دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های مقابله با ترس از بارداری (توکوفوبیا)

  • سحر هودانلویی
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

ترس از بارداری و زایمان امری طبیعی است که اگر در سطح مناسبی باشد به طور طبیعی آن را همه خانم ها تجربه می کنند. در صورتی که این ترس تشدید پیدا کند بایستی به دنبال روش های موثر درمان و پیشگیری از تشدید آن انجام دهید.

توکوفوبیا از دیگر فوبیاهایی است که در اصطلاحی دیگر به آن ترس از بارداری و زایمان است. زنانی که این فوبیا را دارند ترس از زایمان دارند و اغلب از باردار شدن یا زایمان به طور کلی اجتناب می کنند. این ترس ممکن است باعث شود زنان حتی با وجود اینکه می خواهند بچه دار شوند از حامله شدن خودداری کرده یا برای جلوگیری از انجام زایمان طبیعی، سزارین را انتخاب کنند. در ادامه برای آشنایی با این فوبیا به همراه علت و علائم با ما همراه شوید.

ترس از بارداری به چه معناست؟

آشنایی با علت و درمان ترس از بارداری

گفتنی است که ترس از بارداری ممکن است در زنانی رخ دهد که هرگز فرزندی به دنیا نیاورده اند، اما ممکن است این ترس زنانی را تحت تاثیر قرار دهد که در گذشته تجربه  زایمان های سخت و دردناک داشته اند.

همچنین بارداری و زایمان از رویدادهای مهم برای زندگی بسیاری از زنان به شمار می آید. در حالتی که این شرایط برای برخی از خانم ها می تواند شادی زیادی باشد، برای برخی دیگر می تواند منبع استرس و اضطراب نیز باشد. زنان اغلب نگران درد طبیعی زایمان و احتمال بروز اشتباه و آسیب در این زمان هستند. همه این ها نگرانی های طبیعی هستند که تقریبا همه زنان باردار تا حدودی آن را تجربه می کنند.

اضطراب و ترس های این دوران که همراه به دنیا آوردن کودک می باشد، اغلب با استفاده از همراهی های پزشکی، آموزش، حمایت های اجتماعی و روش های خودیاری از بین می رود. با این حال، گاهی اوقات، این ترس می تواند آسیب زا باشد و به اندازه ای در افراد شدید شود که زنان به طور کلی از بارداری یا زایمان اجتناب کنند.

علائم این ترس

توکوفوبیا از دیگر انواع فوبیاهای خاص به شمار می آید که از این رو در گروه دیگر اختلال های اضطرابی می گیرد. در این شرایط که افراد نسبت به یک شی یا موقعیت از خاص ترس های غیرمنطقی و غیر قابل توضیح برخوردار می شوند. به طور کلی علائم ترس از حاملگی می تواند شامل موارد گفته شده در ادامه مطلب گردد.

  • مشکلات خواب
  • بروز حملات پانیک
  • ابتلا به کابوس های شبانه
  • اضطراب و افسردگی
  • ترس شدید از نقایص مادرزادی، مرده زایی یا مرگ مادر
  • احساس ترس درباره فکر به بارداری و تولد
  • اصرار بر سزارین برای تولد فرزندشان

گاهی اوقات زنان ممکن است به دلیل ترس از باردار شدن از هرگونه فعالیت جنسی اجتناب کنند. آن هایی که باردار می شوند ممکن است بیشتر درخواست عمل سزارین داشته باشند،چرا که این دسته از خانم ها آسیب بیشتری را در حول و حوش زایمان احساس کنند و حتی ممکن است در برقراری ارتباط با کودک خود مشکل داشته باشند.

گفتنی می باشد که مردان نیز می توانند این نوع فوبیا را را تجربه کنند. طی مطالعات انجام شده محققان چنین نتیجه پیدا کردند که مردان مبتلا به آن اغلب ترس شدیدی در مورد سلامت و ایمنی همسر و فرزند خود خواهند داشت. همچنین این نوع ترسها می تواند بر دلواپسی های مربوط به زایمان، پزشکان، شرایط مالی و توانایی آن ها برای تربیت فرزند نیز باشد.

  •  آرون گروپس

روش های تشخیص ترس از حاملگی

علل ابتلا به این ترس

به طور کلی در رابطه با ترس از بارداری بسیاری از محققان در تلاش اند تا به نتایج دقیقی دست پیدا کنند. در ادامه به برخی از علل هاب بروز این نوع ترس ها در خانم ها پرداخته ایم.

  • ترس از درد زایمان
  • نداشتن اعتماد به پزشکان
  • ترسیدن از برخی عوامل ناشناخته
  • ترس از زندگی نوزاد و نحوه تولد
  • تجربه تجاوز جنسی
  • در رابطه با روند زایمان و تولد هیچ اطمینانی ندارند.
  • از بروز عارضه های ناشی به مانند پره اکلامپسی و مرگ نوزاد احساس ترس و استرس دارند.

همچنین ترس از حاملگی در دو گروه از زنان به وجود می آید که در ادامه علت آن را شرح داده ایم.

در ابتدا برای زنانی رخ می دهد که هرگز زایمان را تجربه نکرده اند. این ترس ممکن است در دوران نوجوانی شروع شود، اگرچه ممکن است پس از باردار شدن زنان نیز اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است در دختران و زنانی که مورد تجاوز جنسی یا سوء استفاده قرار گرفته اند نیز دیده شود. معاینات پزشکی در دوران بارداری و زایمان نیز ممکن است، سبب بروز علائم آن شود.

همچنین در گروه دیگری از زنان چنین رخ می دهد که قبلا حاملگی و زایمان را تجربه کرده اند. اغلب این نوع ترس ها نتیجه زایمان آسیب زا می باشد. با این حال، می تواند در زنانی که زایمان طبیعی و بدون ضربه داشته اند، و زنانی که سقط جنین، مرده زایی یا بارداری های ناموفق باروری داشته اند، نیز بروز گردد.

علائم ترس از بارداری

گسترش آن

برخورداری از ترس و استرس در رابطه با بارداری و زایمان، امری کاملا طبیعی است. داشتن درجه خاصی از ترس در واقع می تواند از برخی نظر ها تاثیر گذار باشد، زیرا آن ها را وادار می کند برای مواجه با این نگرانی و ترس های خود به دنبال مراقبت و مشاوره هایی در این رابطه باشند. گفتنی است که در واقع بعضی از این ترس ها به نسبت شایع هستند. چیزی در حدود ۸۰ درصد از خانم های باردار در شرایطی استرس و اضطراب دارند که می توانند در رابطه با عواملی به مانند درد، سلامتی، ایمنی نوزاد حساس ها متفاوتی داشته باشند.

در حالی که چنین نگرانی هایی عادی است، اکثریت زنان با یادگیری بیشتر در مورد روند زایمان، صحبت با زنان دیگر و مشورت با ارائه دهندگان مراقبت های بارداری خود می توانند با این نگرانی ها کنار بیایند. این در حالتی است که برخی از ترس ها به حدی شدید است که در نهایت زن را ناتوان می کند و در نهایت تشخیص آن به سختی صورت می گیرد. طی تحقیقات انجام شده آمار ابتلا به آن متغیر است و از این رو زنان به طور متغیر علائم این نوع ترس را تجربه می کنند و همانطور که گفته شد این ترس در حالت عادی امری کاملا طبیعی است اما در صورت تشدید می تواند نگران کننده باشد که از این رو باید اقداماتی را در جهت درمان و از بین بردن علائم انجام دهید.

تحقیقات نهایی

همچنین در مطالعه های دیگری که به بررسی میزان شیوع این ترس انجام شد، محققان تخمین زدند که آمار کمی از زنان این نوع فوبیا را تجربه می کنند. گفتنی است که ترس از زایمان شامل مجموعه ای از احساسات و افکار ترسناک مربوط به زایمان است.

تفاوت در برآورد میزان شیوع آن ممکن است بر اساس نحوه تعریف این بیماری توسط محققان متفاوت باشد. زنانی که سطح نسبتا متوسطی از ترس دارند، ممکن است با زنانی که اضطراب شدید را تجربه می کنند، درگیر شده و برخی از زنان نیز به اشتباه آن را تشخیص دهند.

معرفی علل ترس از بارداری

روش های درمان

مهم است که زنان مبتلا به توکوفوبیا تحت درمان قرار گیرند تا از سلامت مادر و کودک اطمینان حاصل شود. این می تواند شامل دریافت حمایت از متخصص زنان و زایمان با هماهنگی روانشناس یا روانپزشک باشد. یک متخصص سلامت روان می تواند به بررسی برخی از دلایل زمینه ای که چرا این اختلال ممکن است در مراحل اولیه ایجاد شده است، از جمله افسردگی یا شرایط اضطرابی از قبل به وجود بیاید، کمک کند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مادر می توانند اطمینان خاطر، آموزش و مراقبت های بهداشتی مناسب را ارائه دهند تا زنان احساس کنند که ترس های آن ها در مورد روند تولد و به اندازه کافی برطرف شده است.

  • پشتیبانی

پیدا کردن منابع حمایت اجتماعی مهم است. برای بسیاری، صرف دانستن اینکه افرادی هستند که برای کمک به آن ها در آنجا هستند، می تواند آرامش بخش باشد. چنین حمایتی می تواند حس کارآمدی زنان را تقویت کند و حتی از انجام سزارین نیز جلوگیری کنند.

طی مطالعات انجام شده چنین مشخص شد که ارائه حمایت از زنان باردار با ترس شدید از حاملگی و زایمان می تواند یک روش موثر برای از بین بردن علائم به شمار آید. گفتنی است که حمایت موثر می تواند به صورت انفرادی یا از طریق گروه های حمایتی رخ دهد. چنین حمایتی اغلب توسط افرادی ارائه می شود که زنان از قبل آن ها را می شناسند، مانند اعضای خانواده یا دوستان، اما می تواند از جانب متخصصان زنان و زایمان، ماماها، روان شناسان یا مشاوران نیز ارائه شود.

همچنین نشان داده شده است که داشتن یک تجربه مثبت تولد باعث کاهش ترس از زایمان می شود. یک مطالعه نشان داد زنانی که احساس می کردند کنترل بدن خود را در دست دارند و از پیشرفت زایمان به خوبی مطلع هستند، احتمال بیشتری دارد که علائم ترس را کاهش یا از بین ببرند.

بسیاری از زنان به دنبال راهنمایی و حمایت سایر زنانی هستند که قبلا تجربه فرزند آوری را داشته اند، اغلب از جمله مادران، خواهران، اعضای خانواده و دوستان. تحقیقات نشان داده است که حمایت از زنان با ترس شدید از تولد منجر به کاهش ۵۰ درصدی نرخ سزارین می شود.

روش های مقابله با ترس از بارداری

  • روان درمانی

درمان شناختی رفتاری و روان درمانی نیز می تواند در درمان ترس از حاملگی موثر باشد.

  • داروها

داروها همچنین ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر رویکردهای درمانی برای درمان افسردگی های زمینه ای ، اضطراب یا سایر اختلالات روانی مورد استفاده قرار گیرند.

توصیه های مقابله با این فوبیا

اگر احساس می کنید که ترس قابل توجهی از زایمان و بارداری دارید که ممکن است بر زندگی شما تاثیر بگذارد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای دریافت کمک انجام دهید.

  • در مورد احساسات خود بحث کنید

مقداری اضطراب طبیعی است و پزشک یا مامای شما ممکن است بتواند اطمینان خاطر و کمک بیشتری به شما ارائه دهد. صحبت با دوستان مورد اعتماد یا عزیزان نیز می تواند کمک کننده باشد. دانستن اینکه افرادی هستند که ترس های شما را درک می کنند و برای ارائه حمایت در آنجا هستند، می تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

در مورد خواسته ها و نیازهای خود، از جمله گزینه های خود برای مدیریت درد و زایمان، با پزشک خود صحبت کنید. داشتن یک برنامه و انتخاب آن می تواند به شما کمک کند تا احساس قدرت و کنترل بیشتری داشته باشید.

همچنین شنیدن از داستان هایی که می تواند این ترس را در شما تشدید کند، بپرهیزید. در عوض، به دنبال اطلاعات پزشکی خوب باشید و روی تجربیات مثبت زایمان تمرکز کنید. اگر مردم سعی می کنند داستان هایی را به اشتراک بگذارند که شما نمی خواهید بشنوید، از آن ها دوری کنید.

روش های درمان ترس از بارداری

  • در کلاس حمایت از بارداری شرکت کنید

یادگیری در مورد آنچه در حین زایمان اتفاق می افتد و کارهایی که می توانید برای مدیریت درد زایمان انجام دهید می تواند به شما کمک کند که با نزدیک شدن به زایمان احساس توانایی بیشتری داشته باشید.

  • با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید

اگر ترس شما در زندگی شما اختلال ایجاد می کند، از پزشک خود بخواهید که شما را به یک روانپزشک، روانشناس، مشاور یا ارائه دهنده سلامت روان دیگری ارجاع دهد که می تواند مشاوره و کمک بیشتری ارائه دهد.

سخن پایانی

در حالی که ترس از بارداری یکی از فوبیا های نادر است، اما می تواند تاثیر زیادی بر زندگی و عملکرد یک زن داشته باشد. افرادی که این ترس شدید از زایمان را دارند، حتی اگر بخواهند بچه دار شوند، ممکن است از باردار شدن خودداری کنند.

علت ترسیدن از حاملگی چیست؟

حمایت و درمان مناسب می تواند ترس هایی را که زنان در مورد حاملگی و زایمان داشته اند، برطرف کند و مدیریت علائم و داشتن بارداری سالم و تجربه زایمان مثبت را در پی ایجاد کند. و در پایان گفتنی می باشد که اگر نگران علائم ترس از دوران حاملگی هستید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *