دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سونی اکسپریا ۱۰ گوشی ژاپنی مجهز به تکنولوژی fingerprint

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

سونی اکسپریا ۱۰ بلند قامت ژاپنی است که در فوریه ۲۰۱۹ به بازار معرفی و عرضه شد. این گوشی از تکنولوژی fingerprint بهره می برد و در زمره گوشی های سبک وزن به شمار می رود. با بررسی سونی اکسپریا ۱۰ همراه این مطلب از آرگا باشید.

شرکت سونی در فوریه ۲۰۱۹، گوشی بلند قامت خود به نام اکسپریا ۱۰ را به بازار معرفی و عرضه کرد. این اسمارتفون از نمایشگر ۶ اینچی، پردازنده اسنپدراگون ۶۳۰ و حسگر اثر انگشت بهره می برد. در ادامه این مطلب به بررسی سونی اکسپریا ۱۰ کامل خواهیم پرداخت.

بررسی گوشی سونیا اکسپریا ۱۰

کمپانی سونی همواره در حوزه طراحی گوشی های هوشمند محافظه کارانه عمل کرده اما به این زمینه توجه خاصی داشته به این خاطر که نمایشگرها یکی از بخش های این دستگاه ها می باشند. خط تولید اکسپریا پرمیوم یکی از نمونه های بارز این خط مشی است چرا که نخستین و تنها گوشی های ۴k این شرکت با اسم آن ها شناخته می شود.

احتمالا علت این که تولید و عرضه گوشی هایی همچون اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس کسی را شگفت زده نکرد، همین باشد. شاید نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹ به خودی خود جذاب به نظر برسد اما کارایی چندانی ندارد. سونی در فوریه ۲۰۱۹ از دو گوشی میان رده اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس، رونمایی کرد که هر دو از نمایشگری با نسبت تصویر ۲۱:۹ بهره می برند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ناگفته نماند سونی اکسپریا ۱۰ از قیمت کمتری (۳۵۰ یورو هنگام عرضه) نسبت به برادر بزرگترش بهره می برد. این بلند قامت ژاپنی در سال ۲۰۱۹ جنگجوی خوبی برای این شرکت محسوب می شد. نمایشگر ۶ اینچی آن برای بیشتر کاربران خوشایند بوده ولی این موضوع سبب افزایش طول و ابعاد گوشی شده است.

ابعاد بزرگ اکسپریا ۱۰ برای برخی احتمالا جذاب نبوده چرا که این افراد تمایل دارند با گوشی کار کنند که بتوانند به راحتی آن را مدیریت و کنترل کنند و ترجیحا نیازی نباشد با دو دست آن را گرفته و کار کنند. با این مقدمه در ادامه سونی اکسپریا ۱۰ را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی ظاهری مشابه

بررسی طراحی ظاهر سونی اکسپریا ۱۰ نشان می دهد از این نظر تقریبا با دیگر گوشی های قبلی شباهت زیادی داشته ولی نخستین موردی که به چشم می آید، ابعاد بزرگ آن می باشد که به تناسب نمایشگر ۶ اینچی، طبیعی است. سونی اکسپریا ۱۰ با ابعاد ۱۵۶*۶۸*۸.۴ میلی متر در رده گوشی های بلند قامت جای گرفته که البته امروزه کمتر برندی به تولید گوشی های کوچک دست می زند.

این مورد سبب شده تا اکثر کاربران نسبت به آن انتقاد داشته باشند و طراحی برندهای دیگر مانند سامسونگ و اپل را به این گوشی ترجیح دهند. ناگفته نماند سونی اکسپریا ۱۰ با وزن ۱۶۲ گرم دستگاه سبکی بوده و نسبت به ابعادش در این بخش به آن انتقادی وارد نیست.

بدنه گوشی از جنس فلز بوده که نوع آلیاژ آن معرفی نشده و انتظار می رود با این جنس بدنه استحکام خوبی داشته باشد. قابل ذکر است سونی اکسپریا ۱۰ در رنگ های مشکی، صورتی، آبی و نقره ای به بازار عرضه می شود. ضمنا گوشی از تکنولوژی fingerprint یا حسگر اثر انگشت هم بهره می برد.

قابل ذکر است بررسی ها نشان داد سونی اکسپریا ۱۰ متاسفانه ضد آب نبوده، در حالی که معمولا گوشی های سونی به ضد آب بودن شهرت دارند و یک پلان تبلیغی برای این اسمارتفون ها، انداختن دستگاه در وان حمام یا آکواریوم می باشد. این موضوع می تواند نقطه ضعفی برای گوشی در مقابل سامسونگ اس ۱۰ و  سونی اکسپریا ایکس ۱ به شمار رود. حتی پشتیبانی گوشی از فناوری LTE , NFC نیز نمی تواند این ضعف را بپوشاند.

نمایشگر ۶ اینچی

در بررسی ها مشخص شد که سونی اکسپریا ۱۰ به نمایشگر ۶ اینچی مجهز است که در طراحی و ساخت آن تکنولوژی جدیدی استفاده نشده است. همچنان سونی در طراحی و ساخت نمایشگر فناوری IPS LCD را به کار برده است. از طرفی تراکم پیکسلی ۴۵۷ پیکسل بر اینچ نمایشگر، رزولوشن ۱۰۸۰*۲۵۲۰ را به ارمغان آورده است.

این اعداد نشان می دهد که کیفیت و وضوح نمایشگر گوشی سونی اکسپریا ۱۰ نسبت به گوشی های همرده در طبقه متوسط قرار دارد. چنانچه هدف از خرید صرفا نمایش ظاهری گرافیکی، عکس و فیلم باشد باید دیگر گوشی ها را مدنظر نهاد. در سونی اکسپریا ۱۰ از پشتیبانی از فیلم اچ دی آر خبری نبوده و هنگامی که گوشی را مقابل خود بگیرید، نمایشگر ۷۹ درصد پهنه دستگاه را به خود اختصاص داده است.

از این رو احتمال می رود بلندی ابعاد سونی اکسپریا ۱۰ به ۱۵ سانتی متر و حتی بیشتر برسد. از دیگر ویژگی های نمایشگر این اسمارتفون می توان به محافظ گوریلاگلس ۵، سنسور تطبیقی و سنسور مجاورتی اشاره کرد. ارزیابی نمایشگر سونی اکسپریا ۱۰ بر این است که سونی در این بخش چندان که باید بروز عمل نکرده که می تواند نقطه ضعفی برای آن محسوب شود.

دوربین دوگانه

مورد بعدی که برای هر اسمارتفونی باید مورد بررسی قرار گیرد، دوربین های آن می باشد. این روز ها که فناوری دوربین در گوشی های هوشمند به سوی ضبط چند دوربینی پیش می رود اکثرا پرچمدارها و میان رده ها در پنل پشتی از دوربین سه گانه بهره می برند ولی سونی اکسپریا ۱۰ به سیستم دوربین دوتایی واید مجهز شده است.

دوربین های  دوگانه سونی اکسپریا ۱۰ شامل یک لنز اصلی ۱۳ مگا پیکسلی همراه با فوکوس خودکار تشخیص فاز و دریچه دیافراگم F/2.0 و یک لنز ۵ مگا پیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.4 می باشند. از طرفی دوربین سلفی هم به لنز ۸ مگا پیکسل واید با کیفیت تصویر برداری ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده است. دوربین سلفی از قابلیت اچ دی آر بهره می برد و دوربین عقب را فلش ال ای دی همراهی می کند.

اگر برای شما هم سوال است که چرا استفاده از فلش ال ای دی دوگانه تقریبا منسوخ شده است باید اشاره کرد که به نظر ترکیبی کار کردن در تعداد دوربین ها به طور موثرتری بتواند عکس های با کیفیتی را موجب شود از این رو استفاده از فلش های قوی تر آنچنان که باید نیازی از این موضوع را برطرف نمی کند.

هنگامی که به عکسبرداری با سونی اکسپریا ۱۰ در یک روز آفتابی اقدام کنید، تقریب همه جزئیات به صورت دقیق و کامل در تصویر دیده می شود. البته رنج دینامیک در لبه سوژه ها آنچنان خوب نبوده و سایه ها تیرگی تقریبا زیادی دارند و جاهایی که پرنور تر باشد نیز بیش از اندازه درخشان به نظر می رسد. البته باید اشاره کرد اگر روی یک عکس زوم کنید از وجود جزئیات متعدد سوژه شگفت زده می شوید.

در فضاهای بسته و تحت نور غیر طبیعی، کیفیت دوربین افت شدیدی پیدا کرده و رنگ ها بیش از اندازه اشباع به نظر می رسند و به طرفین کشیده می شوند و فقدان سیستم ثابت سازی تصاویر به مفهوم تار شدن عکس خروجی خواهد بود چرا که شاتر اجازه داده نور بیشتری وارد لنز گردد.

پردازنده اسنپدراگون ۶۳۰

از لحاظ سخت افزاری در بررسی سونی اکسپریا ۱۰ مشخص شد که سونی در این بخش خیلی تلاش نکرده و به متوسط ها بسنده کرده است. این گوشی به تراشه ۱۴ نانومتری اسنپدارگون ۶۳۰ کوالکام تجهیز شده که هشت هسته ای (۲.۲ گیگاهرتز کورتکس ای ۵۳) می باشد.

البته متخصصان این ویژگی را بسیار خوب رده بندی نموده اند ولی در برابر گوشی های رقیب نمی توان آن را برتر تلقی کرد. این تراشه را پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۰۸ همراهی می کند و این قابلیت در برابر سامسونگ اس ۱۰ هنوز جای پیشرفت داشته و در زمینه حافظه نیز سونی اکسپریا ۱۰ المان های جذابی را ارائه نمی دهد.

این اسمارتفون با حافظه رم ۴/۳ گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت عرضه می شود که برای سال ۲۰۱۹ چندان هیجان انگیز نبوده است. البته از طریق اسلات های حافظه می توان تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه گوشی را ارتقا بخشید.

تنها المان نوید بخش در بحث عملکرد سونی اکسپریا ۱۰ سیستم عامل حداقل بروز آن می باشد. این گوشی با سیستم عاملی برپایه اندروید ۹ پای عرضه شده که برای آن آپدیت به نسخه های بالاتر نیز در نظر گرفته شده است.

باتری و ویژگی های سونی اکسپریا ۱۰

برای سونی اکسپریا ۱۰ باتری ۲۸۷۰ میلی آمپر ساعتی در نظر گفته شده است که به تناسب استفاده ای که از آن دارید می تواند خوب یا ضعیف عمل کند. در ضمن این روزها گوشی های جدید از فناوری شارژ وایرلس و QI بهره می برند ولی سونی اکسپریا ۱۰ فقط توسط یو اس بی تایپ سی شارژ می شود. البته برای گوشی شارژر سریع ۱۸ واتی در نظر گرفته شده است.

هر چند تا اینجا گوشی سونی اکسپریا ۱۰ چنگی به دل نزده از این رو نمی توان از دیگر ویژگی های آن هم انتظار بالایی داشت. با این حال سونی اکسپریا ۱۰ از خروجی صدای گوشی به صورت مجزا (تماس تلفنی)، خروجی صدای مدیا به طور لوداسپیکر، پشتیبانی از نانو سیمکارت، پشتیبانی از بلوتوث نسخه ۵، پشتیبانی از رادیو اف ام ، جک هدفون ۳.۵ میلی متری، وای فای ای سی دوبانده، بهره می برد.

جمع بندی

در مجموع  و با توجه به بررسی ها به نظر می رسد سونی با ارائه سونی اکسپریا ۱۰ فقط قصد داشته خودی نشان دهد به این خاطر که وقتی گوشی را با برترین های روز مورد مقایسه قرار می دهیم با همان هایی که قصد رقابت و جنگیدن داشته، عملا ماهیت این گوشی در رده دوم اهمیت جای گرفته و نمی توان آن را پرچمدار تلقی کرد و عنوان میان رده به آن تعلق می گیرد.

در پایان بررسی سونی اکسپریا ۱۰ می توانید برای آشنایی با دیگر گوشی های عرضه شده شرکت سونی نظیر سونی اکسپریا ۱ و سونی اکسپریا ۵ می توانید به سراغ این لینک ها بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *