دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور می توانیم به ترس از زایمان غلبه کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

طبیعتا عمل زایمان همراه با درد خواهد بود اما پزشکان طی مراحل تحقیقاتی خود نشان داده اند که می تواند با استفاده از برخی تکنیک های درد و ترس از زایمان را کاهش داد و زایمانی راحت و بدون ترس داشت.

شاید تجربه زایمان برای خانم های بارداری که اولین تجربه بارداری خود را طی می کنند دشوارتر و دلهره آورتر باشد زیرا در حقیقت علم نداشتن نسبت به موضوعی موجب بروز ترسهای ناگهانی خواهد شد. در سال های اخیر یکی از علت های اصلی روی آوردن خانم ها به عمل سزارین، ترس از زایمان است که با بالا رفتن اضطراب و عدم کنترل بر آن ممکن است دشوارتر نیز باشد.

ترس از زایمان چیست

تکنیک های مقابله با ترس از زایمان

راه های مختلفی برای مقابله با ترسیدن خانم ها در زایمان وجود دارد که می توانید با استفاده از این راهکارهای نگرانی و اضطراب خود را کاهش کنید و آن را تحت کنترل خود درآورید.

تمرین برای کم کردن ترس:

راه های مختلفی برای کاهش دادن ترس در زایمان وجود دارد که شما باید با توجه به ویژگی های شخصیتی خود آن ها را بیابید. در برخی خانم ها انجام دادن مشاوره پزشکی و مراجعه به روان شناس می تواند آرامش بیشتری را به آن ها بدهد.

در برخی خانم ها نیز مطالعه کردن می تواند برای مقابله با ترس زایمان موثر باشد زیرا با آگاهی بیشتر می توانید به ترس خود غلبه کنید. شاید در برخی خانم ها مطالعه بیشتر موجب ترس بیشتر شود بنابراین بهتر است کمتر به واسطه مطالعه و آگاهی به خودتان اضطراب وارد کنید.

وحشت از زایمان

تصمیم گیری درباره نوع زایمان:

شما بهتر با پزشک معالج خود برای انتخاب نحوه زایمان که به شکل طبیعی و سزارین است مشورت کنید و در برخی موارد شاید لازم باشد که خود را برای هر دو نوع زایمان آماده کنید. بنابراین داشتن یک برنامه ریزی درست می تواند آرامش بیشتری به شما بدهد و ترس شما را کم کند.

  •  آرون گروپس

توجه نکردن به دیگران:

شاید یکی از عوامل مهمی که موجب ایجاد دلهره ونگرانی از سزارین یا زایمان طبیعی در مادران می شود صحبت های اطرافیان است که تجربه های خود را درباره زایمان به شما منتقل می کنند. این امر به بدترین شکل ممکن می تواند نگرانی و دلهره غیر قابل کنترلی را در شما ایجاد کند.

سعی کنید تا در مقابل انتقال احساسات و تجربه های ناخوشایند دیگران در مورد زایمان خود خودداری کنید و سعی کنید تا این تجربه را یک تجربه شخصی قرار دهید و به این وسیله دلهره زایمان را در خود کنترل کنید.

توجه به عواقب:

مادر بودن یک وظیفه سنگین و دشوار است که از همان ابتدای تشکیل جنین بر عهده شما خواهد بود و باید آن را به خوبی انجام دهید. شما به عنوان بهترین مادر برای فرزند خود باید بدانید که وجود این ترس و اضطراب می تواند چه عواقب ناگواری برای فرزند شما داشته باشد.

ترس زایمان را کنترل کنید

ورزش، یوگا:

ورزش کردن و انجام حرکات یوگا از راهکارهای مناسب دیگری است که مورد استفاده قرار می گیرد شما از این طریق می توانید آرامش بیشتری را به دست آورید. این حرکات دارای یک بازده زمانی تنفسی هستند که با انتقال بیشتر اکسیژن به اعصاب موجب تقویت و آرام شدن آن می شوند.

شاید ترسیدن مادران باردار از زایمان، به دلیل عوامل مختلف دیگری باشد مانند عدم صلاحیت مادر شدن، ترسیدن از آسیب دیدن نوزاد، ترسیدن از معلولیت نوزاد و … که می تواند به طور جداگانه مورد تحلیل قرار بگیرند.

در برخی از موارد ممکن است مادران باردار مشکلاتی را بعد زایمان داشته باشند که شامل افسردگی بعد زایمان است و آنچه باید درباره افسردگی در دوران بارداری بدانید این است که این افسردگی ها خود از نوعی دلهره و نگرانی نشات می گیرد .

ترس زایمان به چه دلیل است

همچنین ممکن نوعی دلهره بعد زایمان باشد که در این رابطه این سوال ایجاد می شود که آیا  دلشوره بعد از زایمان طبیعی است؟ این ترسیدن ممکن است طبیعی باشد و همانند ترسیدن از زایمان، دارای علت های یکسان باشد.

نشانه های ترسیدن از زایمان

ترسیدن از باردار شدن و زایمان، نوعی از فوبیاست که به دلیل یک اختلال اضطرابی، فرد در مورد یک شیء یا موقعیت دچار ترسیدن بی دلیل و غیر منطقی خواهد شد.

یکی از علائم ترسیدن در بارداری و زایمان طبیعی؛ حملات پانیک، اختلال در خواب، دوری گزینی و کابوس می باشد، از نشانه های دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • دچار احساس دلهره حتی به هنگام فکر کردن به بارداری و زایمان
  • افسردگی و اضطراب
  • ترس از تولد نوزاد مرده یا تولد نوزاد با نقص مادرزاد و همچین مرگ مادر
  • پافشاری و اصرار زیاد بر سزارین

ترس از وضع حمل

برخی خانوم ها به دلیل وجود دلهره ناشی از بارداری و زایمان از رابطه جنسی نیز خودداری کرده و تمایلی برای انجام آن ندارند، این زنان اغلب در طول بارداری اصرار به عمل سزارین دارند و به هنگام زایمان نیز دچار تروما یا ضربه روانی می شوند، حتی ممکن است برخی از آنها بعد از تولد نوزادشان با وی ارتباط خوبی نداشته باشند.

جالب است بدانید حتی این احساس ترسیدن، می تواند در مردان نیز به وجود آید؛ مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد، این گروه از مردان نگرانی زیادی بابت سلامتی مادر و نوزاد دارند؛ از این رو توکوفوبیا به منظور نگرانی های خانواده ها درباره زایمان، تصمیم گیری، روش های درمانی پزشکی، مشکلات مالی، دغدغه های سرپرستی، رسیدگی به نوزاد و … به وجود آمده است.

آشنایی با درمان ترس از زایمان

درمان توکوفیا به منظور تضمین سلامتی مادر و نوزادش لازم و ضروری می باشد و احتمالا مراحل درمان از طریق همکاری کردن متخصص زنان و زایمان و یک روانشناس و یا روانپزشک صورت می پذیرد.

ترسیدن از زایمان

متخصصان سلامت و روان قادر هستند تا علت نهان و ریشه به وجود آمدن چنین ترسهایی در بیماران را پیدا کنند، مثلا اینکه مشکل افسردگی و اضطراب باعث به وجود آمدن چنین فوبیا و دلهره ای شده است، از این رو متخصص زنان از طریق اطلاع رسانی و آگاهی دادن به شخص، می توانند وی را از روند زایمان آگاه ساخته و خیال وی را از بابت موضوع و اطمینان از ایمن بودن وی آسوده نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *