دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی پوکو ایکس ۴ پرو گوشی گیمینگ با فناوری فست شارژ ۶۷ وات

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

گوشی پوکو ایکس ۴ پرو در فوریه ۲۰۲۲ رونمایی و در ماه مارس به بازار ارائه شد. در این مطلب به بررسی پوکو ایکس ۴ پرو پرداخته تا ببینیم جانشین تمام عیاری برای پوکو ایکس ۳ پرو محسوب می شود یا خیر.

شیائومی پوکو ایکس ۴ پرو را دستگاه میان رده و استانداردی معرفی می کند که با اضافه شدن امکاناتی شبیه گوشی های پرچمدار از جمله نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و فناوری فست شارژ ۶۷ وات؛ سعی دارد در عین اقتصادی بودن محصولی کارآمد را در اختیار کاربر قرار دهد. با بررسی پوکو ایکس ۴ پرو همراه ما باشید.

معرفی و بررسی پوکو ایکس ۴ پرو

برند تازه تاسیس پوکو  چند سالی است که به عنوان زیر برند شیائومی وارد بازار گوشی های هوشمند شده ولی در همین مدت کوتاه محصولات قابل توجهی از جمله پوکو اف ۳، پوکو c3، پوکو c40 و … را به بازار روانه کرده است. همچنین این برند در رده گوشی های اقتصادی و حتی میان رده گوشی هایی مانند پوکو  x3 و پوکو x3 پرو را به بازار ارائه کرده است.

این گوشی ها که بیش از یک سالی است روانه بازار موبایل شده اند، همچنان از نظر عملکرد بی رقیب محسوب می شوند و تا امروز باری کاربرانی که اولویت آنها عملکرد گوشی است، گزینه های مناسبی می باشند. در فوریه سال جاری پوکو محصول جدیدی به اسم ایکس ۴ پرو را رونمایی و در ماه مارس به بازار عرضه نمود.

باید اشاره کرد پوکو ایکس ۴ پرو جانشین تمام عیاری برای پوکو ایکس ۳ پرو محسوب نمی شود و شیائومی این گوشی را یک موبایل میان رده و دستگاه استاندارد معرفی کرده که با اضافه شدن قابلیت هایی شبیه گوشی های پرچمدار از جمله فناوری فست شارژ ۶۷ واتی و نمایشگر آمولد ۱۲۰ هرتزی سعی دارد در عین اقتصادی بودن محصولی کارآمد هم باشد.

ایراد اصلی سری ایکس ۳ را می توان دقت بیش از حد به بخش سخت افزار و فدا شدن قسمت های دیگر گوشی برای کاهش قیمت آن دانست. ضخامت زیاد، نمایشگر ال سی دی، عکاسی نه چندان خوب برخی از معایب گوشی های سری ایکس ۳ گزارش شده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نسل جدید سری ایکس، دو مدل ایکس ۴ NFC و ایکس ۴ پرو را شامل است که در آن ها سخت افزار خیره کننده نسل قبلی دیده نمی شود. جالب است بدانید پوکو ایکس ۴ پرو از لحاظ مشخصات فنی دقیقا شبیه ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی محسوب می شود که با اسم جدیدی ارائه می شود. در ادامه به بررسی پوکو ایکس ۴ پرو پرداخته تا ببینیم محصول جدید پوکو نسبت به رقبای قدرتمندی مانند شیائومی ۱۱ لایت ان ای یا گلکسی ای ۵۲ فورجی چگونه است.

طراحی و کیفیت ساخت

در همین ابتدای بررسی طراحی پوکو ایکس ۴ پرو باید اشاره داشت که این گوشی بیشتر شبیه گوشی های پرچمدار است تا میان رده. برای تولید بدنه اصلی از متریال باکیفیت استفاده شده و ترکیب طراحی جذاب قاب پشت با نمایشگر تخت و کم حاشیه پوکو ایکس ۴ پرو، این گوشی را در برابر پرچمداران سامسونگ قرار می دهد.

در واقع طراحی پوکو ایکس ۴ پرو در مقایسه با پوکو ایکس ۳ پرو که با دوربین بزرگ و رنگ دوگانه پنل پشتی مورد انتقاد شدید واقع شد، به طور کامل تغییر پیدا کرده و طراحان شیائومی آن را مجددا طراحی نموده اند. پوکو ایکس ۴ پرو  با ابعاد ۸.۱*۷۶.۱*۱۶۴.۲ میلی متر و وزن ۲۰۵ گرم از لحاظ جثه با نسل قبل تفاوت زیادی نداشته و همچنان بزرگ و سنگین به حساب می آید.

نمایشگر، قاب پشتی و فریم گوشی تخت بوده و سبب می شود پوکو ایکس ۴ پرو  مدرن تر به نظر برسد. البته نبود خمیدگی های مرسوم در بدنه، جایگیری گوشی در دست را با مشکل چندانی روبرو نمی کند. استفاده از شیشه در بدنه پوکو ایکس ۴ پرو  حس و حال یک گوشی باکیفیت را انتقال می دهد.

البته انتخاب پلاستیک مات برای فریم گوشی، با ذات اقتصادی دستگاه همخوانی داشته و مانع از سر خوردن گوشی از دست می شود. بررسی ها نشان می دهد پنل پشتی پوکو ایکس ۴ پرو اکنون ظاهر خیلی جذاب تری دارد و الگوی خاصی برای آن لحاظ شده است. با برخورد تابش نور جلوه خاصی در قاب پشتی ایجاد می شود.

در این پنل بر روی ماژول دوربین عبارت ۱۰۸MP حک شده هم دیده می شود. ظاهر دوربین به طور کامل تغییر کرده و از بیرون زدگی زیاد ماژول دوربین پشتی خبری نیست. نمایشگر ۶.۶ اینچی گوشی نیز ۸۶ درصد نمای جلو را به خود اختصاص داده و حفره دوربین سلفی هم در بالای نمایشگر تعبیه شده است.

در نمای پشت، برآمدگی دوربین شبیه یک مستطیل بزرگ در عرض قاب گسترده شده و به لطف این طراحی، پوکو ایکس ۴ پرو  روی سطوح نمی لغزد. طراحی بخش دوربین نسبت به طراحی دایره ای سال قبل بیشتر مورد پسند است. البت ماژول های دوربین در همه سطح برآمدگی پخش نشده و لوگوی پوکو هم در سمت راست و روبروی دوربین اصلی حک شده است.

دوربین اصلی با سایز بزرگتر در قسمت بالا و دو دوربین اولتراواید و ماکرو پایین تر از آن جای دارند. دوربین اصلی کمی از سطح برآمدگی اصلی بیرون زده ولی دو دوربین دیگر کاملا هم سطح قرار دارند. به جای طرح نواری سال قبل روی بدنه، این بار چینی ها طرح ساده تری را انتخاب که در آن شعاع های لیزر مانندی روی بدنه مشاهده می شود.

در بررسی ها مشخص شد پوکو ایکس ۴ پرو با سه رنگ مشکی لیزری، زرد و آبی لیزری ارائه می شود و به نظر نامگذاری رنگ ها نیز ارتباط مستقیمی با نوع طراحی قاب پشت گوشی دارد. نسخه مشکی رنگ به واسطه سطح براق و صیقلی، هم اثر انگشت را به طور محسوسی نمایان کرد و هم بیشتر خاکستری به نظر می رسد تا مشکی.

کلیدهای ولوم و پاور در سمت راست فریم حضور دارند و سمت چپ کاملا خالی است. با این که پوکو ایکس ۴ پرو  به نمایشگر اولد مجهز است ولی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار ندارد و به جای آن با کلید پاور ادغام شده است. در قسمت بالای فریم نیز شاهد حضور جک هدفون ۳.۵ میلی متر، اسپیکر، میکروفون و فرستنده مادون قرمز هستیم.

در قسمت پایین فریم نیز پورت مشترک سیمکارت و کارت حافظه، درگاه تایپ سی، میکروفون و اسپیکر دوم تعبیه شده است. اسپیکر مکالمه را نیز می توان در نوار باریک بین نمایشگر و فریم مشاهده نمود. شایان ذکر است پوکو ایکس ۴ پرو گواهی IP53 را دریافت کرده تا از نظر مقاومت در مقابل گرد و غبار و پاشش قطرات آب مقاوم باشد. در حالی که رقیبی مانند گلکسی ای ۵۲ فورجی به گواهی کارآمدتر IP67 مجهز است.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

شاید بتوان بزرگترین بروزرسانی پوکو ایکس ۴ پرو را نسبت به نسل قبلی، تغییر نمایشگر از ال سی دی به آمولد دانست که مسلما نقش شایانی در بهبود تجربه کاربری خواهد داشت. نمایشگر این گوشی رزولوشن فول اچ دی پلاس یا ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل را با ابعاد ۶.۶۷ اینچ به نمایش می گذارد و تراکم پیکسلی خیلی خوب ۳۹۵ پیکسل بر اینچ را ارائه می دهد.

این نمایشگر از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی ۳۶۰ هرتز پشتیبانی کرده و بر اساس مشخصات فنی ذکر شده از سوی پوکو، روشنایی در حالت خودکار به ۱۲۰۰ نیت می رسد. همچنین برای محافظت از نمایشگر لایه محافظ گوریلاگلس ۵ استفاده شده است. ضمنا نمایشگر پوکو ایکس ۴ پرو دارای استاندارد اچ دی آر ۱۰ هم می باشد.

همانطور که از یک پنل آمولد انتظار می رود این نمایشگر رنگ ها را به صورت کاملا واقعی و جذاب نمایش می دهد و رزولوشن آن گواه وضوح بالای آن است. در تست صورت گرفته با نمایشگر تماشای ویدیوها در یوتیوب، نتفلیکس، و تیک تاک حقیقتا لذت بخش بود. نمایشگر پوکو ایکس ۴ پرو روشن و پر جزئیات بوده و رنگ ها شدیدا واقعی هستند. تمام این موارد سبب شده تا یک نمایشگر عالی در اختیار کاربر قرار گیرد.

نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی سبب شده پوکو ایکس ۴ پرو از رقیب سرسختش یعنی وان پلاس نورد CE 2 جلوتر قرار گیرد. اگرچه خبری از تغییر خودکار نرخ نوسازی صفحه نبوده تا از مصرف زیاد انرژی جلوگیری شود. ولی به لطف حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیتی آن مشاهده محتوا زیر نور خورشید به راحتی امکان پذیر است. البته روشنایی نمایشگر در اکثر مواقع، ۷۰۰ نیت است.

همچنین به کار بردن پنل آمولد در پوکو ایکس ۴ پرو موجب شده تا ویژگی دوست داشتنی نمایشگر همیشه روشن، هم در دسترس کاربران قرار گیرد. قابلیت جذابی که بعضی تصاویر، ساعت یا نوتیفیکیشن ها را در حالتی که نمایشگر خاموش است، نشان می دهد. در ضمن بررسی ها نشان داد فعال بودن این قابلیت، تاثیر چندانی بر مصرف باتری ندارد.

اسپیکر استریو

گوشی پوکو ایکس ۴ پرو به اسپیکرهای استریو مجهز است و کانال اصلی در لبه پایینی قرار داشته در حالی که اسپیکر مکالمه به عنوان کانال دوم عمل می کند. این اسپیکرها صدای متعادلی تولید کرده که بلندی و کیفیت قابل قبولی دارند. همچنین برنامه هایی مانند یوتیوب، گالری نیز از حالت دالبی اتموس پشتیبانی داشته که با فعال کردن آن، حجم و کیفیت صدا بهتر می شود.

سخت افزار و نرم افزار

شیائومی در مراسم رونمایی از پوکو ایکس ۴ پرو آن را یک گوشی گیمینگ معرفی کرد هر چند عملکرد فنی و سرعت گوشی حقیقتا بالا است ولی در بررسی ها مشخص شد با این شعار کمی فاصله دارد. این اسمارتفون در قسمت سخت افزاری افت محسوسی نسبت به قبل را تجربه دارد و همانطور که پیشتر اشاره شد دقیقا با مشخصات ردمی نوت ۱۱ پرو به دست کاربر می رسد.

برای پوکو ایکس ۴ پرو تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ فایوجی با معماری ۶ نانومتری در نظر گرفته شده است که هر چند یک تراشه پرچمدار نیست ولی قدرت پردازشی قابل قبولی دارد. همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۹ تراشه مذکور را همراهی می کند. ضمنا گوشی پوکو ایکس ۴ پرو با حافظه های رم ۶ و ۸ گیگابایت و حافظه های داخلی۶۴/ ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ارائه می شود.

بعلاوه کاربر می تواند به کمک اسلات دوم سیمکارت، یک کارت حافظه را با حداکثر ظرفیت یک ترابایت به گوشی اضافه نماید. حضور چنین تراشه ای با این میزان رم برای موبایلی با این رنج قیمتی عالی محسوب می شود. این تراشه ۸ هسته ای بوده و به همراه پردازشگر گرافیکی قادر است همه فرامین را در کمترین زمان ممکن پردازش نماید.

پوکو ایکس ۴ پرو در بخش نرم افزاری با سیستم عاملی بر پایه اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 13 در اختیار کاربر قرار می گیرد که البته با نسخه اصلی MIUI فرق زیادی ندارد و بالطبع ویژگی های اندروید ۱۲ مانند داشبورد جدید تنظیمات حریم شخصی را شامل می شود. این نسخه جدید از اساس باز طراحی شده تا بهینه تر از نسخه های قبل باشد.

شیائومی بیان داشته که در نسخه جدید برنامه های پس زمینه با ۴۰ درصد بهینگی بهتر اجرا خواهند شد. چینی ها مدعی هستند در حالی که دیگر سیستم های اندرویدی در طول ۳۶ ماه با افت عملکرد ۵۰ درصدی در حافظه ذخیره سازی روبرو می شوند MIUI 13 با سیستم بهبود یافته خود عدد مذکور را به ۵ درصد کاهش می دهد.

در منوی برنامه های پوکو، انبوهی از اپلیکیشن های از پیش نصب شده وجود دارد که عموما برای کاربران استفاده ای ندارند. در ضمن با MIUI 13 در مواردی تاخیر در اجرای فرامین لمسی دیده می شود. و خالی از ایراد نیست. در مجموع اگر با ظواهر و چیدمان MIUI 13 مشکلی ندارید و لگ های گاه و بی گاه آن قابل تحمل است کار با این رابط کاربری مشکل خاص دیگری به همراه ندارد.

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی

پوکو ایکس ۴ پرو در پنل پشتی از ترکیب سه دوربین اصلی، اولتراواید و ماکرو بهره می برد که شامل لنز اصلی واید ۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم ۱.۹، لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم ۲.۴ و دوربین ماکرو با حسگر ۲ مگاپیکسل می باشد. این گوشی به طور پیش فرص تصاویر را با وضوح ۱۲ مگاپیکسل به ثبت می رساند.

البته امکان ثبت تصاویر با وضوح بومی ۱۰۸ مگاپیکسل هم وجود دارد. ضمنا در بررسی ها مشخص شد پوکو ایکس ۴ پرو جهت گرفتن تصاویر سلفی به دوربینی با حسگر ۱۶ مگاپیکسل تکیه دارد.

شایان ذکر است سنسور دوربین اصلی پوکو ایکس ۴ پرو نسبت به شیائومی ۱۱ لایت ان ای جدود ۷۰ درصد بزرگتر است. دقت کنید که از لرزشگیر اپتیکال خبری نبوده و فوکوس خودکار با فناوری تشخیص فاز انجام می شود. با دوربین های پوکو ایکس ۴ پرو می توان در نور روز تصاویر خوبی را به ثبت رساند به طوری که دارای جزئیات کافی هستند.

اما برای ثبت تصاویر در نور کم با جزئیات دلخواه چند باری باید از سوژه عکس گرفت تا فوکوس روی سوژه خوب صورت گیرد. البته دوربین اصلی در تاریکی عملکرد بهتری نشان داد و رنگ ها را طبیعی تر به ثبت رساند.

باتری حجیم

بررسی ها نشان داد شیائومی پوکو ایکس ۴ پرو را به باتری حجیم ۵ هزار میلی آمپر ساعتی مجهز کرده است و به رسم همیشه این شرکت، درون جعبه گوشی یک شارژر سریع ۶۷ وات قرار دارد که به گفته شیائومی در عرض ۴۱ دقیقه باتری را از شارژ صفر به صد می رساند. این باتری بزرگ و عملکرد آن سبب می شود تا کاربران از بابت تمام شدن شارژ گوشی نگرانی خاصی نداشته باشند.

به این ترتیب با یک بار شارژ باتری پوکو ایکس ۴ پرو و استفاده نه چندان سنگین، می تواند تا یک روز کامل شما را همراهی نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *