دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حذف برنامه در ویندوز ۱۱ از سه طریق مختلف

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

مدتی است که نسخه کاملا پایدار و رسمی ویندوز ۱۱ در اختیار کاربران قرار گرفته است و مطابق انتظار این نسخه، ویژگی ها و قابلیت های زیادی از جمله قابلیت حذف برنامه ها را ارائه می دهد. برای دانستن شیوه کار با این مطلب همراه ما باشید.

چند ماهی از انتشار جدیدترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۱ می گذرد. همانطور که انتظار می رفت این نسخه با قابلیت ها و ویژگی های زیادی ارائه شده است. در این مطلب به قابلیت حذف برنامه در ویندوز ۱۱ خواهیم پرداخت.

 شیوه حذف برنامه در ویندوز ۱۱

اولین نسخه کاملا پایدار و رسمی ویندوز ۱۱ چندی پیش در دسترس کاربران قرار گرفت و مطابق انتظار این نسخه با قابلیت ها و ویژگی های زیادی ارائه شده است. یکی از این قابلیت ها، امکان حذف اپلیکیشن یا برنامه هایی است که روی ویندوز ۱۰ نصب نموده اید. شما به راحتی می توانید هر برنامه ای که به آن احتیاج ندارید را از روی ویندوز ۱۱ حذف نمایید.

ممکن است برخی از این اپلیکیشن ها را مستقیما از اینترنت دانلود کرده و برخی را به طور پیش فرض روی دستگاه نصب داشته باشید. به هر روی این امکان فراهم شده تا برنامه هایی که لازم ندارید را حذف نمایید. ویندوز ۱۱ در ژوئن ۲۰۲۱ به طور رسمی رونمایی شد. بعد از انتشار ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵ شرکت مایکروسافت رسما اعلام نمود که این نسخه، آخرین نسخه ارائه شده ویندوز خواهد بود.

در اواسط ژوئن ۲۰۲۱ خبرهایی از احتمال طراحی ویندوز ۱۱ شنیده شد و در اواخر همین ماه ویندوز ۱۱ به صورت رسمی رونمایی شد. ویندوز ۱۱ برای کاربرانی که به دنبال سادگی و سرعت عمل کارها می باشند، سیستم عامل ایده آلی خواهد بود و احتمالا برای کاربران حرفه ای بیش از حد ساده به نظر برسد.

کار کردن و استفاده از ویندوز ۱۱ حسی مشابه استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت های مدرن را داشته و رابط کاربری آن به نوعی طراحی شده تا کاربران عادی و غیر حرفه ای هم بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و بدون اتلاف زمان، امور روزمره خود را با ویندوز ۱۱ به سرانجام برسانند.

  •  آرون گروپس

با توجه به این که چند ماهی از انتشار جدیدترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت یا همان ویندوز ۱۱ می گذرد ولی بعضی کاربران به آن دسترسی پیدا کرده اند و احتمالا بخواهند برنامه های پیش فرض یا اپلیکیشن های شخص ثالث را حذف نصب کنند در این مطلب قصد داریم شما را با سه روش ساده حذف برنامه در ویندوز ۱۱ آشنا نماییم.

با معرفی ویندوز ۱۱ ممکن است بعضی عملکردهای آن با نسخه های قبلی ویندوز متفاوت باشد و برای برخی کاربران حتی ناآشنا باشد. به این ترتیب اگر شما هم می خواهید برنامه ای را در ویندوز ۱۱ حذف کنید با ادامه مطلب همراه ما باشید. ضمنا تفاوتی ندارد که قصد حذف برنامه های پیش فرض را دارید یا می خواهید برنامه های شخص ثالث را حذف نمایید. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد کافی است ادامه مطلب را دنبال کنید.

با استفاده از منوی تنظیمات

قبل از هر چیز باید اشاره کرد طراحی ویندوز ۱۱ در دو قسمت به شدت خودنمایی دارد. یکی تسک بار و دیگری بخش تنظیمات. تنها کافی است تنظیمات ویندوز ۱۱ را با تنظیمات ویندوز ۱۰ مورد مقایسه قرار دهید تا به خوبی به این نکته پی ببرید و متوجه شوید طراحی قبلی تا چه اندازه بی منطق بوده است. اکنون به نظر می رسد تیم طراحی ویندوز با یک طوفان فکری به این نتیجه رسیده اند که تنظیمات را چطور دسته بندی کنند.

یکی از قابلیت هایی که در تنظیمات ویندوز گنجانده شده است این است که توسط آن می توان به سادگی برنامه ای را حذف نمود. برای این کار ابتدا با گرفتن همزمان کلیدهای ویندوز و i به بخش تنظیمات ویندوز بروید. همچنین می توانید روی استارت راست کلیک کرده و گزینه settings را از فهرست انتخاب نمایید.

بعد از اجرا شدن تنظیمات روی گزینه برنامه ها یا Apps کلیک کرده و Apps& Features را انتخاب کنید.

اکنون که در اینجا قرار دارید به طرف پایین صفحه اسکرول نموده و برنامه ای که می خواهید آن را حذف نمایید، برگزینید و روی آیکون سه نقطه کناری آن کلیک کرده و گزینه حذف نصب یا Uninstall را انتخاب نمایید.

هنگامی که تنظیمات درخواست تایید کرد، روی Uninstall کلیک نموده و اگر برنامه ویندوز استور باشد، برنامه حذف نصب می شود و اگر برنامه ویندوز ۳۲ باشد باید روی گزینه yes در یک پنجره تایید دیگر کلیک نمود تا برنامه حذف نصب گردد.

با استفاده از کنترل پنل

در حال حاضر ویندوز ۱۱ هنوز با رابط کنترل پنل قدیمی ارائه می شود. هرچند مایکروسافت به آرامی بیشتر قابلیت های خود را به تنظیمات انتقال می دهد. اگر مایلید برنامه ای را توسط کنترل پنل حذف نمایید، ابتدا باید کنترل پنل را اجرا کرده و بعد روی گزینه Uninstall a program کلیک کنید.

سپس در صفحه program and feature در لیست برنامه ها به سمت برنامه ای که قصد حذف آن را دارید،  اسکرول نمایید. بعد از پیدا کردن برنامه مورد نظر آن را انتخاب نموده و روی گزینه Uninstall  در نوار ابزار بالای لیست کلیک کنید و هنگامی که پنجره تایید نمایان شد روی گزینه yes کلیک کنید.

با استفاده از منوی استارت

در منوی استارت ویندوز ۱۱، اپ های پین شده حضور دارند که چینش آن ها در وسط، تصمیم منطقی و معقولانه ای به نظر می رسد. در ویندوز ۱۰ این اپ های پین شده پس از فهرست همه برنامه های نصب شده قرار داشتند که به اندازه کافی جلب توجه نمی کردند در صورتی که در منوی استارت ویندوز ۱۱، فهرست همه اپ های نصب شده در زیر گزینه all app پنهان است.

قابل ذکر است ویندزو ۱۱ یک راهکار مفید دیگر برای حذف برنامه ها ارائه داده و آن هم با استفاده از منوی استارت می باشد. برای این کار ابتدا روی استارت کلیک کنید و بعد گزینه all app را در گوشه سمت راست و بالای منو انتخاب نمایید.

در صفحه all app در منوی استارت، برنامه ای که قصد حذف آن را دارید در فهرست برنامه ها بیابید. هنگامی که برنامه مورد نظر را پیدا کردید روی آن راست کلیک نموده و از منوی کوچکی که نمایش داده می شود، روی Uninstall  کلیک کنید.

اگر برنامه مدنظر یک برنامه ویندوز استور باشد، یک پنجره تایید ظاهر می شود و روی Uninstall  کلیک کنید این برنامه حذف می شود.

در صورتی که برنامه ای که قصد حذف آن را دارید یک برنامه کلاسیک ویندوز ۳۲ باشد، در کنترل پنل، صفحه program and feature را باز کرده و در این صفحه برنامه ای که می خواهید حذف شود را انتخاب نمایید. بعد روی گزینه Uninstall  در نوار ابزار بالای لیست برنامه ها مطابق تصویر زیر کلیک نمایید.

در پایان در پنجره ای که ظاهر می شود روی گزینه yes کلیک کرده تا ویندوز به صورت کامل برنامه را حذف کند.

توجه به چند نکته

  • توصیه می شود پس از پاک کردن هر برنامه، یک بار سیستم خود را ری استارت نمایید، هر چند این موضوع برای تمام برنامه ها ضرورت ندارد ولی با انجام این کار می توانید اطمینان پیدا کنید که سیستم از شر برنامه های پاک شده رها شده و دیگر از آن ها خبری نخواهد بود.
  • چنانچه بعد از حذف برنامه یا اپلیکیشنی مجددا در بخشی از سیستم عامل خود آن را مشاهده کردید، احتمالا در فرآیند حذف و پاک سازی مشکلی ایجاد شده است. از این رو مراحل حذف را با دقت انجام دهید.
  • در صورتی که موفق به حذف برنامه ای در ویندوز ۱۱ نشدید به بخش راهنمای آن مراجعه نموده و ضمنا می توان روش اختصاصی حذف برنامه را با سرچ کوتاهی در اینترنت بیابید.

برای آشنایی با روش حذف اکانت پینترست، حذف ویندوز ۱۰ و ترفندهای جالب ویندوز ۱۱  روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *