دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی شیائومی پد ۵ مجهز به نمایشگر برتر دالبی ویژن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

شیائومی پد ۵ نخستین تبلت اندرویدی این شرکت چینی است که در آگوست ۲۰۲۱ به بازار جهانی ارائه شد تا سهم فروش قابل توجهی را تجربه کند. با بررسی شیائومی پد ۵ همراه ما باشید.

تبلت شیائومی پد ۵ یک محصول فوق العاده از این شرکت است که بهترین رقیب اندرویدی برای آیپد سطح اول و محبوب اپل محسوب می شود. در این مطلب به بررسی تبلت شیائومی پد ۵ می پردازیم تا ببینیم چه قابلیتهای جذابی ارائه می دهد.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

تبلت شیائومی پد ۵ ابتدا در چین با میکس پرو معرفی شد و در ادامه در ۱۰ آگوست سال ۲۰۲۱ همراه با گوشی های سری شیائومی ۱۱T همچون شیائومی ۱۱T پرو به بازار جهانی روانه شد تا بتواند سهم قابل توجهی از بازار فروش را به دست آورد. این تبلت یک محصول نسبتا ارزان قیمت با نمایشگر برتر دالبی ویژن و بلندگوهای دالبی اتمس و عملکرد درجه یک می باشد.

هرچند سال ۲۰۲۰ سال گوشی های تاشو بود ولی سال ۲۰۲۱ به تبلت های اندرویدی اختصاص یافت. شیائومی پد ۵ نشان داد غول تکنولوژی چینی بار دیگر خط تولید خود را احیا نموده که آخرین بار در سال ۲۰۱۸ فعالیت داشت. اگرچه این نخستین تبلت شیائومی بود که عرضه جهانی داشت.

در اصل یک تبلت باید فاکتورهایی مانند نمایشگر باکیفیت، پردازنده قوی و البته باتری با دوام داشته باشد تا طیف گسترده ای از کاربران بتوانند از آن استفاده کنند و شیائومی پد ۵ نیز بی شک یکی از بهترین تبلت های اندرویدی حال حاضر بازار محسوب می شود زیرا همه ویژگی های یک دیوایس قدرتمند را با خود همراه کرده است. در ضمن قیمت قابل قبولی نیز دارد.

شیائومی پد ۵ نه تنها قیمتی مشابه رقیب خود آیپد اپل دارد بلکه نمایشگر بهتر، قدرت پردازشی تقریبا بهتر و باتری بادوام تری را ارائه می دهد که از نظر عملکرد هم طرفداران را به خود جلب می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در ادامه به بررسی تبلت شیائومی پد ۵ می پردازیم تا ببینیم چه قابلیتهای جذابی ارائه می دهد.

محتویات جعبه

در بررسی ها مشخص شد تبلت شیائومی پد ۵ در یک جعبه سفید ضخیم قرار دارد که به همراه آن یک شارژر ۲۲.۵ واتی و کابل یو اس بی نیز ارائه می شود و اثری از قلم یا آداپتور ۳.۵ میلی متری در آن نیست. نسخه چینی هیچ لوازم جانبی نداشته ولی یک آداپتور کوچک یو اس بی سی به ۳.۵ میلی متری دارد.

در ادامه باید اشاره کرد این تبلت از قلم هوشمند شیائومی پشتیبانی دارد که باید به صورت جداگانه خریداری نمایید. این قلم شبیه یک خودکار معمولی کاملا جامد بوده و توسط بلوتوث به پد متصل می شود. نمایشگر از ۴۰۹۶ سطح فشار پشتیبانی نموده و ورودی قلم را با نمونه برداری ۲۴۰ هرتزی می خواند.

همچنین تبلت یک داک مغناطیسی در یک سمت خود دارد که  خنک بوده و اگر به نوشتن و طراحی روی تبلت خود علاقمند می باشید، قلم هوشمند یک وسیله جانبی ضروری به نظر می رسد؛ هر چند به تنهایی قیمت بالایی دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی ظاهر شیائومی پد ۵ شایان ذکر است که به یکی از محصولات اپل به نام آیپد ایر ۴ شباهت دارد. این تبلت دستگاهی باریک بوده و طراحی مینیمالیستی دارد. ضخامت آن تنها ۶.۹ میلی متر بوده و ابعاد آن ۱۶۶.۳*۲۵۴.۷ میلی متر می باشد. همچنین با وزن ۵۱۱ گرم چندان سبک نیست و در حقیقت یکی از سنگین ترین تبلت هایی است که نسبت به اندازه نمایشگر آن دیده می شود.

متریال ساخت تبلت شیائومی پد ۵ از باکیفیت ترین موادی که در ساخت دیوایس های هوشمند به کار می رود، انتخاب شده است. همچنین در آن از فریم آلومنیومی استفاده شده که میان شیشه و پلاستیک تعبیه شده است. قسمت بالا و پایین شیائومی پد ۵  را ۴ اسپیکر دالبی قدرتمند همراهی می کنند که عملکرد فوق العاده ای هم دارند.

کلید پاور نیز در در بالای دستگاه تعبیه شده و در سمت راست دستگاه تنها کلید راکر صدا مشاهده می شود. سمت چپ نیز محل قرارگیری قلم هوشمند می باشد. این گجت توسط مگنت به تبلت وصل می شود و محل شارژ این قلم نیز همین جا قرار دارد. متاسفانه از جک هدفون ۳.۵ میلی متری صدا و درگاه ورودی حافظه خارجی روی ساختار بدنه شیائومی پد ۵ خبری نیست که بهتر بود این موارد کلیدی حذف نمی شدند.

ولی با توجه به رویه کلی بازار گوشی و تبلت های این روزها نمی توان به این تصمیم شیائومی انتقادی داشت. قابل ذکر است شیائومی پد ۵ در رنگ های سفید، خاکستری و سبز عرضه شده است که بر حسب سلیقه خود می توانید به خرید اقدام کنید.

پیشتر نیز اشاره شد با اندکی دقت به طراحی شیائومی پد ۵ متوجه می شوید که با آیپدهای اپل شباهت زیادی دارد. ولی از آنجا که با قیمت مناسبی ارائه می شود احتمالا برای بیشتر کاربران انتخاب مناسبی باشد. با نگاهی به نمایشگر دستگاه به نظر می رسد که فاصله زیادی از دوربین دارد که ایده آل نبوده و بعضی تبلت ها به دوربین جلویی مجهز هستند که برای تماس تصویری مناسب است.

پنل پشتی شیائومی پد ۵ از پلاستیک ساخته شده و استحکام بالایی دارد همچنین از دوام کافی برخوردار است. در این پنل دوربین بیضی شکلی مشاهده می شود که به شیائومی می ۱۱ و شیائومی می ۱۱ لایت شباهت دارد. این دوربین برجستگی زیادی نداشته و به راحتی می توان گوشی را روی سطح صاف قرار داد بدون این که لرزشی ایجاد شود.

برای استفاده از تبلت باید از دو دست کمک گرفت البته می توان آن را روی یک قاب یا پایه قرار داد و از آن بهره برد. برخلاف آیپد مینی به راحتی نمی توان از آن با یک دست استفاده کرد. شیائومی پد ۵ از سیمکارت پشتیبانی نداشته و فاقد اسلات کارت می باشد. تنها به وای فای مجهز است. ضمنا جی پی اس هم ندارد. بدیهی است این تبلت برای مصارف روزانه و نه حرفه ای مناسب می باشد و در صورت نیاز به مشخصات قوی تر می توانید نسخه پرو آن را تهیه کنید.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

با توجه به بررسی ها می توان گفت نمایشگر ۱۱ اینچی شیائومی پد ۵  که ۸۲.۸ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است، یکی از نقاط قوت آن محسوب می شود. این نمایشگر با رزولوشن ۱۶۰۰*۲۵۶۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۲۷۴ پیکسل در هر اینچ، نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز را با قابلیت نمایش بیش از یک میلیارد رنگ را ارائه می دهد. شایان ذکر است نمایشگر این تبلت مشابه سایر تبلت های موجود در بازار از نوع IPS-LCD می باشد.

به طور کلی یکی از فاکتورهایی که سبب محبوبیت تبلت ها می شود، کیفیت نمایشگر آن است و اگر دیوایسی که انتخاب می کنید فاقد نمایشگر مناسب باشد، قطعا چشمان شما خسته می شود. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد نمایشگر شیائومی پد ۵ عملکرد عالی داشته و با رنگ های برجسته و کنتراست خوب و همچنین وضوح بالا قطعا سبب می شود اجرای بازی یا تماشای فیلم برای شما لذت بخش گردد.

شیائومی پد ۵ مشابه سایر تبلت ها طیف وسیعی از حالت ها را ارائه می دهد و شما می توانید دمای رنگی، نور آبی و نور محیط را متناسب با نیاز خود تنظیم نمایید. برخی از موارد سبب جذابیت بیشتر صفحه می شود و برخی برای خسته نشدن چشم ها جهت افزایش سهولت استفاده در تنظیمات گنجانده شده است.

اگر از علاقمندان دنیای فیلم و سینما هستید می توان گفت شیائومی پد ۵ بهترین انتخاب خواهد بود. نمایشگر این تبلت با پشتیبانی از قابلیت های دالبی ویژن و HDR10 رنگ ها و تصاویر را بسیار زنده و جذاب تر از همیشه نشان می دهد و حس و حالی مشابه اکران یک فیلم را به وجود می آورد.

این نمایشگر با نسبت تصویر ۱۰ به ۱۶ دید بسیار گسترده و مناسبی را در اختیار کاربر قرار می دهد. در ضمن این نمایشگر ۱۲۰ هرتزی برای اجرای ساعت ها بازی مناسب خواهد بود.

سخت افزار و نرم افزار

همانطور که پیشتر اشاره شد شیائومی پد ۵ یکی از بهترین تبلت های موجود در بازار به شمار می رود از این رو انتظار می رود که سخت افزار قدرتمندی هم داشته باشد. در بررسی ها مشخص شد که شیائومی پد ۵ به تراشه اسنپدراگون ۸۶۰ ساخت شرکت معروف امریکایی کوالکام مجهز است.

این تراشه دوست داشتنی یکی از قدرتمندترین پردازنده ها برای عکاسی و گیمینگ محسوب می شود و با معماری ۷ نانومتری حداکثر فرکانس کاری ۲.۹۶ گیگاهرتز را ارائه می دهد. به این ترتیب تراشه شیائومی پد ۵ یکی از بهترین پردازنده ها است که سرعت بالایی را به همراه قیمت مناسب در اختیار این تیلت قرار داده است.

ناگفته نماند تراشه مذکور هشت هسته ای است که شامل یک هسته طلایی با فرکانس کاری ۲.۹۶ گیگاهرتز، سه هسته طلایی دیگر با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز و چهار هسته نقره ای با فرکانس کاری ۱.۷۸ گیگاهرتز می باشد. همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۴۰ تراشه مذکور را همراهی نموده و به تحلیل فرایندهای گرافیکی می پردازد. این پردازنده موجب می شود تا بالاترین حد کیفیت را در شیائومی پد ۵ تجربه نمایید.

تجربه بازی با تبلت شیائومی پد ۵ شما را شگفت زده می کند زیرا پردازنده قدرتمند در نظر گرفته شده برای این دیوایس به همراه رم ۶ گیگا بایتی عملکرد بی نظیری را به دنبال دارد. این تبلت در اجرای بازی محبوب پلاگ عملکرد کم نظیری را ارائه داد به این صورت که بعد از ۴ ساعت بازی بی وقفه، کمترین حد گرم شدن و لگ و تاخیر در آن مشاهده شد.

از این رو اگر به دنبال تبلتی گیمینگ هستید؛ خرید شیائومی پد ۵ قطعا منطقی بوده و شما را خشنود می کند. هارد درایو در نظر گرفته شده برای این تبلت نسبتا جدید محسوب می شود و این حافظه داخلی قدرت انتقال دیتا با سرعت بسیار بیشتری را نسبت به دیگر درایورها در اختیار قرار می دهد.

خرید شیائومی پد ۵ در نسخ هایی با ظرفیت ۶/۱۲۸ و ۶/۲۵۶ گیگابایت امکان پذیر می باشد و متاسفانه از پورت حافظه خارجی خبری نیست. پس باید با توجه به نیاز خود دست به انتخاب بزنید. به نظر می رسد نسخه ۲۵۶ گیگابایتی برای دانشجویان یا کاربران تجاری مناسب تر باشد زیرا می توان فایل های زیادی را در آن ذخیره سازی نمود و فضای کافی برای برنامه ها داشته باشید.

در تست های صورت گرفته اجرای بازی با شیائومی پد ۵ لگ و تاخیری ندارد و حتی در بازی های با تنظیمات گرافیکی بالا نیز به ندرت لگ و تاخیری مشاهده می شود.

در ادامه به بررسی نرم افزاری شیائومی پد ۵ می پردازیم. پیشتر اشاره شد که این تبلت نخستین محصول شیائومی است که سیستم عامل آن آن بر پایه اندروید ارائه می شود. به این ترتیب شیائومی پد ۵ به اندروید ۱۱ و رابط کاربری محبوب MIUI 12.5 مجهز شده است.

البته نسخه مخصوص تبلت این رابط کاربری با نسخه موبایلی آن تفاوت های اساسی دارد. به طور مثال قابلیت مینی ویندوز برای اجرای دو برنامه به طور همزمان در نسخه تبلت این لانچر تعبیه شده تا کاربر بتواند نهایت استفاده را از شیائومی پد ۵ ببرد. از سایر قابلیت های جذاب این رابط کاربری می توان به اسپلیت اسکرین اشاره نمود که با تقسیم نمایشگر به دو بخش در خواندن کتاب های الکترونیکی یا حتی طراحی های گرافیکی کمک کننده است.

ناگفته نماند با این رابط کاربری حرکت در منوها سریع صورت می گیرد هر چند برخی مواقع هنگام پرش میان برنامه ها یا جابجایی سریع بین منوها اندکی تاخیر مشاهده می شود. به ویژه هنگامی که تبلت را به صورت عمودی به دست می گیرید این موضوع بیشتر به چشم می آید.

دوربین و باتری

به طور کلی تبلت ها برای عکاسی مناسب نیستند و صرفا از دوربین هایی بهره می برند که برای یک استفاده ساده و روزمره عملکرد قابل قبولی ارائه دهد. ماژول دوربین شیائومی پد ۵ طراحی پله ای دارد ولی صرفا شاهد یک لنز اصلی می باشیم که اگر از یک سنسور عمق در آن استفاده می شد، دوربین کامل تری را شاهد بودیم. این سنسور ۱۳ مگا پیکسلی با پشتیبانی از قابلیت HDR می تواند تصاویر مطلوبی را به ثبت برساند.

در ضمن با دوربین شیائومی پد ۵ می توان به فیلمبرداری با کیفیت ۴K و ۱۰۸۰ با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه اقدام کرد. دوربین سلفی نیز از یک لنز ۸ مگاپیکسلی تشکیل شده که توانایی ضبط ویدیو با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل را دارد که هنگام برقراری تماس های تصویری عملکرد قابل توجهی نشان می دهد.

به طور کلی با این که شیائومی پد ۵ برای عکاسی طراحی و تولید نشده ولی عملکرد قابل قبولی ارائه می دهد. شرکت شیائومی با انتخاب ساختار زیرکانه برای ظاهر این دوربین تک لنز بودن دوربین اصلی تبلت را به خوبی پوشش داده است.

در بررسی باتری شیائومی پد ۵ باید اشاره کرد که این تبلت انرژی مورد نیاز خود را از باتری بزرگ و قدرتمندی با ظرفیت ۸۷۲۰ میلی آمپر ساعت به دست می آورد که به استناد تست ها و بررسی های صورت گرفته می توان گفت نسبت به تبلت های حال حاضر باتری توانمندی با شیائومی پد ۵ همراه شده است. در ضمن این تبلت از فست شارژر ۳۳ واتی نیز بهره مند است که برای شارژ کامل دستگاه به ۹۰ دقیقه زمان نیاز است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *