دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مراحل پارتیشن بندی ویندوز ۱۱ برای هارد دیسک

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

کاربران ویندوز ۱۱ به راحتی می توانند با طی چند مرحله هارد دیسک سیستم خود را پارتیشن بندی نمایند. برای آشنایی با نحوه پارتیشن بندی ویندوز ۱۱ قبل از نصب با ما همراه باشید.

ایجاد پارتیشن برای هارد دیسک می تواند از جنبه های متعددی مفید باشد. اگر مایلید تا در هارد ویندوز ۱۱ پارتیشن بیشتری داشته باشید. این مطلب به پارتیشن بندی ویندوز ۱۱ می پردازد.

نحوه پارتیشن بندی ویندوز ۱۱ پیش از نصب

پارتیشن بندی هارد در ویندوز ۱۱ کار دشواری نخواهد بود و با طی چند مرحله می توان درایوهای متعددی برای حافظه ذخیره سازی سیستم تعیین کنید. هنگامی که رایانه جدیدی می خرید یا سراغ تهیه حافظه ذخیره سازی جدیدی بروید، فقط یک پارتیشن در دسترس است.

در حقیقت همه حافظه ذخیره سازی، در قالب یک درایو ارائه می گردد. به علل مختلف، بهتر است روی سیستم تان چند پارتیشن داشته باشد. هر قدر ظرفیت حافظه رایانه بیشتر باشد، بهتر است تعداد پارتیشن ها نیز افزایش یابد. حداقل سه پارتیشن یا بیشتر از هارد دیسک ایده خوبی می باشد.

در ویندوز به پارتیشن های هارد دیسک، درایو اطلاق می شود و معمولا یک حرف مرتبط با آن ها به عنوان نشانگر اختصاص دارد. می توانید پارتیشن ایجاد کرده، کوچک کنید، سایز آن را تغییر دهید و … این فرایند بسیار راحت بوده و توسط ابزار مدیریت دیسک فشرده امکان پذیر است.

علت ایجاد پارتیشن از هارد دیسک

حال اگر برای شما جای سوال است که به چه علتی در ویندوز ۱۱ پارتیشن بندی انجام شود؟ در پاسخ باید گفت ایجاد پارتیشن برای هارد دیسک از جنبه های متعددی می تواند مفید باشد. همواره توصیه می شود که سیستم عامل یا فایل های سیستم را در درایو یا پارتیشن جداگانه نگهداری کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به این ترتیب اگر مجبور به تنظیم دوباره رایانه شوید، در صورتی که سیستم عامل رایانه را در یک درایو جداگانه دارید، بعد از فرمت شدن درایوی که سیستم عامل در آن نصب شده، می توان تمام داده های دیگر را ذخیره سازی نمود. همچنین نصب نرم افزار و بازی در همان درایوی که سیستم عامل رایانه در آن قرار دارد، به تدریج سرعت کامپیوتر را کاهش می دهد.

ایجاد پارتیشن به سازماندهی فایل ها نیز کمک خواهد کرد. در صورتی که هارد دیسک به اندازه کافی بزرگ باشد، بایستی چند پارتیشن یا درایو ایجاد کنید. توصیه می شود در درایو سی سیستم به جز فایل های ویندوز و برنامه های نصب شده، فایل دیگری قرار نداشته باشد زیرا در صورت بروز مشکلی برای درایو سی سایر فایل های ذخیره شده در آن هم با مشکل روبرو می شوند.

می توانید برای ذخیره سازی فایل های شخصی، پارتیشن های مجزایی ایجاد کنید. بعضی افراد ترجیح داده پارتیشن دیگری برای بازی و یک پارتیشن برای ذخیره سازی فیلم هم در اختیار داشته باشند. به این ترتیب صرفا به درایو سیستم اکتفا نکرده و از فایل های ضروری و سرورهای ابری بکاپ بگیرید تا اگر مشکل شناخته نشدن هارد در ویندوز اتفاق افتاد، دسترسی به فایل ها برای شما غیر ممکن نگردد.

چند پارتیشن در هارد دیسک ایجاد شود؟

همانطور که اشاره شد در سیستم عامل ویندوز از پارتیشن های حافظه با عنوان درایو یاد می شود. هر یک از این درایوها یک حرف مختص خود دارند. مانند درایو دی یا درایو سی. می توانید درایوها را ایجاد کرده و ظرفیت آن ها را کم یا زیاد نمایید. یا کارهای دیگری روی آن ها اجرا کنید.

همچنین تعداد پارتیشن های هارد دیسک، صرفا به سایز هارد دیسکی که روی کامپیوتر نصب دارید، بستگی دارد. به طور کلی توصیه می شود حداقل سه پارتیشن برای هارد دیسک درست کنید. یک پارتیشن مختص سیستم عامل، یک پارتیشن برای نرم افزار ها (برنامه و بازی ها) و پارتیشن سوم برای فایل هایی مانند اسناد، رسانه و …

در صورتی که هارد دیسک کوچک است مانند ۱۲۸/ ۲۵۶ گیگابایت. نبایستی پارتیشن های بیشتری ایجاد شود. به این خاطر که باید سیستم عامل در درایوی با ظرفیت حداقل ۱۲۰-۱۵۰ گیگابایت قرار بگیرد. از سویی اگر هارد دیسک ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت داشته باشد، می توانید هر تعداد پارتیشن که نیاز دارید، ایجاد نمایید.

مراحل ایجاد پارتیشن در ویندوز ۱۱

قابل ذکر است که هارد جدید به صورت پیش فرض فاقد پارتیشن می باشد. از این رو دانستن نحوه پارتیشن بندی پیش از نصب ویندوز ۱۱ ضرورت پیدا می کند. در ضمن برای این کار باید سیستم عامل به روش Clean Instal نصب شود. در این روش همه اطلاعات من جمله نرم افزارها همه از حافظه رایانه حذف می شوند. مراحل زیر را برای پارتیشن بندی دنبال کنید.

۱. بعد از شروع عملیات نصب ویندوز، پنجره اولیه که در تصویر زیر می بینید را بدون تغییر گذاشته و روی next کلیک کنید.

۲. سپس روی Instal now کلیک کنید.

۳. در این مرحله روی گزینه I dont have a product key کلیک کرده و در صفحه بعد روی next کلیک نمایید. سپس نسخه ای از ویندوز که قصد نصب آن را دارید، انتخاب و روی next کلیک کنید.

۴. در مرحله بعد با قوانین و مقررات مایکروسافت موافقت کرده و مجددا روی next کلیک کنید. سپس روی گزینه اشاره شده در تصویر کلیک نمایید.

۵. در این مرحله گزینه های متعددی روی صفحه دیده می شود. اگر قصد حذف درایو را دارید بعد از کلیک روی درایو مدنظر گزینه Delete را انتخاب کنید. اگر می خواهید درایو فرمت شود گزینه Format را انتخاب کرده و اگر قصد ایجاد پارتیشن یا درایو جدید را دارید بعد از کلیک روی Unallocated Space امکان ساخت پارتیشن جدید فراهم می گردد. چنانچه می خواهید ظرفیت درایو را افزایش دهید، روی گزینه Extend کلیک کنید.

پس از انجام کارهای موردنظر روی گزینه next کلیک کرده  تا به فرایند نصب ویندوز وارد شوید. همچنین در صورت علاقمندی برای آشنایی با روش های حذف برنامه در ویندوز ۱۱ و قفل کردن پوشه در ویندوز ۱۱ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *