دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان ضعف بدن و کمبود انرژی با نسخه خانگی

  • مریم صبوری
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

درمان ضعف بدن با یکسری از راه های خانگی و طب سنتی مورد بهبود قرار می گیرد که ضعف بدن شامل ضعف عضلانی دست و پا و سایر اندام ها، خستگی و سستی و بی حالی و کمبود انرژی می باشد.

ضعف بدنی یک بیماری نیست یک حالت شایعی است که با حس خستگی و بی حالی بدن همراه است. این حالت نسبت به هر شخص متفاوت بوده که علایمی مثل کسالت، نداشتن نیرو و انگیزه، زود خسته شدن، از دست دادن میل و علاقه به کارهای روزمره، احساس ناامیدی و یاس دارد. همینطور به طور احساس باطنی ضعف و میل شدید به استراحت یا خوابیدن پیدا می کند. که ما در این رابطه راه های درمان طبیعی و خانگی ضعف و سستی بدن را در مجله آرگا پیشنهاد می دهیم امیدواریم مورد توجه شما همراهان عزیز قرار بگیرد.

معالجه بی حوصلگی و خستگی بدن

علت و درمان ضعف بدن

بی حالی و خستگی می تواند از کمبود انرژی باشد که همان ضعف بدنی تعریف می شود. نداشتن قدرت جسمی ماهیچه ای و احساس تلاش زیاد برای حالت دادن پاها و بازو ها و ماهیچه های دیگر لازم است باشد. در حقیقت ضعف بدنی یکی از نشانه ها است نه خود بیماری که این علائم را می توان بسیاری از مشکلات سلامتی ایجاد کرد. خستگی زودرس بدن و ضعف را زمانی می شود شناخت که علایم دیگه ای ارزیابی نشود. ضعف بدن را می توان به روش های زیر درمان کرد و تسکین بخشید از جمله این موارد؛

  • به مقدار کافی آب نوشیدن
  • حفظ و نگه داشتن وزن سالم
  • بهبود وضعیت خواب
  • ورزش در بین فعالیت روزانه
  • داشتن رژیم متعادل
  • دوری از الکل و سیگار
  • مصرف مولتی ویتامین و مکمل با نظر پزشک

درمان ضعف و بی حالی بدن

علت سستی و ضعف جسمی

از علل ناتوانی بدنی می توان به کمبود مواد مغذی، کمبود خواب، غم یا افسردگی، استرس، بی اشتهایی، نخوردن غذا، سندروم خستگی مزمن، ضعف سیستم ایمنی، کار فیزیکی یا ورزش زیاد، خوردن داروهایی مثل داروهای مسکن یا داروهای ضد افسردگی، کمبود آهن یا کم خونی می تواند باشد. که از علائم معمول دیگر ضعف و بی حالی یا خستگی می توان تنبلی، کمبود و کاهش انرژی برای انجام وظایف روزانه، مشکل در خوابیدن، از دست دادن اشتها  را نام برد.

معالجه بی حوصلگی و خستگی بدن

  •  آرون گروپس

درمان خانگی و طبیعی ضعف جسمانی

اگر خستگی و سستی در بدن شما بیش از حد رخ داد می توانید با بالا بردن انرژی و یکسری درمان های خانگی آن را افزایش دهید که به شرح زیر می باشد؛

  • طب چینی فشاری

یک تکنیک چینی که به طب فشاری معروف است برای تسکین افسردگی و خستگی و سفتی مفاصل کمک می کند. اصل اساسی طب فشاری و تحریک فشار بر نقاط مشخص بدن می باشد. برای مسکن سازی ضعف بدنی از انگشت شست خود استفاده نمایید. و با فشاری که بر ابرو و ماهیچه شانه و کمر و زیر ناف و کاسه زانو وارد می شود و در قسمت های دیگر بدن قرار دارد تسکین یابد. این روش نسبت به دیگر روش ها نسبتا سریع تر خواهد بود.

چرا بدن بی حالی و ضعیف می شود؟

  • نوشیدن مایعات فراوان

آب: کم آبی بدن سستی و ضعف را به همراه دارد که جسم را خسته می کند و برای این که بدن به سطح انرژی خود برگردانده شود باید مقدار زیادی آب بنوشید. متخصصان مصرف آب را تا ۲ لیتر در طی روز توصیه می کنند که این میزان را هنگام ورزش بهتر است بنوشید. اگر یک ماده شیرینی را ترجیح می دهید می توانید از آب میوه های طبیعی استفاده که غنی از ویتامین های ب۱ و آ و ث می باشند. مثل آب هویج و آب مرکبات و یا آب گوجه فرنگی که به اندازه کافی می توان ازذآن مایعات استفاده کرد. همچنین با چک کردن رنگ ادرار اگر تیره و یا پررنگ باشد باید آب بیشتری نوشید.

دمنوش گیاهی: دم نوش های گیاهی یکی دیگر از راه های مبارزه و درمان ضعف بدن می باشد که با وجود آنتی اکسیدان به بدن کمک می کنند. با این که چای معمولی هم می تواند این سطح انرژی را بالاتر ببرد ولی چای های گیاهی از مواد مغذی بیشتری با طعم دلچسب تری بهره می برند. می توانید از هر گیاهی برای تهیه دمنوش استفده کنید. مثلا ریحان که تا مدت ده دقیقه در آب بجوشانید و بعد میل نمایید.

قهوه: کافئین موجود در قهوه موجب موجب بالارفتن استقامت بدن و زیاد شدن انرژی کوتاه مدت می شود. میزان تمرکز و متابولیک را بهبود بخشیده و با افزایش انرژی فوری همراه است. می توانید روزانه تا ۲ فنجان قهوه بنوشید و رعایت اعتدال از واجبات آن می باشد که قبل از خواب از خوردن آن خودداری کنید.

علائم و بهبودی سستی بدن

  • گیاهان دارویی

جنسینگ: گیاه جنسینگ در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است که از بدن در برابر خستگی و ضعف محافظت می کند. برای استفاده و تهیه آن لازم است ریشه جنسینگ را به تکه های نازک ببریم و در فنجان تا ده دقیقه بجوشانیم. سپس هر روز به اندازه یک فنجان را تا ۳ روز پشت سرهم بنوشید. به یاد داشته باشید که جنسینگ برای افراد دیابتی و فشارخون بالا مناسب نمی باشد.

شیرین بیان: یک گیاه دیگر که برای رفع و درمان ضعف بدن مفید می باشد گیاه بومی شیرین بیان می باشد که در طب سنتی چین مقام بالایی دارد. شیرین بیان همانند جنسینگ با تنظیم مقدار کورتیزول کمک می کند که موجب افزایش متابولیک بدن می شود. اگر حس انرژی شما افت کرده ۱ قاشق پودر شیرین بیان را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و در روز ۲ بار میل کنید. این گیاه خاص به افزایش سطح فشار خون کمک می کند قبل مصرف با پزشک مشورت نمایید.

زنجبیل: ریشه گیاه زنجبیل با داشتن ترکیبات در جهت رفع درد و التهاب کمک به بالابردن انرژی بدن می کند. زنجبیل غنی از آنتی اکسیدان بوده با داشتن اثر رادیکال های آزاد مسدود شده را از بدن دفع می کند. اگر حس کردید خسته اید از چای زنجبیل استفاده نمایید. همچنین برای نتیجه بهتر از مقدار مساوی زنجبیل و آبلیمو را با هم مخلوط کنید و با افزودن کمی نمک این معجون را برای مقابله با ضعف بدنی میل کنید.

درمان و علل ضعف بدن

  • تخم مرغ

مواد مغذی و معدنی که در تخم مرغ وجود دارد شامل آهن، پروتئین، ریبوفلاوین و اسید فولیک موجب رفع بی حالی و خستگی خواهد شد. زرده تخم مرغ غنی از ویتامین گروه ب بوده که با تبدیل شدن غذا و خوراکی به انرژی بسیار کمک می کند. برای کمتر شدن این حس کسالت ساندویچ تخم مرغ و سبزی و پنیر و یا املت مصرف کنید.

  • ورزش مرتب

هنگامی که به صورت منظم ورزش می کنید قدرت ماهیچه ای را بالا می برید مثلا استقامت و قدرت بدنی تقویت می شود. مردم اغلب زمانی که حس خستگی دارند به رختخواب رفته و یک راه اشتباه است. برای این که بدن تان را پرانرژی و تازه نگه دارید با انجام ورزش مثل پیاده روی و دوچرخه سواری و شنا و استفاده از حرکات یوگا و مدیتیشن در برنامه روزانه ورزشی خود به کار ببرید. بهترین زمان ورزش کردن و انجام تمرینات ورزشی تا سه یا چهار ساعت پیش از خوابیدن است.

بهترین راه درمان ضعف بدن

  • مصرف میوه جات

انبه: برخی میوه ها مثل انبه که یک منبع غنی از منیزیم، ویتامین C و پتاسیم و فیبر و مس و بتاکاروتن است. دارای منبع سرشاری نشاسته بوده که قند را تبدیل به گلوکز می کند و همین دلیلی است برای ورزش کاران که از آب انبه برای افزایش سطح انرژی خود استفاده کنند. شما با تکه کردن یک انبه تازه و اضافه کردن مقداری پودر هل ۲ بار در روز از آن مصرف کنید.

انگور هندی: انگور آملا با داشتن مقدار قابل توجهی کربوهیدرات، پروتئین، فسفر، آهن و ویتامین ث که سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. برای به چالش کشیدن خستگی و ضعف چند عدد از آن را میکس کرده و ۳ بار در هفته میل کنید. اگر نمی توانید مزه ترش آن را تحمل کنید کمی عسل به آن بی افزایید و در وعده صبحانه مصرف کنید.

توت فرنگی: یکی دیگر از میوه هایی که برای درمان ضعف بدن مناسب بوده و حاوی اسید فولیک می باشد توت فرنگی است. به خاطر وجود ویتامین ث در آن که موجب قطع آسیب رادیکال های آزاد می شود و بافت بدن را ترمیم و سیستم ایمنی را زیاد می کند. در توت فرنگی فیبر و منگنز فراوانی وجود دارد که اگر احساس ضعف دارید توصیه می کنیم از آب آن بخورید.

موز: خیلی ها با تصور اشتباه که موز باعث اضافه وزن می شود ولی در حقیقت موز به آب کردن چربی های اضافه بدن کمک می کند. همچنین با داشتن منبع طبیعی ساکاروز، گلوکز یا فروکتوز موجب بالارفتن انرژی در بدن می شود. که با داشتن پتاسیم تبدیل به قند و انرژی خواهد شد. برای رفع احساس خستگی و بی حالی یک موز رسیده را با یک قاشق چای خوری عسل در روز ۲ مرتبه میل کنید. اگر می توانید این میوه خوشمزه را با اسموتی و سالاد اضافه بخورید.

مرکبات: مرکبات دارای ویتامین C بوده که به کنترل ضعف و ناتوانی کمک می کند و نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن را دارد. زمانی که دچار کمبود ویتامین C می شوید این مسئله احتمال دارد مشکلات عصبی همراه با تولید کم انرژی به وجود آورد. این در صورتی است که خیلی از میوه ها مثل گریپ فروت و لیمو و پرتقال غنی از ویتامین ث بوده و در جهت مبارزه با بی حالی تاثر فوق العاده ای می گذارد. یک عدد لیمو را در یک لیوان آب فشار دهید و صبح قبل از شروع به کار آن را میل کنید.

راه های درمان ضعف بدن

  • جو دوسر

غلاتی مثل جو دوسر که به دلیل داشتن سطح گلوکز موجب ضعف و خستگی می شود دارای مقدار زیادی ویتامین B1، فسفر، پروتئین، منیزیم می باشد. این مواد معدنی که در جو وجود دارد مانع از ایجاد گرسنگی و ضعف می کنند که با غلبه بر رفع خستگی مفید هستند. جو به خاطر داشتن فیبر بالا با سیستم گوارشی مناسب برای این که انرژی را در سطح بالایی حفظ کرد در اول روز یک کاسه بلغور جو دوسر میل کنید.

  • بادام

بادام ها حاوی ویتامین E بوده که با تسکین دادن حس بی حالی کمک کننده می باشد. همچنین علاوه بر بادام غنی از منیزیم می باشد که با تبدیل شدن چربی و پروتئین و کربوهیدرات ها به منابع انرژی کمک می کنند. برای رسیدن به انرژی سریع لازم است اگر احساس ضعف دارید بادام برشته و کشمش استفاده نمایید. به طوری که ان ها را تا هشت ساعت در آب بخیسانید و آب باقی مانده را میل بنماید.

علائم و بهبودی سستی بدن

  • مصرف لبنیات

شیر: خوردن لبنیات به مقدار لازم در طی روز می تواند ضعف بدن را درمان کند یکی از این راه ها مصرف یک لیوان شیر برای رفع خستگی است. این فرآورده لبنی که حاوی ویتامین D بوده می تواند خستگی و بی حالی را کاهش دهد. شیر به خاطر داشتن کلسیم و قوی نگهداشتن ماهیچه ها کمک کرده تا منبع کافی حاوی مواردی که سروتونین را زیاد می کند باشد. داشتن این هورمون موجب بهبود وضعیت روحی فرد می شود. شما می توانید در هر زمان که احساس ضعف کردید ۱ قاشق چای خوری عسل به همان مقدار کره را با ۱ یک لیوان شیر ترکیب کنید و میل نمایید.

ماست: ماست به دلیل داشتن منیزیم به بدن کمک کرده تا غذاهایی که خورده می شوند را تبدیل به انرژی کند. پروبیوتیک موجود در ماست با داشتن باکتری های سالم در دل و روده را بالا می برد. از آن جایی که بدن می تاوند ماست را سریع به انواع غذا پردازش و هضم کند منبع سرشاری از انرژی خواهد بود. همینطور اگر تا یک مدت طولانی می خواهید احساس سیری کنید سپس هر بار که احساس بی حالی داشتید یک کاسه ماست بخورید.

رفع و درمان ضعف بدن

  • روغن نارگیل

اگر هر روز در لحظه بیدار شدن از خواب و بیرون آمدن از تخت دچار کشمکش می شوید وقت ان رسیده که از روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن نارگیل با خاصیت زیاد داشتن اسید های چرب یک منبع عالی از انرژی خواهد بود. بر خلاف سایر درمان ها متابولیسم را بالا برده و هضم را آسان می کند. که همه این ها برای تحریک هورمون و غده تیروئید را متعادل سازی می کند. در جهت رفع خستگی بدن شما با جایگزین کردن روغن نارگیل به جای روغن پخت و پز آن تغییر دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *