دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونه با تنبلی کودکان مقابله کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ دی ۱۳۹۶
  • ۰

تنبلی کودکان آنها را از تلاش و تکاپو باز می دارد. تنبلی می تواند از دوران کودکی در فرزند شما به وجود آید و اگر در همان دوران کودکی به حل این موضوع بپردازید دیگر تنبلی برای او عادت ترک نشدنی تبدیل نمی شود برای این امر ریشه های تنبلی را در کودک خود بیابید و راهکارهای آن را به کار ببندید.

والدین باید روش های پیشگیرانه ی تنبلی را بدانند تا بتواند کودکی شاد و پویا تربیت کنند باید بدانید تنبلی سدی است که کودک شما را درآینده از رسیدن به اهدافش دور خواهد کرد و تنبلی مشکلات دیگری را نیز برای فرزند شما به وجود می آورد. بچه ها به دلایل مختلفی دچار تنبلی می شوند. در ادامه با علل تنبلی کودک و راه حل های مقابله با آن آشنا خواهید شد.

مشکل تنبلی کودکان

نشانه های تنبلی در کودکان:

یکی از نشانه های تنبلی در کودکان، نیمه رها کردن کارها است آنها انگیزه ای برای به اتمام رساندن کارهایی که شروع کرده اند ندارند و به دلیل اعتماد به نفس پایین این توانایی ار در خود نمی بینند.

بعضی از این کودکان، با کوتاهی والدین در آموزش نظم به کودک مواجه شده اند و منظم بودن و مسئولیت پذیری را به درستی یاد نگرفته اند و در این سنین به دنبال راهی برای انجام ندادن مسئولیت هایشان می گردند.

نداشتن تلاش و تکاپو برای انجام کار و حل مشکلات شخصی یکی دیگر از نشانه های تنبلی بچه ها است این بچه ها تلاشی برای انجام برنامه های خود ندارند و پتانسیل پایینی دارند.

نشانه های بروز تنبلی

  •  آرون گروپس

در مدرسه برای انجام تکالیف داوطلب نمی شوند و تلاشی برای این فعالیت ها نمی کنند. و میزان خواب و استراحت زیادی نسبت به سایر دانش آموزان دارند.

برای انجام ندادن کارهای روزانه و فعالیت های کلاسی  بهانه تراشی مختلف می کنند و اصولآ به انجام فعالیت های ورزشی عادت ندارند.

کودکانی بادقت و تمرکز پایین هستند و رویاپردازی های قوی دارند. این کودکان همیشه در کارهایشان از دیگران کمک می گیرند و متکی به خود نیستند.

چگونه با تنبلی مقابله کنیم؟

علل پدیدار شدن تنبلی کودک:

گاهی توقعات و انتظارات بیش از حد والدین کودک را دچار این مشکل می کند زمانی که کودک توانایی رسیدن به این توفعات را در خود نمی بیند دچار دلزدگی و تنبلی می گردد.

یکی دیگر از علل تنبل شدن کودکان وجود مشکلات و اختلافات خانوادگی است این کودکان به دلیل تنش هایی که به آنها وارد می شود و نگرانی هایی که دارند دچار این مشکل می شوند و یا خود به نشانه ی اعتراض از این راه برای تنبیه والدین استفاده می کنند.

شکست های کودک و نداشتن تجربه موفقیت آمیز اعتماد به نفس کودکان را پایین می آورد و توانایی و انگیزه انجام کارها را از آن ها می گیرد. کودکان برای داشتن تکاپو و تلاش در کارها نیاز به انگیزه و محرک دارند تشویق های والدین و معلم محرک خوبی برای پویایی کودک است و کودکانی که این تشویق را دریافت نمی کنند به تنبلی روی می آورند.

مشکلات خانوادگی و تنبلی در فرزند

نداشتن امکانات کافی، مشکلات و نقص های فیزیکی و جسمی، وابستگی بیش از حد به والدین، فقر، کمبود محبت و… از علل دیگر تنبلی کودکان می باشد.

چگونه با تنبلی کودک مقابله کنیم؟

یکی از راه های مؤثر برای مقابله با تنبلی در کودکان، دادن بازخوردهای مثبت و مورد تشویق قرار دادن این بچه ها است این انگیزه ی درونی کودک را برای انجام کارها بیدار می کند و به کودک تکاپو می دهد.

علت بروز تنبلی را در کودک خود بیابید. با پیدا کردن علت و ریشه یابی آن راحت تر می توانید به برطرف کردن آن بپردازید. بعد از شناسایی علل این مشکل سعی نکیند با فشار کودک را به تلاش وادار کیند فشار زیاد بر کودک او را دلزده خواهد کرد.

تببلی و انجام ندادن تکالیف

برای کودکان فعالیت های مختلف و متناسب با علاقه تعیین کنید و از پاداش ها و مشوق ها برای انجام دادن کارها استفاده کنید.

فعالیت ها و کارهایی را به کودک بسپارید که توانایی انجام آن را داشته باشد و در انجام ان دچار شکست نشود. و در حد امکان به خود کودک اجازه دهید تا برنامه ریزی داشته باشد این کار او را مسؤلیت پذیر می کند و علاوه بر آن با انگیزه بیشتری به انجام فعالیت های می پردازد.

مشکلات خانوادگی را به حداقل برسانید. با کمتر شدن مشکلات و فراهم شدن آسایش برای کودکان بسیاری از مشکلات و اختلالات رفتاری آن ها حل می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *