دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی علت صدای ماشین لباسشویی و چگونگی رفع آن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

طبیعی است که ناهنجاری صدای ماشین لباسشویی برای هر شخصی آزاردهنده است و همواره به دنبال علت و روش رفع آن می باشد. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا نکات مرتبط را در این رابطه مطالعه نمایید.

گفتنی می‌باشد که علت سر و صدای ماشین لباسشویی تنها به یک برند مشخص وابسته نمی باشد چرا که بسیاری از برندهای معتبر لباسشویی همانند ال جی، سامسونگ، بوش و غیره نیز ممکن است دارای چنین مشکلی باشد. در صورتی که برای از بین بردن این مشکل به تکنسین حرفه ای و با تجربه مراجعه نکرده‌اید، پیشنهاد می نماییم که قبل از هر اقدامی، این مطلب را جهت آشنایی با علت دلایل سر و صدای لباسشویی را مورد مطالعه قرار دهید.

به طور کلی هیچ مطلب قابل توجهی به عنوان علت دقیق بروز سر و صدای ماشین لباس شویی وجود ندارد و هیچ شخصی نمی تواند به طور قطعی بیان نماید که چه زمانی این مشکل به طور قطعی دردسر ساز خواهد بود. برخی از ماشین لباس شویی ها نسبت به دیگر برندها از سر و صدای کمتری برخوردار هستند و برخی دیگر نیز همراه با سر و صدا های بیشتر از دیگر ناهنجاری‌های برخوردار هستند که بی شک برای هر فرد آزار دهنده خواهد بود.

معرفی انواع لباسشویی

علت سر و صدای ماشین لباسشویی

قابل به ذکر است که دلایل متعددی می تواند به عنوان علتی برای بروز صداهای ناهنجار ماشین لباسشویی در حین شستشو لباس به شمار آید. برخی از این علت به راحتی توسط تکنسین های حرفه ای بر طرف خواهد شد. به طور کلی برخی از مشکلات فنی لباسشویی ها در بیشتر مواقع به علت فرسودگی و استفاده نادرست از دستگاه اتفاق می‌افتد که با تعمیر و یا تعویض قطعه برطرف خواهد شد. به طور کلی تشخیص علت صدای لباسشویی ها به ناحیه مورد نظر بستگی دارد که از این رو در ادامه مطلب به معرفی دلایل کلی در این رابطه پرداخته ایم.

  • وجود شی خارجی در دیگ

به طور کلی بررسی وضعیت داخل دیگ لباسشویی از ابتدایی ترین کارهایی است که باید در ابتدای شنیدن صدای ناهنجار لباسشویی انجام گیرد. در صورتی که قبل از قرار دادن لباس ها در لباسشویی داخل جیب ها را چک نکنید، وجود جسم خارجی به مانند سنجاق  سکه، کلید و دیگر اجسام سخت فلزی در داخل لباس می تواند به بروز صدای ناهنجار در هنگام شستشو لباس لباسشویی به شمار آید. در برخی از مواقع شی های سخت که از شستشو های قبلی در لاستیک دور درب لباسشویی و یا واشر های تخلیه گیر کرده اند در شستشو های بعدی سبب بروز صدای ناهنجار در هنگام شستشو خواهند شد.

  • قرار دادن لباس در بیش از حد گنجایش دیگ

از دیگر دلایل اصلی در بروز صدا های نامتعارف هنگام شستشو می توان به وجود لباس بیش از حد ظرفیت دیگ لباسشویی اشاره داشت. به طور کلی این شرایط می‌تواند سبب کشیده شدن لباس ها به درب شیشه دستگاه شده و صدایی به مانند جیرجیر و یا تق و تق ایجاد نماید.

معرفی علت صدای ماشین لباسشویی

  •  آرون گروپس
  • ایجاد اختلال در پمپ

از دیگر دلایل اصلی در ازدیاد صدای ماشین لباسشویی می توان به ایجاد اختلال در پمپ تخلیه اشاره کرد. صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به هنگام آبکشی و تخلیه آب آب همواره به گوش افراد خواهد رسید. به طور کل این قطعه و وظیفه پمپاژ آب به داخل دستگاه و خروج آب کثیف را بر عهده دارد. در شرایطی که این قطعه به علت فرسودگی نوسانات برق و دیگر شرایط به مشکل دچار شود از خود صداهای ناهنجاری بروز خواهد داد. به طور کلی برای از بین بردن صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بایستی آن قطعه را تعویض نمایید که این کار بایستی توسط تکنسین های متخصص در این رابطه انجام گیرد.

  • بروز مشکل در بالشتک لباسشویی

در بیشتر لباسشویی ها برای انتقال قدرت موتور از قطعه به نام بالشتک موتور استفاده می نمایند. این بالشتک دارای دو شاخک و  یک درایو پلاستیکی می باشد که لرزش آخر کار را کمتر کرده و در نهایت به کم شدن صدای ماشین لباسشویی موجب خواهد شد. قابل به ذکر است که پس از مدت زمان طولانی از استفاده لباسشویی بالشتک به فرسودگی دچار می شود که برای از بین بردن این مشکل بایستی اتاقک ماشین لباسشویی را برداشته تا به قطعه بالشتک لباسشویی برای تعویض دسترسی پیدا نمایید.

  • ایجاد اختلال در کمک فنر های لباسشویی

بسیاری از لباسشویی ها برای جذب ارتعاشات دیگ لباسشویی از کمک فنرهایی استفاده می نمایند که در نهایت سبب کم شدن صدای لباسشویی در حین شستشو می گردد. در صورتی که این کمک فنرها آسیب ببیند و یا در طول زمان تضعیف گردند، سبب ایجاد سر و صدای بسیار زیاد در دستگاه می‌شوند که برای از بین بردن این اختلالات بایستی این کمک فنرها را تعویض نمایید.

معرفی انواع صدای ناهنجار لباسشویی ها

  • خراب شدن تسمه ها

در بسیاری از ماشین‌ لباسشویی ها برای زیرسازی دیگ به هنگام چرخش از تسمه استفاده شده است. چهار تسمه در بالای دیگ و هر گوشه اتاقک لباسشویی برای کم شدن حرکت دیگ اتصال یافته است. قابل ذکر است که این تسمه پلاستیکی بوده و در طول زمان و استفاده از دستگاه کاهش پیدا کرده و دچار آسیب می گردد. در صورت آسیب دیدگی تسمه در دستگاه با دیگ و اتاقک تماس پیدا نماید که به ایجاد لرزش در ماشین لباسشویی و صدای ضربه منجر می گردد. به طور کلی ایجاد این دسته از اختلالات در تسمه به دلیل بیش از حد پر کردن لباسشویی و وارد کردن فشار ایجاد می گردد که در نهایت و در صورت بروز چنین مشکلی بایستی هر چهار تسمه دستگاه تعویض نمایید.

  • ایجاد مشکل در موتور های متحرک

برای بررسی وضعیت موتور لباسشویی بایستی تسمه محرک را از دستگاه جدا کرده و سپس موتور را روشن نمایید. در صورتی که لباسشویی همچنان سر و صدای بسیاری از خود بروز داد، ایراد از موتور دستگاه است. در چنین شرایطی بایستی با تعمیر ماشین لباسشویی این اختلال را از بین ببرید و در برخی از مواقع نیز مجبور به تعویض موتور هستید.

  • شکستگی بلبرینگ ها

به طور کلی قطعه های بلبرینگ دستگاه سبب کم شدن صدای ماشین لباس شویی در هنگام چرخش دیگ داخلی هستند. به طور معمول به دلیل بار اضافی ریختن بیش از حد لباس و استفاده زیاد از دستگاه به خصوص مواد شوینده نامرغوب، ایجاد آسیب بلبرینگ ها بروز می گردد. در صورت ایجاد شکستگی در بلبرینگ ها دیگ داخلی لباسشویی همچنان حرکت می نماید، اما برای تعویض آن بایستی هر چه سریع تر لاستیک دور درب آن را بررسی نمایید.

رفع صدای ماشین لباسشویی

معرفی انواع صدای ناهنجار لباس شویی ها

تمامی لباس شویی ها بسته به برند و یا طول عمر خود پس از چندین سال استفاده ممکن است دچار مشکل در قطعات مختلف آن گردند و در زمان کار با آن صدهای ناهنجاری از آن به گوش برسد. این صداها عبارتند از:

  • خرخر کردن

به طور کلی صدای خرخر کردن ماشین لباس شویی می‌تواند به علت انسداد چیزی در راه لوله های تخلیه می باشد  اما به طور کامل این گرفتگی ها قبل از آن که به مشکلی بزرگ تبدیل شوند بایستی برطرف نمایید.

  • صدای کلیک

در صورتی که صدای کلیک مانند از درون لباسشویی به گوش رسید امکان دارد که شی خارجی در واشر تخلیه و یا لاستیک دور درب لباسشویی گیر کرده باشد. همچنین امکان دارد که به طور اتفاقی اتفاقی سکه، کلید، سنجاق و یا چیزهای دیگری که در جیب لباس ها باقی مانده است و فراموش کردید که آن را خارج نمایید، مسبب بروز این نوع صداها گردد. از این رو شلنگ تخلیه و واشر درب لباسشویی را بررسی نماید و اگر جسم خارجی به درون آن گیر افتاده بود را خارج نمایید.

صدای ماشین لباسشویی چگونه است

  • وز وز

در صورتی که از ماشین لباس شویی در هنگام شستشو صدای وزوز به گوش رسید، امکان دارد که جسم خارجی در پمپ لباس شویی گیر افتاده باشد. اگر شی خارجی به داخل پمپ راه پیدا کرده باشد، دیگر امکان عبور وجود ندارد که در نتیجه امکان آسیب جدی به پمپ لباس شویی وجود دارد و در این صورت نیاز به تعویض آن پیدا می کنید.

  • تق تق

در صورتی که سر صدای ماشین لباس شویی به مانند صدای تق و تق به گوش رسید، امکان دارد که به چندین دلیل بروز پیدا کرده باشد. یک آنکه بیش از حد ظرفیت به درون آن لباس ریخته اید و دوم آنکه بلبرینگ های لباس شویی به اختلال دچار شده اند. همچنین اگر به هنگام تخلیه صدای تق تق و تق گوگوش برسد نشان دهنده انسداد شی خارجی در موتور می باشد.

  • جیر جیر

برخی از افراد نیز از گوش شنیدن صدای جیر جیر از لباسشویی خود شکایت دارند. علت این صدا پر کردن بیش از حد ظرفیت ماشین لباسشویی از لباس است. همچنین امکان دارد که علت صدای جیر جیر از نقص فنی در دستگاه شما منشا گرفته باشد. ایجاد مشکل در تسمه، کمک فنرها، بلبرینگ ها، موتور پمپ تخلیه و یا شیر ورودی آب می‌تواند از دیگر عوامل اصلی در بروز این صدا به شمار آید.

روش رفع صدای ماشین لباسشویی

علت کمک گرفتن از تکنسین های حرفه ای چیست؟

طبیعی است که از بین بردن یک مشکل جدی در لباسشویی کار یک فرد معمولی و بدون تخصص نمی باشد، از این رو به جای تلف کردن وقت خود و نتیجه نگرفتن در پایان کار در مرحله ابتدایی به یک فرد متخصص و با تجربه در رابطه با تعمیر ماشین لباسشویی مراجعه نمایید و با توجه به معرفی مدل و برند ماشین لباسشویی خود در برطرف کردن مشکل کمک قائل شوید. ضمن اینکه چند نکته زیر را نیز باید در نظر داشته باشید:

  1. قبل از هرگونه بررسی بایستی لباسشویی خود را به طور کامل خاموش نمایید.
  2. در صورتی که قصد جابجایی آن را داشتید باید از یک یا چند نفر دیگر کمک بگیرید.
  3. در هنگام بررسی سیم ها به خوبی توجه داشته باشید.
  4. در صورتی که علائم سوختگی در ماشین لباسشویی را مشاهده کردید هر چه سریع‌تر با یک تکنسین حرفه ای تماس بگیرید.

در صورتی که مطالعه مطلب برایتان موثر واقع شد، شما می توانید با کلیک بر روی دیگر مطالب مانند علت صدای یخچال و تخلیه نشدن آب ماشین ظرف شویی مشکلات لوازم برقی منزل خود را بهتر بشناسید و در جهت رفع مشکلات اقدامات لازم را انجام دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *