دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

روش های کاشت و پرورش گل ختمی چینی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش گل ختمی چینی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های پرورش و مراقبت از این گیاه زینتی آشنا شوید.

به طور کلی گل ختمی چینی از دسته گیاهان زینتی و معروف در خانواده پنیرها می باشد که اغلب در شرایط سرما رشد می کند و به دلیل اصول پرورش و نگهداری راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

چگونگی پرورش گل ختمی چینی

بهتر است بدانید گل ختمی یا گل ختمی چینی که با نام علمی Hibiscus Rosa sinensi شناخته می شود از دسته گیاهان بومی مناطق آسیای شرقی خواهد بود. این گیاه را می توان از خانواده پنیررکیان دانست که درختچه ای همیشه سبز با گل هایی درشت است و اغلب در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می شود.

چگونگی پرورش گل ختمی چینی

با این حال وجود سازگاری گیاه به کاشت در گلدان موجب استقبال از آن در مناطق سردتر شده است. توجه داشته باشید که عمر یک درختچه ختمی چینی کشت شده در فضای گلدان تقریبا زیاد بوده و عمر چهار سال برای آن چندان هم غیر قابل دسترس نخواهد بود.

به صراحت می توان گفت که گیاه ختمی چینی سرعت رشد زیادی داشته و ارتفاع نوع بالغ آن به ۳ متر و گستردگی اش به ۲ متر خواهد رسید. البته که گیاهان کشت شده در فضای گلدان اغلب کوچک تر هستند و به دلیل هرس به منظور گلدهی بیشتر از ارتفاع کمتری هم برخوردار خواهند بود.

برگ های این گیاه به صورت معمول از پنج گلبرگ تشکیل شده اند اما گل تعدادی از ارقام، پرپر خواهد بود. کاسه گل نیز استکانی شکل بوده و اندازه یک گل بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر خواهد بود. همچنین طول عمر گل های ختمی نهایتا یک تا دو روز است و رنگ متداول و خاص ختمی چینی، قرمز خواهد بود.

با این حال ارقام مختلفی از این گیاه امروزه پرورش داده می شوند که دارای رنگ های صورتی، زرد و نارنجی هستند. معمولا زمان گلدهی این گیاه فصل تابستان است و برای گلدهی بیشتر در اوایل بهار اغلب یک سوم ساقه های چوبی گیاه را هرس می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش ها و دستورالعمل تکثیر گیاه

توجه داشته باشید که معمولا گل ختمی ژاپنی از طریق سه روش قلمه زنی ساقه، کاشت بذر و خوابانیدن ساقه تکثیر می شود که در ادامه مراحل تمامی آن ها را به صورت کامل شرح داده ایم.

روش های تکثیر گیاه ختمی

  • قلمه زنی:

بکی از رایج ترین روش های تکثیر گیاه ختمی ریشه دار نمودن قلمه های آن است که در طول فصول مختلف می توانید به انجام آن بپردازید. توصیه می شود که در اواسط فصل بهار تا اوایل فصل تابستان قلمه سبز در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی را می توان تهیه کرد. البته دقت داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد.

برای مثال قلمه نیمه چوبی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر و قلمه چوبی راحتی به طول ۳۰ سانتی متر می توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول تقریبا ۷ سانتی متر نیز برای آن قابل استفاده است. پس از آن تهیه قلمه ها آن ها را در محیطی مرطوب مانند پرلیت و یا شن و دمای محیط حدود ۲۱ درجه سانتی گراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود ۴ تا ۶ هفته طول خواهد کشید.

از این نکته غافل نشوید که قلمه های سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری به ویژه میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریع تر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

  • تکثیر با بذر:

بذر گل ختمی چینی که معمولا در رنگ های قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است می توانید برای تکثیر از ان ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که اگر بذر های ختمی چینی پس از تهیه از گیاه مادری به مدت ۲ تا ۳ ماه درون یخچال نگهداری شوند درصد جوانه زنی شان به شدت افزایش خواهد یافت.

دستوالعمل کاشت بذر گل ختمی

بهترین زمان برای کشت بذر ختمی چینی فصل بهار است و محیط کشت آن بایستی دارای دمای ۲۵ درجه سانتی گراد همراه با رطوبت نسبتا بالا باشد. بستر کشت گیاهتان را مرطوب نگه دارید و گلدان حاوی بذور را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

بذر های ختمی چینی معمولا سریع و در طول یک تا چهار هفته جوانه می زنند و پس از اینکه گیاهچه ها در حدود ۴ یا ۶ جفت برگ داشتند می توان آن ها را به گلدان های جداگانه انتقال داد.

  • خوابانیدن ساقه:

در این روش نیز بایستی ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است به گونه ای خم کنید که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کشت کرد. معمولا ان قسمتی از ساقه که در زیر خاک قرار دارد ریشه خواهد داد و پس از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا و سپس به شکل گیاهی مشتقل در گلدان جداگانه کشت نمود.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل ختمی چینی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه مهم ترین شرایط برای کاشت و پرورش گل ختمی چینی را شرح داده ایم.

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از گل ختمی چینی

  • خاک و تغذیه به موقع:

خاک لومی با بافت نه خیلی سنگین با زهکشی خوب نیاز خواهد داشت. خاک گلدان گل ختمی را می توانید با ترکیبی مساوی از یک قسمت پیت ماس به همراه یک قسمت خاک برگ و یک قسمت کود گاوی تهیه نمایید. اضافه کردن شن یا ورمی کولیت به اندازه ده درصد کل خاک برای زهکشی مناسب ترکیبی ایده آل برای آن فراهم می آورد.

همچنین برای تغذیه گیاهتان نیز می توانید از کود هایی مانند ۱۰-۱۰-۱۰ در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هفته یکبار استفاده نمایید.

  • آبیاری منظم:

این گیاه به خشکی کشیدن حساس است و به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری نامنظم می تواند موجب ریزش غنچه ها شود. نیاز آبی این گیاه متوسط بوده و برای انجام آن بایستی اجازه دهید خاک رویی گلدان در فواصل یبن آبیاری به صورت کامل خشک شود.

آبیاری گیاهان گلدانی با آب ولرم در فصل سرد بسیار مفید است. با وجود اینکه زرد شدن برگ های مسن گیاهان همیشه سبز عجیب نیست ولی در صورتی که تعداد برگ ها زیاد باشد و علائم بیماری در برگ ها نباشد علت آن بیش از حد خواهد بود.

آبیاری منظم گیاه ختمی

  • نور و دمای کافی:

گیاه ختمی چینی برای رشد نیاز به نور کامل خورشید دارد و چنانچه آن را در فضای آپارتمان نگهداری می کنید محل مناسب برای قرار دادن آن ها نزدیک به پنجره های شرقی یا جنوبی است. همچنین در فصل زمستان نیز به نور مصنوعی احتیاج خواهد داشت. از این نکته غافل نشوید که کم نوری گیاه شما را مستعد به ابتلا به بیماری می کند.

گل ختمی چینی بومی مناطق گرمسیری است و نسبت به یخبندان حساسیت بسیاری خواهد داشت. در صورت کشت در مکان های پرنور مانند باغچه های جنوبی تا دمای نزدیک صفر درجه خشک نمی شود. البته که مکان مورد بایستی از جریان کاملا محفوظ باشد. توصیه می شود که گلدان های ختمی چینی را در فصل سرد به مکانی پرنور و گرم انتقال دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *