دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلایل زرد شدن رنگ فرش و نحوه جلوگیری از آن

  • زهره گنج بخش
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب قصد داریم در ابتدا دلایل زرد شدن رنگ فرش را بیان کنیم و سپس در ادامه راهکارهایی آسان برای برطرف شدن این مشکل را بیان خواهیم کرد.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که رنگ فرش تان زرد شود. ممکن است این اتفاق بر اثر دلایل مختلفی رخ بدهد. اغلب این اتفاق برای افرادی پیش می آیند که خودشان در منزل به شستن فرش اقدام می کنند. دلایل زرد شدن رنگ فرش را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

دلایل زرد شدن رنگ فرش کدامند؟

اغلب ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از شستن فرش های تان متوجه شوید که ریشه ها و یا بخش هایی از فرش زرد شده باشد. به دنبال این اتفاق ممکن است بوی زننده هم به مشام شما بخورد. زرد شدن فرش به طور کلی به علت شستن ناصحیح آن ها و یا درست خشک نشدن آن ها برمی گردد.

علت زرد شدن رنگ فرش

آویز کردن فرش در حالت خیس

یکی از دلایل زرد شدن رنگ ریشه های فرش ممکن است این باشد که شما فرش را به صورت خیس آویز کرده اید. اگر هنوز آب فرش نرفته باشد آن را آویز کنید، باعث می شود که آب های اضافه در ریشه جمع شده و باعث زردی ریشه ها شود. پس اجازه دهید تا آب فرش رفته و سپس آن را آویز کنید.

انجام ندادن درست غبار گیری

اگر گرد و غبار زیادی روی فرش بنشیند ممکن است آن را زرد کند. در حالتی که فرش را مرتبا جارو نکرده و گرد و غبار آن را از بین نبرید، باعث می شود که گرد و خاک به داخل آن نفوذ کند. در این صورت اگر به درستی شسته نشود باعث زرد شدن آن خواهد شد. پس پیشنهاد می شود که قبل از شستن، فرش را به خوبی جارو کرده تا کاملا تمیز شود.

بهتر است بعد از جارو کردن، با زدن چوب به پشت فرش خاک آن را تکانده و سپس به شستن آن بپردازید. قالی شویی ها نیز با چوب یا دستگاه مخصوصی خاک فرش را قبل از شست و شو می گیرند. توجه کنید که اگر گرد و غبار فرش را نگیرید، باعث می شود که زمان شست و شو خاک آن تبدیل به گل شده و داخل فرش نفوذ کنند. این امر رفته رفته سبب ایجاد پوسیدگی خواهد شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکارهایی برای رفع زردی فرش

باقی ماند زرداب در فرش

هنگام شستن فرش ها ممکن است آب آن را به خوبی توسط پارو نگرفته باشید، باقی ماندن آب کثیف در فرش سبب می شود که بخش هایی از آن و یا ریشه هایش زرد رنگ شود. پس هنگام شستشو با دقت آب کثیف را توسط پارو از آن خارج کنید تا با این مشکل مواجه نشوید.

شوینده های اسیدی علت زردی فرش

یکی دیگر از دلایل زرد شدن رنگ فرش ممکن است استفاده از شوینده های نامناسب باشد. این مواد بی کیفیت و نامناسب باعث ایجاد آسیب های به بافت فرش می شود و در نتیجه لکه های زرد روی آن پدیدار می شود. پس از به کار بردن شوینده هایی که  آنزیم های قوی و خاصیت اسیدی دارند و هم چنین پودر ماشین لباس شویی خودداری نمایید.

ترفند هایی برای برطرف شدن رمگ زرد فرش

ترفندهای از بین بردن زردی فرش پس از شستشو

دلایل زرد شدن رنگ فرش را در بالا بررسی کردیم .حال می خواهیم ترفندهایی برای از بین بردن این مشکل را بیان کنیم. با به کار گیری راهکار های زیر امیدواریم مشکل زرد شدن فرش  تان برطرف شود.

  • استفاده از شوینده هایی که اسیدیته آن ها پایین است

برای از بین بردن زردی فرش خود از شوینده هایی به کار ببرید که خاصیت اسیدی آن ها پایین باشد. از نمونه های این پاک کننده ها صابون، پودر دست و یا شامپو فرش می باشند. برای اینکار مقداری از شوینده را داخل آب ولرم ریخته و مخلوط کنید.

در ادامه به کمک اسفنج و یا تکه ای ابر این ماده را روی فرش بمالید و منتظر بمانید تا خشک گردد. هم چنین می توانید از صابون رخت شوی برای اینکار استفاده کنید. برای اینکار باید قسمت زرد شده فرش را با آب خیس کرده و صابون را روی آن قسمت بمالید. حال با پارچه ای صابون را تمیز کرده و فرش را آب بکشید.

دلایل و راهکارهایی برای زرد شدن رنگ فرش

  • فرش را مجددا بشویید

زمانی که دلیل زرد شدن فرش شما استفاده از شوینده های نامناسب، نفوذ گل و یا آب کشی نادرست می باشد، اگر امکان داشت دوباره فرش را بشویید. اما این بار تمام نکات را رعایت کنید و به روش درست اینکار را انجام دهید.

  • محلول جوش شیرین و سرکه برای رفع زردی فرش مناسب است

سرکه و جوش شیرین یک محلول قوی برای از بین بردن زردی فرش می باشد. این محلول اثر گذاری فوق العاده ای دارد. برای درست کردن آن ۱/۵ لیتر آب را داخل ظرفی بریزید و سپس دو قاشق  سرکه و دو قاشق چای خوری نمک به آب اضافه کنید. این ترکیب را برای از بین بردن زردی ریشه ها به کار بگیرید.

  • از محلول سرکه و نمک برای رفع زردی استفاده نمایید

سرکه این خاصیت را دارد که لکه های ایجاد شده روی فرش را از بین ببرد. برای از بین بردن زردی فرش خود از محلول سرکه و نمک استفاده کنید. برای درست کردن آن لازم اسات که ۱/۵ لیتر آب را داخل ظرفی بریزید. سپس ۲ قاشق چای خوری نمک به آن بیفزایید. در ادامه ۲ قاشق سرکه نیز داخل آن بریزید و با هم ترکیب کنید. حال دستمالی را داخل این محلول کرده و قسمت های زرد فرش را با آن تمیز کتید.

علت زردی رنگ فرش

  • از پارچه مرطوب برای رفع این مشکل استفاده کنید

ممکن است لکه های ایجاد شده پس از شست و شو فرش کم رنگ باشند در این صورت شاید به کمک پارچه نمدار از بین بروند. دستمال یا پارچه ای را با آب کمی نمدار کنید حال روی قسمت های زرد بکشید.

در نهایت بهترین روش برای جلوگیری از زرد شدن رنگ فرش این است که قبل هنگام شست و شوی آن برخی نکات گفته شده را رعایت کنید. در ضمن به این نکته توجه کنید که اگر فرش شما رنگ پس می دهد آن را در منزل نشویید. یک پارچه تمیز بردارید و کمی آن را خیس کنید. حال آن را روی قالی خود بکشید. پارچه اگر رنگ گرفت پس فرش شما رنگ پس می دهد. در نتیجه اگر این فرش را در منزل بشویید ممکن است که رنگ های آن به هم ریخته و فرش شما زرد شود. پس بهتر است آن را به قالی شویی ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *