دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

شرایط مورد نیاز کاشت و پرورش گیاه ثعلب

  • زهره گنج بخش
  • ۸ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این بخش پرورش گیاه ثلعب را در اختیار شما همراهان مجله آرگا قرار خواهیم داد. اگر علاقمند به پرورش گیاهان هستید این مطلب را دنبال کنید.

گیاه ثعلب گیاهی چند ساله می باشد. ثعلب دارای برگ های خوشه ای و پهن با رنگ سبز تیره بوده که برگ ها تحتانی آن نوک باریک و تیزی دارند. در روی برگ های فوقانی این گل لکه های قهوه ای رنگ دیده می شود. رنگ گل های آن سفید یا صورتی می باشد که روی آن ها نقاط یا خط های بنفش و یا ارغوانی وجود دارد. این گل ها در فاصله بین اردیبهشت تا تیر ماه شکوفا خواهند شد. این گیاه پایا به دو شکل پنجه ای و گرده می باشد که نوع پنجره ای آن قوی تر است. جالب است بدانید که ثعلب مایه اکسیر بستنی می باشد. در ادامه با پرورش گیاه ثعلب آشنا شوید.

کاشت گیاه ثعلب

نحوه پرورش گیاه ثعلب

این گیاه را بیشتر در چمن زار های مرطوب نواحی کوهستانی و جنگل ها و مکان هایی جریان آب همیشه در آن ها وجود دارد، می توان یافت. در ایران این گیاه در نواحی مرطوب کوه گلزا، آذربایجان، دیلمان، الموت و کوه های کردستان می توان مشاهده نمود. برای پرورش گیاه ثعلب باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه ما به این نکات اشاره خواهیم کرد.

شرایط اکولوژیک ثلعب:

یکی از مهم ترین عوامل برای رشد و پرورش این گیاه آبیاری و کیفت آن است. دقت داشته باشید که زیاده روی در آب دادن به ثعلب باعث آسیب رسیدن به آن خواهد شد. دمای مناسب برای گل دادن این گیاه نیز ۱۰ درجه سانتی گراد در روز و در شب ۱۲ تا ۲۴ درجه سانتی گراد خواهد بود. این گیاه در دمای ۲۳ درجه سانتی گراد نیز می تواند به زندگی خود ادامه دهد. اما اگر مدت زیادی در معرض این دما باشد ممکن است آسیب هایی به آن وارد شود. توجه داشته باشید که حداکثر هر دو هفته خاک این گیاه به کود نیاز دارد. از کود های کند آزاد شونده برای ثعلب استفاده می کنند. این گیاه برای اینکه از رشد مطلوبی برخوردار باشد نیاز به کود از ته دارد که به صورت پیش کاشت در خاک قرار خواهد گرفت.

کاشت ثعلب

تکثیر و کاشت گیاه ثعلب:

این گیاه را می توان با قلمه زنی انتهایی نیز گسترش داد. طول قلمه انتهایی معمولا ۳۰ تا ۳۷ سانتی متر بوده و دارای ۱۲ برگ و چند ریشه هوایی می باشد. این قلمه را می توانید بدون بستر کشت مخصوص در گلدان رویش دهید.

هم چنین این گیاه از دسته گیاهان هاگزا می باشد که توسط غدد زیرزمینی نیز تولید مثل می تواند بکند. به بذر هایی که ثعلب تولید می کند بذر لخت ی گویند زیرا هیچ آندوسپرمی و مواد غذایی نداشته اند. در نتیجه بدون کمک قارچ ها این بذرها در طبیعت نمی توانند جوانه بزنند. اما همین بذرها در آزمایشگاه ها در محیط های رشد مصنوعی با رسیدن مواد غذایی مناسب به آنها جوانه زده و این گیاه را تکثیر می کنند.

  •  آرون گروپس

گیاه ثعلب را هم چنین می توانید توسط بوته از پایه مادری تکثیر نمایید. برای اینکار باید بوته دارای ۶ پیاز کاذب بوده و محل برش ریزوم از بین سومین یا چهارمین پیاز کاذب باشد. حال باید هر دو قسمت را به طور جداگانه در گلدان ها مجزا باید بکارید.

رشد و تکثیر گیاه ثعلب

برای آشنایی با پرورش گیاه آکواریومی دم گربه ای و پرورش گیاه کوکب ماهی می توانید به سراغ این لینک ها بروید و با شرایط مورد نیاز برای نگهداری آن ها بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *