دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

شرایط نگهداری و پرورش گیاه لوئی و ویژگی گل های آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در جهان گیاه های متعددی وجود دارد که تا حدودی ناشناخته باقی مانده اند. ادامه مطلب را به معرفی نحوه صحیح پرورش گیاه لوئی اختصاص داده ایم.

در رابطه با گیاه لوئی گفتنی می باشد که آن علفی چندساله با ساقه های زیرزمینی از خانواده تیفاسه می باشد که به شمال و جنوب آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا تعلق دارد. همچنین زیستگاه طبیعی این گیاه مرداب ها، برکه ها، باتلاق های مناطق معتدل و آب های شیرین است. در صورتی که می خواهید نسبت به پرورش گیاه لوئی اطلاعات کافی را کسب نمایید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

روش پرورش گیاه لوئی چگونه است؟

آشنایی با نحوه پرورش گیاه لوئی

قابل به ذکر است که از این گیاه در استرالیا و هاوایی، نوعی علف هرز معرفی می کنند.به طور کلی این گیاه شامل ۱۵ گونه متفاوت می باشد. در کشور ایران نیز چیزی در حدود ۶ گونه از این جنس در آب های شیرین و کم عمق و در حاشیه های رودخانه ها، تالاب ها، دریاچه ها و آب های راکد وجود دارد. این گیاه در ایران بیشتر از همه جا در حاشیه های تالاب انزلی مشاهده و رشد شده است. همچنین از برگ های لوئی می توان برای تهیه حصیر و سبد های حصیری استفاده کرد. در ادامه و در تالاب پریشان نیز گیاه لوئی برای پرندگان و دیگر حیوانات از پوشش های خوبی به شمار می آید. همچنین لوئی به طور پراکنده و به همراه گیاه نی قابل رویش است.

لوئی را می توان یک گیاه چند ساله معرفی کرد که ارتفاعی بین ۱.۵ تا ۳ متر دارد. قابل توجه است که در مناطقی از قبیل کالیفرنیا، تکزاس، مکزیک و آرژانتین، ارتفاع آن به چیزی در حدود ۵ متر نیز می رسد. برگ های لوئی در چیزی بین ۲ تا ۴ سانتی متر پهنا می باشد و دارای سرعت رشد نسبتا سریعی است. می توان چنین گفت که برگ های گیاه لوئی متناوب است، چرا که این برگ ها باریک و دراز می باشند و از قاعده ساقه خارج شده و به طور عمودی تا راس ساقه بالا خواهند رفت. شکوفایی گل های این گیاه بین ماه های خرداد تا تیر است، همچنین این گل ها تک جنسی هستند و این به معنای می باشد که جنس نر و ماده از یکدیگر جدا می باشند.

ویژگی های گل های نر و ماده

به طور کلی گل های نر به رنگ  زرد هستند و گل های ماده نیز قهوه ای می باشند. گل های لوئی برای پرندگان جذاب هستند و همچنین عمل گرده افشانی نیز توسط باد انجام می شود. دانه های این گیاه را کرک های پنبه ای گسترده اند که به شیه پنبه است و می تواند بعد از رها شدن در زمستان و حتی تا اوایل فروردین به همراه باد به آسانی در اطراف پراکنده گردد. گل نر به سرعت پراکنده شده و ساقه های آن برهنه خواهد شد.

در ادامه نیز تعداد زیادی از گل های ماده در زیر گل نر بر روی ساقه تشکیل شده و به سک سنبله سوسیسی مانند تغییر پیدا می کند.

پرورش گیاه لوئی چگونه است؟

موقعیت نگهداری

در رابطه با شرایط نگهداری از این گیاه می توان به موارد گفته شده در ادامه نیز اشاره داشت.

  •  آرون گروپس
  • چگونگی خاک

خاک باید شنی و ماسه ای باشد و در نهایت ار رطوبت کافی و زهکشی مناسب برخوردار باشد. گفتنی است که این گیاه از ریزوم های افقی برخوردار بوده  و به دلیل آبزی بودن به درون اب فرو می رود.

  • وضعیت نور

همچنین به نور آفتابی و نیم سایه نیاز دارد. اما این گیاه در زمانی از رشد خوبی برخوردار است که به مقابل نور خورشید قرار گرفته باشد.

  • دمای محیط

همچنین این گیاه به دمای معتدل نیاز دارد و باید در چیزی حدود ۲۰ تا ۲۸ درجه قرار گیرد. گفتنی است که آن تا دمای منفی ۶ درجه را هم تحمل خواهد کرد.

خواص درمانی

در رابطه با خواص دارویی و درمانی گفتنی می باشد که آن به صورت سنتی در فرهنگ آمریکا در گروه یکی از منابع غذایی و دارویی قرار دارد. همچنین ریزوم های این گیاه قبال خوردن می باشند که می توانید پوست آن ها را کنده و بعد از پخته شدن میل نمایید. ساقه های لوئی و ریشه های آن نیز به صورت خام و پخته شده قابل خورده شدن می باشد.

در نهایت از ریشه آن به تهیه ضمادی می پردازند که برای درمان جای جوش، سوختگی و زخم بسیار کاربرد دارد.

آشنایی با گیاه لوئی

جلوگیری از آفت ها

در رابطه با پیشگیری از بروز افت و امراض به این گیاه گفتنی می باشد که استقامت آن خوب است و نیازی نیست که اقدامات منحصری را انجام دهید، چرا که به خودی خود مقاوم است.

چگونگی تکثیر آن

گفتنی می باشد که باید برای تکثیر این گیاه از روش بذر استفاده نمایید. همچنین در فصول تابستانی نیز می توانید دانه های آن را به درون یک قابلمه و در عمق ۳ سانتی متری از سطح آب بکارید. همچنین برداشت شاخه های جوان را باید در زمانی انجام دهید که آن در چیزی حدود ۱۰ الی ۳۰ سانتی متر رشد کرده باشد.

در صورتی که مطالعه این مطلب از آشنایی با نحوه صحیح پرورش گیاه لوئی برای شما تاثیر گذار و مفید بود، پیشنهاد می کنیم بر روی مطالب منتشر شده آرگا به مانند پرورش گیاه مینگ آرالیا و پرورش سانسوریا پاکوتاه کلیک کرده و اطلاعات خود را در رابطه با انواعی از گونه های گیاهی و اطلاعاتی افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *