دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش شیت بندی در فتوشاپ به صورت مرحله به مرحله

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

شیت بندی مرحله نهایی برای ارائه یک طرح بوده و دانشجویان معماری باید در این زمینه مهارت کافی را برای ارائه طرح های ساختمانی به دست آورند. در این مطلب با آموزش شیت بندی در فتوشاپ همراه شما عزیزان خواهیم بود.

شیت بندی معماری با فتوشاپ یکی از مهارت های مهندسان معماری می باشد که هدف آن ارائه طرح های ساختمانی به طور مختصر و مفید به مخاطب است. در این مطلب نحوه انجام شیت بندی در فتوشاپ آموزش داده می شود.

آموزش شیت بندی در فتوشاپ در ۱۲ مرحله

یکی از مباحث مهم و مرحله نهایی برای ارائه طرح در معماری شیت بندی می باشد. دانشجویان معماری همواره در زمینه انجام این کار با چالش های مختلفی روبرو بوده اند. در شیت بندی باید به نکات زیادی در راستای بالابردن کیفیت بصری و فنی شیت توجه کرد.

به عبارتی شیت بندی معماری از مهارت های اساسی مهندسان معماری برای ارائه طرح های ساختمانی به طور مختصر و مفید می باشد. در این مطلب قصد داریم ضمن اشاره به مبانی و اصول اولیه لازم در این امر، شیت بندی معماری با فتوشاپ را با مثالی ساده به شما آموزش دهیم.

آشنایی با مبانی پرزانته به شما کمک می کند تا در این کار با اعتماد به نفس بیشتری حرکت کنید. با تسلط بیشتر روی ابزارهای فتوشاپ بهتر می توانید ایده های خود را روی شیت معماری پیاده کنید. به طور خلاصه شیت بندی یعنی ارائه طرح روی یک ورق یا شیت به طوری که بتوان هدف از طرح را روی برگه پیاده نمود. در این کار  ذوق و سلیقه فرد تاثیرگذار می باشد.

مفهوم شیت بندی

شیت بندی یکی از مهارت های پرزانته در معماری می باشد. در این مهارت، المان های طراحی شده و اطلاعات مرتبط با آن ها به شکل مجموعه ای بخش های متعدد در کنار هم قرار داده می شوند. هر قسمت از شیت معماری، یکی از جنبه های طرح را نشان می دهد.

  •  آرون گروپس

شیت بندی به دو صورت دستی و نرم افزاری قابل اجرا می باشد. فتوشاپ به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد و پیشرفته می تواند در این زمینه به کار گرفته شود. این برنامه، امکان شیت بندی لایه باز را برای کاربر فراهم می آورد. شیت بندی معماری با فتوشاپ و به صورت کلی پرزانته طراحی اصول و نکات مهمی را شامل می شود که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

منظور از اصطلاح پرزانته روش به نمایش گذاشتن طرح های معماری می باشد. مهندسان از طریق این کار مخاطب خود را با خلاصه ای روند و روش طراحی آشنا می نمایند. به طور کلی پرزانته دید و توانایی های طراح یا مهندس معمار را به نمایش می گذارد.

قابل ذکر است بر شیت بندی عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند که از جمله آن ها می توان به نمایش معماری، ساختار، جهت گیری، چینش، ابعاد، شبکه بندی، تایپوگرافی و … اشاره کرد. پرزانته مهمترین مهارت مهندسی معماری و طراحی محسوب می شود. یک طراحی هر اندازه خوب باشد ولی ارائه ناقص آن را به یک طراحی و ایده متوسط یا حتی بد تبدیل می کند.

یک شیت بندی نامناسب و غیراصولی پتانسیل های یک طراحی عالی را از بین می برد. برای جلب نظر کارفرما باید شیت بندی توسط المان های ساده و قابل درک اجرا شده باشد. طراحی ارائه شده باید به قوه تخیل و تصویرسازی ذهنی مخاطب کمک کند. مثل هر مهارت دیگری شیت بندی نیز اصول و اساسی دارد که در صورت رعایت آن ها به یک نتیجه عالی دست پیدا می کنید.

نمایش معماری یکی از این اصول می باشد. شیت بندی معماری باید توسط تصاویر گرافیکی و متن های مناسب ایجاد شود تا ایده طراحی را به خوبی نشان دهد. المان های مورد استفاده در این کار باید جزئیات و جنبه های اصلی طراحی را آشکارا نشان دهند. دقت کنید که کیفیت از کمیت مهمتر می باشد.

بکارگیری المان های زیاد می تواند موجب سردرگمی مخاطب شود. برای نمایش معماری ساختمان، ساده یا پیچیده بودن درک مفهوم طراحی، المان های اصلی و جنبه های متعدد ترسیمات را در نظر بگیرید.

اصول دیگر ساختار می باشد. قبل از شروع شیت بندی معماری با فتوشاپ باید طرح های مورد نیاز را مرتب کنید. برای این کار سوالات زیر را از خود بپرسید.

  1. هدف من از شیت بندی، ارائه کدام یک از ویژگی های سازه می باشد؟
  2. کدام یک از طرح و نقشه های سازه می تواند منظور من را به خوبی نشان دهد؟
  3. المان های طراحی من شامل چه مواردی است؟
  4. کدام یک از المان های اصلی طراحی می تواند بهتر ایده من را نمایش دهد؟

بعد از پاسخ به این سوالات و مواردی این چنینی فهرستی از همه تصاویر و متن های مدنظر خود را جمع آوری نمایید. با این عمل ذهن خود را برای ایجاد ساختار مناسب شیت بندی معماری آماده می کنید.

اصل دیگر جهت گیری، چینش و ابعاد می باشد. در اغلب موارد برای این موارد استاندارد خاصی تعیین می شود. رایج ترین جهت گیری ها در شیت بندی افقی یا عمودی می باشند. قبل از شروع شیت بندی معماری حتما از نوع جهت گیری استاندارد مطمئن شوید.

ابعاد شیت بندی هم باید مورد بررسی قرار گیرد ضمنا چینش هم مسئله ای ست که باید مدنظر داشت. به این دلیل که از چندین متن و تصویر در شیت بندی استفاده می شود بنابراین اصل چینش هم مهم است. اگر دستورالعمل خاصی برای شما تعریف شده مطابق آن حرکت کنید. در غیر این صورت طبق خلاقیت خود و با حفظ پیوستگی تنظیمات را لحاظ کنید.

دقت داشته باشید اگر استاندارد یا دستورالعمل توسط مشتری یا استاد برای شما تعریف نشده از پیچیده کردن ساختار، جهت گیری، ابعاد و چینش اجتناب نموده و به یاد داشته باشید هدف از این کار علاوه بر استفاده از جذابیت های بصری رساندن مفهوم طرح به ساده ترین شیوه است.

پارامترهای طرح بندی

پارامترهای مهم زیادی در ایجاد چارچوب طرح یا طرح بندی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می شود. یکی از این پارامترهای شبکه بندی می باشد. یکی از ابزارهای مهم در شیت بندی ایجاد شبکه یا گرید برای مشخص کردن محل قرارگیری المان های مدنظر است. گرید را می توان به طور ساده یا پیچیده لحاظ کرد. استفاده از این ابزار به ساماندهی مناسب و پیوستگی المان های شیت کمک خواهد کرد.

بعد از تصمیم گیری در مورد ابعاد و جهت گیری شیت می توان گرید مناسب با ساختار طراحی مدنظر خود را انتخاب کرد. می توان برای شبکه شیت، فاصله بین پس زمینه عنوان ها ، عدد بخش و سایر اطلاعات مورد نیاز برای شیت بندی در نظر گرفت.

کلیات طرح یکی دیگر از پارامترهای اساسی می باشد. پیشنهاد می شود قبل از شروع کار ابتدا چارچوب طرح بندی خود را روی کاغذ یا نرم افزار پیاده کنید. با این کار به دید کلی از پیکربندی مورد نظر یا ایده های بهتر جت پیکربندی های جدید دست پیدا می کنید.

ایده های خود را در مقیاس های کوچک و به طور کلی رسم نموده تا به طرح نهایی برسید. ارتباط بین بخش های مختلف را در نظر گرفته به طور مثال پلان ها و مقاطع باید به هم نزدیک باشند تا خوانایی شیت بیشتر شود. ضمنا برای این کار جهت گیری ثابت را برای المان ها لحاظ نمایید. به طور مثال در همه پلان ها باید جهت شمال یکی باشد.

پارامتر بعدی پس زمینه شیت است. پس زمینه باید تا حد امکان ساده بوده و نوع پیچیده آن برای حالتی مناسب می باشد که تصویر آن ها دارای المان های اصلی هستند. در غیر این صورت از پیچیدگی و شلوغ شدن پس زمینه پرهیز کنید تا تمرکز مخاطب از المان های اصلی دور نگردد.

انتخاب پس زمینه سفید المان ها را برجسته و حرفه ای نمایش می دهد. اگر هم مایلید پس زمینه رنگی به کار گیرید حتما از نمایش درست متن ها و المان ها مطمئن شوید. در تصویر زیر نمونه ای از شیت بندی معماری با پس زمینه روشن را می بینید که یکی از المان ها به عنوان بخش اصلی پس زمینه استفاده شده است.

دیگر پارامتر مهم در شیت بندی معماری تم رنگی است. در اغلب موارد تم استاندارد برای ایجاد شیت معماری رنگ های سیاه، سفید و خاکستری می باشد. رنگ خاکستری کاربرد بیشتری در پرزانته دارد. این رنگ ظاهر ساده و مدرنی را به ارائه می بخشد. همواره تاثیر رنگ را روی شیت بندی بررسی کنید. استفاده زیاد از ترکیب سفید ، سیاه و خاکستری می تواند حس سرد بودن را به مخاطب القا کند.

شیت زیر یک معماری ساختمان کنار آب را نشان می دهد. از این رو رنگ آبی و خاکستری در شیت غالب می باشد. برای نمایش موقعیت ساختمان در سمت راست تصویر از رنگ های دیگر سبز، قرمز و زود استفاده شده با این وجود به خاطر هم فام بودن رنگ ها و میزان استفاده اندک از آن ها در یکپارچگی شیت اختلالی ایجاد نشده است.

مراحل شیت بندی معماری با فتوشاپ

برای شیت بندی معماری با فتوشاپ مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول:

در این مرحله باید جهت گیری و ابعاد منظر را تعیین کنید. برای شروع پس از اجرای برنامه فتوشاپ، گزینه create new را کلیک نموده تا پنجره new document باز شود. این کار با انتخاب گزینه فایل از نوار بالای نرم افزار و کلیک روی newامکان پذیر است.

در سمت راست پنجره new document می توانید به تعیین جهت گیری و تعریف ابعاد شیت اقدام کنید. گزینه های نمایش داده را طبق تصویر تنظیم کنید.

  • نام پروژه : اسم دلخواه/ واحد اندازه گیری شیت بندی: سانتی متر/ جهت گیری شیت بندی: پرتره یا عمودی
  • طول شیت: ۲۰۰/ عرض شیت: ۱۰۰/ واحد رزولوشن: پیکسل بر اینچ/ میزان رزولوشن: ۲۰۰

بعد از تنظیم اطلاعات اولیه روی گزینه create کلیک نمایید. بدین صورت محدوده اولیه شیت بندی مطابق با تصویر ایجاد می شود.

مرحله دوم:

اکنون به شبکه بندی شیت بپردازید. با وارد کردن فایل در محیط فتوشاپ می توان ادامه مراحل را با کمک شبکه بندی انجام داد. بعد از کشیدن و رها کردن فایل به داخل نرم افزار لایه آن در پنل layers نمایان می شود. با نگه داشتن کلیک چپ موس، این لایه را به بالای لایه بکگراند برده و رها کنید.

در ادامه با اضافه کردن لایه های بعدی شبکه شیت همواره پشت المان های دیگر به نمایش درخواهد آمد. برای شبکه بندی شیت نیز گزینه grid را در فتوشاپ فعال کنید.

مرحله سوم:

در این مرحله تصویر پس زمینه را اضافه و تنظیم نمایید. با کشیدن مربع های اطراف تصویر ابعاد عرض آن را با عرض شیت تطبیق دهید. بعد با نگه داشتن کلیک چپ روی تصویر بزرگ شده آن را مطابق شکل جانمایی کنید. به این صورت چارچوب شیت به شکل محو روی پس زمینه نمایان می شود.

از این چارچوب و سیستم گرید به عنوان راهنمای جانمایی المان ها بهره بگیرید.

مرحله چهارم:

بعد از این که پس زمینه شیت را آماده کردید به بخش بالای تصویر بروید و عنوان اصلی شیت را ایجاد کنید. برای این کار کلید u را فشار داده تا rectangle tool فعال شود. یک مستطیل مطابق تصویر ایجاد کنید. و در آن عنوان پروژه، نام طراح و نام ارائه کننده را وارد کنید برای جلوه بصری بیشتر می توانید لوگوی شرکت یا فرد را نیز اضافه کنید.

مرحله پنجم:

در این مرحله بخش معرفی پروژه را اضافه نمایید.

مرحله ششم:

حالا بخش های موقعیت پروژه را اضافه کنید.

مرحله هفتم:

این مرحله باید طرح های مفهومی را اضافه کنید. کنار بخش موقعیت پروژه را می توانید به این کار اختصاص دهید. برای این منظور از پوشه اصلی فایل های مفهومی را به محیط فتوشاپ وارد کنید. و بعد از تغییر حالت نرمال به چندگانه از بخش لایه ها ابعاد موقعیت طرح های مفهومی را مطابق با تصویر زیر تنظیم نمایید.

هر یک از طرح ها یکی از ۵ اصل معماری لوکورپوزیه را نشان می دهد. عنوان هر اصل را روی طرح مفهومی مربوطه بنویسید.

مرحله هشتم:

اکنون المان های دیگر را برای تکمیل شیت بندی در فتوشاپ ایجاد کنید. برای این کار پوشه طرح ها به طور مثال پلان دید از بالای سازه را به محیط برنامه وارد کنید.

مرحله نهم:

در مثال این مطلب ساختمان دارای سه پلان دید از بالای طبقات می باشد. در این مرحله پلان طبقات را باید اضافه کرد. قبل از اضافه کردن فایل های مربوطه به فتوشاپ ابتدا لایه های مربوط به بخش عنوان و متن پلان اصلی را کپی نمایید و مطابق شکل جانمایی کنید.

مرحله دهم:

در این مرحله تصاویر نمای داخلی و خارجی را به شیت اضافه کنید. تا این مرحله بیشتر تصاویر از نوع پلان، مقطع و طرح های مفهومی بودند. برای ارتباط بهتر مخاطب با طرح بهتر است قسمتی از شیت را به تصاویر واقعی و فضای درونی و بیرونی سازه اختصاص بدهید.

مرحله یازدهم:

از عوامل موثر بر کیفیت پرزانته توضیح یا نمایش جنبه های فنی و مطالعات صورت گرفته روی طرح های ارائه شده است. به  این ترتیب در این قیمت مطالعات و مدل ها را به شیت اضافه کنید.

مرحله دوازدهم:

در پروسه طراحی ساختمان معمولا چند مدل سه بعدی در نرم افزارهای گرافیکی ایجاد می شود. استفاده از مدل ها جذابیت بصری و درک مخاطب کار را بالا می برد. بنابراین در این مرحله نماهای جانبی مدل را به شیت اضافه کنید.

با این کار فرایند شیت بندی به پایان می رسد. طرح نهایی به صورت زیر می باشد.

در این مطلب شالوده ای از شیت بندی در فتوشاپ ارائه شد. این کار یک پروسه طولانی داشته که در این آموزش سعی شد به مهمترین بخش ها اشاره شود. امیدواریم که از مطالب نهایت استفاده را برده باشید.  ضمن اینکه برای آشنایی با دیگر مهارت ها در زمینه فتوشاب همچون کشیدن جدول در فتوشاپ و غیر فعال کردن نوار ابزار فتوشاب می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : blog.faradars.org

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *