دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت شیر خشک با شیر مادر و فواید تغذیه نوزاد از شیر مادر

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب علاوه بر این که شما را با تفاوت شیر خشک با شیر مادر آشنا خواهیم کرد به ما خواهیم گفت که استفاده از شیر خشک برای نوزادان دارای چه مزایا و معایبی می باشد. برای آگاهی بیشتر تا پایان این بخش همراه ما باشید.

در بارداری زمانی که سینه ها سوزش دارند و نوک آن ها حساس شده اند می توان متوجه آمادگی برای شیردهی شد. در واقع در حین بارداری میزان خونی که به ست سینه ها می رود بیش تر می شود و بزرگ شدن آن ها نشانه وجود شیر در سینه ها نمی باشد. در ادامه شما را با تفاوت شیر خشک با شیر مادر را بررسی می کنیم و فوایدی که شیر دادن به نوزاد برای مادر را نیز بررسی می کنیم.

تفاوت شیر خشک با شیر مادر

تفاوت شیر خشک با شیر مادر

فواید شیر مادر برای نوزاد بسیار زیاد می باشد و توصیه می شود که نوزاد حتما از شیر مادر تغذیه شود. در واقع برای این که مادر به نوزاد خود شیر بدهد یا نه به حرف های اطرافیان نیز بستگی دارد و بسیاری از آن ها با داشتن یک سری از تفکرات غلط ممکن است مشکلاتی را برای مادر و نوزادی که تازه به دنیا آمده است به وجود بیاورند. بسیاری از مادران تازه فارغ شده می توانند به نوزاد خود شیر بدهند و یک سری دیگر از آن ها این توانایی را ندارند و بدن آن ها بسیار ضعیف می باشد بنابراین دقیق نمی توان گفت چه فردی می تواند به نوزاد خود شیر بدهد و چه مادری نمی تواند این کار را انجام دهد. در ادامه تمامی فواید و معایبی که شیر مادر و شیر خشک برای نوزاد و مادر به همراه دارد را برای شما بررسی می کنیم.

فواید شیر مادر

  • شیر مادر دارای یک سری از موادی می باشد که می تواند منجر به بالا رفتن مقاومت بدن نوزاد شود و به اصطلاح آنتی بادی ها را در بدن نوزاد افزایش می دهد و نوزاد بیش تر در برابر بیماری ها و عفونت ها مقاومت می کند.
  • اگر نوزاد بتواند از شیر مادر تغذیه کند هیچ مشکلی در زمینه رشدی و تکاملی او ایجاد نمی شود و شما می توانید این اطمینان را داشته باشید که رشد نوزاد شما کامل خواهد بود.
  • در واقع شیر مادر می تواند هزینه های بسیار کم تری را با خود به همراه داشته باشد در صورتی که برای خرید شیر خشک باید هزینه های بسیاری را پرداخت کنید و ممکن است به خانواده فشار های زیادی وارد شود.
  • در واقع استفاده از شیر مادر دردسر های استفاده از شیر خشک را ندارد و شما هر جایی که باشید می توانید کودک خود را بدون دردسر تغذیه کنید.

فواید شیر خشک

فواید شیر خشک

شیر خشک هم مانند شیر مادر دارای یک سری فواید می باشد که در ادامه تمامی آن ها را برای شما بررسی خواهیم کرد.

  • استفاده از شیر خشک به هر فردی اجازه می دهد تا بتواند از نوزاد مراقبت کرده و هر زمانی که کودک گرسنه شد می تواند او را سیر کند بنابراین برای مادرانی که به سر کار می روند راه حل بسیار خوبی تلقی می شود و می توانند از این روش استفاده کنند و تا زمانی که نیستند نوزاد آن ها گرسنه نمی ماند.
  • یکی دیگر از فوایدی که این کار به همراه دارد این است که شما می توانید میزان شیری که نوزاد شما استفاده می کند را اندازه گیری کنید. جالب است بدانید که این روش برای این که بتوانید میزان نیاز کودکتان را بسنجید و در صورت نیاز میزان شیری که استفاده می کنید را افزایش یا کاهش دهید نیز بدرد می خورد.
  • مشخص بودن زمان شیردهی و تعداد این کار نیز در دادن شیر خشک به نوزاد مشخص می باشد. در نظر داشته باشید که شیر خشک دیر تر از شیر مادر هضم می شود و کودکی که با این روش تغذیه می شود کم تر از نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود نیاز به شیردهی دارد و کم تر از ان ها دچار گرسنگی می شود.
  • استفاده از شیر خشک برای نوزاد این امکان را به مادر می دهد تا بتواند از داروهایی که نیاز است بدون نگرانی استفاده کند. همانطور که می دانید دارو ها بر شیر ترشح می شوند و می توانند بر روی نوزاد نیز تاثیراتی داشته باشند و در بسیاری از موارد مادران نباید در حین شیردهی از یک سری از دارو ها استفاده کند ولی زمانی که از شیر خشک برای نوزاد استفاده شود مادر می تواند هر دارویی که نیاز دارد را بدون هیچ نگرانی استفاده کند.
  • برخی از شیر خشک ها دارای پروبیوتیک بوده و می تواند به کاهش اسهال کمک کرده و کولیک نوزادان را به حداقل برساند. در واقع این مواد می تواند به کاهش حساسیت های نوزاد نیز کمک کرده و آلرژی های غذایی او را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.

عیب های استفاده از شیر خشک

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

معایب شیر خشک

شیر خشک بر خلاف تاثیرات بسیار خوبی که دارد می تواند معایبی را نیز با خود به همراه داشته باشد. در واقع اگر تصمیم به استفاده از این مورد برای نوزاد خود دارید نیاز است تا معایب و عوارض شیر خشک را نیز بدانید. در ادامه شما را با مشکلاتی که این روش وجود دارد آشنا خواهیم کرد تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

فاقد آنتی بادی بودن

شیر خشک برخلاف شیر مادر فاقد آنتی بادی هایی می باشد که نوزاد می تواند آن ها را از بدن مادر کسب کند بنابراین امکان این که نوزاد شما در برابر بیماری ها ضعیف باشند بسیار زیاد بوده بنابراین بسیاری از محققان توصیه می کنند که برای نوزاد علاوه بر شیر خشک از شیر مادر نیز کمک بگیرید تا بتوانید سلامت آن ها را تضمین کرده و ایمنی شان را افزایش دهید. از بزرگ ترین عیبی که استفاده از این روش با خود به همراه دارد این است که شیر خشک نمی تواند مانند شیر مادر از نوزاد در برابر بیماری ها مراقبت کند.

گران بودن

اگر هزینه برایتان اهمیت دارد باید بدانید که استفاده از شیر خشک هزینه بسیار زیادی را با خود به همراه دارد و شما باید ماهیانه مبلغ بسیار زیادی را برای آن کنار بگذارید. در واقع شیر مادر از جانب خداوند بوده و به شما این امکان را می دهد که بدون هزینه کودک خود را تغذیه کنید و تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که مراقب غذا ها و دارو هایی که استفاده می کنید باشید تا تاثیرات بدی بر روی نوزاد شما و سلامت او نگذارد.

تفاوت شیر خشک با شیر مادر

ایجاد حساسیت

یکی دیگر از تفاوت های شیر مادر با شیر خشک ایجاد حساسیت است. بسیاری از محققان اعتقاد دارند که استفاده از شیر خشک ها می تواند میزان ابتلا به حساسیت را افزایش دهد. یادتان باشد که شیر خشک ها از مواد بسیار زیادی تشکیل شده اند و ممکن است نوزاد شما به یکی از آن ها حساسیت نشان داده و مشکلات بسیاری گریبانگیر او شود. علاوه بر تمامی این ها شیر خشک دیر هضم بوده و می تواند منجر به ایجاد مشکلات گوارشی در نوزادان شود.

آماده سازی پر دردسر

استفاده از شیر خشک برای نوزادان نیاز به آماده سازی دارد و این کار می تواند شما را در نیمه شب دچار مشکل سازد. در واقع باید برای تهیه این شیر ابتدا شیشه شیر را به خوبی استرلیزه کنید و مرتبا شیشه شیر را تکان دهید تا شیر خشک به خوبی داخل آب جوشیده حل شود و زمانی که می خواهید آن را به نوزاد خود بدهید باید حواستان باشد که خیلی داغ و خیلی سرد نباشد. یادتان باشد که اگر نتوانید شیشه را به خوبی استرلیزه کنید ممکن است عوارضی با خود به همراه داشته باشد.

نبود تماس با مادر

یکی از بزرگ ترین معایبی که استفاده از این روش با خود به همراه دارد این است که نوزاد در حین خوردن شیر دیگر با مادر تماس پوستی ندارد. در واقع این مشکل می تواند منجر به ایجاد نا امنی در کودکان شود و مشکلات روحی زیادی را در آینده برای آن ها به همراه داشته باشد. در واقع کودکانی که بدین صورت تغذیه می شوند دیگر نمی توانند دلبستگی ایمن پیدا کنند و در سنین بین ۲ الی ۶ سال مشکلات بسیاری را برای والدین خود ایجاد خواهند کرد.

تغذیه نوزاد از شیر مادر و فواید آن

مزیت های تغذیه نوزاد از شیر مادر

اگر نوزاد بتواند از شیر مادر تغذیه کند فایده های بسیار زیادی برای او همراه خواهد بود. در ادامه تمامی فایده هایی که این کار برای نوزاد دارد را برایتان بررسی می کنیم.

  • یکی از مهم ترین تفاوت شیر خشک با شیر مادر این است که شیر مادر دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین ها، پروتئین ها، چربی ها و ترکیباتی می باشد که نوزاد برای رشد و مقاومت در برابر بیماری ها به آن ها نیاز دارد بنابراین چه بهتر است که نوزاد شما بتواند از شیر مادر خود تغذیه کند.
  • استفاده از شیر مادر برای نوزاد بسیار مفید بوده و می تواند از بروز انواع آلرژی ها و بیماری آسم پیشگیری کند. همین موضوع بسیار ساده می تواند از فاحش ترین تفاوت های شیر خشک با شیر مادر بوده که سلامت نوزاد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
  • نوزادانی که تا شش ماه ابتدایی در زندگی شان از شیر مادر تغذیه کرده اند طبق تحقیقات کم تر از کودکان دیگر دچار عفونت های گوش، بیماری های تنفسی و گوارشی می شوند و کم تر از نوزاد های دیگر نیاز به بستری شدن پیدا خواهند کرد.
  • برخی از مطالعاتی که بر روی هوش نوزادان انجام شده است نشان داده که IQ نوزادهایی که از شیر مادر تغذیه کرده اند بیش تار از آن هایی می باشد که از شیر خشک تغذیه شده اند.
  • خوردن شیر نوزاد به جای شیر خشک می تواند به نوزاد احساس امنیت داده و در او دلبستگی ایمن را ایجاد کند.
  • بسیاری از افراد اعتقاد دارند که دادن شیر مادر به نوزاد منجر به ایجاد چاقی در او می شود که امری بسیار غلط می باشد و شیر مادر می تواند به نوزاد کمک کند تا به وزنی ایده آل و مناسب با سنش برسد.
  • نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند کم تر از سایرین دچار سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شوند و مشکلی برای آن ها در حین خواب ایجاد نخواهد شد.
  • بسیاری از افراد اعتقاد دارند نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند بیش تر از سایرین در سلامت به سر می برند و در سنین بزرگسالی کم تر از دیگران دچار دیابت، چاقی و سرطان های خاص می شوند.

شیر دهی برای مادران چه فایده ای دارد؟

مزیت های شیردهی برای مادر

علاوه بر این که شیر دهی می تواند بر سلامت نوزاد تاثیر گذار باشد می تواند مزیت هایی نیز برای مادر به همراه داشته باشد. در ادامه تمامی مزیت هایی که این کار با خود به همراه دارد را برای شما بررسی خواهیم کرد.

  • مادری که به نوزاد خود شیر می دهد می تواند راحت تر وزن خود را کاهش داده و در نتیجه می تواند به وزن و سایز دلخواه خود برسد. اگر مادری دچار اضافه وزن در دوران بارداری شده است می تواند با شیر دادن به نوزاد به سوختن چربی های خود کم کرده و بهتر از قبل وزن کم کند و به وزن قبلی خود قبل از بارداری برسد.
  • زمانی که مادری به نوزاد خود شیر می دهد می تواند اکسی توسین را در بدن خود احساس کند. این هورمون شادی بخش بوده و می تواند بر روحیه و حال روحی مادر تاثیر گذار باشد. البته این هورمون کار های دیگری نیز انجام می دهد که برای سلامت مادر بسیار خوب است.
  • زمانی که مادر تازه فارغ شده به نوزاد خود شیر می دهد می تواند از بروز سرطان پستان در خود جلوگیری کند بنابراین سعی کنید به نوزادان خود شیر بدهید و از بروز انواع بیماری های این چنین پیشگیری کنید.

نکات مهم

  • یادتان باشد که اگر شیر دهی برایتان سخت است نباید به این دلیل ساده از این کار پشیمان شده و از شیر خشک استفاده کنید.
  • شیر دهی بهتر است بلافاصله بعد از تولد آغاز شود و این کار می تواند راحتی را برای بعد ها برایتان به همراه داشته باشد.
  • به تغذیه خود اهمیت دهید و سعی کنید علاوه بر خود نیاز های نوزاد را نیز برآورده کرده و دچار ضعف نشوید.
  • بیش تر نوزادان بعد از ۵ روز ابتدایی زندگی شان بیش تر وزن خود را از دست می دهند و این امر هیچ ربطی به شیر دهی مادر ندارد.
  • شیر دهی را به دلایلی ساده ترک نکنید زیرا این کار می تواند آرامش شما و نوزادتان را تضمین کند.

تفاوت شیر خشک با شیر مادر

حال که با تفاوت شیر خشک با شیر مادر آشنا شدید بهتر است بدانید که دارو های مصرفی می توانند در شیر ترشح شوند و مشکلات بسیاری برای نوزاد ایجاد کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *