دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونه احساس خود ارزشمندی کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

برای بالا بردن کیفیت زندگی خود می توانید از ارتقاء احساس خود ارزشمندی استفاده کنید. در ادامه شما را با این احساس آشنا می کنیم و روش های دستیابی به آن را برایتان خواهیم گفت.

کلمه های بسیار زیادی هستند که می توانند احساسات فردی را نسبت به خود و یا دیگران بیان نمایند. در نظر داشته باشید که احساس خود ارزشمندی یکی از همین احساسات می باشد و باید چند فاکتور مهم با یک دیگر ترکیب شوند تا فرد به این احساس برسد.

مفهوم خود ارزشمندی

احساس خود ارزشمندی و اطلاعاتی در مورد آن

این احساس به معنای این است که فرد به خود و کارهایی که انجام می دهد اعتماد داشته باشد و به آن ها ارزش و اعتبار بخشد. این احساس اگر در فردی وجود داشته باشد بسیار خوب می باشد و فرد با اعتماد به نفس بالاتری زندگی می کند و زندگی او با کیفیت تر خواهد شد. افرادی که این احساس را دارند می توانند بیش تر از دیگران در کار های خود موفق شوند زیرا خود را باور دارند و دوست دارند به هر آنچه که فکر می کنند برسند. اگر بتوانید این احساس را در خود تقویت کنید می توانید فعالیت های موثر تری را انجام دهید و زندگی خود را ارتقاء دهید. اهمیت این احساس را می توان این گونه بیان کرد که تمامی افکار و احساسات فردی را تشکیل می دهد و در صورتی که نتوانید به این احساس دست یابید قطعا مشکلاتی برایتان ایجاد خواهد شد زیرا توانایی انجام کارها را در خودتان نمی بینید.

نظریه ارزشمندی خود

این نظریه احساس با ارزش بودن را در انسان تعریف می کند و اعتقاد دارد که اولویت های اصلی انسان ها در زندگی باید پذیرفتن و قبول کردن خود باشد. زمانی این پذیرش به دست می آید که در رقابت با دیگران پیروز شوید. در واقع بر اساس این نظریه رقابت با دیگران می تواند منجر به بهبود زندگی انسان شود زیرا فردی که در رقابت است تمام سعی خود را می کند تا پیروز شود و همین به کار گرفتن تمامی توان خود می تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی شود. طبق این نظریه رسیدن به احساس خود ارزشمندی می تواند ۴ مولفه داشته باشد و این مولفه ها شامل توانایی، تلاش، عملکرد و کارایی می باشد. باید بدانید که تنها عملکرد شما در برابر دیگران نمی تواند این احساس را ایجاد نماید و باید حتما این چهار عامل در کنار یک دیگر بیایند.

احساس خود ارزشمندی

اهمیت این احساس در زندگی

این احساس می تواند بر روی جنبه های متفاوتی از زندگی تاثیر بگذارد. از مهم ترین جنبه ها می توان به برقراری روابط عاطفی اشاره کرد. در واقع زمانی که فردی این احساس را داشته باشد که ارزشمند است و می تواند به بهترین ها برسد هیچ وقت به دیگران اجازه نمی دهد که همین طور وارد زندگی اش شوند بنابراین افراد را قبل از این که وارد زندگی اش شوند بررسی می کند و اگر توانستند برای زندگی او مفید باشند و این احساس را در او افزایش دهند وارد زندگی شان خواهند شد در غیر این صورت اجازه چنین کاری را نمی دهد. یکی دیگر از از اهمیت های این احساس این است که فرد سعی می کند همیشه بهترین باشد و عملکرد خود را در کارهایش بهبود می بخشد از این رو از شغل خود رضایت دارد و دیگران نیز از این عملکرد او راضی می باشند.

  •  آرون گروپس

در نظر داشته باشید که اگر این احساسات در افراد پایین باشد و فرد نتواند آن ارزش را در خود پیدا کند نمی تواند به راحتی زندگی کند و در زندگی خود به افراد وابسته خواهد شد. این وابستگی می تواند منجر به  این شود که عملکرد های شغلی کاهش یابد و در نهایت در داشتن یک رابطه خوب به مشکل می خورند. در مسائل شغلی نیز به همین ترتیب می باشد و افرادی که نتوانند به این احساس دست یابند نمی توانند زندگی خوبی داشته باشند و در کار های خود عزت نفس بسیار کمی دارند و همین مورد می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای آن ها ایجاد نماید.

افزایش احساس خود ارزشمندی

نحوه افزایش این احساس

برای افزایش احساس خود ارزشمندی نیاز است تا یک سری کارها را انجام دهید تا  بتوانید به سطح بالا تری از آن برسید. در ادامه راه های رسیدن به سطح بالاتری از این احساس را برایتان خواهیم گفت.

مقایسه نکردن

یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای بهبود زندگی خود انجام دهید این است که دست از مقایسه کردن خود بردارید. شما نمی دانید که چه چیزی در زندگی دیگران  می گذرد و بهتر است ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید. بهتر است به جای این که خودتان را با دیگران مقایسه کنید سعی کنید خودتان را با خودتان مقایسه کره و ببینید که در طول زمان های متفاوت چه تغییراتی داشته اید. باید سعی کنید همیشه نسبت به خودتان مقایسه شوید و این را بدانید که جز خودتان نباید فرد دیگری را مبنایی برای مقایسه بگذارید. باید بدانید که این کار به شما کمک می کند تا بتوانید احساس خود ارزشمندی را در خود افزایش داده و به مرور زمان بهبود یابید.

کاهش افکار منفی

طراحی و ساختار مغز انسان به گونه ای می باشد که به افکار منفی گرایش دارد. برای این که بتوانید این  احساس را در خود افزایش دهید نیاز است تا بتوانید این افکار منفی را از ذهن خود دور کنید و افکاری مثبت را جایگزین نمایید. در واقع این افکار منفی می تواند منجر به تخریب اعتماد به نفس در شما شود و مشکلات بدتری را به همراه داشته باشد بنابراین به شما توصیه می کنیم هرچه سریع تر افکار مثبت را جایگزین افکار منفی نمایید. شما می توانید با این کار به راحتی زندگی خود را تغییر داده و آن را بهبود بخشید.

مهربان بودن با خود و رسیدن به خود ارزشمندی

مهربان بودن

برای این که بتوانید این احساس را در خود بالا ببرید به شما توصیه می کنیم تا با خودتان مهربان تر باشید و سعی کنید زیاد به خودتان سخت نگیرید.

افزایش خود آگاهی

یکی دیگر از کارهایی که در این زمینه به شما کمک می کند این است که سعی کنید خودتان را بیشتر بشناسید تا بتوانید این احساس را به خوبی در خود تقویت نمایید. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بتوانید در جهت های درست تری گام بردارید و برای این کار می توانید از روانشناسان کمک بگیرید. البته یک سری دیگر از کارها هم هستند که در این زمینه مفیدند و از مهم ترین آن ها می توان به خواندن کتاب های خود باوری و شرکت در کارگاه ها متناسب با این موضوع اشاره کرد.

تفاوت های خود ارزشمندی با اعتماد به نفس

این دو واژه به یکدیگر بسیار شبیه می باشند و تفاوت های بسیار کوچکی با یک دیگر دارند که بهتر است آن ها را بشناسید. در واقع این تفاوت ها می تواند مرزی میان این دو واژه باشد تا بتوانید آن ها را از یک دیگر تشخیص داده و با به کار گیری درست هر کدام از آن ها زندگی بهتری برای خود و اطرافیانتان بسازید. اعتماد به نفس یک نمای کلی در رابطه با کارها و عملکرد های شما می باشد در حالی که خود ارزشمندی نشانه ای از احساس خوب شما در مورد یک سری از کار های خاص می باشد.

تفاوت اعتماد به نفس و خود ارزشمندی

همه انسان ها دارای یک سری از ضعف هایی می باشند و ممکن است برای همین ضعف ها دچار کاهش اعتماد به نفس و این احساس شوند. بهتر است سعی کنید از روش های گفته شده استفاده کنید تا بتوانید این احساس را در خودتان تقویت کنید. در ادامه می توانید ترفندهایی را برای بالا بردن اعتماد به نفس مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *