دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش شمشاد ژاپنی و شرایط ضروری برای نگهداری این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش شمشاد ژاپنی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل کاشت و پرورش شمشاد ژاپنی آشنا شوید.

به طور کلی شمشاد ژاپنی که بدان شمشاد طلایی ژاپنی نیز گفته می شود بومی مناطقی از ژاپن و چین خواهد بود که به خاطر زیبایی و جلوه بخشی فراوانی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقمندان گل و گیاه قرار گرفته است. در ادامه دستورالعمل پرورش شمشاد ژاپنی و نحوه کاشت و تکثیر این گیاه را بیان می کنیم.

آشنایی با نحوه پرورش شمشاد ژاپنی

بهتر است است بدانید که شمشاد ژاپنی در واقع درختچه ای از جنس Aucuba و خانواده Garryaceae خواهد بود که با نام علمی Spotted Laurel نیز شناخته می شود. شمشاد ژاپنی را می توان گیاهی همیشه سبز دانست که اغلب در فضای آزاد به عنوان گیاه بوته ای و در گلدان به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می شود.

چگونگی پرورش شمشاد ژاپنی

شمشاد ژاپنی بومی مناطقی از ژاپن، چین و تایوان است که اغلب در دشت ها، جنگل ها، کوه ها و مناطق مرطوب از جمله کنار رودخانه ها رشد می کند. این گیاه به دلایل مختلفی از جمله زیبایی، همیشه سبز بودن، مقاومت به نور کم، سازگاری به انواع آب و هوا، مقاومت در برابر سرما و همچنین شوری خاک محبوبیت خاصی پیدا کرده و به همین خاطر در بیشتر نقاط جهان به چشم می آید.

گیاه شمشاد ژاپنی دارای دو پای نر و ماده می باشد که از یکدیگر جدا هستند و برای تولید گل بایستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این گیاه دارای گل هایی به رنگ ارغوانی بوده و میوه هایی مشابه تمشک داشته که اغلب در طول فصل پاییز رشد می کنند.

توجه داشته باشید که شمشاد ژاپنی در کشور ما به عنوان یک گیاه گلدانی شناخته می شود اما اگر نیاز های پرورشی آن به خوبی فراهم شود یک درختچه مناسب فضای باز محسوب خواهد شد. در مناطقی که رطوبت نسبی هوا و همچنین خاک های مناسب زراعی با PH اسیدی شرایط را فراهم می کنند که در طول ماه های تابستان خشکی و سوختگی برگ ها پیش نیاید به عنوان یک درختچه و یک درخت در حاشیه خیابان ها مطرح می شود.

خصوصیات بارز شمشاد طلایی

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

به طور کلی راحت ترین روش برای کاشت و تکثیر گیاه استفاده از قلمه های آن است که بایستی در اواخر دوره رشد گیاه یعنی در اواخر تابستان انجام گیرد. در واقع برای تکثیر از طریق قلمه ساقه در ابتدا بایستی چندین ساقه از گیاه را از پایین گره ساقه یعنی همان نقطه ای که ریشه یا ساقه جدید از آن رشد می کند به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استری از آن جدا نمایید.

سپس قلمه ها را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان دو چندان شود و قلمه ها سریع تر ریشه بزنند. حال بایستی چندین گلدان کوچک را پر از ترکیب پرلیت، شن و پیت ماس کنید و قلمه های آماده شدن را درون آن بکارید.

توجه داشته باشید که قلمه ها پس از کشت باید در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار بگیرند. پس از گذشت مدتی قلمه ها ریشه می دهند و این به معنای موفقیت آمیز بودن فرآیند قلمه گیری است. توصیه می شود که در مراحل اولیه رشد قلمه ها از آن ها به خوبی مراقبت نمایید.

دستورالعمل تکثیر شمشاد طلایی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری شمشاد ژاپنی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهد داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه مهم ترین شرایط برای پرورش و نگهداری شمشاد ژاپنی را شرح داده ایم:

  • آبیاری:

درختچه شمشاد ژاپنی معمولا در برابر کم آبی جزو مقاوم ترین گیاهان خواهد بود که در مقابل نیز از آبیاری زیاد چندان لذت نمی برد و میزان آبیاری آن بایستی همیشه به اندازه باشد. برگ های شمشاد اغلب براق و چرمی مانند که آب به سختی از آن تبخیر می شود و به همین خاطر در برابر کم آبی مقاوم اند.

  • خاک و کوددهی:

به صراحت می توان گفت که شمشاد ژاپنی درون خاک غنی و با زهکشی مناسب رشد خوبی خواهد داشت. بهترین بستر برای این گیاه حاوی یک پیمانه خاک رس، یک پیمانه پیت ماس و یا خاک برگ و یک دوم پیمانه ماسه ی شکسته ترکیب شده باشد. می توانید بر اساس دستور مقداری کود شیمیایی نیز به آن بیفزایید.

توصیه می شود که گیاهتان را هر سه الی چهار ماه یک مرتبه تغذیه نمایید. به هیچ وجه گیاهان تازه کشت شده و همچنین گیاهان تازه خریداری شده از ۴ تا ۶ ماه را کوددهی نکنید.

شرایط لازم برای مراقبت از شمشاد ژاپنی

  • نور و دما:

این گیاه برای رشد نیاز به نور آفتاب ندارد زیرا نور آفتاب موجب سوختگی برگ های آن خواهد شد. با این حال بهترین مکان برای کاشت درختچه شمشاد ژاپنی در محیط بیرون از خانه محیطی سایه و کور زیر شاخه و برگ سایر درختان خواهد بود.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که شمشاد ژاپنی در برابر سرمای هوا بسیار مقاوم و تا دمای منفی شانزده درجه ی سانتی گراد را تحمل می کند و دچار یخ زدگی نمی شود اما اگر در فصل سرما دما بیش از حد مجاز سرد شده برای نگهداری بهتر از این گیاه بایستی سعی کنید با پلاستیک به خوبی آن را بپوشانید تا دچار سرمازدگی نشود.

  • تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که فرآیند تعویض گلدان گیاه شمشاد ژاپنی بایستی هر سال در فصل بهار انجام گیرد. برای انجام این کار بایستی در ابتدا به کف و دیواره های گلدان چندین ضربه آهسته وارد کنید با این کار خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود.

پس از خارج نمودن گیاه از داخل سعی کنید تا جایی که می توانید ریشه های گیاه را به کمک انگشتانتان از یکدیگر باز کنید. توصیه می شود که گلانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه کنید و گیاه را درون آن قرار دهید. سپس گلدان را با استفاده از خاک تازه پر کنید.

چگونگی تعویض گلدان شمشاد طلایی

دقت داشته باشید که اگر گلدانی که گیاه را درون آن می کارید چندین سایز از گلدان قبلی بزرگ تر باشد به قطع رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد زیرا گیاه با قرارگیری درون گلدان بزرگ تمام انرژی اش را صرف تولید ریشه برای پر کردن فضای خاک می کند و در نتیجه انرژی اضافه ای برای رشد برایش باقی نخواهد ماند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *