دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت یخ نزدن فریزر چیست و دمای مناسب یخچال چقدر است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

 یخ نزدن فریزر در فریزرها و یخچال های فریزردار یکی از مشکلات رایجی می باشد که نگرانی بسیاری را به همراه دارد. در این مطلب به بررسی علت این موضوع می پردازیم.

یکی از مشکلات رایج سیستم فریزر و یخچال های فریزر دار یخ نزدن یا به اصطلاح سرد نکردن فریزر می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی علت یخ نزدن فریزر بپردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی علت یخ نزدن فریزر

یخ نزدن فریزر یا به اصطلاح سرد نکردن فریزر یکی از مشکلات رایج فریزرها و یخچال های فریزردار می باشد که نگرانی زیادی را به همراه دارد. ویژگی اصلی فریزر خاصیت انجماد زایی می باشد و ماهیت مشکل عدم یخ زدن فریزر، کافی نبودن سرمای محیط علیرغم کارکرد درست دستگاه می باشد.

 

در ادامه می خواهیم به بررسی علت یخ نزدن فریزر بپردازیم و این که چه مواردی سبب ایجاد مشکل سرد نکردن دستگاه فریزر یا یخچال فریزر می شود. عدم پیگیری علت این موضوع مشکلات اساسی را در قطعاتی مانند کمپرسور و در ادامه یکسره شدن موتور یخچال به همراه دارد.

دمای عادی یخچال و فریزر چه میزان باید باشد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید گفت این که در چه فصلی از سال باشد دمای استاندارد یخچال فریزر متفاوت خواهد بود. به طور مثال  دمای برای یخچال و فریزر در فصل تابستان با فصل زمستان متفاوت خواهد بود. در تابستان بهترین دما برای یخچال های معمولی یا چرخان ۴+ و برای یخچال دیجیتال ۳+ و برای فریزر ها ۲۰- درجه سانتی گراد می باشد.

البته این دما به حجم مواد غذایی داخل یخچال نیز بستگی دارد. به طور مثال اگر میزان مواد غذایی درون یخچال کم باشد می توان آن را روی دمای بیشتر یعنی ۴+ هم تنظیم نمود. در فصل زمستان طبیعتا یخچال و فریزر به صرف انرژی زیادی برای سرد کردن نیاز ندارند یعنی به موتور یا کمپرسور فشار کمتری وارد می شود.

  •  آرون گروپس

دمای مناسب یخچال معمولی یا ترموستاتی در این فصل ۲+ یا ۳+ و برای یخچال دیجیتال ۳+ یا۴+ می باشد. فریزر نیز بهتر است روی دمای ۱۷- تنظیم گردد. حال اگر دمای یخچال فریزر از این محدوده استاندارد خارج گردد(در صورتی شما آن را نامناسب تنظیم نکرده اید)، یعنی هوای داخل آن سرد نباشد به این مفهوم است که مشکلی ایجاد شده است.

نباید به راحتی از کنار این مشکل عبور کنید. زیرا حتی در صورت چند ساعت بی توجهی به آن حجم زیادی از مواد غذایی فاسد خواهند شد.

دلیل یخ نزدن فریزر و راهکارهای مربوطه

عواملی مانند درجه مناسب یخچال فریزر و ضمنا عوامل به هم زدن تنظیمات دمایی این وسیله پر استفاده در پیدا کردن علت یخ نزدن فریزر تاثیر مستقیمی دارند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته دمای تعیین شده برای یخچال در حالت استاندارد بین ۲ تا ۵ درجه سانتی گراد یا ۴۰ درجه فارنهایت و برای فریزر بین ۲۰- تا ۱۷- درجه سانتی گراد یا صفر درجه فارنهایت می باشد که پیشتر به آن اشاره شد.

دقت به دمای یخچال در فصل تابستان و زمستان و همچنین تعیین تنظیمات خاص برای هماهنگی یخچال با تغییرات دمایی محیط از مواردی می باشد که برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی باید به آن ویژه تر توجه شود. از آنجا که سیستم یخچال فریزر از تعداد گسترده ای قطعات مرتبط با یکدیگر تشکیل شده است نمی توان علت یخ نزدن فریزر را تنها به یک قطعه خاص مرتبط دانست.

از این رو پیدا کردن دلیل سرد نکردن یخچال به بررسی و مشاهده وضعیت قطعات مرتبط با دمای یخچال فریزر نیاز دارد. پیشتر به نقش دما در نگهداری از مواد غذایی و حداقل دمای استاندارد برای یخچال فریزر اشاره شد. در ضمن بیان شد که مشکل سرد نکردن فریزر فقط به یک قطعه مربوط نبوده و برای یافتن علت دقیق این مشکل باید ارتباط تجهیزات با تغییرات دمایی مورد بررسی قرار گیرد.

۱. زیاد بودن حجم مواد غذایی داخل یخچال

ممکن است بیش از حد توان یخچال فریزر مواد غذایی در آن قرار داده اید و توقع دارید عملکرد خوبی هم داشته باشد. این موضوع به ظاهر ساده می تواند علت یخ نزدن فریزر باشد. زیرا هنگامی که حجم مواد غذایی درون یخچال زیاد باشد؛ اجازه نداده جریان هوای سرد به خوبی در یخچال چرخش داشته باشد و مانع از خنک شدن خوب یخچال فریزر می شود.

۲. بسته نبودن کامل درب یخچال

برای اطمینان از این موضوع، چراغ یخچال را هنگام باز و بسته کردن درب آن بررسی نمایید. اگر این چنین نبود؛ ممکن است درب یخچال ایراد پیدا کرده و دلیل این مشکل معیوب بودن لاستیک درب است که باید تعویض شود.

۳. وجود مشکل در کویل های کندانسور

کندانسور در حقیقت وظیفه خنک سازی گاز یخچال را بر عهده دارد. به این نحو که گاز با فشار تولید شده توسط کمپرسور را با کاهش دما به مایع تبدیل می نماید. این هوا در لوله های مارپیچ یا کویل پشت یخچال جاری است. پس از مدتی شاید گرد و خاک این لوله ها را مسدود نماید. از این رو سبب عدم کارکرد خنک سازی درست یخچال می شود. برای حل این مشکل کافی است گهگاهی کویل های کندانسور یخچال فریزر را تمیز کنید.

۴. وجود مشکل در فن کندانسور

فن کندانسور به خنک کردن کمپرسور و کندانسور می پردازد. اکنون این فن کارکرد درستی نداشته باشد، دمای کمپرسور افزایش یافته و نمی تواند خوب کار کند. در نتیجه هوای درون یخچال به اندازه کافی خنک نمی شود. راهکار حل این مشکل اطمینان یافتن از هر نوع مانعی سر راه آن مانند آلودگی است. در صورت مشاهده آلودگی به راحتی می توانید آن را تمیز کنید. ولی اگر مانعی سر راه فن مشاهده نشد، احتمالا باید فن توسط تعمیرکار تعویض شود.

۵. عدم تنظیم ترموستات روی دمای مناسب

شاید این مورد علت ساده ای باشد و به آن توجه نشود ولی واقعا ممکن است علت به این بخش مربوط باشد. بررسی کنید که آیا دما روی حالت استانداردی که پیشتر اشاره شد قرار دارد یا نه. زیرا در غیر این صورت عملکرد یخچال در خنک سازی مختل می شود.

۶. نقص رله استارت کمپرسور

وجود نقص و ایراد در رله استارت کمپرسور یخچال مانع از روشن شدن موتور و در نتیجه عدم کارکرد سیستم سرمایشی می شود. راهکار حل این مشکل تعمیر این قطعه می باشد.

۷. آلودگی و کثیفی سیم پیچ خازن

این مورد نیز یکی از علت های یخ نزدن فریزر محسوب می شود. وظیفه پمپاژ هوای سرد به داخل یخچال از کمپرسور بر عهده قسمت سیم پیچی آن می باشد. در این بخش سیم پیچ خازن وجود دارد که در قسمت پایین یخچال بوده و سیم پیچ دیگر اواپراتور نام دارد که در بخش پشتی صفحه یخچال حضور دارد. با گذشت زمان روی این قطعات آلودگی جمع شده و کارکرد خنک سازی یخچال را مختل می کنند.

به طور کلی خازن به کمپرسور قدرت بخشیده تا کار کند. در حقیقت یخچال با این قطعه روشن و خاموش می شود. از این رو در صورت عدم کارکرد کاین قطعه کمپرسور نیز روشن نخواهد شد و در ادامه عملا یخچال از وظیفه خنک سازی باز می ماند.

۸. خراب شدن برد کنترل دما

برد کنترل دما یکی از اصلی ترین قطعات جهت کنترل دما در فریزر می باشد. ارسال ولتاژ لازم و کافی به کمپرسور و موتور فن فریزر از خصوصیات این قطعه می باشد. از این رو خرابی این قطعه دمای محیط فریزر را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط جریان مداوم هوا به علت چفت نبودن صحیح درب بر روی قطعات نام برده  و عدم تنظیم دمای داخل یخچال تاثیر می گذارد.

۹. خرابی موتور فن

موتور فن نگهدارنده قطعه کندانسور می باشد. خراب شدن این قطعه یا سوختگی آن سیستم داخلی فریزر را در عبور هوا از سیم پیچ های کندانسور ناتوان می کند. از این رو عمل سرد شدن فریزر متوقف می شود. به طور کلی دلیل خراب شدن فن موتور شکسته شدن پره های آن یا نچرخیدن آزادانه اش می باشد که از مشکلات مکانیکی است.

۱۰. یخ زدن اواپراتور

یخ زدن اواپراتور در اصطلاح عامه همان برفک زدن یخچال می باشد. هنگامی که این قطعه یخ می زند مسیر جریان هوا در یخچال مسدود شده و سبب می شود دمای هوای درون یخچال افزایش یافته و مانع سرد شدن آن گردد. برخی یخچال ها به طور اتومات مانع ایجاد برفک می شوند ولی در برخی دیگر با مشاهده این مشکل باید یخچال را مدتی از برق جدا کرده تا برفک آن آب شود.

ناگفته نماند بروز خرابی در اجزای اصلی سیستم یخ زدایی مانند هیتر، ترموستات و دستگاه کنترل یخ زدایی سبب تداوم و تسریع یخ زدن مارپیچ های موجود روی اواپراتور می گردد. این عامل موجب یخ نزدن فریزر شده و باید قطعه معیوب توسط تست الکتریکی مقاومت یافته و مشکل آن حل شود. راهکار مناسب این مشکل تعمیر ترموستات یخچال می باشد.

۱۱. نقص در فن اواپراتور

 اواپراتور نقش اصلی را در خنک سازی یخچال بر عهده دارد. شیوه کارکرد سیستم سرمایشی فریزر به این صورت است که فن کندانسور سرمای لازم را فراهم نموده و موتور فن اواپراتور یخچال وظیفه به جریان انداختن آن را در محفظه فریزر بر عهده دارند. به عبارتی فن اواپراتور وظیفه جابجایی سرمای تولید شده توسط اواپراتور را بر عهده دارد. در صورت خرابی موتور فن اواپراتور عمل خنک سازی محفظه توقف پیدا کرده که سرد نکردن فریزر و ایجاد سرو صدا را به دنبال دارد.

۱۲. خرابی دمپر

در صورتی که علت یخ نزدن فریزر هیچ یک از موارد بالا نبود، ممکن است ابراد به خرابی دمپر بازگردد. دمپر قطعه ای میان یخچال و فریزر می باشد که هوای سرد تولید شده توسط کمپرسور از طریق این دریچه از فریزر به یخچال می رود.

هنگامی که هوای یخچال گرم شود دمپر هوا را از فریزر به یخچال فرستاده و خنک می شود. بعد دریچه دمپر بسته خواهد شد تا زمانی که مجددا هوای یخچال گرم شود. حال در صورت خرابی این دریچه هوای سرد به درون یخچال وارد نمی شود در نتیجه سرد کردن یخچال مختل می شود.

جمع بندی

در مجموع دلیل سرد نکردن فریزر عدم گردش هوای آزاد در محیط دستگاه در اثر بروز نقص در فن هوای یخچال فریزر یا خرابی فن اپراتور یا بروز نقص در سیستم دیفراست می باشد. از این رو با سرویس به هنگام، تمیزی محیط پیرامون یخچال فریزر، ایجاد فاصله میان گاز و یخچال در آشپزخانه (جلوگیری از نشستن بخارات آشپزی روی لوله های زیر و پشت یخچال) بهترین راهکارها در جلوگیری از مشکل یخ نزدن فریزر می باشد.

ضمنا ایرادات فنی بیان شده را می توان با درخواست یک تعمیرکار در محل تشخیص و برطرف نمود. در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاس گزاریم و پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با علت صدای ماشین لباسشویی و گرم نشدن آب آبگرمکن روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *