دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت به تعویق انداختن کارها و نحوه جلوگیری از آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

به تاخیر انداختن کارها یکی از عاداتی است که متاسفانه اکثر افراد با آن دست به گریبان هستند. در این مطلب علت به تعویق انداختن کارها و نحوه جلوگیری از آن ارائه می شود.

حتما برای شما نیز پیش آمده که گاهی اوقات کارها را به زمان دیگری موکول می کنید و با این پدیده آشنا می باشید. حال علت به تعویق انداختن کارها چیست و چطور می توان از این موضوع جلوگیری کرد؟ برای دانستن پاسخ سوال مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود.

علت به تعویق انداختن کارها چیست؟

همه شما حتما با اصطلاح دقیقه ۹۰ آشنا هستید. یعنی کارها را آنقدر به تاخیر انداخته که مجبور می شوید در کوتاه ترین زمان و با استرس زیاد آن را به انجام برسانید. متاسفانه به تعویق انداختن کارها و عادت دقیقه نودی از معضلاتی است که بیشتر افراد با آن دست به گریبان هستند. در روانشناسی به این عادت، بیزاری از اجرای وظیفه یا بیزاری وظیفه گفته می شود.

هر چند به طور معمول با اسامی مانند تعلل و اهمال کاری نیز شناخته می شود. به جز تنبلی که احتمالا علت شایع این موضوع باشد، دلایل دیگری نیز در به تعویق انداختن کارها دخیل هستند. در ادامه می خواهیم علت به تعویق انداختن کارها را مورد کاوش قرار دهیم و به نحوه جلوگیری از آن بپردازیم.

عواقب به تعویق انداختن کارها

افرادی که دایما انجام کارها را به زمان دیگری به تاخیر می اندازند، احتمالا سال های زیادی از زندگی را در این چرخه سپری نموده اند. تعلل در کارها، به تاخیر انداختن، سست شدن، اهمال کاری، پنهان شدن از کار، روبرو شدن با کار در آخرین لحظات و دوباره تکرار این چرخه.

باید اشاره کرد به تعویق انداختن کارها سبب کمبود خواب، استرس ناشی از تمام شدن وقت برای اتمام پروژه و .. را به همراه دارد که سلامتی فرد  را به خطر انداخته و می تواند عملکرد ضعیف و رو به تحلیلی در زندگی شخصی و کاری به همراه داشته باشد. تاخیر و تعلل هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی بر ما تاثیر می گذارد. برای این که بتوانید در زندگی پیش رفته باید هدفی داشت و هنگامی پیشرفت حاصل می شود که مسئولیت ها را درست انجام دهید. از این رو کم کاری به تدریج سبب شکست شده و شکست هم کاهش عزت نفس را به دنبال دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چرا فرد انجام کارها را به تعویق می اندازد؟

همه افراد گاهی مواقع کارها را به زمان دیگری موکول می کنند و به نوعی انجام کار را به تعویق می اندازند. در حقیقت زمان آزاد را هدر داده و کارهای مهمی که بر عهده دارید را به آخرین لحظات موکول می کنید. در این لحظات شدیدا دچار اضطراب شده و از این که کار را زودتر شروع نکرده احساس پشیمانی و افسوس پیدا می کنید.

در حالی که اکثر افراد علت به تعویق انداختن کارها را تنبلی عنوان می کنند باید اشاره داشت که این موضوع نه تنها عامل به تاخیر انداختن کارها نبوده و دلایل دیگری نیز دخیل هستند. تنبلی یعنی عدم تمایل به انجام کاری می باشد. ولی تعلل یک اجتناب عمدی می باشد که نتیجه آن انجام ندادن کارها است.

این موضوع، آشنا بوده و در اکثر موارد برای آن که کاری را انجام ندهیم ترجیح داده به فعالیت های دیگری پرداخته که ما را از اجرای کار اصلی دور می سازد. در ادامه با برخی علت های دیگر به تعویق انداختن کارها آشنا می شوید.

کسالت آور بودن کار و ایجاد بی تفاوتی

یکی از طبیعی ترین علت هایی که اکثرا بر اساس آن کارها را به تعویق می اندازند، همین موضوع می باشد. فهرست کارهای شما پر از موارد خسته کننده بوده و شما هرچه به آن ها فکر می کنید خسته تر و بی تفاوت تر می شوید. از این رو وقت خود را صرف فعالیت هایی می کنید که به نظر ضروری تر و هیجان انگیز تر است. به طور مثال ترجیح داده به جای انجام پروژه به تماشای یک فیلم بپردازید.

سخت بودن و دشواری اجرای کار

کمتر فردی از اجرای کارهای دشوار و پیچیده لذت می برد. ذهن معمولا هنگامی که با مشکلی روبرو می شود به شخص تلقین کرده که در حال حاضر وقت کافی جهت مواجه با مشکل و حل چالش پیش رو را ندارد. و بعدا راه حل را پیدا خواهی کرد. معمولا افراد این طرز فکر را آنقدر ادامه می دهند تا تایم انجام کار تمام شود. این موضوع ناشی از یک مورد دیگر نیز می باشد. هنگامی که کاری را به تاخیر می اندازید دیگر انگیزه لازم جهت انجام آن را پیدا نمی کنید.

کم ارزش بودن کار

اکثر افراد روزانه مشغول کارهایی هستند که ارتباط چندانی با مسئولیت روزانه آن ها نداشته یا از نظر آن ها ارزش و معنای کمی دارند. به طور مثال دانشجو برای دریافت مدرک تحصیلی به اجبار دروسی را می گذراند که علاقه ای به آن ها ندارد. به این ترتیب وقتی علاقه و هدف وجود نداشته باشد پیدا کردن ارزش برای کاری که انجام می دهید، دشوار می شود. از این رو ترجیح داده به جای انجام وظایفش، وقت خود را صرف کارهایی کند به احساس ارزش بیشتری به وی منتقل می کند.

نحوه جلوگیری از به تعویق انداختن کارها

باید گفت به تعویق انداختن کارها یک عادت اشتباه بوده که هم سبب تحلیل فرد شده و هم از دستیابی به اهداف بزرگ در زندگی جلوگیری می کند. از این رو اجازه ندهید این عادت نادرست همه زندگی را هدر دهد. به این ترتیب اکنون که با علت های به تعویق انداختن کارها آشنا شدید در ادامه شما را با راهکارهایی برای مقابله با آن آشنا می نماییم.

البته این نکته دقت کنید که موضوع مذکور ارتباط زیادی با مدیریت زمان نداشته زیرا ارتباط این دو مانند این است که به فردی که دارای افسردگی بالینی است، توصیه شود خوشحال باشد. هر چند ممکن است در ابتدا این راهکارها دشوار باشد ولی به تدریج می توان از تعلل در کارها دوری کرد.

۱. توجه به زمان

همانطور که اشاره شد، تعلل، الزاما محصول مدیریت زمان نبوده ولی تمرکز بر دو ویژگی مرتبط با زمان می تواند سودمند باشد. در ابتدا به این فکر کنید که چه تایمی از روز کارایی بیشتری دارید و کارها را در همان تایم انجام دهید. آیا جزو افرادی هستید که صبح ها بیشترین عملکرد کاری را دارید یا در نیمه های روز و یا شب مایل به انجام کاری می شوید.

به این ترتیب سطح توانایی خود را در ساعت های مختلف شبانه روز شناخته و همان تایم مشغول به کار گردید. در مرحله بعد به جای توجه به این که کدام کارها مورد علاقه تان بوده و کدام نیست، به تایمی که برای اجرای هر یک نیاز دارید، دقت کنید. به طور مثال اگر چندین کار تا پایان روز برای انجام دارید، تعیین کنید که برای اجرای کدام کار باید وقت کمتری صرف کنید. با اتمام هر کار حتی کوچک، اعتماد به نفس و انرژی گرفته و برای اجرای کارهای سخت تر آماده می شوید.

۲. کار مدنظر را به بخش های کوچکتر تقسیم بندی کنید.

ممکن است کار مدنظر، یک کار طولانی و یکپارچه باشد که به تایم زیادی برای اجرا نیاز دارد. توصیه می شود در این شرایط کار خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کرده و هر قسمت را در زمان معینی انجام دهید. در ابتدا از بخش هایی شروع کنید که به زمان کمی برای اجرا نیاز دارد. و در مراحل بعد به بخش های وقت گیر بپردازید.

به این ترتیب کار به صورت بخش های مختلف درآمده و هر بخش را می توان در یک زمان معین انجام داد. به عبارتی یکی از علت هایی که سبب می شود کار را به زمان دیگری موکول نماییم این است که تصور می کنیم کار بیش از اندازه حجیم است. از این رو با تقسیم کار به بخش های کوچک و تمرکز مجزا روی هر بخش می توان این مشکل را حل کرد.

۳. تعیین جدول زمانی

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد می توانید یک پروژه بزرگ را به بخش های کوچکتر تقسیم کرد. بعد یک جدول زمانی کلی طراحی نموده که مهلت پایانی هر یک از مراحل با جزئیات در آن مشخص شده باشد. بنابراین می دانید که برای هر یک از وظایف چقدر مهلت دارید و باید در همان تاریخ انجام شود.

این جدول زمانی باید تاحدودی برنامه ریزی شده باشد تا بدانید اگر یکی از کارها به موقع انجام نشود، همه مراحل دیگر تحت تاثیر قرار می گیرند. با این شیوه حالت ضروری برای اجرای امور ایجاد می شود و می توانید بسته به حجم پروژه آن را به بخش های ماهانه، هفتگی و روزانه تقسیم بندی نمایید.

۴. تایم استراحت

یکی از علت های به تعویق انداختن کارها حواس پرتی و مشغول شدن به فعالیتی خاص مانند وبگردی می باشد. برای مدیریت این حواس پرتی تایم معینی را برای فعالیت در شبکه اجتماعی یا موارد غیر کاری در نظر گرفته و هر یک ساعت ۵-۱۰ دقیقه ای به خود استراحت داده و مجددا کار را شروع نمایید.

۵. تغییر محیط اطراف

محیط های مختلف بر میزان بهره وری ما تاثیر متفاوتی دارند. به طور مثال میز کار و رایانه شما را ترغیب به کار نموده یا سبب خواب آلودگی می شود. اگر حالت دوم درست است، بهتر است محیط کار را تغییر دهید. دقت کنید که ممکن است این محیط که در شما ایجاد انگیزه کاری می نماید بعد از مدتی آن حس را در شما ایجاد نکند. از این رو هرزگاهی در محیط کاری خود تنوع ایجاد کنید به طور مثال قرار دادن یک گلدان زیبا یا نصب یک تابلو جذاب روی دیوار اتاق کار.

۶. تعامل با افراد باانگیزه

بی شک اگر ۱۰ دقیقه با یک فردی مانند بیل گیتس یا استیو جابز صحبت کنید، حتما انگیزه لازم جهت کار کردن را پیدا می کنید. بنابراین اهمیت دارد که با چه افرادی معاشرت داریم. قطعا نمی توان به بیل گیتس یا استیو جابز دسترسی داشت ولی این ویژگی در هر حالتی قابل اجرا می باشد. یقینا در اطرافیان و آشنایان خود کسانی را دارید که پر از انگیزه بوده و به نوعی نیروی محرکه خانواده هستند. این افراد معمولا سخت کوش بوده و همواره در تلاش هستند. سعی کنید با چنین افرادی تعامل بیشتری داشته باشید تا روحیه و انرژی آن ها به شما هم منتقل شود.

۷. عدم پیچیده سازی کارها

منتظر بهترین زمان برای اجرای کار نباشید. احتمالا تصور می کنید به علت های مختلفی نمی توانید کار را در همین زمان انجام دهید. این افکار را از ذهن دور کنید. زیرا بهترین و بی ایراد ترین زمان هیچ وقت وجود ندارد. اگر دائم منتظر این زمان هستید هرگز نمی توانید کاری را به سرانجام برسانید. کمال گرایی یکی از دلایل اصلی به تاخیر انداختن کارها محسوب می شود.

۸. یافتن دوست و همراه

پیدا کردن دوست و همراه سبب می شود که روند کار سرگرم کننده تر شود. بهتر است این دوست نیز اهداف مشترکی با شما داشته باشد. به این ترتیب هر دو در برابر اهداف و برنامه های یکدیگر مسئول و پاسخگو می باشید. اهداف لزوما نباید شبیه باشد. اگرچه در صورت تشابه اهداف می توان سریعتر و بهتر به نتیجه رسید.

۹. گفتگو با دیگران درباره اهدافتان

با دوستان، آشنایان و خانواده درباره اهداف و پروژه های خود صحبت کنید. به این ترتیب هر زمان که همدیگر را ملاقات می کنید، آن ها کنجکاو شده درباره وضعیت پروژه از شما سوال می پرسند. شما هم در مقابل برنامه های خود احساس مسئولیت بیشتر پیدا کرده و برای پاسخگو بودن بیشتر تلاش می کنید.

۱۰. با افرادی معاشرت کنید که به اهداف خود رسیده اند.

تعیین کنید که قصد رسیدن به چه هدفی را دارید؟ چه افرادی قبلا به این هدف شما در حال حاضر دست پیدا کرده اند؟ سعی کنید با این افراد ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشید. این کار کمک می کند که شما انگیزه پیدا کرده و بدانید هدف انتخابی تان دست یافتنی است. فقط باید تلاش کنید. این روش بهترین محرک برای اقدام و عمل محسوب می شود.

ضمنا به بازبینی اهداف خود بپردازید. برخی مواقع با کشف و آگاهی بیشتر درباره خود و اهداف مان می توان روند رشد را تقویت کرد. گاهی اوقات از کار فاصله گرفته مثلا یک مسافرت یا تعطیلات آخر هفته ترتیب داده تا خود را سازماندهی کرده و با تجدید قوا به پروژه خود بپردازید. باید بدانید دقیقا دنبال چه هدفی هستید و این که برای رسیدن به آن باید دقیقا چه کارهایی انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *