دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

با این دستور پخت مبتدی ها به راحتی برنج کته می پزند

  • ندا خوشرو
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

برنج از انواع غذا های اصلی در وعده ناهار و شام بیشتر خانواده های ایرانی است, برنج را می توانید با دو روش آبکش و کته تهیه کنید که در ادامه این مطلب طرز تهیه کته با آسان ترین روش را به شما همراهان عزیز آموزش می دهیم.

بیشتر کدبانوها از پخت آبکش برای برنج استفاده می کنند که بهتر است برنج را به صورت کته بپزید زیرا در هنگام آبکش کردن برنج همه مواد مغذی آن از بین می رود. روش تهیه کته برنج بسیار راحت و آسان است و شما می توانید بعد از پخت کته آن را با انواع خورشت های ایرانی و غذا های گوشتی میل کنید.

کته یکی از انواع غذاهای ساده می باشد که دارای انواع مختلفی است و  بسیار پرطرفدار است و در مدت زمان کمی می توانید آن را تهیه و نوش جان کنید فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید تا آن را آماده و نوش جان کنید.

روش تهیه کته

آشنایی با طرز تهیه کته

برنج از انواع غذاهای پرطرفدار و محبوب در بین خانواده های ایرانی است که اگر به صورت کته پخته شود می تواند از مقوی ترین غذا ها به شمار رود. برنج را می توانید به صورت ساده و یا به صورت مخلوطی از مواد مانند استانبولی و دمپختک و … تهیه کنید در ادامه مطلب به شما عزیزان نحوه تهیه کته ساده و کته گوجه را آموزش خواهیم داد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم :

  • آب : ۴ پیمانه
  • برنج : ۳ پیمانه
  • نمک : ۱ قاشق سوپ خوری
  • کره و یا روغن : ۲ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای کته برنج

نحوه تهیه کته با روشی آسان :

برای ساخت کته ابتدا ۳ لیوان برنج را در درون قابلمه ای مناسبی بریزید و سپس برنج را سه بار بشویید.

شستن برنج

  •  آرون گروپس

نمک و ۴ لیوان آب به برنج اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و به مدت ۲ ساعت اجازه دهید تا برنج در درون قابلمه خیس بخورد.

اضافه کردن نمک به برنج

بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه را بر روی شعله گاز با حرارت زیاد قرار دهید و بعد از اینکه آب برنج کته به دمای جوش رسید حرارت شعله گاز را کم کنید.

مراحل پخت کته برنج

تنظیم کردن حرارت گاز برای پخت کته

در مرحله پایانی دستور پخت کته روغن و یا کره را به کته اضافه کنید و بعد از خشک شدن آب کته درب قابلمه را با کمک دمکنی بپوشانید و سپس درب قابلمه را بگذارید تا کته به خوبی پخته شود.

دستور پخت کته برای افراد مبتدی قرار دادن دمکنی بر روی قابلمه دستور پخت برنج کته با بهترین و آسان ترین روش دستور پخت کته خوشمزه

نکات طلایی برای پخت بهتر برنج کته

۱.می توانید به همراه روغن مقداری زعفران دم کرده نیز برای خوش طعم شدن کته به آن اضافه کنید.
۲. در طرز تهیه برنج کته اگر کته به خوبی پخته نشده باشد می توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره دمکنی را بر روی قابلمه قرار دهید.
۳. اگر عجله دارید می توانید برنج را به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید و سپس آن را بپزید.
۴. میزان آب کته باید به اندازه ای باشد که یک بند انگشت بالای سطح برنج قرار بگیرد.

طرز تهیه کته به همراه نکات طلایی برای پخت بهتر
۵.اگر می خواهید کته طعم دودی داشته باشید می توانید برنج خشک را با در مقداری روغن تفت دهید و سپس با روشی که ذکر شد کته را بپزید.

تزیین کته

آموزش تهیه کته گوجه

کته دارای انواع مختلفی است که یکی از انواع آن کته گوجه است که می توانید در مدت زمان کمی آن را تهیه کنید، در ادامه شما عزیزان را با دستور تهیه کته گوجه آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم :

  • برنج خیسانده : سه پیمانه
  • گوجه فرنگی پوست کنده : شش عدد
  • سیب زمینی نگینی خرد شده : دو عدد
  • زردچوبه و نمک : به مقدار لازم
  • روغن : یک پنجم پیمانه

آموزش تهیه کته گوجه

نحوه تهیه :

گوجه فرنگی را پوست کنده و خرد نمایید سپس همراه با چهار پیمانه آب، زردچوبه و کمی نمک داخل قابلمه بر روی حرارت زیاد قرار دهید.

در این مرحله از طرز  تهیه کته گوجه حالا سیب زمینی را نگینی کرده و کمی تفت دهید  و به گوجه ها بیافزایید و بعد از زمان پنج دقیقه به آن برنج اضافه کنید.

پس از اینکه مجدداً آب به جوش آمد شعله را کم کرده و به منظور جمع شدن آب برنج درب قابلمه را بگذارید سپس به آن دو قاشق روغن اضافه کنید و اگر سفت بود کمی آب جوش به آن بیافزایید و حرارت کم کرده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت کته دم بکشد.

روش تهیه کته گوجه

نکات تکمیلی :

۱. کته گوجه را می توانید به عنوان ناهار و شام میل کنید.
۲. مقدار مواد گفته شده برای چهار نفر مناسب است.
۳. در جنوب به این غذا دو قاشق فلفل نیز اضافه می کنند.
۴. از ریختن آب زیاد بر روی برنج خودداری کنید زیرا آب گوجه نیز  باعث نرم شدن برنج می شود.

بعد از پخت کته می توانید برای تزیین آن از روش های تزیین برنج استفاده کنید و سپس کته را برای سرو بر روی میز و یا سفره قرار دهید, امیدواریم از روش پخت کته در منزل نهایت لذت را ببرید, می توانید برای مشاهده پخت پلو های مختلف به بخش انواع پلو مراجعه کنید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *