دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با کلید های میانبر ویندوز ۱۱

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

با استفاده از کلید های میانبر ویندوز ۱۱ می توانید به کارها سرعت بخشیده و حرفه ای تر عمل نمایید. با این مطلب همراه ما باشید.

اگر تایم زیادی با ویندوز ۱۱ سر و کار دارید به کمک کلید های میانبر ویندوز ۱۱ می توانید به صورت قابل توجهی بهره وری خود را ارتقا بخشید. در این مطلب با برخی از کاربردی ترین کلید های میانبر ویندوز ۱۱ آشنا می شوید.

کاربردی ترین کلید های میانبر ویندوز ۱۱

ماوس ابزاری است که تشخیص و انتخاب و کلیک روی آیتم ها را ساده تر می نماید. از این رو یادگیری استفاده از آن حتی برای افرادی که مبتدی هستند نیز زمان زیادی نمی برد. در مقابل برای کاربران حرفه ای، کیبورد یک ابزار قدرتمندتر بوده که کاربردهای فراتر از تایپ کردن می باشد.

میانبرها یکی از مواردی هستند که سبب سریعتر انجام شدن کارها و استفاده حرفه ای از صفحه کلید می شود. اگر از کاربران ویندوز ۱۱ هستید و تایم زیادی را پشت رایانه و کیبورد سپری می کنید، دانستن کلید های میانبر ویندوز ۱۱ می تواند به شکل قابل توجهی بهره وری شما را ارتقا بخشد. چه بخواهید ابعاد پنجره یک برنامه را تغییر دهید یا در میان نمایشگرهای مختلف آن را حرکت دهید، کلید های میانبر کمک می کنند بدون برداشتن انگشتان از روی کیبورد بیشتر کارها را پیش ببرید.

منظور از کلیدهای میانبر، ترکیبی از کلیدها هستند که روشی جایگزین جهت انجام کاری در ویندوز را ارائه می دهند که معمولا با موس صورت می گیرد. همچنین به کاربران کمک کرده بیشتر اعمال را بدون نیاز به حرکت دادن موس و طی مراحلی متعدد برای اجرای برخی اعمال خاص و پر استفاده انجام دهند.

میانبرها به اندازه ای کاربردی هستند که در هر سیستم عامل و نرم افزاری سازنده آن را ها را تعریف نموده ولی معمولا اکثر کاربران از آن بی اطلاع هستند یا تعداد محدودی با این موارد آشنایی دارند. در ویندوز ۱۱ هم برای عملکردهای مختلف بسیاری از میانبرهای مختلف به شکل پیش فرض تعریف شده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

البته با توجه به این که بیشتر ویژگی ها و تنظیمات ویندوز ۱۱ شبیه ویندوز ۱۰ می باشد اکثر این میانبرها در نسخه های قدیمی تر ویندوز هم عمل می کنند. با این وجود چندین میان بر جدید به این نسخه اضافه شده که در اجرای سریعتر کارها و بهبود بهره وری کلی موثر است. در ادامه به برخی از کاربردی ترین کلید های میانبر ویندوز ۱۱ اشاره می شود.

منو استارت: windows key

کلید windows key به تنهایی یکی از میانبر های ویندوز ۱۱ محسوب می شود که برای اجرای بیشتر کارها خیلی کاربردی است ولی اکثر کاربران از آن استفاده ای ندارند. با فشردن این کلید منوی استارت ویندوز اجرا شده و در این منو می توانید به همه نرم افزارهای نصب شده روی رایانه دسترسی پیدا کرده و با تایپ اسم آن ها و حتی قسمتی از اسم نرم افزار و زدن کلید اینتر برنامه مدنظر باز شود.

در ضمن با تایپ عناوین مدنظر و کلیک روی اینتر می توانید آن ها را سریعا سرچ نموده که این کار توسط موتور جستجوی bing صورت می گیرد. ولی به هر روی روشی ساده برای جستجوی یک موضوع ساده می باشد.

کارکترهای خاص: windows key + . (period)

در گوشی های همراه فقط با کلیک یک کلید می توانید صفحه کلید را عوض کنید و ایموجی تایپ نمایید. با توجه به این که تغییر زبان کیبورد در ویندوز ساده است و با یک میانبر صورت می گیرد، امکان تغییر کیبورد به ایموجی شبیه گوشی همراه وجود نداشته زیرا تعداد ایموجی ها زیاد بوده و نمی توان همانند آنچه در گوشی قابل انجام است صفحه کلید را اسکرول کنید.

ولی می توان با این میانبر به ایموجی ها در نمایشگر رایانه دسترسی یابید. که اگر در حال ارسال پیام با رایانه باشید خیلی کاربردی است.

هیستوری کلیپ برد: windows key + v

کلید های میانبر مذکور یکی از کاربردی ترین میانبر های ویندوز ۱۱ محسوب می شود و یکی از بهترین میان برهایی است که در طی ۲۰ سال قبل به ویندوز افزوده شده است. هیستوری یا تاریخچه کلیپ برد این امکان را می دهد تا چندین قطعه متن، لینک و اطلاعات گوناگون را کپی نموده و یک جا در مکان دیگری پیست کرده بدون این که چندین بار بین دو فایل جابجا شده تا این اطلاعات را کپی پیست کنید.

در ضمن اگر برای شما پیش آمده که وقتی می خواهید اطلاعات کپی شده ای را در فایل مقصد پیست نمایید ولی اشتباها عمل کپی را تکرار می کنید، با تاریخچه کلیپ برد می توانید به اطلاعات کپی شده قبلی دستیابی داشته و به کپی دوباره آن از فایل قبلی نیاز پیدا نمی کنید.

تنظیمات ویندوز: windows key +I

باید اشاره نمود بخش تنظیمات ویندوز خیلی گسترده و نامنظم است. قبلا این قسمت کنترل پنل نام داشت که در ویندوز ۱۱ نیز وجود دارد و بعضی تنظیمات تنها از این قسمت قابل دسترسی می باشند. ولی صفحه جدیدی به اسم تنظیمات نیز در ویندوز هست که با میانبر windows key +I  به این صفحه می روید.

تسک ویو: windows key + Tab

اگرچه می توانید با گرفتن همزمان کلیدهای Alt+tab  میان اپلیکیشن ها جابجا شوید ولی با فعال کردن این میانبر همه پنجره های باز نمایش داده شده و با رها کردن این کلیدها ناپدید نشده و به شما اجازه داده تا با موس پنجره مد نظر را انتخاب نمایید و یا آن ها را مرتب کرده و میان دسکتاپ مجازی تان جابجا شوید.

اسکرین شات: windows key +s

قابل ذکر است که فعال سازی این میانبر سبب باز شدن نرم افزار snipping Tool در ویندوز شده که توسط آن می توانید از نمایشگر عکس کامل بگیرید و یا با انتخاب حاشیه تصویر به شکل یک مستطیل یا به شکل کاملا آزاد قسمتی از تصویر را عکس برداری نمایید. این میانبر ویندوز ۱۱ ساده ترین، سریع ترین و کاربردی ترین روش برای گرفتن اسکرین شات می باشد.

قفل کردن ویندوز: windows key + L

بعد از خستگی از کار با سیستم اگر می خواهید چند دقیقه ای استراحت نموده و از پای رایانه بلند شوید ولی نمی خواهید آن را خاموش نمایید، در صورتی که صفحه کلید سیستم شما فاقد کلید میانبر قفل ویندوز است؛ می توانید با این میانبر رایانه تان را قفل نمایید.

تنظیمات سریع: windows key +A

مکن است بیشتر مواقع نیاز داشته باشید تا تنظیم کوچکی را در ویندوز عوض کنید. برای این کار احتیاج نیست به صفحه تنظیمات بروید. می توانید از قسمت تنظیمات سریع این کار را انجام دهید. که با استفاده از میانبر اشاره شده به این بخش سریعا هدایت می شوید.

در پایان از همراهی شما با این مطلب ار آرگا کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با شیوه های مختلف اسکرین شات در ویندوز ۱۱ و نحوه قفل کردن پوشه در ویندوز ۱۱ روی لینک های مزبور کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *