دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای کاشت بذر و پرورش گل گلایل سفید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش گل گلایل سفید چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول پرورش و نگهداری این گیاه تزئینی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گلایل سفید یکی از شناخته شده ترین انواع گل ها می باشد که بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه آن را می شناسند و حداقل یک بار آن را خریداری کرده اند. این گیاه شکوفه دهی خوبی دارد و به خاطر گل های زیبایی که دارد مورد توجه علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل گلایل سفید

بهتر است بدانید که در واقع گلایل سفید گلی بلند با شکوفه هایی نسبتا بزرگ است که اغلب اوقات آن را گل شمشیری می خوانند. این گیاه دارای ساختاری مشابه رشد پیاز های گل است که در دسته خانواده گل های زنبق و سوسن جای می گیرد. این گیاه در رنگ های مختلف به وفور یافت می شود و تقریبا در هر گلفروشی می توانید آن را بیابید زیرا به خاطر رنگ های متنوع و ظاهر زیبایی که دارد  پرورش گل گلایل سفید مورد توجه قرار گرفته است.

چگونگی پرورش گل گلایل سفید

معمولا از این گیاه در مراسم های مخنلفی اعم از عروسی و عزا برای تزئین دسته گل ها استفاده می شود زیرا به خاطر ظاهر شمشیری که دارد در گل آرایی در میان گل های دیگر بسیار به چشم آمده و جلوه می بخشد. به صراحت می توان گفت که گلایل سفید به عنوان گیاهی شاخه بریده از دیرباز در سراسر جهان جاافتاده و مقبول واقع شده است.

در حال حاضر تنها دو نوع این گیاه کشت می شود که نوع استاندارد آت از یک پیاز یک شاخه با حدود ۳۰ گل تولید می کند و نوع مینیاتوری آن نیز ممکن است از پیاز چند شاخه گل دهنده با طول و تعداد گل کمتر تولید کند. در کشور امریکا یبشترین تولید گلایل در شهر های فلوریدا، میشیگان و کالیفرنیا خواهد بود و همچنین در کشور ما نیز در شهر هایی مانند محلات و دزفول بیشترین مقدار آن مورد کشت قرار خواهد گرفت.

جالب است بدانید که تنوع رنگ در این گیاه بسیار زیاد است به گونه ای که علاوه بر گلایل سفید، گلایل های دیگری به رنگ آبی و سبز نیز مشاهده خواهید کرد. نکته جالب این است که رنگ های آبی و سبز معمولا به وسیله گذاشتن گلایل سفید در محلول رنگ غذایی و آب در گلفروشی ها تولید می شوند.

گلایل های زودگل معمولا از اوایل خرداد و گلایل های دیرگل تا اواخر فصل پاییز گل می دهند. از تاریخ کاشت پیاز گلدهی ارقام زودرس نیز حدود ۶۰ الی ۷۵ روز و ارقام دیررس ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز طول خواهد کشید که البته در این روند عوامل مختلفی اعم از نوع بذر، شرایط انبارداری، اندازه پیاز، عمق کاشت، تاریخ کاشت و شرایط فصلی در گلدهی گیاهتان تاثیرگذار هستند.

  •  آرون گروپس

روش های کاشت گلایل

دستورالعمل کاشت بذر گلایل سفید:

توجه داشته باشید که برای کاشت و پرورش بذر گل گلایل سفید در ابتدا بایستی یک شیار با عمق حدود ۸ اینچ ایجاد کنید. طول شیار را بایستی به گونه ای در نظر بگیرید که بتوان پیاز ها را به فاصله نیم فوت از یکدیگر کشت کرد. ممکن است این فاصله کمی برایتان عجیب باشد اما قرا ردادن آن ها به صورت نیم دایره یا بیضی بسیار کمک کننده خواهد بود.

حتما بررسی کنید که فضای تعیین شده برای کاشت ۱۰ پیاز گل و داشتن یک جلوه ی خوب، به اندازه کافی بزرگ باشد. می توانید پیاز های گلایل را با استفاده از کود ۵.۱۰.۱۰ یا ۵.۱۰.۵ تغذیه نمایید.

برای این کار بایستی مقدار پیشنهادی را در پایین محل کاشت بریزید اما مطمئن شوید که خاک را با کود به خوبی ترکیب کرده اید زیرا در این صورت باعث سوختگی پیاز گلایل نمی شوید. توصیه می شود که حتما یک لایه خاک بدون کود را پیش از قرار دادن پیاز درون شیار بریزید.

بهتر است کاشت بذر های این گیاه را در اواسط فصل بهار آغاز نمایید و هر دو هفته چندین کشت جدید انجام دهید. تقریبا ۷۰ الی ۱۰۰ روز طول می کشد تا گیاه رشد کند و گل بدهد که در نهایت در مدت چندین هفته گل های زیادی تولید خواهند شد. چنانچه گل هایتان در معرض باد قرار گرفتند حتما آن ها را به وسیله چوب قائم نگه دارید.

به هیچ وجه کاشت گلایل را در طول تابستان انجام ندهید و همچنین دوره های آبیاری را به خوبی تکرار نمایید تا بستر دچار خشکی نشود. به طور کلی مراقبت مناسب در روند پرورش گل گلایل سفید استفاده از کود غنی است که باید وقتی که دسته گلایل های جدید در کنار جوانه های گل ظاهر می شوند کوددهی نمایید.

زمانی که اقدام به چیدن گل ها می کنید می توانید مجددا کوددهی را انجام دهید. چنانچه اقدام به کوددهی کردید باید دانه های کود را تنها در کنار گل ها اضافه کنید و سپس با شخم زن خاک را کمی با آن ترکیب نمایید.

دستورالعمل تکثیر گیاه گلایل

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گلایل سفید:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل گلایل سفید پرداخته ایم:

  • آبیاری:

توصیه می شود که آبیاری بستر گلایل را به صورت منظم آبیاری کنید و البته از این نکته غافل نشوید که گیاهتان نسبت به رطوبت بالا حساسیت زیادی دارد. در مقابل نیز اگر نشانه هایی مانند کج شدن ساقه و یا کوتاه ماندن ساقه را مشاهده کردید نشانگر آن است که گیاه تان آب کافی دریافت نمی کند.

  • خاک:

خاکی که برای پرورش گل گلایل سفید استفاده می کنید بایستی دارای PH مناسب بین ۶ تا ۶.۵ باشد. همچنین شما نیاز به خاکی دارید که هم دارای قدرت زهکشی بالا باشد و هم بتواند رطوبت را به راحتی از خود عبور دهد زیرا رطوبت بیش از حد می تواند باعث پوسیده شدن پیاز گلایل شود. توصیه می شود که برای بستر گیاهتان از خاکی تازه و ضدعفونی شده و همچنین ترکیب خاک رس، ماسه و مقدار بسیار کمی کود حیوانی استفاده کنید.

  • دما:

از آنجایی که میزان رشد گیاه گلایل از مناطق سردسیر شروع شده و به سمت گرمسیر می رود بهترین بازه دمایی برای رشد آن بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد خواهد بود. همچنین نباید از این نکته غافل شوید که گیاهتان در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد و دمایی بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد متوقف می شود.

نحوه نگهداری از گیاه گلایل

  • نور:

بهتر است بدانید وقتی که نور محیط کشت کافی نباشد پیاز گلایل نابارور خواهد شد و به همان اندازه هر چقدر نور کمتر باشد طول ساقه های گل دهنده نیز کاهش پیدا می کنند. در واقع در طول فصولی که روز ها کوتاه تر هستند گیاه با کاهش گلدهی روبه رو می شود اما برخی از فصل های سال که روزها بلند تر هستند شاید کمی به تعویض بیافتد که در نهایت گل هایی با کیفیت تولید خواهد کرد. دقت داشته باشید که بهترین زمان برای دریافت نور گیاه بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت در طول روز است.

نکاتی که قبل از کاشت گلدان باید بدانید

۱. حتما پیش از کاشت این گیاه باغ را شخم بزنید و اگر باغچه تان کوچک است و یا تمایل به کاشت آن در گلدان دارید حتما با چنگال های باغبانی خاک را از هم باز نمایید تا خاک سفت و سنگین نباشد و گل بتوانید به خوبی در خاک جای بگیرید و از آن تغذیه نماید.

۲. به منظور اطمینان از رشد و شکوفایی گلایل حتما از پیازهایی که اندازه مناسبی دارند استفاده نمایید.

۳. بهترین زمان کاشت ساقه پیاز گل گلایل فصل بهار می باشد زمانی که سرمای خاک از بین رفته و دمای خاک حداقل ۱۳ درجه سانتی گراد می باشد.

۴. این گل به حداقل پنج ساعت نور مستقیم آفتاب نیازدارد بنابراین حتما آن را در آفتاب بکارید.

۵. پیش از کاشت پیازچه آن را به خوبی چک نمایید اگر پیازچه تان نرم است از کاشتن آن خودداری نمایید زیرا، قادر نخواهد بود گل های گلایل زیبا و بی دردسری به شما بدهد.

۶. این گل برای حیولانات خانگی مضر می باشد و در صورت خورده شدن توسط حیوانات باعث ایجاد مسمومیت در آن ها می شود و همچنین بهتر است در زمان تعویض گلدان به منظور لمس این گیاه آپارتمانی از دستکش استفاده نمایید.

۷. بهتر است به منظور کوددهی این گل پیش از کاشت خاک آن را غنی کرده و یا بعد از کاشت پیازها با کودهای کامل کوددهی نمایید.

۸. بعد از تمام شدن دوره گلداهی پیازها را از خاک بیرون آورده و اقدام به تمیز کردن آن نمایید و بعد از خشک شدن قسمت بیرونی پیاز که حدود یک هفته طول می کشد باید آن را در یک جوراب بلند با کیسه دارای سوراخ گذاشته و در محیطی تاریک، خشک و سرد بگذارید.

۹. بعد از مشاهده هر گونه علایم بیماری در گلایل مانند زرد شدن برگ ها و ایجاد لکه ها بر روی برگ های باید پیاز بیمار را از گلدان و سایر گلها جدا نمایید.

۱۰. این گل آپارتمانی ارتفاع زیادی می گیرد از این رو، آن را توسط چوب و یا میله و بند محکم نمایید  و همچنین می توانید برگ ها و گلبرگ های این گل را تمیز نمایید تا علاوه بر زیباتر شدن از مبتلا به بیماری ها نیز پیشگیری شود.

همچنین در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل باا مطالب گل های مناسب فصل پاییز و همچنین گل های مناسب فصل زمستان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *