دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با روش های باز کردن فایل PSD بدون فتوشاپ

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در صورتی که قصد باز کردن فایل PSD بدون استفاده از فتوشاپ را دارید در این مطلب به چند اپ مخصوص این کار اشاره می شود.

از آنجا که فایل های فتوشاپ با فرمت PSD ذخیره می شوند این فایل ها توسط برنامه های خاصی که این فرمت را می شناسند. باز می شود. با این مطلب همراه ما باشید تا با چند اپ مخصوص باز کردن فایل PSD بدون فتوشاپ آشنا شوید.

۴ اپ مخصوص باز کردن فایل PSD بدون فتوشاپ

همانطور که می دانید فایل های فتوشاپ با فرمت PSD ذخیره می شوند. این سبب می شود حالت کاملی از یک تصویر هنوز ویرایش نشده ذخیره شده تا بتوانید بعدا کار را از سر بگیرید. در هنگام کار با عکس ها، همواره باید نسخه PSD  را نگه داری نموده تا در صورت احتیاج بعدا تغییراتی در تصویر به وجود آورید.

 

مشکل این جا است که PSD فرمت آزادی نبوده در حالی که   فرمت های JPG, PNG,BMP تقریبا در بیشتر ویرایشگرهای تصویر قابل باز شدن می باشند. PSD تنها توسط برنامه های خاصی که فرمت فایل را می شناسند و باز می گردد. از این رو برای باز کردن فایل PSD  بدون فتوشاپ یکی از اپ های رایگان زیر را استفاده نمایید.

۱. نرم افزار GIMP

GIMP یک اپ متن باز بوده و قابلیت های متنوعی دارد. این نرم افزار می تواند اولین اپ انتخابی شما برای باز کردن و ویرایش فایل PSD به طور رایگان باشد. GIMP نه تنها بهترین گزینه جایگزین رایگان برای فتوشاپ بلکه برای ویندوز، لینوکس و مک می باشد. از این رو می توان یک بار آن را یاد گرفت و در همه سیستم های خود از این اپ ویرایش عکس بهره برد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پشتیبانی از PSD دقیقا در برنامه ساخته شده است. بدون احتیاج به پلاگین شخص ثالث. برای باز کردن فایل مذکور به قسمت FILE/OPEN رفته و فایل PSD را پیدا و انتخاب نمایید. روی آن کلیک کرده تا مشاهده کنید. نکته قابل توجه درباره GIMP این است که می تواند لایه های جداگانه یک پرونده PSD را پردازش نماید.

تنها ایراد برنامه این است که بعضی از لایه ها برای نرم افزار مذکور قابل خواندن نیستند. یا باید مجددا مورد استفاده قرار بگیرند تا برنامه بتواند با آن ها کار کند. در صورتی که می خواهید از این فایل در فتوشاپ دوباره بهره بگیرید؛ هر نوع ذخیره تغییرات روی آن توسط GIMP می تواند سبب خرابی فایل گردد.

۲. نرم افزار XnView

اپ XnView یک سازمان دهنده تصویر رایگان می باشد که به کاربر این امکان را می دهد مجموعه تصاویر خود را به شیوه های مختلفی مرور نموده و سفارشی نماید. همچنین آن ها را به کمک ابزارهای اصلی تصویر مانند پالت های رنگی، فیلترها، افکت ها، چرخش ها و .. پردازش نماید.

نکته جالب درباره XnView این است که می تواند بیش از ۵۰۰ قالب را خوانده و بیشتر از ۷۰ فرمت را ذخیره سازی نماید. از این رو نه تنها برای دیدن تصاویر سودمند است بلکه سبب تبدیل آن ها نیز می گردد. برای باز کردن فایل PSD به قسمت FILE/OPEN رفته و فایل PSD را پیدا و انتخاب نمایید. روی آن کلیک کرده تا مشاهده نموده و ویرایش را شروع کنید.

۳. ویرایشگر آنلاین photopea

برنامه photopea کمتر شناخته شده می باشد. به طور کلی همانند یک گزینه آنلاین برای آدوب فتوشاپ یا GIMP است. در این اپ برای باز کردن فایل PSD به قسمت FILE/OPEN رفته و فایل PSD را پیدا و انتخاب نمایید. روی آن کلیک کرده تا مشاهده نموده و ویرایش را شروع کنید.

این نرم افزار می تواند لایه های جداگانه را بخواند. این یک ویژگی جالب است که از یک برنامه رایگان انتظار نمی رود. در ضمن این امکان را فراهم می کند که فایل PSD را بدون هیچ هزینه ای ویرایش نمایید.

۴. نرم افزار گوکل درایو

به نظر می رسد استفاده از اپ گوگل درایو برای این کار عجیب باشد ولی می توان به کمک این نرم افزار فایل PSD  را باز نمود. برای این کار به صفحه گوگل درایو رفته و روی مای درایو کلیک کنید تا فایل مدنظر را آپلود نمایید. فایل PSD  را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

در پایان از همراهی شما با این مطلب از آرگا سپاسگزاریم و امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با برش دایره ای در فتوشاپ و نحوه شیت بندی در فتوشاپ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *