دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علائم بارداری خارج رحم و راهکارهای درمانی آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که معمولا فرآیند تشخیص حاملگی خارج از رحم اغلب از طریق شناسایی نشانه های آن صورت می گیرد که به همین منظور در این مقاله سعی کرده ایم تمامی نشانه و علائم بارداری خارج از رحم را برای تشخیص و درمان سریع تر شرح دهیم با ما همراه باشید.

جالب است بدانید زمانی که تخمک در جایی به غیر از رحم قرار می گیرد عملیات لقاح صورت خواهد گرفت که به این وضعیت بارداری خارج از رحم گفته می شود البته این وضعیت می تواند با نشانه های مختلفی همراه باشد که بتوان آن را به راحتی تشخیص داد و اقدام به درمان نمود. در ادامه به معرفی علائم بارداری خارج رحم می پردازیم.

علائم بارداری خارج از رحم را بشناسید

بهتر است بدانید وقتی که تخمک بارور در جایی خارج از رحم لانه گزینی و رشد کند بارداری خارج از رحم شکل خواهد گرفت. هیچ راهی برای جابه جا نمودن و انتقال تخمک بارور به درون رحم وجود ندارد و بنابراین پایان دادن به بارداری تنها یک راه ممکن است رفع مشکل در حاملگی خارج رحم خواهد بود.

نشانه ها و علائم بارداری خارج از رحم

درصد کمی از زنان دچار حاملگی خارج رحم می شوند اگرچه برخی از عوامل می توانند احتمال حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد اما این مشکل ممکن است برای هر کسی به وجود بیاید و از آنجایی که می تواند برای مادر خطرناک باشد لازم است تا علائم آن سریعا تشخیص داده شده و مادر تحت درمان قرار گیرد.

علائم بارداری خارج از رحم معمولا در همان اوایل بارداری پدیدار می شوند و می توانند از زنی به زن دیگر متفاوت باشند. با این حال برخی از زنان هیچ علامتی نشان نمی دهند و بارداری خارج رحم تنها پس از پارگی لوله رحم مشخص می شود. زنان ممکن است علائمی مانند یک بارداری عادی داشته باشند برای مثال عادت ماهانه شان به تعویق بیفتد یا علائمی مانند حساسیت و درد پستان، خستگی و حالت تهوع داشته باشند.

همچنین ممکن است دچار علائمی مانند احساس سختی و درد در قسمت شکم یا خونریزی واژن شوند که می تواند به پراکنده و یا خفیف هم باشد. توصیه می شود که هر علامتی را جدی بگیرید و برای جلوگیری از پارگی لوله های رحم که یکی از وضعیت اورژانس زنان است و می تواند سلامت تان را به خطر بیندازد تشخیص و درمان حتما بایستی با شروع اولیه بروز علائم صورت بگیرد.

نشانه های بارداری خارج از رحم

به طور کلی اگر در هنگام بارداری تان هر کدام از علائم فوق را دارید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عوارض بارداری خارج از رحم

درد یا حساسیت در ناحیه شکم یا لگن:

این درد می تواند ناگهانی، مداوم و شدید یا در برخی موارد کاملا خفیف و متناوب باشد. این درد اغلب در زمان فعالیت، خروج مدفوع یا سرفه شدیدتر شده و ممکن است این درد را تنها در یک طرف احساس کنید اما درد می تواند در هر نقطه یا از شکم یا لگن نیز وجود داشته باشد. دقت داشته باشید که در برخی موارد این درد به شکل شدید یا خفیف بوده و می تواند همراه با تهوع و استفراغ باشد.

درد در شانه ها:

با وجود اینکه دل درد و خون ریزی توانند عوامل زیادی داشته باشند اما درد شانه به ویژه زمانی که دراز می کشید یکی از جدی ترین نشانه های پارگی لوله های رجم در بارداری خارج از رحم خواهد بود که نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارد. علت این دردها می تواند خونریزی داخلی باشد که باعث تحریک اعصابی شوند که به شانه ها می رود.

لکه بینی یا خونریزی واژن:

اگر نتیجه تست بارداری با بیبی چک تان مثبت بود اما خونریزی واژن یا لکه بینی داشتید این وضعیت می تواند مشابه شروع عادت ماهانه خفیف در شما باشد. همچنین خون ممکن است به رنگ قرمز یا قهوه ای رنگ مانند خون خشک شده باشد که به صورت مداوم یا متناوب، شدید و خفیف ادامه یابد.

نشانه های حاملگی خارج از رحم

نبض ضعیف، تپش قلب یا غش:

توجه داشته باشید که در صورت پارگی لوله رحم ممکن است دچار علائمی مانند شوک، نبض ضعیف، تپش قلب، رنگ پریدگی پوست، سرگیجه و یا حتی غش شوید که در این صورت حتما به پزشک مراجعه نمایید.

به طور کلی زمانی که شما در حال درمان ناباروری هستید پزشک بارداری تان را با دقت تحت نظر می گیرد و امکان به وجود آمدن این عارضه در شما بسیار کم خواهد بود اما با این حال با مشاهده هر یک از علائم فوق بلافاصله با پزشک تان تماس بگیرید.

علل بروز حاملگی خارج از رحم

به طور کلی بارداری خارج از رحم ممکن است برای هر زنی رخ دهد حتی اگر آن ها فاقد عوامل خطرساز شناخته شده برای این عارضه باشند. با این وجود برخی از زنان بیشتر در معرض ابتلا خواهند بود و در ادامه سعی کرده ایم تا برخی از عوامل احتمالی که ممکن است بارداری خارج از رحم را افزایش دهند بیان نماییم.

جراحی های مشکل لوله های رحم:

جراحی های مرتبط با مشکل لوله های رحم یکی از علت های احتمال وقوع حاملگی خارج از رحم خواهد بود.

علت های حاملگی بیرون از رحم

سابقه قبلی بارداری خارج از رحم:

پس از تجربه بارداری خارج از رحم احتمال وقوع مجدد آن در بارداری بعدی تنها ۱۰ درصد خواهد بود. اگر سابقه دو یا چند بارداری خارج از رحم داشته باشید احتمال وقوع دوباره آن حداقل یک به چهار خواهد بود.

عفونت در دستگاه تناسلی فوقانی:

این بیماری که با عنوان التهاب لگن نیز شناخته می شود اغلب به دلیل درمان نشدن بیماری های آمیزشی از جمله سوزاک یا کلامیدیا ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه در برخی موارد این بیماری هیچ گونه علامتی ندارند اما ابتلا به هر یک از بیماری های آمیزشی می تواند خطر ابتلا به بارداری خارج از رحم را افزایش دهد حتی اگر شما از وجود بیماری التهابی لگن بی اطلاع باشید.

ابتلا به آندومتریوز:

این بیماری می تواند موجب ایجاد زخمی شود که بر لوله های رحم تاثیر می گذارد و همچنین خطر بروز بارداری خارج از رحم را افزایش می دهد.

مشکلات شای از حاملگی بیرون از رحم

مسائل مربوط به بارداری:

همانطور که می دانید ناباروری در موارد به خاطر آسیب دیدگی لوله های رحم خواهد بود. چنانچه در روند درمان این نوع ناباروری، باردار شدید احتمال وقوع حاملگی خارج از رحم بیشتر از حالت های عادی خواهد بود.

مصرف دخانیات:

به صراحت می توان گفت که مصرف سیگار خطر بارداری خارج از رحم را به شدت افزایش خواهد داد. همچنین اعتقاد بر این است که مصرف سیگار عملکرد طبیعی لوله های رحم را نیز مختل می کند.

بارداری پس از ۳۵ سالگی:

افزایش سن خطر بارداری خارج از رحم را به شدت افزایش خواهد داد. این امر می تواند به خاطر تغییر در نحوه عملکرد لوله ها با افزایش سن زنان باشد.

روش های تشخیص بارداری خارج از رحم

توجه داشته باشید که تشخیص بارداری خارج از رحم چندان هم آسان نیست به گونه ای که اگر علائم اولیه بارداری خارج از رحم را داشته باشید پزشک با معاینه، آزمایش خون و سونوگرافی برای تشخیص بارداری اقدام خواهد کرد. پزشک ممکن است موارد تشخیصی فوق را برای تشخیص بارداری خارج از رحم توصیه نماید.

چگونگی تشخیص بارداری خارج از رحم

انجام معاینات پزشکی:

به طور کلی پزشک ممکن است رد طول معاینه با بررسی برخی از علائم حیاتی احتمال بارداری خارج از رحم را بررسی نماید. این علائم شامل معاینات واژینال و شکم است. اگر در هنگام معاینه واژن و دهانه رحم دردی در ناحیه لگن وجود داشته باشد احتمال بارداری از رحم بالا خواهد بود.

پزشک هر گونه خونریزی یا ترشح واژینال را نیز بررسی می کند و در طول معاینه به دنبال تغییراتی در اندازه رحم یا تخمدان و وجود هر گونه توده شکمی خواهد بود. در صورت وجود درد هنگام معاینه شکمی نیز احتمال بروز بارداری خارج از رحم بیشتر خواهد شد. در صورتی که پزشک احتمال بارداری خارج از رحم را در این معاینات بالا بداند با انجام سونوگرافی و آزمایش خون از این موضوع مطمئن خواهد شد.

آزمایش خون و ادرار:

توجه داشته باشید که پزشک به منظور بررسی سطح هورمون HCG ممکن است آزمایش خون یا ادرار را تجویز کند. اگر سطح این هورمون به اندازه کافی بالا باشد که دلیلی برای بارداری است اما در عین حال کمتر از میزان معمول در این معمول در این مرحله بارداری باشد احتمال ابتلا به حاملگی خارج از رحم وجود خواهد داشت.

با این حال اگر سایر علائم مربوط به بارداری خارج از رحم را نداشته باشید و پزشک نتواند به صورت قطعی این موضوع را تشخیص دهد آزمایش خون ظرف ۴۸ ساعت آینده نیز تجویز خواهد شد. به طور کلی اگر سطح HCG به اندازه مورد انظار افزایش نیافته باشد در مواردی می تواند نشانه ی بارداری خارج از رحم یا سقط شدن جنین باشد.

آزمایش خون برای تشخیص بارداری

سونوگرافی:

اگ فرد در هفته ششم بارداری باشد و آزمایش خون نشان دهنده بارداری باشد و همچنین در سونوگرافی عادی جنین یا ساک حاملگی در رحم مشاهده نشود می تواند به معنای بارداری خارج رحم باشد. در این صورت پزشک با استفاده از سونوگرافی واژینال به دقت رحم و لوله های رحم را بررسی خواهد کرد.

پزشک ممکن است به دلیل کوچک بودن تخمک لقاح یافته یا سایر مشکلات نتواند محل بارداری خارج از رحم را تشخیص دهد اما وجود علائمی مانند خونریزی یا وجود توده در لوله رحم و تخمدان ها احتمال وجود بارداری خارج از رحم را افزایش خواهد داد.

چنانچه هیچ کدام از علائم بارداری خارج از رحم را ندارید و پزشک نیز در سونوگرافی نتواند به صورت دقیق این موضوع را تایید یا رد کند ممکن است بارداری شما هنوز در مراحل اولیه باشد یا جنین تان سقط شده باشد. به همین خاطر تا زمانی که درد نداشته باشید پزشک با انجام آزمایش هورمونی و سونوگرافی شما را تحت نظر خواهد داشت و این نظارت تا زمانی ادامه درد که پزشک از تشخیص خود مطمئن شود یا علائم در شما بیشتر شود.

اگر پزشک نتواند در مورد سقط جنین یا بارداری خارج از رحم نظر قطعی بدهد ممکن است با استفاده از عمل لاپاراسکوپی لوله های رحم را با دقت بیشتر بررسی نماید. در این عمل اغلب دوربین کوچکی از طریق یک برش تیز وارد شکم شما خواهد شد.

روش های تشخیص بارداری

راهکارهای درمان حاملگی خارج از رحم

بهتر است بدانید که درمان این عارضه با دقت در تشخیص آن، بزرگی جنین و امکانات موجود پزشکی در ارتباط خواهد بود. در ادامه سعی کرده ایم تا بهترین روش های درمان بارداری خارج از رحم را بیان کنیم.

درمان دارویی:

اگر پزشک متخصص تردیدی در زمینه بارداری خارج از رحم نداشته باشد و همچنین جنین نیز نسبتا کوچک باشد ممکن است پزشک از درمان دارویی استفاده نماید. در این روش دارویی به نام متوترکسات برای بیمار تجویز می شود که از طریق عضله تزریق خواهد شد. این دارو به وسیله جریان خون به جنین می رسد و باعث توقف سلول های جفت و در نتیجه پایان یافتن بارداری می شود و با گذر زمان سلول های جنین جذب بدن مادر خواهند شد.

توجه داشته باشید که با آغاز فرآیند اثربخشی این دارو ممکن است کمی درد شکمی یا گرفتگی ماهیچه ها و احتمال تهوع، اسهال و استفراغ را تجربه کنید. در طول این مدت بایستی از مصرف الکل، مسکن های غیراستروئیدی ضد التهابی از جمله آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن و هر مولتی ویتامین یا مکمل های حاوی فولیک اسید، رابطه جنسی، فعالیت های شدید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شدت پرهیز نمایید.

پس از آن نیز برای بررسی هورمون HCG و اطمینان از حذف بارداری خارج از رحم بایستی چندین آزمایش خون انجام دهید که این آزمایش ها تا زمانی که سطح هورمون به صفر برسد اغلب چندین هفته ادامه خواهند داشت. توصیه می شود که چنانچه در طول درمان دارویی هر گونه علائم مانند درد شدید شکم، درد شانه، خونریزی شدید یا نشانه های شوک مانند نبض ضعیف، تپش قلب، رنگ پریدگی پوست، سرگیجه و یا حتی غش داشتید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

روش های درمان بارداری خارج از رحم

جراحی لاپاراسکوپی:

به طور کلی اگر بیمار در مرحله ای از بارداری باشد که دیگر درمان دارویی موثر نبوده و یا درد و خونریزی داخلی شدیدی وجود داشته و یا حتی فرد مبتلا به بیماری ای است که امکان استفاده از درمان دارویی را ندارد قطعا به عمل جراحی نیاز پیدا خواهد کرد.

اگر وضعیت فرد پایدار باشد و جنین نیز به اندازه کافی کوچک باشد می توان آن را از طریق جراحی لاپاراسکوپی خارج نمود. متخصص زنان و زایمان می تواند لوله های رحم را با استفاده از دوربین کوچکی که از طریق برش باریک تاف وارد شکن شده بررسی و در صورت نیاز جنین یا بافت باقی مانده را خارج نماید. نکته مثبت این است که در این روش امکان حفظ لوله های رحم هم وجود دارد.

با این وجود اگر آسیب لوله های رحم جدی باشد یا فرد خونریزی شدیدی داشته باشد ممکن است خارج نمودن لوله رحم نیز مطرح شود. در واقع در مورد جراحی لاپاراسکوپی می توان گفت که این عمل نیاز به بیهوشی عمومی، تجهیزات ویژه و جراح باتجربه دارند و اغلب بهبود کامل آن ها در حدود یک هفته طول خواهد کشید.

در این روش مانند درمان دارویی نیاز به چندین آزمایش خون پس از عمل جراحی برای سطح هورمون HCG و اطمینان از حذف کامل بارداری خارج از رحم است و معمولا این آزمایشات تا زمانی که سطوح هورمون به صفر برسد تقریبا چندین هفته ادامه دار خواهد بود.

جراحی های لازم برای درمان حاملگی بیرون از رحم

جراحی شکمی:

همچنین در برخی موارد و در صورت وجود زخم گسترده یا خونریزی شدید در شکم و همچنین اگر جنین بیش از حد بزرگ باشد نمی توان از تکنولوژی و جراحی لاپاراسکوپی استفاده کرد. در این حالت نیاز به عمل جراحی شکمی خواهید داشت. برای این عمل معمولا داروی بیهوشی به شما تزریق می شود و متخصص زنان و زایمان پس از باز نمودن شکم جنی را از آن خارج می کنند.

به طور کلی در این جراحی امکان حفظ یا خارج نمودن لوله ی رحم بسته به وضعیت بیماری خواهد بود. پس از جراحی بایستی تقریبا شش هفته استراحت کنید و البته ممکن است در طول روند التیام احساس نفخ و درد شکم یا ناراحتی هایی را تجربه نمایید.

بارداری مجدد پس از بارداری خارج از رحم:

همانطور که متوجه شدید هر چه علائم بارداری خارج از رحم زودتر تشخیص داده شود و درمان شود قطعا آسیب کمتری به لوله های رحم تخمدان وارد خواهد شد و همچنین احتمال تولد کودکی سالم در بارداری آینده بیشتر خواهد بود. حتی اگر یکی از لوله های رحمی تان هم برداشته شود بازهم می توانید بدون کمک از روش های باروری حامله شوید البته به شرطی که لوله دیگرتان در وضعیت طبیعی قرار داشته باشد.

مراقبت های پس از درمان بارداری خارج از رحم

با این وجود اگر اولین بارداری خارج از رحم شما به خاطر آسیب به لوله ی رحم در اثر عفونت یا بسته شدن لوله رحم باشد احتمال اینکه لوله دیگر هم آسیب دیده باشد بسیار زیاد است. توجه داشته باشید که این مسئله می تواند احتمال بارداری را کاهش و حتی خطر بارداری خارج از رحم را به شدت در آینده افزایش دهد. چنانچه قادر به لقاح طبیعی به دلیل آسیب دیدن لوله های رحم تان نیستید می توانید از روش های درمان ناباروری مانند لقاح خارج از رحم با IVF استفاده نمایید و باردار شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *