دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روند تغییرات بدن مادر در بارداری و علائم قابل توجه این دوران

  • فروغ راد
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله به نکاتی مهم درباره تغییرات بدن مادر در بارداری پرداخته خواهد شد، همچنین علت تغییرات ظاهری و غیر ظاهری یک خانم باردار در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری با جزییات توضیح داده خواهد شد.

بدن همه خانم ها در دوران بارداری تغییراتی می کند، تغییرات بدن مادر در دوران بارداری ممکن است به صورت ظاهری باشد که قابل دیدن است مانند افزایش وزن و … و یا ممکن است این تغییرات داخلی و غیر قابل مشاهده باشد، برای آگاهی بیشتر در این مورد با ما همراه باشید.

نکات مهم درباره تغییرات بدن مادر در بارداری

در طول دوران بارداری برای هر زنی تغییرات فیزیکی و تغییرات روحی رخ می دهد، زیرا او انتظار یک موجود جدید به نام فرزند را می کشد. بسیاری از این تغییرات در سن های مختلف بارداری و در افراد مختلف می تواند به گونه ای متفاوت خود را بروز دهند، در عین حال تشابه هایی نیز می توان در آن ها پیدا کرد.

نکات مهم درباره تغییرات بدن مادر در بارداری

تغییرات در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری تغییرات فیزیکی برای هر زنی ممکن است متفاوت باشد، اگر می خواهید در طول بارداری خود سالم و قوی باشید باید از عادات سالم و همچنین مواد غذایی مفید استفاده کنید.

تغییرات هورمونی که در قسمت اول بارداری یعنی سه ماهه اول اتفاق می افتد، سبب ایجاد درد یا ناراحتی در پستان ها می شود، این تغییرات به دلیل آماده شدن آن ها برای تولید شیر می باشد. استفاده از سینه بند های حمایتگر می تواند عدم راحتی مادر را تسهیل کند. حساس شدن سینه ها معمولا اولین تغییر فیزیکی در بدن است.

از تغییرات بدن مادر در بارداری می توان به افزایش وزن اشاره کرد، افزایش وزن تا یک حد مناسب برای بانوان باردار بسیار خوب می باشد، اکثر زنان باردار تنها به ۱۵۰ تا ۳۰۰ کالری اضافی در روز نیاز دارند و این کالری ها باید از منابع مغذی تامین شوند، بنابراین در سه ماهه اول معمولا بین ۴ تا ۵ کیلوگرم به وزنشان اضافه خواهد شد.

  •  آرون گروپس

اغلب زنان باردار غذاهایی را در این دوران هوس می کنند و از برخی از غذاها بیزار می شوند در حدی که حتی بوی آن غذا نیز نباید به مشام آن ها برسد. جوانه های چشایی زنان در دوران حاملگی دچار تغییراتی می شود، با همه این ها اگر می خواهید یک بارداری سالم را تجربه کنید باید از یک رژیم غذایی خوب بهره مند شوید. ممکن است در سه ماهه اول اشتیاق شما برای خوردن مواد خوراکی ناسالم زیاد شده و شما از این اشتیاق استقبال کنید، بنابراین بهتر است بدانید این کار می تواند برای مادر و جنین بسیار خطرآفرین باشد.

در سه ماه اول بارداری در صورت داشتن چنین علائمی حتما با پزشک خود مشورت نمایید:

  • خونریزی قابل توجه
  • ادرار تیره به هر میزان تیرگی
  • افزایش وزن بیش از حد و سریع
  • عدم افزایش وزن کافی
  • درد شدید در ناحیه شکم
  • سرگیجه شدید

تغییرات روحی و فیزیکی در بارداری

تغییرات در سه ماهه دوم بارداری

تغییرات بدن شما در سه ماهه دوم بارداری با سه ماهه اول تفاوت هایی خواهد داشت، معمولا بانوان باردار سه ماهه دوم را بیشتر دوست دارند و از آن لذت می برند. در این سه ماه نوزاد با سرعت بیشتری رشد کرده و علائم سه ماهه اول کم تر می شوند.

یکی دیگر از تغییرات بدن مادر در بارداری بزرگ شدن پستان ها می باشد، سینه های زنان باردار معمولا در سه ماهه دوم رشد کرده و بزرگ تر می شوند. آن ها برای شیردهی به نوزاد آماده می شوند اما حساسیت ها و درد های سه ماهه اول کاهش می یابند.

در این سه ماه رحم شروع به رشد کرده و بزرگ تر می شود تا فضای کافی برای رشد جنین به وجود بیاید، افزایش وزن نیز در سه ماهه دوم بیشتر می شود و با رشد جنین شکم مادر بزرگ تر و گرد می شود.

کودک در این دوران شروع به تکان خوردن می کند و روح در جسم نحیف جنین دمیده می شود.

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران ممکن است لکه های پوستی در بدن به خصوص پوست صورت مادر ظاهر شود و افزایش ملانین سبب خارش پوست می شود. همچنین به دلیل حساس تر شدن پوست هنگام خروج از خانه حتما باید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید، گاهی نیز ممکن است خطوط قرمز یا بنفش روی پوست ایجاد شود و یا پوست دچار کشش شود، معمولا این تغییرات بعد از تولد نوزاد از بین می روند.

در سه ماهه دوم در هر هفته به طور طبیعی مادر باید دارای نیم کیلو افزایش وزن شود، خانم های باردار باید بر افزایش وزن خود نظارت داشته و میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنند.

تغییرات هورمونی در خانم های باردار حتی روی موهای بدن آن ها نیز تاثیر می گذارد، این تغییرات ممکن است باعث افزایش رشد مو در قسمت های طبیعی بدن شود و یا اینکه باعث شود در قسمت های جدیدی از بدن که تا قبل از آن مو نداشته مو رشد کند.

در سه ماهه دوم حاملگی در صورت داشتن علائم زیر سریعا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی
  • درد در ناحیه شکم
  • گرفتگی شدید شکم
  • افزایش سریع و یا بسیار کم وزن
  • سرگیجه بسیار زیاد

تغییرات داخلی خانم باردار

تغییرات در سه ماهه سوم بارداری

معمولا این سه ماه برای بانوان باردار به سختی طی می شود، در این سه ماه رشد جنین کم شده و مادر برای تولد نوزاد آماده می شود، یکسری از اثرات بارداری که در سه ماهه دوم به صورت خفیف وجود داشته اند در سه ماهه سوم شدید تر می شود.

نزدیک به تولد نوزاد پستان ها بزرگ تر شده و گاهی نیز ممکن است ماده ای زرد رنگ از آن خارج شود، این ماده زرد رنگ همان همان آغوز می باشد که نوزاد در روزهای اولیه تولدش از آن تغذیه می کند. بزرگ شدن پستان ها معمولا باعث کمر درد شده و بهتر است از سینه بند های حمایتگر استفاده شود تا سنگینی و بزرگی آن ها باعث اذیت مادر نشود.

تغییرات بدن مادر در بارداری شامل تورم بدن نیز می شود، تورم  بدن به دلیل احتباس آب در مچ پا و مچ دست ها و همچنین در صورت مادر معمولا رخ می دهد، بهتر است هنگام خوابیدن یا نشستن پاها را بالاتر از بدن قرار دهید تا از ورم آن ها کاسته شود. اگر تورم به صورت ناگهانی رخ دهد و افزایش یابد حتما با پزشک خود مشورت نمایید زیرا ممکن است علت آن عوارضی مانند مسمومیت بارداری باشد.

به طور طبیعی خانم های باردار در این سه ماه هر هفته بین ۲۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم افزایش وزن خواهند داشت، این افزایش وزن شامل وزن کودک، جفت، بافت پستان، افزایش جریان خون، مایع آمنیوتیک و سایر مایعات می باشد.

در صورت داشتن چنین علائمی با پزشک متخصص مشورت نمایید :

  • خونریزی
  • سرگیجه شدید
  • درد شکمی
  • گرفتگی
  • تهوع و استفراغ
  • افرایش غیر معمول وزن
  • کاهش وزن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار

تغییرات بدن مادر در بارداری در سه ماهه سوم

تغییرات کلی در دوران بارداری

معمولا در دوران بارداری به علت افزایش برخی از هورمون ها باعث می شود خانم باردار حساس تر از همیشه شده و گاهی نیز با احساسات و دگرگونی های شدیدی مواجه شود. گاهی نیز همین هورمون ها باعث شادی در دوران حاملگی می شوند، پروژسترون باعث آرامش ماهیچه ها شده و استروژن احساس خوب را به وجود می آورد.

ممکن است گاهی دچار فراموشی شوید که علت آن احتمالا کم بود خواب و یا مشکلات عصبی می باشد اما تحقیقات نشان داده است در دوران بارداری ضریب هوشی خانم ها افزایش پیدا کرده و برای حفظ و ثبت خاطرات حافظه بهتری خواهند داشت، هورمون های استروژن، پروژسترون و اکسی توسین به تقویت آن بخش از مغز که مسئول حافظه و ثبت خاطرات است کمک می کنند.

از تغییرات بدن مادر در بارداری می توان به افزایش میل جنسی اشاره کرد، در طی بارداری به خصوص در سه ماهه دوم بارداری افزایش میل جنسی در خانم های باردار بسیار دیده می شود و اگر پزشک مادر را از آمیزش جنسی منع نکرده است میل جنسی نمی تواند خطر آفرین باشد.

تغییرات خانم باردار در سه ماهه دوم

در دوران بارداری یک مادر انگیزه بیشتری برای سلامتی خود خواهد داشت زیرا عادات بد برای جنین نیز خطرناک خواهد بود، بنابراین بارداری بهترین زمان برای ترک عادات بد مانند ورزش نکردن، مصرف سیگار، دخانیات و الکل، استراحت ناکافی و همچنین مصرف مواد غذایی ناسالم می باشد.

در پایان برای اطلاع از تغذیه سه ماه اول بارداری و معاینات سه ماه سوم بارداری پیشنهاد می کنیم این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *