دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بازگشت به کار بعد از زایمان و توجه به نکات مهم آن

  • فروغ راد
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

با مطالعه این مقاله شما با زمان مناسب بازگشت به کار بعد از زایمان و همچنین نکات مهم درباره شرایط برگشت به کار آشنا خواهید شد.

بازگشت به کار بعد از زایمان، باید این را بدانید که شرایط شما دیگر مانند گذشته نیست و یک بچه به خانواده شما اضافه شده است که بیشترین وقت خود را باید به او اختصاص دهید و بسیاری از کارهای خود را با او هماهنگ کنید. بنابراین باید نکاتی را رعایت کنید تا نه لطمه ای به فرزندتان وارد شود و نه شغلتان دچار اختلال شود.

نکات مهم درباره بازگشت به کار بعد از زایمان

زمان مرخصی زایمان بین ۶ تا ۹ ماه می باشد، برخی از مادران با توجه به شغلی که دارند و یا با توجه به حمایتی که از اطرافیان می شوند، ترجیح می دهند زودتر به محل کار خود بازگردند، در این مطلب سعی می شود نکات مهم برای زمان بازگشتن به شغلتان را بدانید.

برگشت به محیط کار برای زنان باردار

از دیدگاه روانشناسان و پزشکان مادر و نوزاد باید تا ۴۰ هفته اول در کنار یکدیگر باشند، با همه این ها شرایط لازم برای بازگشت مادر می تواند بستگی به موارد زیر داشته باشد:

  • مطمئن شوید یک مراقب یا پرستار مورد اطمینان برای نوز خود پیدا کرده اید.
  • مطمئن باشید نوزاد در سلامت مطلوب بوده و نیازی به مراقبت های ویژه ندارد.
  • مادر باید مطمئن شود از نظر سلامت جسمی و روانی در وضعیت خوبی است و می تواند فشارهای اضافه ناشی از شغل خود را تحمل کند.
  • همسر و سایر اعضای خانواده نیز باید همراهی لازم را داشته و مسئولیت های خود در قبال خانواده را بشناسند و انجام دهند.

مشکلات بازگشت به کار بعد از زایمان

چه زمانی برای بازگشت به محیط کاری مناسب تر است؟

ساعت های زیاد کاری باعث می شود همه انرژی شما گرفته شود و زمانی که به خانه برمی گردید وقتی برای کودک خود نداشته باشید، بنابراین اگر زمان کاری شما زیاد است و شغلتان پاره وقت نیست بهتر است برای بازگشت عجله نکنید.

  •  آرون گروپس

بهتر است با همسر خود از قبل صحبت کرده و تقسیم وظایف کنید، او باید بداند که به عنوان یک پدر وظایفی دارد و همه مشکلات کودک به عهده مادر نیست. زمانی که او نیز بخشی از کارهای مربوط به کودک را بداند و انجام دهد شما با خیال آسوده تری سراغ کار خود می روید.

بازگشت به کار بعد از زایمان و همراهی اطرافیان

شما باید از لحاظ جسمی هم بتوانید از پس شغل خود و همچنین وظیفه مادر بودنتان برآیید، گاهی اوقات به دلیل نداشتن انرژی کافی ممکن است جسم شما نیز آسیب ببیند و نتوانید از پس هردو وظیفه برآیید.

اگر شغل شما طوری است که فشار روحی زیادی متحمل می شوید و استرس زیادی دارید بهتر است با مدیر خود صحبت کرده و از او بخواهید تایم کاری شما را محدود تر کند اما اگر این امکان نبود بهتر است بازگشت به کار بعد از زایمان را به تعویق بیندازید.

اگر ساعت کاری شما طولانی است بهتر است زمانی از آن را به استراحت اختصاص دهید، پاهای خود را به مدت چند دقیقه بالاتر از بدنتان قرار دهید و با چشم های بسته استراحت کنید.

مشکلات خانم شاغل

طبق قوانین مادران می توانند روزانه یک ساعت برای شیر دادن به کودک خود به مرخصی بروند، حتی می توانید قبل از خروج از منزل شیر خود را بدوشید تا در طی ساعاتی که نیستید کودکتان گرسنه نماند.

بعد از بازگشت به کار نباید از کودک خود غافل شوید، هر زمان که از سر کار برمی گردید باید زمان کافی برای رفع نیاز های فرزندتان داشته باشد و در عین حال باید به استراحت خود نیز اهمیت بدهید و حواستان به نیاز های همسرتان هم باشد، بهتر است برای برقراری بین کار و زندگی از یک روانشناس خوب بهره مند شوید.

بازگشت به شغل قبلی

نکته هایی که قبل از بازگشتن به محیط کاری باید صورت گیرد؟

۱- ممکن است با بازگشت به کار بعد از زایمان کمی احساس پشیمانی و ناراحتی و یا حتی عذاب وجدان داشته باشید، ممکن است دچار احساسات متناقض شوید و یا حتی احساس گناه کنید. اما اگر قبل از بازگشت به کار تمام امکانات ضروری را برای فرزند خود فراهم کرده اید اصلا نگران نباشید، احساسات ضد و نقیض شما به زودی از بین می رود.

۲- اگر بتوانید ابتدا به صورت پاره وقت کار خود را آغاز کنید تا زمانی که همه چیز روی روال بیفتد و به شرایط عادی برگردید و به اوضاع عادت کنید بسیار خوب است، کار به صورت پاره وقت باعث می شود راحت تر به تعادل برسید.

۳- قبل از برگشت به کار سعی کنید چند باری فرزند خود را نزد مادر و یا مادر همسر خود تنها بگذارید و شرایط لازم را برای او فراهم کنید، سپس مطمئن شوید همه چیز به بهترین شکل سپری می شود.

چگونگی برگشت به کار خانم ها

اگر برای هرکدام از نکاتی که گفته شد خود را آماده دیدید و راهکاری برای آن ها پیدا کردید پس زمان آن رسیده که به کار خود بازگردید، ولی یادتان باشد بدن شما بعد از زایمان نیاز به چند هفته استراحت دارد و از طرفی کودک شما نیز به شما نیازمند است. آمادگی برای بازگشت به شغل در هر مادری متفاوت می باشد و باید با توجه به میزان توانایی خود تصمیم گیری کند.

در پایان برای اطلاع از کودک بد خواب و خواباندن نوزاد در دوران شیردهی می توانید این مطالب را دنبال کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *