دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ایجاد انگیزه در کودکان و افزایش اشتیاق در آن ها

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

ایجاد انگیزه در کودکان از طریق عوامل مختلفی همچون خودباوری، خودگردانی و خود کارایی شکل می گیرد و تلاش و کوشش او را برمی انگیزد و والدین در واقع موثرترین افراد در این زمینه می باشند چرا که می توانند موانع سر راه او را برداشته و زمینه و بستر لازم را برای کودک در این رابطه فراهم نمایند.

یکی از مهمترین اصولی که باعث می شود کودکان در رابطه با انجام فعالیت ها و کارهای خود به تلاش و کوشش بپردازند وجود انگیزه می باشد که در واقع موتور حرکتی آن ها به حساب آمده و برای رسیدن به اهداف عامل مهمی می باشد که والدین بایستی نسبت به این قضیه توجه زیادی داشته باشند و از راهکارهای مناسبی در این زمینه کمک بگیرند. از همین رو تصمیم داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی روش های موثر ایجاد انگیزه در کودکان بپردازیم.

نحوه ایجاد انگیزه در کودکان

به طور کلی والدین باید در تمامی مراحل زندگی فرزند خود حامی و مشوق او باشند و همواره به او کمک نمایند تا به اهداف و آرزوهای خود برسد. ایجاد انگیزه در کودکان از جمله عواملی می باشد که او را به سوی هدف هایش سوق می دهد و برای یادگیری مهارت های مختلف آماده می کند.
راهکارهای مناسب ایجاد انگیزه در کودکان
در واقع این به گونه ای وظیفه والدین می باشد که با بهره گیری از راهکارهای متناسب در این زمینه و به صورت گفتاری و عملی کمک کننده او باشید و در مسیر هدفمندی که برای زندگی خود برنامه ریزی کرده او را به طرف جلو هدایت کنید و راهنمای او باشید. پدر و مادر در واقع باید بدانند به چه طریقی کنجکاوی در کودک را برانگیزند و بستر را برای خود آزمودن و خودیاری برای او فراهم نمایند تا تجارب موفقیت آمیزی را کسب کرده و باعث پیشرفت در او گردند.
طریقه ایجاد انگیزه در بچه ها

اختلاف بین انگیزه درونی و بیرونی

برخی از انگیزه ها حالت بیرونی دارند و برخی به صورت درونی می باشند. اغلب افراد بر مبنای دو علت از خواب برمی خیزند و روزانه سرکار می روند. هنگامی که آنان از فعالیت کاری خود رضایت درونی دارند در حقیقت با استفاده از یک نوع عامل درونی به سر کار رفتن تمایل پیدا می کنند. از سویی دیگر همینطور به افراد در ازای کار انجام شده حقوق می دهند که این امر نوعی انگیزه درونی می باشد. بنابراین ما در زندگی به هر دو نوع این انگیزه ها احتیاج داریم. این انگیزه ها به ما کمک می کنند تا بتوانیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم. در رابطه با کودکان نیز همین امر واقف است.
راهکارهای ایجاد انگیزه در بچه ها

موثرترین شیوه های انگیزه دادن و ایجاد اشتیاق

در ادامه به مهم ترین موارد بروز انگیزش در بچه ها به منظور انجام کارهای مختلف در زندگی اشاره کرده ایم.

تعیین کردن اهداف :

از فرزند خود درخواست نمایید تا هدف های کوتاه و بلند مدت خود را یادداشت کند. از در دسترس بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید و سعی کنید او را به تلاش و کوشش مجبور کنید.

ایجاد رقابت :

فرزند خود را به یک محیط رقابتی سالم ترغیب نمایید، به گونه ای که با در نظر گرفتن نکته های مثبت و میزان قدرت و توان او یک نوع رقابت ایجاد نمایید و به هیچ عنوان نقاط ضعف و منفی او را به زبان نیاورید.

بوجود آوردن شور و اشتیاق :

کودکان خود را ترغیب نمایید تا به هر آن چه که تمایل دارند دست یابند. امکان دارد در طول این مسیر میزان تلاش بسیاری مورد احتیاج باشد بنابراین بهتر است که با ایجاد شور و انگیزه فرزند خود را مورد حمایت قرار دهید تا بستر رشد ذهنی در آنان بوجود آید.

راهکارهای موثر ایجاد انگیزه در بچه ها

برقراری ارتباط با کانون مشاوره :

طبق مطالعات علمی انجام شده مشخص شده است که داشتن حس دلبستگی و علاقه دستیابی به اهداف درونی را آسان تر می کند. وابسته بودن به روابط عاطفی و شخصی فرد در ارتباط می باشد. رابطه والدین با کودک در ایجاد انگیزه در او دارای اهمیت فراوانی می باشد. براساس تحقیقات انجام شده والدینی که جلسات فرزند پروری و چگونگی تربیت آن ها را گذرانده اند به انواع احتیاجات کودک خود توجه نشان داده و تامین کننده آن ها هستند، همینطور از استانداردهای ویژه ای بهره مند می باشند و برای کودک خود نوعی محدودیت در نظر می گیرند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

داشتن دیدگاه مثبت :

بستر و دیدگاهی مثبت و خوب را برای کودک خود حفظ نمایید. چنانچه آن ها هراس یا شکی در چشم های شما ببینند قطعا میزان اعتماد به نفس آن ها کاهش می یابد. راهبرد مثبت شما موجب می شود زوایه دید آن ها در رابطه با یک موقعیت مشخص شود. زمانی که کودک درگیر یک نوع مشکل شد سعی کنید او را مورد انتقاد قرار ندهید بلکه در این زمینه به آن ها یاری رسانید.

تکنیک های ایجاد انگیزه در بچه ها

جشن گرفتن موفقیت ها :

زمانی که کودکتان به هدف های خود دست پیدا کرد به او بگویید که از وجود چنین فرزندی مفتخر هستید. تلاش نمایید اوج موفقیت او را جشن بگیرید. در برخی موارد که کودک به سختی تلاش کرده است بهتر است که به او جایزه بدهید.

وجود فشار و جبر از سوی همسالان :

برخی مواقع فشار ایجاد شده از طرف هم سن و سالان و هم کلاسی ها امر بدی تلقی نمی شود چرا که این موضوع می تواند کودک را مجبور به ارائه بهترین سطح کار و فعالیت در مدرسه یا محیط ورزشی نماید. کودکتان در واقع تمایل دارد در کنار دوستان خود باشد با این وجود باید مواظب باشید تا میزان استرس زیادی به او وارد نشود.

تشویق و تقدیر کودک :

یکی دیگر از عوامل ایجاد انگیزه در کودکان این است که به کودکتان اعتماد نمایید به عنوان مثال به آنان بگویید که به چه اندازه عالی و موفق هستند و از هر نوع شک و شبهه در خود دوری نمایند.

نحوه ایجاد انگیزه در بچه ها

تنظیم یک نوع برنامه :

به منظور دستیابی به هدف های کودک احتیاج به یک برنامه دارید. به کودکان خود کمک نمایید تا یک نوع تاکتیک برای دستیابی به هدف های خود ایجاد نمایند.

کمک به تصمیم گیری و دریافت نتیجه :

همچنان که قبلا گفته شد ایجاد استقلال در بروز انگیزه درونی خیلی مهم می باشد. اغلب والدین هراس دارند تا به فرزند خود فرصت تصمیم گیری بدهند چرا که ترس از شکست خوردن را دارند. در صورتی که قصد کودک در رابطه با سلامتی و ایمنی خود نباشد فرصت دهید تا با راهنمایی و مشاوره شما تصمیم گیری نماید و با نتایج طبیعی آن رو در رو شود.

ایجاد علاقه مندی :

سعی کنید علایق کودک خود را شناسایی نمایید و درباره آن ها با او حرف بزنید یا به آن ها گوش فرا دهید. این امر موجب می شود تا کودک از میزان اهمیتی که به او می دهید آگاهی یابد و خیلی راحت درباره علاقه مندی هایش با شما حرف بزند.

روش های ایجاد انگیزه در کودکان

در این مطلب روش ها و راهکارهای موثر ایجاد انگیزه در کودکان را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده از آن را برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *