دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا مصرف انواع مسکن در بارداری مجاز است؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ دی ۱۴۰۲
  • ۰

توجه داشته باشید که مصرف مسکن در بارداری بدون تجویز پزشک ممنوع است و با مطالعه این مقاله می توانید با مسکن های ممنوعه و همچنین عوارض مصرف آن ها به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی در دوران حاملگی پیش از مصرف هر نوع دارویی حتی قرص های مسکن که در حالت عادی می توان آن ها را بدون نسخه تجویزی مصرف کرد، باید با پزشک تان مشورت نمایید. با وجود اینکه مصرف مسکن می تواند بی ضرر باشد اما در دوران حاملگی قوانین استفاده از آن کامل تغییر خواهد کرد. در ادامه با نحوه مصرف مسکن در بارداری آشنا می شوید.

مصرف مسکن در بارداری

همانطور که می دانید دوران حاملگی معمولا با ناراحتی همراه است و هنگامی که این ناراحتی پیشرفت می کند و تبدیل به درد می شود اغلب بانوان به دنبال دارویی مفید برای تسکین خود می روند. با این حال استفاده از داروهای مسکن در طول حاملگی بایستی با احتیاط انجام شود. البته که امروزه مسکن های بی خطری هم دسترس هستند که باید جوانب احتیاط را در مصرف آن ها رعایت نمایید.

مصرف مسکن در بارداری

در واقع داروهای تسکین درد که به آن ها مسکن نیز گفته می شود معمولا با نسخه و یا بدون نسخه قابل تهیه خواهند بود. به طور کلی داروهای مسکن تجویزی قوی تر از داروهای بدون نسخه هستند و اینطور که به نظر می آید خطر بیشتری دارند و آسیب جدی تری نیز به جنین در حال رشد وارد می کنند. هر چند که مسکن های بدون نسخه نیز فاقد خطر نیستند و برخی از آن ها احتمال بروز مشکلات حاملگی و نواقص مادرزادی را دوچندان خواهد کرد.

توجه داشته باشید که اغلب داروهای مسکن تجویزی از دسته مواد افیونی هستند که از عصاره گیاه خشخاش به دست می آیند. تمام مواد افیونی به عنوان مخدر شناخته می شوند و تنها برای درد های ناشی از جراحی، جراحت، سردرد های میگرنی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصرف استامینوفن در بارداری

بهتر است بدانید که استامینوفن در واقع یکی از پرکاربرد ترین داروهای مسکن در دوران حاملگی محسوب می شود که مصرف آن با نام تجاری تایلنول در دوران حاملگی کاملا بی خطر خواهد بود. بر اساس تحقیقات انجام شده این دارو بیشتر برای رفع سردرد، تب و گلودرد مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید آن را در ۹ ماه حاملگی مورد استفاده قرار دهید.

مصرف استامینوفن در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از مسکن استامینوفن در بارداری گسترده خواهد بود برای مثال تقریبا ۵۰ درصد بانوان باردار در طول سه ماهه اول حاملگی از این قرص استفاده خواهند کرد. با این حال برخی از متخصصان بین مصرف استامینوفن در حاملگی و مشکلات رفتاری در کودکی که شامل اختلال بیش فعالی است ارتباطی پیدا کرده اند. برای مثال تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد کودکانی که داخل رحم در مجاورت مقادیر زیادی استامینوفن قرار گرفته اند احتمال بیشتری برای ابتلا به اوتیسم و بیش فعالی در کودکی خواهند داشت.

مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن:

به طور کلی داروهای ضدالتهابی ضداستروئیدی مانند Motrin یا Advil و Aleve حاوی آسپرین هستند و در اغلب موارد مصرف آسپرین در دوران حاملگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. با این حال مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن تا هفته ۲۰ بارداری مشکلی ایجاد نمی کند اما تمامی NSAID ها در نیمه دوم بارداری منع مصرف دارند.

سازمان غذا و دارو توصیه کرده که از مصرف این دارو در ۲۰ هفتگی اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث کمبود مایع آمینوتیک و بروز مشکلات کلیوی برای جنین گردد.

عوارض مصرف مسکن در دوران بارداری

مصرف آسپرین در بارداری:

ممکن است داروی آسپرین در دوران بارداری برخی درمان برخی مشکلات پزشکی مانند پره اکلامپسی تجویز کرده شود زیرا بر اساس مطالعات انجام شده مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین پس از هفته ۱۲ بارداری می تواند از عارضه هایی بانوان باردار به خاطر عارضه پره اکلامپسی در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارد پیشگیری نماید. همچنین آسپرین از ایجاد لخته های خونی کشنده در این بیماران نیز جلوگیری خواهد کرد.

استیل سالیسیلیک اسید موجود درون آسپرین با مهار چندین فرآیند شیمیایی درون بدن می تواند درد و التهاب را کاهش دهد و از لخته شدن خون جلوگیری کند. با این حال نباید آن را در دوران بارداری به جزء شرایط ذکر شده مصرف نمایید زیرا مصرف آن در مقادیر بالا می تواند برای مادر و جنین مشکلاتی جدی به همراه داشته باشد.

در مورد فواید آسپرین نیز می تواند گفت که مصرف آن باید با افزایش میزان خطر خونریزی های شدید سنجیده شود تا بتواند توانایی انعقاد خون را کاهش دهد. دقت داشته باشید که چنانچه یک یا چندین روز پیش از زایمان آسپرین مصرف کنید ممکن است حین زایمان خونریزی های شدیدی داشته باشید.

داروهای معده مجاز در دوران بارداری

همانطور که می دانید خانم هایی که در دوران حاملگی به سر می برند به دلیل افزایش هورمون پروژسترون دچار رفلاکس اسیده معده به مری می شوند که دوباره مادر این مشکل با افزایش سایز جنین و وارد شدن فشار به معده و مری در ماه های آخر بارداری تجربه می کند که ابتدا با کاهش حجم غذا، عدم مصرف مایعات در زمان غذا خوردن، خودداری از مصرف غذا های چرب و پرادویه، خوردن شام در ساعات اولیه شب و اصلاج وضعیت بدن در زمان خواب کمک زیادی به کنترل شدن این مشکل می کند اما در صورتی که با وجود این راهکار باز هم دچار این مشکل شدید بهتر است زیر نظر پزشک تان داروهای ضد اسید معده در بارداری را استفاده کنید که عبارتند از :

  • قرص معده امپرازول در بارداری
  • قرص معده فاموتیدن در بارداری
  • داروهای سرماخوردگی مجاز در بارداری
  • شربت معده دربارداری مانند : آلومینیوم ام جی

داروهای سرماخوردگی مجاز در دوران بارداری

خانم ها بارداری امکان دارد در طول مدت بارداری دچار سرماخوردگی شوند که بهتر است تا قبل از هفته  ۱۲ ام از مصرف هر نوع داروی سرماخوردگی و مسکن پرهیز نمایید و به منظور بهبود از درمان های خانگی کمک بگیرید و بعد از هفته ۱۲ ام تا هفته ۲۸ ام می توانید زیر نظر پزشک تان به منظور درمان سرماخوردگی از داروهای زیر کمک بگیرید:

  • استامینوفن به منظور بهبود تب و بدن درد
  • قرص مکیدنی به منظور بهبود گلو درد
  • شربت سرفه دکسترومتورفان
  • کربنات کلسیم جهت بهبود تهوع و سوزش سردل

نکته : از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد احتقان پرهیز نمایید و همچنین مصرف قرص های سرماخوردگی بزرگسالی دارای آنتی هیستامین می باشد و استفاده از آن به صورت مداوم آن به کاهش هوشیاری جنین منجر  می شود.

مشورت با متخصص برای مصرف مسکن:

توصیه می شد که در مورد مصرف هر گونه داروی مسکن در دوران حاملگی تان با متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید. با وجود اینکه داروهای مسکن هیچ خطری برای بانوان باردار ندارند اما برخی از آن ها بدون نسخه یا تجویزی ممکن است باعث مشکلات جدی حتی مرگ برای مادر و جنین شود.

مسکن های ممنوعه در بارداری

مسکن های ممنوعه در حاملگی:

در ادامه تمام مسکن هایی که مصرف آن ها در دوران حاملگی ممنوع است را شرح داده ایم:

  • اکسی کانتین یا اکسی کدون
  • دمیرول
  • کدئین
  • فنتانیل
  • Roxanol
  • Vicodin

دقت داشته باشید که عوارضی مانند تولد زودرس، سقط جنین، کمبود وزن نوزاد هنگام تولد، خواب آلودگی بیش از حد نوزاد که مشکلات تنفسی و تغذیه ای برای او ایجاد می کند به خاطر مصرف مسکن ها خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *