دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چه راهکارهایی به کنترل عصبانیت کودکان کمک می کنند؟

  • فروغ راد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله به بررسی راه کارهای اصولی برای کنترل عصبانیت کودکان و همینطور آموزش بازی هایی با هدف کنترل خشم کودک پرداخته خواهد شد.

کودکان هم مانند بزرگسالان احساسات مختلفی را تجربه می کنند که یکی از آن ها خشم است، بروز خشم گاهی لازم است اما والدین باید آگاه باشند علت خشم بیش از اندازه فرزندشان را مورد بررسی قرار دهند و راهکارهایی برای کنترل عصبانیت کودکان خود به آن ها آموزش دهند.

نکات موثر در کنترل عصبانیت کودکان

خشم یک احساس طبیعی است اما همه اشخاص باید بدانند بین داشتن احساس خشم و رفتارهای پرخاشگرانه تفاوت است. باید به کودکان خود آموزش دهید که بتوانند درباره احساسات خود صحبت کنند و نامی روی احساسشان بگذارند. شاید کنترل خشم در ابتدا برای کودک سخت باشد اما قطعا با کمک والدین و آموزش های درست آن ها این کار برای او تبدیل به یک عادت می شود. به او آموزش دهید زمانی که احساس خشم می کند کنترل رفتارهایش دست خود اوست. به فرزندتان بگویید اگر الان عصبانی هستی مشکلی ندارد اما نباید به دیگران صدمه بزنی.

بازی هایی برای کنترل خشم کودک

  • برای کودکتان یک الگوی رفتاری باشید

بهترین روش برای آموزش کنترل عصبانیت به کودکتان این است که وقتی خشمگین و عصبانی می شوید با احساستان کنار بیایید و به شیوه ای آرام تر احساس خشم خود را بروز دهید تا کودک نیز از شما الگو برداری کند و هنگام عصبانیت پرخاشگر نباشد. البته این به آن معنا نیست که خشم خود را از کودک پنهان کنید اتفاقا او باید بداند بزرگترها هم گاهی دچار خشم و عصبانیت می شوند. درباره احساستان با او صحبت کنید تا او نیز یاد بگیرد احساساتش را بروز دهد و درباره آن ها صحبت کند. اگر در حضور فرزندتان پرخاشگری کردید مسئولیت کار خود را بپذیرید از او معذرت خواهی کنید و بگویید به جای بروز عصبانیت باید چه رفتاری انجام می دادید.

  • برای زمان عصبانیت اعضای خانواده قانون بگذارید

قوانین مشخصی مانند داشتن رفتار محترمانه در زمان عصبانیت، تخریب و یا پرت نکردن وسایل خانه، پرخاشگری فیزیکی، توهین، فحش، فریاد زدن و … برای خانه خود بنویسید و از دیگر اعضا خانواده نیز بخواهید این قوانین را رعایت کنند. کودک باید بداند در زمان عصبانیت اجازه ندارد با زبانش و یا حرکات فیزیکی باعث آزار و اذیت دیگران شود.

برخورد های فیزیکی کودکان با هم هنگام عصبانیت

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • کودک را بازخواست نکنید

هنگام عصبانیت هیچ گاه او را بازخواست و یا دعوا نکنید، به جای گفتن جمله چرا دوباره دعوا کردی؟ باز چی شده که عصبانی هستی؟ یک نفس عمیق بکشید و بگویید من الان آرام هستم، تو هم آرام شده ای؟ دوست داری به من بگویی الان چه احساسی داری؟

  • راه های درست مقابله با عصبانیت را به کودک آموزش دهید

بهتر است برای کنترل عصبانیت کودکان به آن ها بیاموزید در زمان عصبانیت به جای کتک زدن دیگران چه کارهای دیگری می توانند انجام دهند، مثلا به کودک یادآوری کنید زمانی که از برادرش خشمگین است می تواند به جای برخورد فیزیکی با او صحبت کند و یا زمانی که از دوستش عصبانی است به جای توهین به او از او دور شود.

  • گاهی لازم است عواقب کنترل نکردن عصبانیت را به او بگویید

زمانی که کودک قوانین وضع شده درباره عصبانیت در خانواده را رعایت نکرد او را متوجه کار اشتباهش کنید و عواقب رفتارش را برای او توضیح دهید. این عواقب می تواند شامل خارج کرد او از بازی و یا دادن اسباب بازی اش به فرد قربانی و… باشد. در مقابل اگر کودک توانست به بهترین شکل از پس خشمش برآید مستحق گرفتن پاداش است.

راه کار برای کنترل عصبانیت کودکان

راهکارهای جذاب و آموزشی برای کنترل عصبانیت کودک

علاوه بر نکات گفته شده در بالا می توان با یک سری روش ها می توان عصبانیت کودک را کنترل کرد.

ترکاندن بادکنک

بادکنکی را به کودک بدهید تا آن را باد کند سپس به او بگویید با یک سوزن آن را بترکاند، صدای ترکیدن بادکنک باعث می شود کودک بترسد و خودش را عقب بکشد، در این مرحله از کودک بخواهید دستش را روی شکمش بگذارد و چند نفس عمیق بکشد. با این روش شما به کودک خود آموزش می دهید چگونه وقتی خشمگین است به آرامی نفس بکشد و خشم خود را مدیریت کند.

پاره کردن روزنامه

در این بازی روزنامه های باطله را به او بدهید تا آن ها را هرطور که دوست دارد با دست تکه تکه کند بعد به هوا بریزد و با صدای بلند هورا و فریاد بکشد. بعد از گذشت چند روز از این بازی بچه ها دچار تغییرات هیجانی می شوند که این مساله در کنترل عصبانیت آن ها تاثیر گذار است.

جعبه آرامش

جعبه ای به نام آرامش برای او تهیه کنید و داخل آن را با اشیایی که برای او آرامش ایجاد می کنند و او دوست دارد پر کنید، این اشیا می توانند شامل کتاب، اشکال رنگ کردنی، ماژیک، دفتر نقاشی، لوسیون هایی با بوی خوش و معطر و یا آهنگ هایی آرام بخش باشد. با این جعبه ذهن کودک درگیر می شود و آرام می گیرد.

چگونگی کنترل عصبانیت کودکان

قصه درمانی

در این روش قصه ای برای کودک تعریف کنید. داستان را از این جا شروع کنید که در گذشته  کودکی مانند تو زود عصبانی می شده است روزی پدربزرگش او را صدا می زند و الگوهایی به او یاد می دهد. سپس به توضیح مراحل بپردازید:

  1. وقتی کودک عصبانی می شود باید با همان خشمی که وجودش را گرفته صحنه را ترک کند و بعد که خارج شد شروع به فکر کردن کند که چگونه آرام شود.
  2. باید چند نفس عمیق بکشد و بعد دستش را روی شکمش گذاشته و ۳ ثانیه نفسش را حبس کند و با سه شماره نفسش را آزاد کند.
  3. به این موضوع فکر کند که در آن صحنه عصبانیت چه کاری می توانسته انجام دهد.

نوشتن

بعضی از کودکان با نوشتن درباره موضوعی که باعث خشم آن ها شده است آرام می شوند، پس با در اختیار گذاشتن یک خودکار و کاغذ به آن ها کمک کنید.

تخلیه انرژی منفی

ضربه زدن به یک کیسه بوکس و یا بالشت و یا فشار دادن یک شی نرم نیز می تواند باعث کنترل عصبانیت کودکان و تخلیه انرژی منفی از ذهن آن ها شود. اما باید مراقب باشید و به آن ها یادآوری کنید که به خودشان یا اشیا و یا دیگران صدمه ای وارد نکنند.

خشم کودکان

اگر با وجود رعایت نکات گفته شده باز هم کودک شما توانایی کنترل عصبانیت خود را ندارد بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا در بزرگسالی دچار مشکلات بیشتری نشود.

در پایان نیز می توانید به منظور اطلاع از علل خودزنی کودکان و پرخاشگری کودکان می توانید از لینک های قرار داده شد در اینجا بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *