دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه درباره معاینات سه ماه سوم بارداری باید بدانید!

  • فروغ راد
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله به معاینات سه ماه سوم بارداری پرداخته خواهد شد، همچنین نکاتی درباره اقدامات لازم برای سلامت جنین و مادر تا زمان زایمان بیان خواهد شد.

خانم ها از زمانی که متوجه می شوند باردار هستند تا زمان زایمان تحت نظر یک پزشک متخصص قرار می گیرند، پزشک برای خانم های باردار یک برنامه مشخص برای معاینه و مراقبت های دوره ای در نظر می گیرد که حتما باید انجام شوند، در این میان معاینات سه ماه سوم بارداری از مهم ترین دفعات بارداری می باشند که انجام آن ها ضروری است.

نکاتی درباره معاینات سه ماهه سوم بارداری

یک خانم باردار در سه ماهه ی سوم حداقل شش معاینه خواهد داشت، دو معاینه در ماه هفتم و هشتم و چهار معاینه در ماه نهم انجام می گیرد. در این معاینات پزشک ابتدا شرح حال شما را می پرسد، اگر مشکلی در این مدت داشتید بهتر است که به پزشک خود اطلاع دهید، بعد از آن فشار خون، وزن و اندازه رحم اندازه گیری می شود، با بررسی دست ها و پاهای شما نشانه های مسمومیت حاملگی و یا تورم های غیر معمولی را تشخیص داده و در صورتی که لازم باشد آزمایش خون و ادرار تجویز می شود.

معاینات سه ماه سوم بارداری و سونوگرافی

گوش دادن به ضربان قلب جنین نیز صورت گرفته و در صورت ایجاد مشکی در این زمینه آزمایش پروفایل بیوفیزیکال توصیه خواهد شد. همچنین پزشک با سونوگرافی و یا معاینات شکمی وضعیت جنین را درون رحم مادر و  آمادگی آنان را برای زایمان بررسی می کند. اگر از زمان زایمان گذشته باشد ممکن است آزمایشات بیشتری برای سلامتی مادر و جنین صورت بگیرد.

غربالگری بارداری

اقدامات مهم در سه ماهه سوم بارداری

این اقدامات شامل چند آزمایش، تست، سونوگرافی و معاینات فیزیکی می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آزمایش خون

این آزمایش برای بررسی کم خونی مادر و یا وضعیت گلبول های هونی و آنتی بادی ها و همچنین تشخیص عفونت تجویز می شود.

آزمایش ادرار

این آزمایش برای احتمال مسمومیت حاملگی معمولا به صورت آنالیز ادرار  تجویز می شود، ولی اگر پزشک به عفونت مجاری ادرار مشکوک باشد آزمایش کشت ادرار نیز برای بررسی عفونت تجویز می کند.

آزمایش پروفایل بیوفیزیکال

در بارداری های پرخطر و یا زمانی که بارداری طولانی شده است، پزشک برای سلامت جنین از این آزمایش استفاده می کند. در این آزمایش پزشک با استفاده از سونو گرافی وضعیت تنفسی و ماهیچه های جنین و حرکت او را بررسی می کند. در این آزمایش میزان مایع آمنیوتیک اندازه گیری می شود. لازم به ذکر است در کنار این آزمایش با انجام تست بدون استرس وضعیت سلامت جنین نیز ارزیابی می شود.

نکات مهم درباره معاینات سه ماه سوم بارداری

تست بدون استرس

این تست نیز در بارداری های پرخطر انجام می شود، در این تست تغییرات ضربان قلب جنین هنگام حرکت جنین بررسی شده و حتی می توانند با این روش میزان تحمل جنین را برای زایمان بررسی کنند.

تست استرس انقباضی

تست استرس انقباضی و یا CST به وسیله یک کمربند دور کمر مادر انجام می گیرد، در این تست ضربان قلب جنین و انقباض های رحمی اندازه گیری و کنترل می شود. این روش معمولا در مادرانی با شرایطی مانند  بارداری چند قلویی، احتمال زایمان زودرس، نارسایی دهانه رحم و یا داشتن برش عمودی در سزارین قبلی صورت می گیرد.

آزمایش قند خون

بسیاری از بانوان در زمان بارداری دچار دیابت بارداری می شوند که با کنترل این عارضه بعد از بارداری بهبود می یابد، به همین دلیل اندازه گیری قند خون جزء معاینات معمول بوده که نتایج آن به دقت ثبت شده و بر اساس مقایسه آن با نتایج قبلی وضعیت سلامت مادر و رشد جنین را می سنجند.

تزریق آمپول روگام

این آمپول در شرایطی برای مادر در سه ماهه آخر بارداری تزریق می شود که مادر rh منفی و پدر rh مثبت باشند.

اقدامات لازم در بارداری

غربالگری استرپتوکوک گروه B

در هفته ۳۵ تا ۳۷ بارداری با آزمایش GBS توسط سواب از واژن و راست روده برای تشخیص باکتری های استرپتوکوک گروه ب نمونه برداری می شود. این باکتری ها علت بسیاری از بیماری ها مانند ناتوانی ذهنی، اختلال بینایی و کاهش شنوایی در نوزادان هستند. زنان بارداری که جواب آزمایش آن ها مثبت می شود باید حداقل ۴ ساعت قبل از زایمان به تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنند تا نوزاد آنان بعد از تولد دچار عفونت نشود. در بعضی از مواقع ممکن است به تشخیص پزشک به جای این آزمایش در صورت بروز عوامل خطر مادر نوزاد را در هنگام زایمان درمان کنند.

بررسی ریه جنین

به علت اینکه ریه جنین یکی از آخرین اعضای بدن او است که تشکیل می شود، اگر خطر زایمان زودرس وجود داشته باشد با انجام یک آزمایش آمنیوسنتز و تست L/S می توان از وضعیت ریه جنین اطلاع پیدا کرد.

معاینه لگن مادر

در معاینات سه ماهه آخر بارداری و به خصوص در هفته های آخر لگن مادر معاینه می شود تا پزشک بداند آیا دهانه رحم برای زایمان باز شده است یا خیر، دهانه رحم در صورت آمادگی برای زایمان نرم و نازک می شود و به تدریج شروع به گشاد شدن می کند.

وضعیت قرار گیری جنین در رحم مادر

از طریق این معاینه می توان تشخیص داد که زایمان طبیعی یا سزارین کدام یک باید صورت بگیرد. چرخشی که جنین باید داشته باشد از هفته ۲۰ تا هفته ۲۸ اتفاق می افتد.

بارداری های پرخطر

آزمایشات و تست های گفته شده در این مقاله به صورت همگانی برای همه زنان باردار ضروری نمی باشد بلکه پزشک و یا ماما با توجه به شرایط مادر و جنین همه یا تعدادی از آن ها را تجویز خواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *