دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های افزایش آهن خون با ترکیبات غذایی موثر

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

آهن در واقع عنصری مهم برای انجام فعالیت اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن بوده که برای عملکرد صحیح بدن ضروری می باشد و کمبود آن را باید جدی گرفت و با استفاده از روش های افزایش آهن خون باید آن را رفع نمود چرا که در صورت عدم توجه به آن امکان دارد بیماری ها و مشکلات مختلفی در نتیجه این امر بروز پیدا کند.

از انواع ترکیبات معدنی ضروری برای بدن می توان آهن را نام برد که نقش مهمی در بدن بر عهده داشته و مسئول انجام اعمال خاصی از قبیل شرکت در ساخت مولکول هموگلوبین می باشد ولی میزان آن در بدن باید در حد متعادل و مشخصی باشد چرا که در غیر این صورت امکان دارد خطرات و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بدین منظور در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان علائم کمبود آهن و راه های موثر افزایش آهن خون را مورد بررسی قرار داده ایم.

راهکارهای افزایش آهن خون

آهن نیز همچون دیگر مواد و ترکیبات مورد نیاز بدن باید در حد معینی باشد به همین دلیل باید در رژیم غذایی روزانه به اندازه کافی مصرف شود چرا که کم یا زیاد بودن آن در خون وضعیت سلامتی را به خطر می اندازد. عدم دریافت آهن به مقدار نیاز و کمبود آن در بدن باعث ایجاد بیماری های مختلفی می شود بدین ترتیب با بهره مندی از روش های افزایش آهن خون می توانید مشکل به وجود آمده را رفع نمایید و از خطرات آن جلوگیری کنید.

راه های رفع کمبود آهن خون

بهتر است بدانید که این مولکول مسئولیت حمل اکسیژن را برعهده دارد. بدین ترتیب تا حدود زیادی می توان گفت ضروری ترین ترکیب معدنی بدن آهن می باشد که نقشی حیاتی و مهم در تنفس را ایفا می کند. ضمن این در بدن از آهن استفاده های دیگری نیز می گردد و در برخی از واکنش های شیمیایی نقش دارد.

در صورتی که میزان آهن خون کاهش پیدا کند میزان اکسیژن گیری در بدن پایین آمده و این دلیل اصلی خستگی و بی حالی در انجام کارها و فعالیت های روزانه می باشد. از دیگر فواید و مزایای آهن نقش آن در تبدیل نمودن غذا به انرژی می باشد. عدم دستیابی به آهن کافی و کمبود آن امکان دارد مشکلات و بیماری های مختلفی همچون کم خونی را به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب باید با استفاده از روش هایی موثر سطح آهن خون را به حالت تعادل رساند.

روش های کاربردی بالا بردن آهن خون

میزان مناسب ذخیره آهن در بدن

همانطور که اشاره شد آهن در تولید هموگلوبین نقش زیادی دارد که در آزمایش خون به طور معمول با نماد Hb نشان داده می شود. اگر آهن بدن در حد کمی باشد به طور معمول مقدار Hb نیز پایین می آید. در آزمایش ضمن سنجیدن مقدار آهن خون دو فاکتور دیگر همچون TIBC و Ferritin نیز مورد سنجش قرار گرفته می شوند. در حقیقت میزان درست ذخیره آهن در بدن با اندازه گیری Ferritin تعیین می گردد. مقدار Ferritin برای مردان باید حدود ۲۴ـ۳۳۶ و برای زنان باید به میزان ۱۱ـ۳۰۷ میکروگرم در لیتر باشد. TIBC نیز ظرفیت کل اتصال آهن را نمایش می دهد که در حقیقت مقدار جاهای خالی هموگلوبین ها برای اتم آهن می باشد و به هر اندازه کمتر باشد یعنی بدن دارای مقدار آهن زیادتری می باشد.

  •  آرون گروپس

میزان آهن در آزمایش خون حدود ۶۰ الی ۱۷۰ میکروگرم در دسی لیتر است که در خانم ها کمی کمتر می باشد. باید دقت نمود که امکان دارد ترکیبات آهن یا یون های گوناگون آهن ارزیابی شوند که در این حالت امکان دارد آزمایشگاه محدوده نرمال متفاوتی را گزارش نماید.

راه های افزایش آهن خون

راه ها و ترکیبات غذایی موثر در بالا رفتن میزان آهن خون

روش های مختلف و مناسبی برای افزایش آهن خون وجود دارد که می توانید در صورت کمبود آهن خون بدن خود آن ها را بکار گیرید و مشکل به وجود آمده را رفع نمایید.

ایجاد تغییر در برنامه غذایی

بهتر است سعی کنید در طول روز غذاهایی غنی از آهن در برنامه غذایی خود قرار دهید چرا که دریافت و بدست آوردن روزمره آهن برای رشد لازم و حیاتی می باشد. از انواع غذاهای غنی از آهن می توان به گوشت گاو، جگر، زرده تخم مرغ، گوشت بوقلمون، ماهی، انواع غلات و نان ها، غذاهای دریایی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سبزیجات سبز رنگ، اسفناج، حبوباتی مثل عدس و نخود و لوبیا سفید، شکلات تلخ و میوه های خشک شده مثل برگه آلو و زردآلو اشاره کرد.

رژیم غذایی مناسب برای بالا بردن آهن خون

استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C

ویتامین ث در جذب بهتر آهن کمک کننده و موثر می باشد. بدین ترتیب مواد غذایی غنی از این ویتامین را به طور همزمان با مواد غذایی سرشار از آهن در برنامه غذایی خود قرار دهید. بعضی از موارد مناسب برای دریافت این ویتامین شامل انواع مرکبات مثل پرتقال، گریب فروت، لیمو، توقت فرنگی، طالبی، هندوانه، کیوی، خربزه و گوجه فرنگی می باشد.

افزایش مقدار جذب آهن غیر آلی از فواید ویتامین ث می باشد، بنابراین استفاده از آبمیوه ها به همراه مکمل آهن پیشنهاد مناسبی می باشد.

شیوه های موثر بالا بردن آهن خون

پرهیز از مصرف غذاهای به وجود آورنده اختلال در جذب آهن

توصیه می شود از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که دارای اگزالیک اسید می باشند و در روند جذب آهن تداخل به وجود آورند خودداری نمایید که از جمله این گزینه ها و مواد می توان به قهوه، نوشابه، غلات سبوس دار، چای، اسفناج، محصولات لبنی مثل ماست و شیر و پنیر، شکلات و سویا اشاره کرد.

استفاده از غذاهای دارای ویتامین B6 و B12 و فولات نیز برای پیشگیری از کم خونی بسیار مناسب و کمک کننده می باشند. این ترکیبات مغذی در نان های غنی شده، برنج، ماکارونی و غلات وجود دارد.

روش های رفع کمبود آهن خون

مشاوره با پزشک پیش از مصرف مکمل های آهن

استفاده از مکمل آهن راهکاری موثر برای بالا رفتن و جذب میزان آهن مورد احتیاج بدن می باشد ولی پیش از مصرف آن بایستی مطابق با تجویز پزشک استفاده گردد چرا که مصرف مکمل بستگی به میزان کمبود بدن فرد دارد و بر اساس آن از سوی پزشک پیشنهاد می شود و نباید در طول روز بیشتر از یک عدد استفاده گردد. در زمان خوردن مکمل آهن به منظور جذب بهتر همراه با آن یک لیوان آب پرتقال میل نمایید.

مواد غذایی موثر در افزایش آهن خون

توجه به علائم کم خونی

کم خونی از رایج ترین مشکلات و بیماری های مربوط به آهن بدن می باشد. در صورت مشاهده و پی بردن به نشانه های کم خونی به پزشک موردنظر رجوع کرده تا فورا درمان را شروع کند. از علائم اصلی کم خونی می توان به تنگی نفس، حس خستگی و بی حالی، تپش قلب و پوستی رنگ پریده اشاره نمود.

همینطور مشکلاتی همچون تعرق و تکرر ادرار، یبوست و خونریزی بیش از اندازه موجب دفع آهن شده که می تواند سبب کمبود آهن در بدن گردد و باید هر چه زودتر رفع و درمان آن را آغاز نمود.

مواد غذایی مناسب برای بالا بردن مقدار آهن بدن

در مطلب ارائه شده علل کمبود آهن و راه های افزایش آهن خون را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. برای درمان ضعف بدن و درمان غلظت خون با طب سنتی می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *