دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اصول کاشت نعناع در گلدان و شرایط نگهداری آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کاشت نعناع در گلدان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل کشت، پرورش و حتی نگهداری این گیاه معطر آشنا شوید.

به طور کلی نعناع را می توان از دسته سبزی های معطر، پرمصرف و پرخاصیت روزانه دانست که اغلب به عنوان یک گیاه دارویی، خشک و تازه در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نعناع به خاطر اصول کاشت راحتی که در فضای گلدان دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول کاشت نعناع در گلدان

بهتر است بدانید که در واقع نعناع یکی از معروف ترین گیاهان دارویی به شمار می آید که گونه های مختلفی از آن تاکنون شناسایی شده و البته تنها تعداد کمی از آن ها دارای ارزش دارویی خواهند بود. باستان شناسان برگ های خشک نعناع را در اهرام مصر پیدا کردند که تقریبا به سه هزار سال پیش برمی گردد. با وجود اینکه گونه های مختلف نعناع هر کدام یک منشا جدا دارند اما معمولا تمامی آن ها در مناطق معتدل و استوایی رشد خواهند کرد.

چگونگی کاشت نعناع در گلدان

امروزه نیز بسیاری از گونه های مختلف این گیاه در دنیا کشت می شود و کشور آمریکا را می توان مهم ترین سرزمین تولید کننده نعناع دانست. نکته جالب این است که مصرف سالانه اسانس این گیاه در جهان به ۱۰ هزار تن بالغ می رسد و می توان آن را در اغلب نقاط جهان کشت کرد. البته که مناطق بسیار سرد برای کشت چندان مناسب نیستند زیرا وجود مواد و عناصر غذایی فراوان و همچنین آب کافی برای رویش این گیاه ضروری است.

توجه داشته باشید که کاشت نعناع نقطه شروع خوبی برای افراد مبتدی در زمینه پرورش گیاهان خواهد بود. اغلب ب خاطر تهاجمی بودن این گیاه آن را در فضای گلدان پرورش می دهند زیرا ریشه های رونده خود را درون خاک پخش خواهد کرد. اگر قصد پرورش این گیاه را دارید بهتر است یکی از ۶۰۰ گونه آن را انتخاب کنید و مقدار زیادی آب و آفتاب برای کاشت و نگهداری آن در نظر بگیرید.

جالب است بدانید که نعناع به خاطر رشد بسیار سریعی که دارد اغلب به عنوان یک گیاه با ریشه مهاجم درون خاک شناخته می شود و در زمانی کوتاه تمام فضای باغچه های کوچک را مانند علف هرز پر خواهد کرد که به همین خاطر بایستی آن را در فضای گلدان بزرگ و جدا ار باغچه خانگی تان کشت نمایید.

روش های مختلف برای پرورش نعناع

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زمان مناسب برای کشت بذر نعناع:

معمولا این گیاه در دو فصل بهار و پاییز کشت خواهد شد که البته کشت بهاره به کشت پاییزه ارجحیت خواهد داشت. با این حال بهترین زمان برای کاشت در فصل بهار اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه است و این گیاه به خاطر داشتن ریشه های سطحی قادر به جذب رطوبت از اعماق نیست و بایستی روند آبیاری آن را به صورت فواصل کم و به صورت سطحی انجام دهید.

دستورالعمل و مراحل کشت:

دقت داشته باشید که برای کاشت نعناع در ابتدا بایستی بذر مناسبی را از مراکز فروش بذر تهیه کنید. سپس به سراغ گلدان انتخابی بروید و گلدانی را تهیه کنید که دارای حداقل عمق ۱۰ سانتی متر و قطر ۱۰ سانتی متر باشد.

پس از آماده سازی بذور و گلدان می توانید روند کشت را آغاز کنید بدین صورت که بذرها را داخل خاک گلدان قرار دهید و روی آن را به آرامی با خاک بپوشانید. سپس سطح گلدان را با استفاده از آبپاش آبیاری نمایید تا خاک رطوبت لازم را به دست بیاورد.

در طول روند جوانه زنی بذرها نعناع بهتر است آبیاری را به صورت منظم و مرتب انجام دهید تا جوانه زنی سریع تر انجام شود. پس از مشاهده جوانه ها بهتر است آن ها را به فاصله سی سانتی متر از یکدیگر جدا نمایید.

مراحل مختلف کشت نعناع

زمان برداشت محصول:

بهتر است بدانید که نعناع در طول سال معمولا دو الی سه مرتبه برداشت می شود و زمانی که قصد برداشت دارید بهتر است از بالا این کار را انجام دهید تا برگ های بیشتری در اطراف آن رشد کنند.

همانطور که متوجه شدید نعناع می تواند به سرعت رشد کرده و گسترش پیدا کند. همچنین این گیاه اغلب به وسیله ریشه های زیرزمینی خود گیاهان جدیدی تولید خواهد کرد و به همین خاطر پس از کشت نعناع در گلدان از ریشه های جدید نیز ساقه هایی تازه به وجود خواهند آمد.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه نعناع:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط مورد نیاز جهت کاشت و پرورش گیاه نعناع در گلدان را شرح داده ایم.

زمان مناسب برای برداشت محصول نعناع

  • خاک و تغذیه مناسب:

این گیاه خوشبو را می توانید در هر نوع خاکی بکارید اما اگر قصد کشت آن را در فضای گلدان دارید بایستی حتما از ترکیب پیت ماس و کوکوپیت برای این کار استفاده نمایید. همچنین استفاده از ترکیب کمپوست و خاک باغچه نیز برای بستر کشت این گیاه ایده آل خواهد بود.

توصیه می شود که به منظور پیشگیری از تغییر طعم گیاه از دادن کود به نعناع ها خودداری نمایید اما اگر مشاهده کردید که گیاهتان کمبود تغذیه دارد و رشد خوبی ندارد می توانید آن را با مقداری کود مایع تغذیه نمایید. همچنین برای کوددهی گیاهتان می توانید از ورمی کمپوست نیز استفاده نمایید تا جوانه های نعناع کاملا ارگانیک شوند.

  • آبیاری کافی:

این گیاه برای رشد ایده آل نیاز به آبیاری نسبتا زیاد دارد. به منظور رشد بهتر نعناع ها بهتر است خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید و البته که نباید غرقابی شود. توصیه می شود که پیش از آبیاری حتما از زهکشی گلدان تان اطمینان حاصل کنید و بر اساس دمای محیط کشت آن را روزانه دو مرتبه به مقدار کم آبیاری نمایید.

اصول نگهداری از بستر گیاه

  • نور و دمای لازم:

به صراحت می توان گفت که نعناع برای رشد مطلوب نیاز به نور زیاد و تقریبا مستقیم خواهد داشت به گونه ای که بایستی روزانه حداقل ۳ الی ۴ ساعت آفتاب در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرد و سپس آن را پشت پنجره های جنوبی قرار دهید. البته دقت داشته باشید که علاوه بر نور مناسب بایستی گردش هوای خوبی نیز در محیط کاشت گیاهتان برقرار گردد.

همچنین در مورد دمای مورد نیاز برای کاشت نعناع در گلدان نیز می توان گفت که بازه دمایی ایده آل برای رشد نعناع ها بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد خواهد بود. به همین خاطر بهتر است از قرار دادن گلدان حاوی گیاه نعناع در معرض باد سرد کولر و یا کنار بخاری خودداری نمایید.

همچنین در ادامه کاشت نعناع در گلدان پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت شاه تره و کاشت جعفری نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *