دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی گوشی بلک شارک ۴ پرو اسمارتفون گیمینگ چینی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی بلک شارک ۴ پرو در ماه مارس ۲۰۲۱ رونمایی و روانه بازار شد. این اسمارتفون از پردازنده ممتاز اسنپدراگون ۸۸۸ بهره می برد و همانند نسخه استاندارد مخصوص گیمینگ می باشد. این مطلب به بررسی گوشی بلک شارک ۴ پرو می پردازد. همراه ما باشید.

اگر طرفدار بازی های موبایلی هستید و در جستجوی یک گوشی گیمینگ با پردازنده ای ممتاز می باشید، گوشی بلک شارک ۴ پرو می تواند گزینه مناسبی باشد. در این مطلب با بررسی بلک شارک ۴ پرو از این گوشی اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد. با ما همراه باشید.

آشنایی و بررسی گوشی بلک شارک ۴ پرو

هنگامی که از گوشی های گیمینگ سخن به میان می آید برند بلک شارک نامی است که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد. بلک شارک در سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد و مدتی بعد شرکت شیائومی آن را خریداری کرد. از این رو اکثر ویژگی های گوشی های شیائومی نظیر سیستم عامل MIUI و البته قیمت اقتصادی آن ها در گوشی های بلک شارک مشاهده می شود.

در این مطلب به بررسی گوشی بلک شارک ۴ پرو می پردازیم. علاوه بر نسخه پرو؛ نسخه استاندارد گوشی بلک شارک ۴ نیز رونمایی و عرضه شده است. که نسخه پایه قیمت مقرون به صرفه تری دارد و بین عملکرد نسخه استاندارد و نسخه پرو اندکی تفاوت وجود دارد. البته هر دو گوشی در اجرای بازی های مختلف عملکرد موفقی ارائه دادند.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ بلک شارک با شعار «بازی واقعی است» هویت تجاری نوینی را نشان داد که هدف آن متعادل سازی تجربه بازی موبایل کاربران با استفاده روزمره آن ها از اسمارتفون هایشان بود. پس از طی کمتر از یک سال این شرکت چینی بلک شارک ۴ پرو را به بازار عرضه کرد. بلک شارک ۴ پرو از پردازنده ممتاز اسنپدراگون ۸۸۸ شرکت کوالکام و نمایشگر ۶.۶۷ اینچی آمولد بهره می برد و انرژی خود را از باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی تامین می کند.

  •  آرون گروپس

اگر قیمت گوشی بلک شارک ۴ پرو برای شما جای سوال است باید اشاره کرد که این اسمارتفون در هنگام عرضه با قیمت ۵۲۰ یورو روانه بازار شد که در مقایسه با دیگر مدل های گیمینگی که همزمان با آن وارد بازار موبایل کشور شدند، تقریبا قیمتی معقول و منطقی به نظر می رسد. قابل ذکر است یکی از خصوصیات گوشی های شیائومی برای شرکت در رقابت با دیگر گوشی ها بحث قیمتی آن ها است. در ادامه پس از آشنایی سریع با مشخصات بلک شارک ۴ پرو به بررسی کاملتر این اسمارتفون گیمینگ می پردازیم.

آشنایی سریع با گوشی بلک شارک ۴ پرو

  • ابعاد: ۹.۶* ۷۶.۴*۱۶۳.۸ میلی متر
  • وزن: ۲۲۰ گرم
  • نمایشگر: سوپر آمولد با سایز ۶.۶۷ اینچ
  • دوربین: سه گانه (۶۴/۸/۵) مگاپیکسل
  • تراشه: اسنپدراگون ۸۸۸ فایوجی
  • سیستم عامل در زمان عرضه: اندروید ۱۱/ JOY UI 12.5
  • حافظه: حافظه رم ۱۶/۱۲/۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
  • جک ۳.۵ میلی متری: دارد
  • رنگ ها: مشکی، آبی، نقره ای

طراحی خاص و منحصر به فرد

بلک شارک ۴ پرو از لحاظ ظاهری طراحی منحصر به فرد و بسیار خاصی دارد. هر چند فراتر از این انتظار می رفت. در بررسی ها مشخص شد این گوشی با ابعاد ۹.۶* ۷۶.۴*۱۶۳.۸ میلی متر مشابه گوشی بلک شارک ۴ می باشد ولی اندکی سنگین تر است. ترکیب رنگی در نظر گرفته شده برای این اسمارتفون نیز آبی تیره، مشکی و نقره ای می باشد.

برای این نسخه جدید شیائومی نیز جک هدفون ۳.۵ میلی متری در نظر گرفته شده که برای افراد علاقمند به موسیقی و افرادی که دوست دارند صدای بهتری را توسط هندزفری تجربه کنند مورد توجه قرار می گیرد.

این گوشی به پیروی از مدلهای قبلی بلک شارک به یک کلید شانه مکانیکی پاپ آپ تجهیز شده است که به ادعای این شرکت با تکنولوژی «افزایش توان مغناطیسی» در سری چهارم بلک شارک بهبود پیدا کرده است و لمس بیشتری جهت کلیک در اختیار کاربر نهاده شده و ضمنا به یکپارچه تر شدن طراحی بلک شارک ۴ پرو نیز کمک کرده است.

شیائومی برای ایجاد امکان جابجایی راحت تر بین حالت های مختلف از دو کلید مجزا در دو لبه راست دستگاه بهره برده است. در بین این کلیدها کلید پاور نیز تعبیه شده است که نقش سنسور اثر انگشت را نیز ایفا می کند.

در لبه سمت چپ گوشی هم کلیدهای تنظیم صدا حضور دارند. پنل پشتی بلک شارک ۴ پرو هم میزبان دوربین های سه گانه همراه با فلش ال ای دی است که به شکل افقی در کنار یکدیگر و در مرکزیت پنل حضور به هم رسانده اند. این چیدمان منظره جالبی را خلق کرده است. نشان بلک شارک و نام تجاری هم در پشت گوشی حک شده است.

نمایشگر سوپر آمولد

در بررسی ها مشخص شد بلک شارک ۴ پرو از لحاظ نمایشگر شبیه نسخه بلک شارک ۴ می باشد و به صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی مجهز شده است که حدود ۸۵.۸ درصد نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. این نمایشگر رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل را به همراه تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر اینچ به ارمغان می آورد.

نمایشگر بلک شارک ۴ پرو از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی دارد و با توجه به مشخصات ذکر شده تجربه گیمینگ لذت بخشی در انتظار شما خواهد بود. حداکثر روشنایی در نظر گرفته شده برای نمایشگر این گوشی حدود ۱۳۰۰ نیت است که نمایشگری فوق العاده روشن را ارائه می دهد. نمونه برداری لمسی به مفهوم تعداد لمس هایی که نمایشگر می تواند ثبت کند می باشد و بلک شارک ۴ پرو در بررسی این مورد نیز خوب از پس کار برآمد.

گوشی بلک شارک ۴ پرو به همراه نسخه استاندارد از سرعت نمونه برداری لمسی ۷۲۰ هرتز با تاخیر لمسی ۸.۳ میلی متر برخوردار می باشند که در نوع خود بهترین محسوب می شوند. نمایشگر بلک شارک ۴ پرو به فشار حساس بوده و می تواند ضربه ای ساده را از فشار محکم انگشت شناسایی کند که این خصوصیت در عملکرد و کیفیت بازی بسیار تاثیرگذار است.

از لحاظ این که نمایشگر یکی از مهمترین فاکتورها در عملکرد گیمینگ به شمار می رود قیمت بلک شارک ۴ پرو بسیار منطقی می باشد به این خاطر که از بروزترین فناوری دنیا بهره برده و پنل سوپر آمولد هم کیفیت رنگ صفحه نمایش گوشی را ضمانت می کند و روشنایی خارق العاده آن  در کمتر گوشی تا به امروز تجربه شده است.

این فقط یک مورد از مجموعه مواردی می باشد که قیمت معقولانه بلک شارک ۴ پرو را ثابت می کند. قابل ذکر است قیمت این گوشی با توجه به پردازنده به کار رفته در آن نیز معقولانه و عالی به نظر می رسد و حتی می توان بیان کرد که نسبت به پرچمداران غیر گیمینگ نیز از این لحاظ قیمت منطقی تری دارد.

پردازنده ممتاز

با توجه به بررسی ها باید گفت مشخصات فنی و سخت افزاری بلک شارک ۴ پرو قابل توجه می باشد. این گوشی جدید شیائومی از قوی ترین پردازنده شرکت کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ بهره می برد و این تراشه ممتار نخستین پردازنده ای است که بر اساس معماری ۵ نانومتری تولید شده و برای نخستین بار در گوشی های پرچمدار مبتنی بر سیستم عامل اندروید به کار گرفته شده است.

این پردازنده هشت هسته ای بوده که شامل یک هسته کایرو ۶۸۰ با فرکانس کاری ۲.۸۴ گیگاهرتز، سه هسته کایرو ۶۸۰ با فرکانس کاری ۲.۴۲ گیگاهرتز و چهار هسته کایرو ۶۸۰ با فرکانس کاری ۱.۸۰ گیگاهرتز می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی از پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۶۰ کمک می گیرد.

این گرافیک نسبت به نسل قبلی رندر تصاویر را تا ۳۵ درصد و بازده انرژی را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد. هدف از طراحی این پردازنده گرافیکی، تولید فریم ریت بالا و کمترین تاخیر در دستورات بازی های موبایل می باشد. در ضمن از گیم ها با فریم ریت ۱۴۴ فریم بر ثانیه نیز پشتیبانی می کند.

نکته جالب در باره این گرافیک ، استفاده از قابلیت VARIABLE RATE SHADING  یا VRS می باشد که پیشتر در پردازنده های انویدیا و AMD مانند پردازنده ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ به کار گرفته شده است. این قابلیت موجب ارتقا عملکرد و فریم ریت نهایی بازی ها خواهد شد.

دستگاه های بازی در یک تایم طولانی بازی داغ می شوند از این رو برای کنترل این موضوع بلک شارک ۴ پرو به یک سیستم خنک کننده مایع دو لایه تجهیز شده است. لایه اول به طور مستقیم زیر صفحه قرار دارد و به کمک لایه دوم ، چیپست و دیگر اجزای داخلی با ارزش را در احاطه دارد. شیائومی مدعی است این کار موجب کاهش ۳۰ درصدی گرما و کاهش ۱۸ درجه سانتی گرادی دمای پردازنده می گردد.

با توجه به این که بلک شارک ۴ پرو از شارژ سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی دارد، این سیستم خنک کننده از گرم شدن بیش از حد گوشی نیز پیشگیری می کند. بلک شارک ۴ پرو در سه نسخه با حافظه رم های ۱۶/۱۲/۸ گیگابایت و حافظه های داخلی ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت به بازار ارائه می شود.

از قابلیت های جالب بلک شارک ۴ پرو نسبت به مدل معمولی این است که می تواند بخش هایی از حافظه رم بدون استفاده را به حافظه ذخیره سازی وارد نماید در نتیجه گوشی طوری کار می کند که گویا حافظه رم اضافه ای دارد.

نرم افزار و باتری

از نظر نرم افزاری با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شد که بلک شارک ۴ پرو در هنگام عرضه با سیستم عاملی بر پایه اندروید ۱۱ ارائه شده است که از فناوری ۵G هم پشتیبانی می کند.

در زمینه باتری نیز بلک شارک ۴ پرو به باتری قدرتمند لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر مجهز شده است که شارژدهی خارق العاده ای را به نمایش می گذارد. گوشی بلک شارک ۴ پرو با یک شارژر ۱۲۰ واتی باور نکردنی ارائه می شود. به لطف این شارژر شگفت انگیز می توان این گوشی را در عرض فقط ۵ دقیقه حدود ۵۰ درصد و در تایم ۱۵ دقیقه ای فول شارژ کرد.

دوربین سه گانه

شیائومی گوشی بلک شارک ۴ پرو را به دوربین های سه گانه مجهز کرده است که شامل یک لنز اصلی ۶۴ مگا پیکسلی واید، یک لنز ۸ مگا پیکسلی اولتراواید با زاویه ۱۲۰ درجه و یک لنز ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق ماکرو می باشد. دوربین سلفی نیز ۲۰ مگا پیکسلی از نوع واید است.

از جمله قابلیت های دوربین های بلک شارک ۴ پرو می توان به فلش خودکار، حالت پانورما و HDR اشاره کرد. از نظر فیلمبرداری نیز دوربین های این اسمارتفون توانایی ضبط تصاویر را با کیفیت ۴K و سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه دارند و در ضمن کیفیت ۱۰۸۰ هم با سرعت های مختلف ۳۰/۶۰/۲۴۰ و ۹۶۰ فریم بر ثانیه به همراه HDR10+ در نظر گرفته شده است. فیلمبرداری سلفی هم با کیفیت ۱۰۸۰ و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه صورت می پذیرد.

ارزش خرید بلک شارک ۴ پرو

در بررسی ارزش خرید گوشی بلک شارک ۴ پرو می توان گفت اگر این گوشی را در فهرست گزینه های مدنظر برای خرید در نظر دارید باید اشاره کرد که گوشی مناسبی را انتخاب کرده اید چرا که از نظر امکانات و قیمت گزینه عالی محسوب می شود. در یک کلام قیمت بلک شارک ۴ پرو با توجه به امکاناتی که ارائه می دهد بسیار عالی می باشد.

بلک شارک ۴ پرو قیمت مناسبی داشته و در میان گزینه های گیمینگ یا حتی پرچمداران می تواند انتخابی تمام عیار به شمار آید. با توجه به گیم محور بودن این گوشی و از این که در طی سشن های طولانی بازی داغ نمی شود و از سویی به سیستم خنک کننده هم مجهز می باشد می توان گفت خرید بلک شارک ۴ پرو حتی نسبت به پرچمداران نیز منطقی به نظر می رسد.

در پایان بررسی بلک شارک ۴ پرو در این مطلب، مطالعه مطالب ارائه شده در رابطه با گوشی بلک شارک ۳  و بلک شارک ۲ را نیز پیشنهاد می کنیم. با کلیک روی لینک می توانید با این دو گوشی برند بلک شارک نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *