دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش شمشاد رونده و شرایط مورد نیاز نگهداری از آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۶ دی ۱۴۰۲
  • ۰

پرورش شمشاد رونده بسیار ساده است و کافی است یک سری نکاتی را در مورد آن بدانید تا بتوانید آن را در خانه پرورش دهید.

شمشاد یکی از گیاهانی می باشد که شما در اکثر نقاط شهر آن ها را مشاهده می کنید. این گیاهان را شهرداری می کارد تا بتواند به زیبایی شهر کمک کند. اگر بخواهید این گیاه را در خانه داشته باشید باید با روش های پرورش شمشاد رونده آشنایی داشته باشید تا بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید.

اطلاغعاتی در مورد شمشاد رونده

 پرورش شمشاد رونده

این گیاه یکی از گیاهان بومی اروپا و آفریقا بوده است و از گیاهانی می باشد که همیشه سبز است و در تمام فصل های سال رشد خود را دارد. ارتفاع این گیاهان اغلب تا ۹ متر می رسد و این برگ دارای برگ های کوچک و تیره رنگی هستند. در واقع از این گیاهان برای تزیین اصلی خیابان ها استفاده می شود و می تواند یک دیوار بسیار ضخیم برای حیاط ایجاد کند. برای نگهداری بهتر از این گیاهان باید آن ها را در خاک هایی که سایه دارند بکارید و سعی کنید خاک آن ها همیشه مرطوب باشد تا بتواند به خوبی رشد نماید.

نیازهای شمشاد

این گیاه یک سری نیاز هایی دارد که اگر بتوانید آن ها را برطرف کنید قطعا می توانید تا مدت ها آن ها را در خانه داشته باشید. از مهم ترین نیاز هایی که این گیاه دارد سایه و آب بسیار زیاد است. این گیاهان نسبت به سرما بسیار مقاوم اند و بعد از چندین سال که آن ها را کاشتید پوشش محکمی اطراف خود ایجاد می کنند و دیگر نیازی به نگرانی در مورد آن ها وجود ندارد.

تکثیر

برای تکثیر شدن این گیاهان نیاز است تا از بذر آن ها استفاده کنید. البته اگر بخواهید می توانید از ریشه دار کردن قلمه ها نیز استفاده کنید و این گیاه را در خاک بکارید تا بتوانید آن را به راحتی تکثیر نمایید. یکی دیگر از روش هایی که می توانید این گیاه را تکثیر کنید خوابانیدن می باشد. قلمه زنی از این گیاه را باید در فصل زمستان و در ماه بهمن انجام داده و در اسفند آن ها را در خزانه بکارید. بعد از یک سال که از کاشت این نهال ها گذشت می توانید آن ها را به خاک اصلی انتقال دهید. شمشاد های هوازی یکی از زیبا ترین شمشمادها به حساب می آیند و بسیار حساس تر از انواع دیگر می باشند. دمایی که برای این شمشاد ها در نظر گرفته شده است ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد و بهتر است آن ها را طوری بکارید که زیر نور مستقیم نباشند.

برسی علت خشک شدن شمشاد

این گیاه مانند دیگر گباهان ممکن اسس در معرض بیماری و آفات قرار گرفته می شود که منجر به خشک شدن و حتی نابودی این گیاه می شود که بیماری بلایت یا اتشک از جمله بیماری هایی می باشد که منجر به خرابی و خشکی شمشاد ها می شود که عامل اصلی این بیماری نوعی قارچ است و هنگامی که این قارچ در خاک و لاشه برگ زنده بماند از طریق روزنه های برگ وارد درخت شده و کم کم منجر به خشک شدن کامل این گیاه می شود که نام دیگر این بیماری سوختگی شمشاد نام دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شمشاد طلایی

شمشاد طلایی یکی از گونه های بسیار مقاوم شمشاد ها می باشد که در سردترین دما و همچنین خشک ترین خاک تحمل بالایی دارد و به دلیل رشد برگ ها و تغییر رنگ آن این شمشاد را با نام شمشاد طلایی نامگذاری شده است که در ابتدا برگ های این گیا سبز و با گذشت زمان برگ ها روشن و ترکیبی از زرد و نقره ای در برگ ها به وجود می آید این نوع شمشاد مانند دیگر شمشاد ها در بهار شکوفه می دهد و در فصل پاییزه شکوفه های به میوه نارنجی زنگ غیر خوراکی و سمی تبدیل می شوند.

نحوه تکثیر شمشاد

نیازهای گیاه

هر گیاهی برای این که بتواند به خوبی رشد کند نیاز دارد تا شرایطی را برایش فراهم نمایید. برای پرورش شمشاد رونده نیز یک سری شرایطی لازم است که باید آن ها را بدانید.

خاک مناسب

بهترین خاکی که می توانید برای این گیاهان در نظر بگیرید خاک گلدان می باشد. در واقع اگر می خواهید خاک بخرید باید خاکی را تهیه کنید که هوادهی شده باشد و ترکیب ایده آلی داشته باشد و اگر از گلدان استفاده می کنید حتما ته آن را سوراخ نمایید.

آبدهی

در زمان پرورش شمشاد رونده آب دادن به شمشاد ها باید به صورت یک دست انجام شود و نباید این کار را فراموش نمایید زیرا این گیاهان به آب بسیاری برای رشد نیاز دارند. بهتر است برای آبدهی به این گیاهان از آب گرم استفاده کنید.

کود دهی

کود دادن به این گیاهان باید هر دو هفته یک بار و به صورت رقیق شده با آب صورت بگیرد. بهتر است این کود دهی را در زمستان به ماهی یک بار کاهش دهید در غیر این صورت ممکن است منجر به مرگ گیاه شوید.

آفت های شمشاد رونده

آفت های گیاهی

هر گیاهی می تواند یک سری آفات را به خود جذب نماید و شمشاد نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. این گیاه مستعد انگل عنکبوت می باشد و بهتر است قبل از این که این گیاه را به خانه بیاورید آن را بررسی کنید تا این آفات به دیگر گیاهان شما منتقل نشود. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی را در مورد پرورش گیاه لوئی و پرورش گیاه لیف بدست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *