دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ گوشی پایین رده با طراحی جذاب

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ یکی از ارزان ترین گوشی های هوشمندی است که در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. این اسمارتفون با وجود قیمت پایین دارای مشخصات قابل قبولی بود. با بررسی گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ همراه ما باشید.

گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ با قیمت ارزان و طراحی جذاب؛ محصول مناسبی برای انجام کارهای روزانه می باشد. این گوشی گزینه خوبی برای افراد مسن است چرا که دارای نمایشگر بزرگ و باتری بادوام می باشد. این مطلب به بررسی گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ می پردازد.

بررسی گوشی اینفینیکس اسمارت ۵

در آگوست ۲۰۲۰ گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ به بازار معرفی و عرضه شد. این گوشی یکی از اقتصادی ترین گوشی های پایین رده در این سال محسوب می شود که با برچسب قیمتی اش، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیار منحصر به فردی را ارائه می دهد. گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ برای افراد با بودجه محدود بهترین گزینه خرید به شمار می رود. البته نباید از اسمارتفون های پایین رده انتظار قابلیت های بالایی را داشته باشید.

در صورتی که یک گوشی هوشمند برای اجرای کارهای ساده و روزانه مدنظر داشته باشید که علاوه بر طراحی جذاب و نمایشگر بزرگی؛ مدت زمان زیادی دوام بیاورد، گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ انتخاب خوبی خواهد بود. این محصول در ضمن مناسب افراد مسن است زیرا نمایشگر بزرگی داشته و شارژدهی باتری خوبی هم دارد. همچنین سخت افزار آن برای اجرای کارهای ساده کاملا کافی دیده می شود.

هنگامی که جعبه گوشی باز می شود قطعا با دیدن نمایشگر بزرگ آن (به دلیل باتری بزرگ) تعجب می کنید. مشاهده یک گوشی هوشمند با این اندازه و قیمت یقینا برای همه جای تعجب هم دارد. این گوشی با مشخصات قابل قبولی که نسبت به قیمت خود ارائه می دهد گزینه خوبی برای افراد با بودجه محدود خواهد بود.

  •  آرون گروپس

با ما همراه باشید تا به صورت تخصصی گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و مشخص شود این گوشی با قیمت ارزان تا چه اندازه می تواند نظرات را به خود جلب کند.

طراحی جذاب

در بررسی طراحی گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ می توان گفت در این بازه قیمتی، طراحی جذابی دارد و انیفینیکس به این قسمت بی توجه نبوده است. قاب پلاستیکی پنل پشتی نور را به خود جذب کرده و به نوعی اشکالی مشابه عدد ۸ فارسی را انعکاس می دهد. در ضمن قاب طوری طراحی شده که رنگ ها  از بالا به پایین پررنگ تر شده تا اسمارت ۵ جذاب تر به نظر برسد.

این گوشی از لحاظ فیزیکی با  ابعاد ۸.۸*۷۶.۴* ۱۶۵.۴ میلی متر بزرگتر از دیگر گوشی های هوشمند در این رنج قیمتی به نظر می رسد. در پنل جلویی شاهد حضور نمایشگر ۶.۶ اینچی اچ دی پلاس با حاشیه های نسبتا ضخیم در اطراف آن هستیم. لبه پایینی ضخیم تر از حاشیه های کناری بوده ولی نسبت به قیمت گوشی، قابل قبول محسوب می شود.

بالای نمایشگر، یک ناچ قطره ای میزبان دوربین سلفی بوده و ضمنا اندکی بالاتر از این قسمت اسپیکر بزرگی هم مشاهده می شود. این اسمارتفون به یک فلش سلفی مجهز است که دقیقا شبیه چند گوشی هوشمند دیگر این شرکت در فاصله میان نمایشگر و قاب مخفی می باشد. ناگفته نماند نمایشگر حدود ۸۳ درصد فضای روبرویی را به خود اختصاص داده است که رقم خوبی برای گوشی اقتصادی محسوب می شود.

به طور کلی طراحی در گوشی های پایین رده و میان رده یکی از ارکان مهم و اساسی به شمار می رود. گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ به دلیل حجم عظیم باتری اش دارای جثه خیلی بزرگی بوده و وزن گوشی چیزی حدود ۲۰۷ گرم است که سبب سنگین شدن اسمارت ۵ شده و همانطور که اشاره شد این موضوع به باتری غول پیکر آن باز می گردد.

پنل پشتی به لوگوی اینفینیکس در پایین و حسگر اثر انگشت و فریم دوربین ها در پایین مزین شده است. ضمنا حسگر تعبیه شده در قاب پشتی مشابه گوشی های سامسونگ گلکسی A20 و گلکسی A20S و گلکسی A21s طراحی شده است. به نظر می رسد این اسپیکر اندکی بالاتر از حالت ایده آل تعبیه شده است.

فریم پایینی گوشی از سایر بخش ها شلوغتر می باشد و به درگاه میکرو یو اس بی، اسپیکر، میکروفون و جک هدفون ۳.۵ میلی متری مجهز است.

در سمت چپ خشاب سیمکارت شامل دو اسلات نانو سیم و یک اسلات کارت میکرو اس دی دیده می شود. در سمت راست نیز مطابق معمول کلیدهای پاور و ولوم تعبیه شده اند. دسترسی به کلید پاور راحت بوده ولی در مورد کلیدهای ولوم ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

با توجه به بررسی ها مشخص شد ارگونومی گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ نسبتا مناسب بوده و راضی کننده می باشد. ضمنا این اسمارتفون در سه رنگ مشکی، آبی و سبز عرضه شده که بنا به سلیقه خود می توانید انتخاب متفاوتی داشته باشید.

نمایشگر بزرگ

اولین موردی که در بررسی نمایشگر گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ به چشم می آید، سایز بزرگ آن می باشد. از این رو مشاهده محتوا جذاب تر خواهد بود. دقت کنید وقتی گوشی اقتصادی خریداری می شود یعنی این محصول در بسیاری از جنبه ها معمولی بوده و مشخصات پایه ای دارد از این رو برای مشاهده مشخصات جذاب تر باید گوشی های گران قیمت تری را در نظر بگیرید.

گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ از نمایشگری با پنل ۶.۶ اینچی IPS ال سی دی و رزولوشن HD+ بهره می برد و تراکم پیکسلی ۲۲۶ پیکسل در هر پیکسل را به نمایش می گذارد. این نمایشگر با نسبت تصویر ۲۰ به ۹ نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی را هم ارائه می دهد. کیفیت نمایشگر نسبتا مناسب بوده و با توجه به سایز بزرگی که دارد می توان محتوا را به صورت خوانا مشاهده کرد و از تماشای فیلم و سریال، خواندن کتاب در این پنل لذت برد.

روشنایی صفحه نمایش این محصول نیز در حالت حداکثر به حدود ۴۴۰ نیت می رسد که برای محیط های باز رقم خوبی نبوده و در این مورد مشاهده محتوا کمی مشکل می شود. همچنین زیر نور مستقیم خورشید نمی توان به طور کامل و خوب محتوا نمایشگر را مشاهده کرد.

اسپیکر مناسب

در این بخش اسپیکر گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ را مورد بررسی قرار می دهیم. این گوشی به یک اسپیکر تکی در لبه پایین مجهز است که به خوبی از پس کارهای روزانه بر می آید. صدای این اسپیکر به شکل موتور شنیده شده و بلندی و کیفیت متوسطی دارد. در حقیقت کیفیت و شفافیت صدا برای زنگ خور گوشی مناسب بوده ولی شاید خیلی نتوان کیفیت و تفکیک پخش موسیقی را خوب تلقی نمود.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی ها نشان می دهد گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ از سخت افزار متوسطی بهره می برد. همه توان این محصول بر پایه پردازنده ۴ هسته ای هلیو A20 مدیاتک می باشد که فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز را به همراه دارد. ضمنا پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 نیز آن را همراهی می کند.

این تراشه ۱۲ نانومتری از پس فعالیت های روزانه بر آمده و بیشتر اپلیکیشن های کاربردی را بدون لگ و تاخیری اجرا می کند. باید اشاره کرد قدرت سخت افزاری گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ چندان بالا نبوده و نباید از آن انتظار اجرای فرمان های مختلف با سرعت زیاد را داشت. ضمنا این محصول برای اجرای بازی مناسب نیست و نمی تواند بازی های سنگین را انجام دهد. البته از یک گوشی پایین رده و اقتصادی منطقا هم نمی توان انتظار اجرای بازی های سنگین را داشت.

برای این اسمارتفون حافظه های  داخلی ۳۲/۶۴ و حافظه های رم ۲/۳ گیگابایت در نظر گرفته شده است تا مجموعه سخت افزاری گوشی کامل شود. در ضمن برای اسمارت ۵ امکان افزودن کارت حافظه جانبی نیز لحاظ شده است تا حافظه دستگاه را ارتقا دهید. قابل ذکر است سرعت سنسور اثر انگشت به اندازه کافی دقیق بوده و سریع عمل می کند. کیفیت صدای اسپیکرها نیز برای عملکردی مانند تماشای فیلم کاملا مناسب ارزیابی می شود و از لحاظ نمایشگر نیز کارکرد مناسبی دارد.

در ادامه به بررسی نرم افزاری گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ می پردازیم. سیستم عامل این اسمارتفون بر پایه اندروید ۱۰ (نسخه GO) و رابط کاربری XOS ارائه می شود. مهمترین نکته ای که درباره این رابط کاربری باید اعلام کرد این است که عملکرد سریع و روانی داشته و به طور بهینه از سخت افزار استفاده می کند.

کاربر می تواند ظاهر لاک اسکرین و هوم اسکرین را به صورت کامل با نصب تم های متفاوت تغییر دهد و شکل و شمایل این رابط کاربری را به سلیقه شخصی اش نزدیک کند. این رابط کاربری اجازه می دهد همه چیز را  از ژست های حرکتی گرفته تا نحوه نمایش افقی یا عمودی منو و سایر موارد شخصی سازی نمایید.

به این ترتیب در رابط کاربری گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ امکان شخصی سازی مناسب فراهم شده است و این لانچر از قابلیت های مرسوم دنیای اندروید هم پشتیبانی دارد و در این نسخه جلوه های بصری بسیار بهتری را شاهد هستید. به این ترتیب بعید به نظر می رسد با بخش نرم افزاری این گوشی و سایر اسمارتفون های اینفینیکس مشکلی پیدا کنید.

قابل ذکر است برنامه پالم استور یکی از اپلیکیشن های جایگزین برای پلی استور می باشد که به طور پیش فرض روی دستگاه نصب بوده و به طور مرتب و حداقل روزی یک بار اعلان هایی را برای بازی ها و نرم افزارهای مختلف ارائه می دهد. امکان حذف این برنامه از روی گوشی وجود ندارد و تنها می توان آن را غیر فعال کرد.

دوربین  سه گانه

گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ از دوربین های  سه گانه در پنل پشتی بهره می برد که متشکل از یک مجموعه لنز  سه تایی به همراه فلش ال ای دی سه گانه می باشد. لنز دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل، لنز دوم ۸ مگاپیکسل و لنز سوم ۰.۰۸ مگاپیکسل است. در ضمن در پنل جلوی گوشی هم یک دوربین ۸ مگاپیکسلی و یک فلش ذوگانه حضور به هم رسانده اند که می توانید هنگام شب یا در محیط کم نور با استفاده از فلش عکس های بهتر و با کیفیت تری ثبت کنید.

کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین ها در حد و اندازه سنسور و رزولوشن آن ها می باشد که چندان عالی دیده نمی شود. تصاویر ثبت شده جزئیات متوسطی داشته و با نویز زیادی همراه هستند. همچنین شارپنس و رنج دینامیکی چندان خوبی هم ندارند و کنتراست مناسبی نیز ارائه نمی دهند.

برنامه دوربین کاملا ابتدایی بوده و استفاده آسانی دارد. دوربین اصلی از هوش مصنوعی استفاده نموده و در تشخیص صحنه مورد عکاسی سریع عمل می کند. در نور روز با دوربین های گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ تصاویری با کیفیت متوسط به ثبت رسیده و در هنگام بزرگنمایی اندکی مشکل مشاهده می شود.

این اسمارتفون گاها در سنجش درست نور بخصوص سوژه هایی مانند آسمان با مشکل مواجه شده و نور بیش از حدی را در تصویر ایجاد می کند. اسمارت ۵ در قفل کردن فوکوس هنگام عکاسی از نمای نزدیک برخی مواقع کند شده و وقتی این کار صورت گرفت موفق شد تصاویر خوبی را با تاری پس زمینه به ثبت برساند. عکس های پرتره را می توان به کمک حالت بوکه ثبت نمود ولی تنظیماتی برای سطح تاری مشاهده نمی شود.

هوش مصنوعی نور کم را تشخیص داده و دوربین را متناسب با آن تنظیم می نماید. با  این وجود تصاویر کم نور وضوح و دقت رنگ خوبی ندارند. این اسمارتفون حالت شبانه ای جهت بهبود عکاسی در نور کم را با خود همراه نکرده است. البته شاید بتوان در این رنج قیمتی از برخی نکات در زمینه عکاسی با گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ چشم پوشی نمود.

دوربین سلفی نیز تصاویر را با کیفیت قابل قبولی به ثبت می رساند که دارای جزئیات کافی بوده و شارپنس، کنتراست و دقت رنگی قابل قبولی را هم ارائه می دهند. به طور کلی کیفیت سلفی ها در نور روز متوسط و در نور شب ضعیف تر می باشد.

باتری پر توان

توان باتری گوشی اینفینیکس اسمارت ۵ که یکی از ارکان اصلی در راستای بزرگ نمایی این اسمارتفون محسوب می شود به ظرفیت ۵ هزار میلی آمپر ساعتی آن باز می گردد. این میزان قدرت کمک می کند برای یک روز کامل از گوشی استفاده هایی مانند وب گردی، پخش فیلم و موسیقی، استفاده از سوشال مدیا و … داشته باشید.

نکته قابل انتقاد به این بخش مدت زمان شارژ باتری آن هم توسط شارژر ۱۰ واتی آن است که طولانی و آزاردهنده می باشد. به طوری که در مدت سی دقیقه تنها ۱۸ درصد و در یک ساعت ۳۷ درصد شارژ می شود. به این ترتیب برای شارژ کامل باتری باید نزدیک به دو ساعت و سی دقیقه  صبر کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *