن استخوان پاها می گردد.

  •  آرون گروپس

این جهش ژنتیکی موجب شده تا هورمون های رسد در این نوع سگ به اندازه مورد نیاز ترشح نگردد. این نسل از سگ ها صرفا از نظر فیزیکی با بقیه نژادها فرق دارند ولی از نظر رفتار مشابه سایر نژادها می باشند. از نظر تنوع رنگی نیز متنوع بوده با این حال اکثر به رنگ های قهوه ای، سفید و مشکی معروف بوده و نگهداری می شوند.

تاریخچه نسل سگ پا کوتاه به حدود ۱۲۰۰ سال قبل باز می گردد که برای نخستین بار در روم باستان مشاهده شد و بعد به سایر کشورها نیز راه یافت. این سگ از گذشته تا حالا به علت داشتن جثه خیلی کوچک موفق شده به راحتی در معادن یا مکان های کوچک خود را از خطر مخفی نماید.

خصوصیات ظاهری و رفتاری سگ پا کوتاه

نژاد سگ پا کوتاه همانطور که از اسمش پیداست پاهای خیلی کوتاهی داشته و طول پاها بسته به نوع سگ متفاوت است. ولی به طور کلی ویژگی اصلی ظاهری آن داشتن پاهای کوتاه  و بدنی کشیده می باشد به طوری که گاهی بدن آن ها حتی نزدیک زمین می رسد.

نژاد مذکور گونه های مختلفی داشته که خاستگاه هر یک از آن ها ممکن است به کشورهای مختلفی بازگردد. این نوع سگ گاهی نسبت به بدن سر بزرگی داشته و فک و دندانهایش کوچک هستند. انواع زیادی از نژاد سگ پا کوتاه وجود دارند ولی نمی توان بلافاصله بعد از تولد ویژگی آن ها را شناسایی کرد.

بلکه بایستی ۶-۸ ماه از زمان تولد بگذرد تا مطمئن شد که سگ متولد شده پاکوتاه است یا نه. این کار توسط دامپزشک تعیین می شود. از خصوصیات رفتاری این نوع سگ ها که نگهداری آن ها را در آپارتمان راحتتر می کند این است که علیرغم جثه کوچک، رفتاری آرام داشته و با کودکان ارتباط خوبی برقرار می کند.

همچنین سگ پاکوتاه مهربان و بازیگوش بوده و می تواند شبیه بسیاری از نسل های دیگر خوب تربیت شود. البته به علت متنوع بودن این نوع سگ ها ممکن است خصوصیات رفتاری متفاوتی با هم داشته باشند.

۱. اسپانیل تبتی

نژاد سگ پا کوتاه مذکور در گذشته با لقب سگ نگهبان شناخته می شد. اسپانیل تبتی، پاهای بسیار کوتاهی دارد به طوری که بدنش خیلی نزدیک زمین است. این سگ باهوش، اجتماعی و پر تحرک است و به عنوان سگ خانواده می تواند انتخاب خوبی باشد. چرا که وقت گذرانی با صاحب خود را خیلی دوست دارد و به هر چیز دیگری ترجیح می دهد.

۲. سگ پودل

سگ پودل یک سگ خانگی بامزه است که با بچه ها هم ارتباط خوبی داشته و با جثه کوچک و پاهای کوتاه انواع مختلفی دارد. از جمله سگ پودل عروسکی، مینیاتوری، و پودل استاندارد. وزن این نوع سگ از ۳-۳۴ کیلوگرم متغیر بوده که به نوع آن بستگی دارد. پودل عروسکی از بهترین نژاد این سگ ها محسوب می شود ولی تنها مشکل آن ها پارس کردن مداوم است که البته می توان آموزش داد تا کمتر این کار را انجام بدهند.

در صورت انتخاب پودل به عنوان سگ خانگی باید وقت زیادی را صرف تفریح با آن نمایید زیرا انرژی زیادی دارد.

۳. سگ داکسهوند یا سگ داشهوند

این نوع نژاد سگ پا کوتاه به سگ سوسیسی هم معروف است. جثه سگ داکسهوند بسیار کوچک بوده به طوری که گونه مینیاتوری آن در جیب و کیف هم جا می شود. قد این سگ تقریبا ۱۵-۱۷ سانتی متر و وزن آن بین ۴-۵ کیلوگرم است. داشهوندها برعکس جثه کوچک، وفادار و شجاع هستند. ولی دقت کنید که به علت پاهای کوتاه مستعد بیماری های مربوط به ستون فقرات نیز می باشد.

ضمنا در آلمانی نژاد داشهوند به معنی سگ گورکن است. بدن سگ باریک و کشیده بوده و گوش های نسبتا بزرگ و افتاده ظاهر حیوان را خیلی خاص نموده است. این نوع سگ مهربان، سرزنده، و بانمک بوده و بویایی قوی دارد. سگ داشهوند در اوایل قرن ۱۷ در آلمان به جهت شکار در رو و زیر زمین مورد پرورش قرار گرفت.

هدف از پرورش این نژاد، حیوانی است که بتواند با بدن دراز و پاهای کوتاهش زمین را کنده و وارد آن شده تا گورکن ها را پیدا و با این موجودات ناخوشایند بجنگد. سگ داکسهوند سه نوع پوشش بدن شامل موهای صاف، فر یا بلند دارد. و در دو سایر مینیاتوری و استاندارد وجود دارد. همچنین رنگ های مشکی، برنزی، حنایی یا قهوه ای دارد.

میانگین عمر سگ داکسهوند بین ۱۲-۱۶ سال بوده و البته این میزان به عوامل متعددی از جمله تغذیه، شرایط بهداشتی و مراقبتی هم بستگی دارد. این نژاد در کشورمان جزو نژادهای کم یاب است و قیمت آن به وارد کننده بستگی دارد.

۴. سگ شیتزو

این نژاد سگ جزو بهترین نژادهای سگ خانگی به شمار می رود. به آن سگ عروسکی نیز اطلاق می شود که یک سگ بسیار آموزش پذیر می باشد. سگ شیتزو بسیار مهربان بوده و مهمترین ویژگی ظاهری آن موهای بلند و بامزه ای است که می توان به دلخواه آن را مرتب نمود.

سگ شیتزو عاشق پیاده روی بوده خیلی پر جنب و جوش و پر سرو صدا نیست. در صورتی که دوست دارید سگ خانگی آرامی داشته باشید شیتزو می تواند بهترین انتخاب باشد. محیط زندگی این سگ نباید گرم باشد. اگرچه شیتزو ممکن است زیاد اجتماعی نباشد ولی با کمی وقت گذاشتن برای سگ خانگی خود می توانید مطابق سلیقه خود شیتزو را آموزش بدهید.

غذای مورد نیاز حیوان به اندازه یک لیوان در روز می باشد که این میزان می تواند متغیر شود. وزن سگ نیز بسته به سنش بین ۲-۷ کیلوگرم و اندازه قد آن تقریبا ۲۵ سانتی متر می باشد.

۵.  سگ پامرانین

یکی از بهترین انواع سگ خانگی پاکوتاه، پامرانین است که در رنگ های نارنجی، قرمز، مشکی، قهوه ای، خاکستری، کرم و مشکی وجود دارد. این سگ به روباه شباهت زیادی داشته و موهایش بسیار زیبا است. وزن حیوان حدود ۳ کیلوگرم بوده و جزو سگ های سبک وزن و بغلی محسوب می شود که با توجه به جثه کوچکش می تواند گزینه خوبی برای نگهداری در آپارتمان و منزل باشد.

ضمنا این سگ به صاحبش وابستگی زیادی نداشته و برای افرادی که مجبور هستند سگ خانگی شان را برای مدت طولانی در منزل تنها بگذارند، گزینه عالی به شمار می رود.

۷. سگ بولداگ

سگ بولداگ انگلیسی یا فرانسوی برخلاف ظاهر جدی اش بسیار مهربان بوده و با کودکان ارتباط خوبی برقرار می کند. در ضمن برای نگهداری در آپارتمان گزینه مناسبی می باشد. با توجه به این که حیوان تحرک کمی دارد برای گروه سنی سالمندان نیز مناسب بوده و از ویژگی های رفتاری بولداگ می توان به شجاعت، قدرت و صبر اشاره کرد. همچنین دارای فک و دندان قوی هم می باشد.

۶. سگ پاپیلون

با توجه به شواهد، این نژاد سگ به قرن ۱۶ میلادی باز می گردد. پاپیلون رفتار دوستانه ای داشته و قدرت یادگیری حیوان بسیار زیاد است. ضمنا باهوش، سریع و فعال است. وزن حیوان بین ۱-۴کیلوگرم بوده و قد آن ۲۰-۲۷ سانتی متر گزارش شده است.

۸. سگ یورکشایر تریر

این نژاد، به انواع مختلفی مانند اشپیتز تقسیم بندی می شود. نژاد مذکور به کندن چاله و حفر زمین بسیار علاقه داشته و از پاهای کوتاهش در این راستا می تواند به خوبی استفاده نماید. یورکشایر تریر بسیار پر انرژی و باهوش است که سبب تربیت پذیری حیوان شده و خیلی شجاع است.

قیافه حیوان بسیار بانمک و بامزه بوده و یکی از سگ های مناسب برای نگهداری در آپارتمان و فضاهای کوچک به شمار می رود. سگ یورکشایر تریر خیلی مورد توجه خانم ها بوده و برای آن ها انتخاب خوبی است. از آنجا که حیوان فعالیت کمی داشته و زود خسته می شود نگهداری آن در خانه امکان پذیر است.

همچنین این سگ به پیاده روی هر روزه نیاز دارد و حیوان خیلی شجاعی است و از هر چیزی زود نمی ترسد. و اگر به ریزش موی سگ خود حساس هستید، این نژاد سگ انتخاب خوبی است زیرا ریزش موی کمی دارد. وزن آن نیز حدود ۴ کیلوگرم است.

۱۰. سگ ولش کورگی پمبروک

این نژاد سگ کوچک و بامزه ای است که جزو سگ های خانگی محبوب و پرطرفدار هم محسوب می شود. کورگی پمبروک بسیار اجتماعی و حرف گوش کن بوده و برای خانه های ویلایی که به مراقبت و نگهبانی نیاز دارند، مناسب می باشد. همچنین از بهترین نوع سگ خانگی با پاهای کوتاه برای خانه های بزرگ و حیاط دار هم محسوب می شود. این سگ ورزشکار خوبی بوده و دمش کوتاه است.

۹. سگ کاردیگن

این نژاد سگ پا کوتاه به سگ به دم پشمالو معروف بوده و در گذشته به آن سگ چوپان گفته می شده است. کاردیگن گوش دراز و پاهای خیلی کوتاهی دارد. همچنین سگ خیلی پرقدرتی است که مهربان، هوشیار و باهوش هم از خصایصش به شمار می رود.

سگ بیچون فرایز

سگ بیچون فرایز از نظر ریزش موی کمی که دارد جزو بهترین نژاد سگ خانگی محسوب می شود و می توان گفت تمیزترین سگ خانگی نیز به شمار می رود که برای افراد حساس به موی حیوانات بهترین گزینه خواهد بود. این سگ عروسکی بانمک به صاحب خود بسیار علاقه داشته و با دیگران روابط اجتماعی خوبی برقرار می کند. البته حیوان کمی بازیگوش بوده و به این نیاز دارد که وقت زیادی را با آن به تفریح و بازی بپردازید.

۱۲. سگ چی واوا

سگ چی واوا هم از انواع نژاد سگ های پا کوتاه خانگی خوب محسوب می شود که جثه بسیار کوچکی داشته و لاغر اندام است. حیوان وزن کمی حدود ۲ کیلوگرم داشته و به راحتی می توان آن را بغل کرد. نگهداری از چی واوا در منزل ساده بوده و یک حیوان خانگی خوب برای نگهداری در آپارتمان محسوب می شود.

همچنین اگر هر روز به بیرون از خانه برده نشود، مشکلی برای چی واوا ایجاد نمی شود. این سگ بامزه خیلی باهوش بوده و به راحتی با افراد غریبه سازگار نمی شود.

۱۳. سگ کوتون دو تولیر

سگ مذکور یکی از شادترین انواع نژاد سگ های خانگی پا کوتاه به شمار می رود که کوچک و بامزه بوده و نگهداری از آن با دردسر زیادی همراه نیست. این سگ خیلی وفادار، بازیگوش و پر انرژی می باشد و به این نیاز دارد که با آن بازی نمایید. ضمنا ظاهر بامزه و زیبای سگ کوتون دو تولیر آن را به یک سگ دوست داشتنی تبدیل کرده است.

موهای بلند حیوان اغلب روی صورتش ریخته به طوری که چشم هایش معلوم نیست. در صورتی که می خواهید یک سگ خانگی کوچک جثه دوست داشتنی و بامزه داشته که پر جنب و جوش و بازیگوش باشد این نژاد انتخاب خیلی خوبی خواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *