دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری گیاه سلاژینا و اصول تکثیر این گیاه زیبا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع نگهداری گیاه سلاژینا چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت، پرورش و مراقبت از این گیاه آپارتمانی آشنا شوید.

بهتر است بدانید که گیاه سلاژینا از دسته گیاهان خانواده سلاژینلاسه ها خواهد بود که تقریبا ۷۰۰ گونه مختلف را شامل خواهد شد. در واقع سلاژینا به خاطر اصول پرورش و نگهداری راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه نگهداری گیاه سلاژینا

توجه داشته باشید که گیاه سلاژینا در واقع از دسته گیاهان همیشه سبزی است که تقریبا ۷۰۰ گونه مختلف را شامل خواهد شد. این گیاه دارای ساقه های ریشه مانند زیرزمینی Perennials می باشد و در طیف وسیعی از زیستگاه ها از نیمه بیابانی تا جنگل های حاره ای، بیشتر در مناطق گرمسیری پرورش داده می شوند. همچنین برخی از آن گونه های آن در مناطق معتدله و ارتفاعات زیاد نیز رشد خواهند کرد.

چگونگی نگهداری گل سلاژینا

این گیاه را می توانید برای لبه نیمکت گلخانه ای، پوشش ستون، کاشت در سبد های آویزان و در تراریوم ها در نظر بگیرید. بسیاری از گونه های این گیاه به صورت وحشی در مناطق استوایی آمریکا و آسیا رشد می کنند. با این حال امروزه پرورش سلاژینا در سایر کشور های ژاپن، شمال آمریکا، چین، آفریقای جنوبی و استرالیا نیز رواج یافته است.

به طور کلی سلاژینا یک گیاه بسیار زیبا است که اغلب تا ۹ اینچ رشد کرده و گسترده می شود. برگ های آن نیز اغلب سبز براق و با ضخامتی اندک خواهند بود. توجه داشته باشید که سلاژینا با ظاهر خزه مانند خود بومی مناطق صحرایی و همچنین مناطق نیمه بیابانی تگزاس جنوب آمریکا خواهد بود. نکته جالب این است که سلاژینا، نام خود را به خاطر عادت از پیچش و یا حلقه زنی گرفته است.

سلاژینا را می توان از گیاهان راست و بالا رونده دانست که برخی از گونه های آن مشابه خزه خواهند بود. برگ های سلاژینا نیز اغلب به صورت مارپیچی به دور ساقه ها می چیند و رنگ آن ها سبز روشن خواهد بود و مانند بسیاری از سرخس ها فاقد گل خواهد بود.

دستورالعمل کاشت و تکثیر

توجه داشته باشید که رایج ترین و ساده ترین روش برای تکثیر و کاشت گیاه سلاژینا تقسیم بوته خواهد بود. معمولا پرورش دهندگان گل و گیاه توصیه می شود که تقسیم بوته گیاهتان را در اوایل فصل بهار انجام دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های پرورش سلاژینا

قلمه مناسب را از گیاه مادر جدا نمایید و آن را در خاکی مناسب و ترکیب خاک گلکاری حاوی کمپوست کشت نمایید. توصیه می شود که در روند ریشه زایی قلمه ها، آبیاری را به صورت منظم انجام دهید و از خشکی کشیدن بستر خاک به شدت خودداری نمایید.

پس از گذشت مدت زمان کمی قلمه ها ریشه می دهند و می توانید آن ها را درون بستر اصلی کشت نمایید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری سلاژینا

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان شرایط مورد نیاز جهت پرورش و نگهداری گیاه سلاژینا پرداخته ایم.

  • نور و دما:

بهتر است بدانید که گل سلاژینا برای اینکه رشد بهتر داشته باشد نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد. به همین خاطر بهترین مکان برای قرار دادن آن کنار پنجره شرق و یا روبه به شمال خواهد بود. در مورد دمای مورد نیاز نیز می توان گفت که میانگین دما و درجه حرارت بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد برای گونه های سلاژینا بسیار ایده آل خواهد بود.

دستورالعمل تکثیر گیاه سلاژینا

  • خاک غنی:

توصیه می شود که بستر گیاهتان از خاک معمولی استفاده نمایید. البته بهتر است به عمق ۲ الی ۵ سانتی متر خاک گلدان را بردارید و کود ورمی کمپوست را جایگزین آن نمایید و سپس با خاک سطحی ترکیب نمایید تا برای رشد قلمه ها مناسب شود.

  • آبیاری منظم:

در مورد آبیاری بستر گیاه سلاژینا نیز می توان گفت که این گیاه برای رشد نیاز به آبیاری منظمی دارد. با این حال بهتر است تنها در صورتی اقدام به آبیاری گیاه نمایید که سطح خاک به صورت کامل خشک شده باشد که در غیر اینصورت با پوسیدگی ریشه های آن مواجه خواهید شد.

  • تعویض گلدان:

در طول روند رشد سلاژینا ممکن است انجام تعویض گلدان نیاز باشد که در این مواقع می توانید معادل ۲۰ تا ۴۰ درصد از حجم گلدان جدید را کود ورمی کمپوست در نظر بگیرید و باقی را با خاک معمولی ترکیب نمایید. برای تعویض گلدان ب آرامی گیاه را خارج کنید و خاک های اطراف ریشه را جدا نمایید. سپس بدون آسیب دیدن ریشه ها، گیاهتان را درون خاک و گلدان جدید بکارید.

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از سلاژینا

پیشنهاد می شود که پس از مطالعه مطلب پرورش گیاه سلاژینا با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرورش ادریسی مارکوفیلا و  پرورش گل کلومنه آ نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *