دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

با قاعده تنفس صحیح آشنا شوید

  • سعیده ستاری
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

چند قاعده تنفس صحیح شامل ریلکس کردن، آنالیز کردن عادت تنفسی، شناسایی محرک های تنفسی و تنظیم تنفس می شود. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید.

قاعده تنفس صحیح را یاد بگیرید؛ آیا می دانستید که الگوی تنفسی دقیقی برای همه افراد وجود دارد که معمولا می توان از راه های مختلف آن را تمرین کرد؟ بله، بدون اینکه خود شما دلیل آن را بدانید، زمان هایی خواب شما را به هم می ریزد، حوصله ندارید، گوارش، مغز، عضلات، قلب، سیستم عصبی و یا حتی دندانتان به مشکل می خورد.

معرفی قاعده تنفس صحیح

توضیح قاعده تنفس صحیح

همه اینها می تواند به علت قاعده تنفس غیر صحیح اتفاق بیفتد. پس باید یاد بگیرید که چگونه به شیوه ای درست نفس بکشید. با شیوه ی درست تنفس، سلامت بالاتر، انرژی بیشتر، ترس کمتر، اضطراب، روابط بهتر و در کل زندگی شادتری را تجربه می کنید. هم اکنون می خواهیم قاعده تنفس صحیح را به شما آموزش دهیم. به گونه ای نفس بکشید که برای شما حیاتی و ضروری می باشد. در حقیقت بدن شما برای چنین شیوه ای از تنفس طراحی شده و هرگز کنترلی در پشت آن وجود ندارد.

سیستم تنفسی شما هم همچون بسیاری از افراد در جهان با مشکل مواجه باشد. به عنوان مثال امکان دارد بیش از اندازه نفس بکشید یا از قفسه سینه نفس بکشید یا نفس خود را نگه دارید که همه اینها موجب می شود که بدن شما با کمبود اکسیژن، استرس و انرژی روبرو شود. تنها راه حل ممکن این است که نسبت به شیوه  و قاعده های تنفس صحیح آگاه باشید و از آن استفاده نمایید. نتایج مکش هوا در زمان تنفس این کار تضعیف تنفسی و اثرات نابودگر و غیرمنتظره ای را به دنبال خواهد داشت. که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • تنگ شدن جریان هوا

تنفس صحیح

این پروسه موجب می شود که تنفس و وارد شدن هوا به دهان و سپس به ریه ها سخت تر انجام شود و در نهایت بدن شما سخت تر از همیشه کار می کند و نفس کشیدن شما سریع تر می شود. انقباض رگ های خونی که عاملی مهم برای فشار خون بالا و فشار به قلب می باشند.

بیان روش تنفس صحیح

  • کاهش انرژی

تنفس نادرست، سطح توانایی بدن شما را برای تحویل اکسیژن به سلول ها پایین می آورد و در نهایت سلول ها تحت فشار قرار می گیرند و قادر نیستند مثل همیشه انرژی کافی را فراهم کنند. هر عملکردی که در بدن رخ می دهد به اکسیژن بستگی دارد.

  •  آرون گروپس
  • نامتعادلی در سیستم عصبی

تنفس تاثیر مستقیم بر روی سیستم عصبی دارد و نقش مهمی را در تعادل بدن شما انجام می دهد. الگوی تنفسی نادرست، مثل تنفس کوتاه یا تنفس با نیروی بالا برای بالا رفتن استرس می باشد.

” قسمت هایی از بدن که به شدت به تنفس وابسته می باشند، به شرح زیر می باشد:”

  • عضلات

کمبود اکسیژن موجب سفت شدن نامناسب عضلات، خستگی و سوزش سریع آنها می شود و برای همه، به خصوص ورزشکاران ضرر دارد. روش نادرست تنفس در کنار موارد بالا می تواند آسیب دیدگی های جانی را بیشتر می کند. پس قاعده و شیوه تنفس صحیح بسیار حیاتی است.

بررسی قاعده تنفس صحیح

مغز ۲۰ درصد از اکسیژنی که مصرف می کنیم را استفاده می کند. هنگامی که اکسیژن رسانی کم باشد، مغز کمتر کار می کند که امکان دارد مشکلاتی را در قسمت های دیگر بدن نیز نشان دهد.

قلب دائما فعال است و تقریبا در روز صد هزار بار می تپد، در نهایت یک مصرف کننده بالا از اکسیژن می باشد. کمبود اکسیژن موجب ضعف پمپاژ در خون می شود و در نهایت دست و پای فرد یخ می کند.

قانون ساده برای تنفس درست

خوشبختانه تغییر عادات تنفسی هرگز کار پیچیده ای نبوده و همه شما می توانید آن را به راحتی به کار بگیرید و مطمئن شوید که هرروز ۲۵ هزار بار نفس می کشید.

قاعده تنفس درست

۱- با دیافراگم نفس بکشید

هوایی که تنفس می کنید، از بینی شما عبور می کند و به داخل شکم می رود. ۷۰ تا ۸۰ درصد از دم شما به واسطه دیافراگم انجام می شود که بسیار عمیق می باشد. اگر از دیافراگم تنفس کنید، مزایا و فواید زیر را برای دبن شما به دنبال خواهد داشت:

  • دیافراگم در چنین حالتی کبد، معده، روده و قسمت های دیگر بدن را با یک تعادل بالا روبرو می کند.
  • قفسه سینه، گردن و شانه ها آرام تر می شود. در نهایت درد کمتری در این نواحی اتفاق می افتد.
  • به ریه های شما کمک می کند تا تبادل گاز داشته باشند که این اتفاق برای قسمت های پایین تر ریه دارای فایده می باشد.
  • سیستم لنفاوی که برای وضعیت ایمنی بدن دارای فایده می باشد و از شر محصولات پسمانده روده رهایی می یابید.

توضیح درباره قاعده تنفس صحیح

۲- تنفس از بینی

تنفس باید از بینی شما داخل و خارج شود. تصور کنید که بینی شما یک کارخانه کوچک است، هوای بیرون را پاکیزه می کند و آن را به داخل راه می دهد و بدن شما به طور تاثیر گذار از آن استفاده می کند. هنگامی که از دهان خود نفس می کشید، ریه های شما هوای خشک تر، آلوده تر، خام تر و سردتر را دریافت می کند که سرشار از ویروس و باکتری می باشد. پس حتما با ریه های خود مهربان تر رفتار کنید و از بینی نفس بکشید. اگر حس می کنید که بینی شما برای نفس کشیدن بسیار تنگ می باشد، احتمالا مدت زمان زیادی غاز دهان نفس کشیدید و به این کار عادت ندارید. تنها ۱ تا ۲ روز زمان نیاز دارید تا تمرین نفس کشیدن از بینی را شروع کنید و به این کار عادت کنید.

توضیح درباره قاعده تنفس درست

۳- ریلکس نفس بکشید:

تفاوتی ندارد که قصد انجام چه کاری را دارید. در هر حالت بهتر است که بدن خود را ریلکس نگه دارید. زمان نفس کشیدن افکار شما با احساساتتان تحت تاثیر قرار می گیرند و قادر هستند بر استرس شما تاثیرگذار باشند. طرز نفس کشیدن می تواند عاملی برای کمبود اکسیژن باشد و مغز و بدنتان را با فشار و استرس مواجه می کند. اگر بر نفس خود کنترل داشته باشید و آن را ریلکس تر کنید، بدنتان به صورت کلی آرام و ریلکس می شود. و عملکرد اعضای دیگر بهبود پیدا می کند. هنگامی که بدن شما ریلکس می شود. سلامتی شما در شرایط بهتری قرار می گیرد، انرژی شما بیشتر می شود و در نهایت شاد زیستن و عشق ورزیدن به خود شما نیز آسان تر خواهد بود.

قاعده تنفس صحیح را ارزیابی کنید

نحوه تنفس صحیح

هم اکنون که یاد گرفتید چطور عادت های مناسب نفس کشیدن را در خود به جریان بیندازید، باید عاداتی را در سبک زندگی خود نیز ایجاد کنید تا کار شما تکمیل شود. در زیر قاعده و شیوه های تنفس صحیح را به شما یاد می دهیم.

۱- شناسایی محرک های تنفسی

به کار های خود در طول روز بیندیشید و محرک های تنفسی را به خود یادآوری کنید. سپس آنها را برای خودتان فرمول گذاری کنید و برنامه ریزی نمایید تا توانایی این را داشته باشید که در طول روز آنها را اجرا کنید و تنفس صحیح را در خود به جریان بیندازید.

۲- تنظیم تنفس

باید عادت تنفس درست خود را نظم دهید. به عنوان مثال دهان خود را بسته، زبان را روی سقف دهان قرار بدهید و از بینی نفس بکشید. بازدم خود را گسترش بدهید. ۲- ۳ ثانیه بازدم داشته باشید. بعد ۲-۳ ثانیه مکث کنید و دوباره این حرکت را تکرار نمایید.

آشنایی با قاعده تنفس درست

۳- ریلکس کردن

از تنش هایی که امکان دارد در طول روز و در هر لحظه زندگی برای شما ایجاد شود، آگاهی پیدا کنید و آنها را برطرف کرده، بعد زمان مشخصی را برای خود تعیین کنید تا تنفس صحیح و درست را امتحان نمایید. البته از روش های بالا برای یادآوری تنفس صحیح و درست خود استفاده کنید تا کار شما راحت تر شود. این چهار کلمه کلیدی و مهم را همیشه در ذهن خود داشته باشید.

  • ریلکس
  • بینی
  • افتخار
  • بازدم

۴- آنالیز کردن عادت تنفسی

برای تغییر هر چیزی در ابتدا باید از نیاز برای تغییر باخبر شوید. بنابراین توجه کنید که چطور در شرایط مختلف نفس می کشید.

  • در زمان تمرکز کردن چطور تنفس می کنید.
  • در شرایط و وضعیت های متفاوت ذهنی چه تغییراتی در تنفس شما به وجود می آید.
  • در زمان عصبانیت، تماشای تلویزیون، رانندگی و غیره تنفس شما چطور می باشد.

هم اکنون که این مطلب به پایان رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه ورزش و سلامتی بر لینک های افزایش حجم ریه و نحوه صحیح دویدن کلیک فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *