دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

 بررسی علت های تنبلی یادگیری در کودکان

  • سعیده ستاری
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب درباره علل تنبلی یادگیری در کودکان صحبت می کنیم و امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد، پس با ما همراه باشید.

علل زیادی وجود دارد که موجب تنبلی یادگیری در کودکان می شود که در اکثر موارد با شکایت والدین و معلمان آن کودکان همراه می باشد. آنها همیشه در این فکر هستند که با کودک تنبل خود چه کنیم؟ چون بعضی از کودکان مشتاق یادگیری نیستند و بازی با همکلاسی های خود را ترجیح می دهند و کارهایی را انجام دهند که از نظر والدین و معلمان مهم تلقی نمی شود.

آشنایی با تنبلی یادگیری در کودکان

علل تنبلی یادگیری در کودکان

گفته شده است که کودکان همیشه در یادگیری تنبل هستند، زمانی که کتاب های زیادی را ببینند. تنبلی کودکان بیشتر مورد ناراحتی والدین می باشد. شما باید آگاه باشید که علل خاصی در تنبلی کودکان وجود دارد که موجب می‌شود بچه ها مشتاق یادگیری یا فعالیت اجتماعی نباشند. کودکان امکان دارد واقعاً تنبل نباشند، ولی چیزی برای مخفی کردن دارند. پدر و مادر به جای سرزنش کردن کودکان ناامید باید آنها را بشناسند و درک کنند تا برای پیشگیری و غلبه بر تنبلی توافق نمایند.

بر اساس بررسی پاملا لی (کارشناس مدیریت خانواده) گزارش شده توسط Parenting For Brain، علل جسمی و روانی می تواند در کاهش انگیزه و تنبلی بچه ها برای بازی، یادگیری، مطالعه و معاشرت یاری نماید. پیشنهاد لیم قدم هایی برای پیشگیری از تنبلی در کودکان می باشد در ابتدا باید روشن شود که تنبلی چه دلیلی دارد. عوامل پنهانی در تنبلی کودک وجود دارد که امکان دارد توسط شما تجربه شود.

مشکلات یادگیری

هر کودکی توانایی یادگیری در کارهای مختلف را دارد. به عنوان مثال کودکانی که در ریاضی خوب هستند به آسانی زبان را یاد نمی گیرد یا کودکانی که علاقمند به زبان نمی باشند در به خاطر سپردن فرمول ها دچار مشکل هستند. والدین باید در همراهی و حفظ انگیزه کودک خود صبور و شکیبا باشند تا از یادگیری بعضی از درسهایی که برایشان مشکل می باشند ترسی نداشته باشند.

معرفی تنبلی یادگیری در بچه ها

دانستن فواید یادگیری

کودکان باید آگاه باشند که با یادگیری مطالب متفاوت چه مزایایی را می‌توانند به دست بیاورند. دانستن این فواید و مزایا موجب به وجود آمدن انگیزه و تمایل به یادگیری و کنار گذاشتن تنبلی توسط کودک می‌شود. زمانی که کودک خود کمک می کنید تا مزایای یادگیری را کشف کند نمرات خوب در مدرسه را به عنوان اهداف یادگیری در نظر نگیرید، بلکه بیشتر به دنبال استفاده در زندگی روزمره باشد، موجب ایجاد انگیزه در کودکان و حس کنجکاوی می شوید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مشکل داشتن در خواب

بر اساس یک مطالعه از علل تنبلی کودکان کمبود خواب می باشد. کمبود خواب می‌تواند بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی و تنبلی کودک تاثیر گذار باشد. کم خوابی به ویژه به علت تماشای تلویزیون می تواند خواب کودک را به تاخیر بیندازد. این به این معناست که والدین باید در روی ساعات خواب کودک خود کنترل داشته باشند تا کودک بتواند همچنان فعالیت‌های عادی خود را در روز بعد انجام دهد و موجب پیشگیری در تنبلی شود.

توضیح در مورد تنبلی یادگیری در کودکان

بیش از حد کنترل کننده بودن والدین

بارها والدین از خود و دیگران سوال می کنند با کودک تنبل خود چه کار کنیم؟ بدیهی است که کنترل والدین بر کودکان امری لازم است. ولی از سوی دیگر کودکان برای کنترل فعالیتهای خود به استقلال احتیاج دارند. کودکانی که درگیر یادگیری غیر اجباری هستند، انگیزه بهتری برای یادگیری دارند. البته والدینی که به شدت کنترل می کنند در حقیقت بچه ها را بدون توجه به این که می خواهند چه کاری را انجام دهند، دلسرد می کنند. این والدین این پتانسیل را دارند که انگیزه یادگیری فرزندان خود را کاهش داده تا آنها تنبل به نظر برسند.

تشویق و پاداش به کودکان

پدر و مادر باید به بچه ها خود در زمانی که نمرات خوبی را در مدرسه کسب می کنند، پاداش دهند و زمانی که آنها احساس تنبلی، ناامیدی و خستگی از یادگیری می کنند یا در مدرسه دچار مشکل هستند، تشویق کنند. این برای کودک بسیار معنی دار است که انگیزه یادگیری خود را به خوبی حفظ کند و تلاش برای پیشگیری از تنبلی نماید. نحوه پاداش و انگیزه دادن به کودک فرق دارد چون هر کودکی شرایط خاص خود را دارا می باشد. شما می توانید با نوازش و گفتگو و یا با کادو دادن با آنها، کودکان خود را تشویق کنید.

بیان تنبلی یادگیری در بچه ها

جمع بندی

موارد بالا علل پنهان تنبلی یادگیری در اطفال و بچه ها می باشد. جواب سوال با کودک تنبل چه کار کنیم این می باشد که: در حقیقت والدین باید به گرمی با کودکان خود ارتباط برقرار کنند. هدف آن شناسایی این است که آنها به چه چیزی علاقه دارند و چه زمانی به حمایت نزدیکترین افراد خود احتیاج دارند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *