دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

براق شدن مو با انواع روش های طبیعی و تغییر عادات روزانه

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

فارغ از بافت و جنس مو، روش های براق شدن مو زیاد است. البته لازم است این روش ها که باعث سلامت و استحکام موها می شود را به طور منظم دنبال کنید.

اگر دوست دارید که موهای شما همچون الماس بدرخشد با این مطلب همراه ما باشید تا روش های براق شدن مو را فرا بگیرید. این روش ها کمک می کند هم سلامت و استحکام مو تقویت شود و هم موهایی زیبا و براق داشته باشید.

آشنایی با روش های براق شدن مو

صرف نظر از این که موی شما چه جنس یا بافتی دارد، برای براق شدن مو روش های زیادی وجود دارد. به طور مثال می توانید از انواع ماسک مو که سبب افزایش درخشندگی مو می شود، کمک بگیرید یا موها را طوری حالت دهید که براق تر دیده شوند. برای براق شدن بیشتر مو، لازم است تا روش های معمول و روزانه مراقبت از مو که موجب سلامت و استحکام موها می شوند، را به طور منظم دنبال کنید.

همواره موهایی که مانند الماس می درخشند، جذابیت زیادی دارند. برخی تصور می کنند که برای داشتن چنین موهایی باید چندین بار در طی روز به آن ها شانه بزنند. در حالی که این کار سبب شکسته شدن تار مو می شود. اما همانطور که اشاره شد روش های زیادی هست تا به کمک آن ها به براق شدن مو کمک کنید. برای اطلاع از آن ها کافی است تا پایان این مطلب با آرگا همراه باشید.

۱. استفاده از ماسک های مو

موی براق ، موی سالمی است و این سلامت آن یعنی به اندازه کافی آبرسانی شده است. ساده ترین راه برای حفظ رطوبت و آبرسانی مو، استفاده از ماسک موی باکیفیت یا یک نرم کننده می باشد. در ادامه به ۷ مورد از بهترین ماسک های خانگی برای براق شدن مو اشاره می شود.

ماسک تخم مرغ جهت ضخیم و براق شدن مو

تخم مرغ می تواند برای موها معجزه کند. استفاده از زرده تخم مرغ با افزایش رطوبت رسانی به موها سبب تغذیه مو شده و به براق شدن آن کمک می کند. سفیده تخم مرغ نیز آلودگی های روی مو را از بین می برد. به این ترتیب سفیده تخم مرغ موجب شفافیت موها می شود. ضمنا پروتئین موجود در تخم مرغ، موها را تقویت خواهد کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به این ترتیب استفاده از تخم مرغ در یک دوره درمانی از روش های خوب براق شدن مو محسوب می شود. برای ساخت ماسک مو تخم مرغ یک تخم مرغ را در ظرف شیشه ای شکسته و هم بزنید. سپس موها را خیس کرده و تخم مرغ را به کمک یک براش روی موها بمالید. در ادامه به کمک یک شانه مو دانه پهن ، موها را شانه زده تا تخم مرغ به ریشه موها برسد.

سپس یک ربع صبر کرده و در نهایت با یک شامپو به طور معمول مو را شامپو زده و برای رسیدن به درخشش بیشتر با آب سرد مجددا آبکشی نمایید.

 سرکه سیب برای نرم و براق شدن مو

سرکه سیب برای مو مانند یک نرم کننده و براق کننده کاملا طبیعی است. این ماده سطح ph مو را متعادل نموده و سبب نرمی، شفافیت و پاکسازی تارهای مو می گردد. نگران بوی سرکه هم نباشید چرا که با خشک شدن مو از بین می رود. برای استفاده از سرکه مو را مطابق معمول شامپو زده و آبکشی کنید اما نرم کننده نزنید.

سپس مو را با مخلوطی یکسان از سرکه سیب و آب هر کدام یک قاشق غذاخوری آغشته کرده و از ریشه تا ساقه شانه بزنید. اگر موها خیلی بلند هستند از دو یا سه قاشق سرکه سیب و آب استفاده کنید. سپس اجازه دهید ۵ دقیقه ای این مخلوط روی سر باقی بماند و در  نهایت موها را با آب سرد بشوید.

ماسک موز جهت صاف و لطیف شدن مو

موز سرشار از پتاسیم و ویتامین های ای ، آ و ث بوده که برای رشد موهای سالم الزامی است و به براق شدن مو کمک می کند. همچنین موز تولید چربی پوست سر را تنظیم کرده و سبب صاف و لیف شدن موها می شود. به این ترتیب برای تهیه ماسک موز دو عدد موز را پوست کنده و خوب له کنید. سپس در یک ظرف شیشه ای ریخته و به آن یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و عسل اضافه نمایید. بعد این ماسک را روی کف سر ریخته و ۵-۱۰ دقیقه ماساژ دهید. در نهایت با آب سرد شستشو دهید.

ماسک جو دوسر جهت برطرف شدن وزی مو

جو دوسر علاوه بر این که میان وعده سالمی برای رژیم غذایی می باشد به براق شدن مو هم کمک می کند. اگر از خارش پوست سر یا وزی آن گلایه دارید، ماسک جو دو سر دقیقا آن چیزی است که به آن نیاز دارید. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری جو دوسر را در کاسه ای ریخته و به آن کمی شیر سرد و روغن بادام تلخ اضافه نمایید. خوب هم زده و آن را به ریشه مو بمالید. و بعد از یک ربع آن را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک آواکادو جهت تغذیه و براق شدن مو

در صورتی که موی خشکی دارید به یک تقویت کننده و آبرسان مو نیاز است. از این رو ماسک آواکادو مناسب می باشد. آواکادو حاوی چربی های طبیعی بوده که سبب تغذیه و درخشندگی مو می شود. از آواکادو رسیده بهره بگیرید زیرا مخلوط حاصل از آواکادوی رسیده بهتر و راحت تر روی مو پخش می گردد.

برای تهیه ماسک آواکادو این میوه را به کمک مخلوط کن له کرده تا نرم و یکدست شود. بعد آن را به موهای از قبل خیس شده از ریشه تا ساقه مو اعمال کنید. سپس یک ربع صبر کرده و در نهایت موها را به طور معمول شامپو زده و با آب سرد بشویید.

ماسک ماست جهت نرمی و درخشندگی مو

اگر احساس می کنید موهای شما به خاطر گرما و گرد و غبار آلودگی زیادی پیدا کرده کمی ماست می تواند به براق شدن و نرمی آن کمک کند. ماست ریشه مو را تغذیه کرده و سبب صاف شدن بافت آن می شود. ضمنا به موها درخشندگی می دهد. به این ترتیب ماسک مو هم از روش های خوب برای براق شدن مو می باشد.

برای تهیه ماسک ماست دو پیمانه ماست را در ظرفی ریخته و خوب هم بزنید. سپس روی موها به ویژه کف سر اعمال کنید. بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه موها را با آب سرد شستشو دهید. بعد از شستن ماسک از شامپوی همیشگی خود استفاده کرده و بعد با آب ولرم آبکشی کنید.

۲. استفاده از ماسک مو بدون نیاز به آب کشی

ممکن است مو بعد از خشک شدن اندکی کدر دیده شود. به این ترتیب استفاده از ماسک مو پس از استحمام می تواند از خشک و کدر به نظر رسیدن موها جلوگیری نماید. وقتی موها هنوز کمی مرطوب است از ماسک موی بدون نیاز به آبکشی پس از استحمام بهره بگیرید و موها را از ریشه تا ساقه کاملا شانه بزنید.

۳. خشک شدن موها در مجاورت هوا

یکی دیگر از روش های براق شدن مو این است که اجازه دهید موها به طور طبیعی در مجاورت هوا خشک گردد. مسلما سشوار و براشینگ برزیلی و کاملا صاف اگرچه در ابتدا موها را براق نشان می دهد ولی بعد از مدتی به موها آسیب زده و سبب کدر، زبر و خشن به نظر رسیدن آن ها می شود.

به این ترتیب تا حد امکان از وسایل حالت دهنده حرارتی مو مانند سشوار، اتوی مو و فر مو کمتر استفاده شود. این وسایل به طور موقت سبب زیبایی مو می شوند ولی در طولانی مدت باعث کدری مو می گردند. برای حصول نتیجه بهتر موها را خیلی شل بپیچید ، ببافید یا ببندید. این کار کمک می کند تا هنگام خشک شدن مو، مانع از وز شدن آن شود.

۴. استفاده از سرم براق کننده مو

سرم مو به طور اختصاصی جهت افزایش درخشش موها طراحی شده اند. این سرم ها حاوی سیلیکون و مواد موثره دیگری می باشند که سبب براق شدن مو و درخشندگی سریع آن ها می گردند. سرم براق کننده روی موی خشک یا خیس قابل استفاده هستند. همچنین می توانید از انواع سرم موی خانگی برای این کار بهره بگیرید.

البته نباید این سرم ها به طور روزانه بهره برد زیرا نتیجه عکس می دهد. چرا که به مرور روی مو تجمع یافته و سبب کدر به نظر رسیدن آن می گردد. از این رو بهتر است این سرم را در مواقع خاصی استفاده کرد یا از سرم مو بدون سیلیکون بهره برد. سرم موی فاقد الکل تهیه کنید زیرا الکل سبب خشکی مو می شود.

۵. استفاده از روغن های مخصوص مو

وقتی موها به طور طبیعی در مجاورت هوا خشک می شود استفاده از روغن های نرم کننده روی ساقه مو نیز در براق شدن آن موثر است. به این ترتیب یک روغن موی مناسب سبب افزایش درخشندگی و محافظت مو در برابر آسیب می گردد. می توانید روغن مخصوص مو  با خاصیت آبرسانی عمیق را خریداری کنید یا از روغن هایی مانند روغن بادام، نارگیل، زیتون، آرگان، کرچک، جوجوبا استفاده کنید.

استفاده از این روغن ها سبب نرم کنندگی و حالت دهندگی مو می شود که می توانید هفته ای یک مرتبه از آنها روی مو بهره بگیرید. به این ترتیب ابتدا موها را خیس کرده و سپس آن ها را به یک تا سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل ، زیتون یا هر یک از روغن های اشاره شده آغشته نمایید و از ریشه تا نوک ساقه مو را شانه بزنید.

بعد با کلاه حمام یا یک روکش پلاستیکی موها را بپوشانید. و نیم ساعتی صبر کرده و در نهایت موها را با شامپو و آب سرد بشویید.

۶. کوتاه کردن انتهای موها به طور منظم

به طور منظم انتهای موها را کوتاه و مرتب نمایید. با از بین بردن موخوره و موهای شکسته و دندانه دار تا حدود بسیاری به درخشندگی و براق شدن موها کمک می کنید. ضمنا از آرایشگر بخواهید تا از مواد شیمیایی و وسایل حالت دهنده حرارتی روی موی شما استفاده نکند.

۷. کاهش وز شدن مو

وز شدن مو ، درخشندگی آن را از بین می برد. به این ترتیب یکی دیگر از روش های براق شدن مو، جلوگیری از وز شدن مو می باشد. برای این کار سعی کنید موها را با آب خنک بشویید. و به آرامی آن ها را خشک کنید. همچنین به جای استفاده از برس از شانه دندانه پهن کمک بگیرید. زیرا برس سبب شکنندگی تار مو می گردد.

همچنین از روبالشی ابریشمی یا ساتن استفاده نمایید. برای افرادی که موی فر دارند این ترفند به طرز شگفت انگیزی از وز شدن مو جلوگیری می کند. در حقیقت پارچه نخی رطوبت را جذب کرده و سبب خشکی و وز شدن مو می گردد.

۸. استفاده کمتر از شامپو

شستن زیاد مو، سبب از بین بردن چربی و روغن طبیعی موها می شود. با این کار موها به آسانی صدمه دیده و شکننده و خشک و کدر دیده می شوند. برای رفع این حالت بیش از یک یا دوبار در هفته به موها شامپو نزنید.

۹. رژیم غذایی مناسب

باید بدانید تا هنگامی که از لحاظ بدنی سالم نباشید، هر اندازه هم که تلاش نمایید موها به طور طبیعی براق دیده نمی شوند. آب رسانی مناسب به بدن و خوب غذا خوردن تاثیر زیادی در ظاهر مو خواهد داشت. برای این که موهایی سالم داشته باشید سعی کنید از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده نمایید.

  • تخم مرغ، ماهی، گوشت گاو، مرغ، حبوبات و دیگر مواد غذایی غنی از پروتئین. از آنجا که مو از پروتئین ساخته شده در صورت عدم دریافت پروتئین به میزان کافی آسیب می بیند. به این ترتیب خوردن کربوهیدرات غنی از انرژی و دارای پروتئین کمک موثری در این زمینه دارد.
  • گیاهان غنی از مواد مغذی مانند اسفناج و کلم پیچ که برای سلامت مو مفید هستند.
  • آجیل ها و آواکادو که حاوی چربی های سالم بوده و مصرف آن ها به پرپشت و براق شدن مو کمک می کند.

۱۰. آب کافی بنوشید.

وقتی بدن کمبود آب داشته باشد، موها درخشندگی خود را از دست می دهند. برای حفظ سلامت و درخشش موها سعی کنید روزانه به میزان کافی آب بنوشید. همچنین خوردن میوه ها و سبزیجات آبدار هم می تواند به آبرسانی بدن کمک نماید. ضمنا استفاده از دمنوش های طبیعی فاقد کافئین نیز می تواند امر آبرسانی را تشدید کند.

۱۱. کمتر موها را رنگ کنید.

شایان ذکر است که رنگ،دکلره، فر یا صاف کردن دائم مو می توانند سبب خشک و شکنندگی مو در طولانی مدت گردند. از این رو تاحد امکان از انجام این کارها خودداری کنید و از رنگ های طبیعی مانند حنا استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *