دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجازات تهدید به مرگ بر اساس قانون اسلامی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تهدید کردن افراد به قتل باعث ایجاد رعب و وحشت در آن ها شده و به همین خاطر قانون اساسی برای آن مجازاتی را در نظر گرفته که در این مقاله سعی داریم شما را با مجازات تهدید به مرگ به صورت کامل آشنا نماییم.

به طور کلی تهدید کردن افراد به مرگ افراد نوعی ترساندن و ایجاد رعب و وحشت در فرد و در واقع وارد نمودن آسیب و خدشه به زندگی انسان ها است که امروزه به عنوان جرم بر علیه اشخاص شناخته می شود و مجازات پیچیده ای دارد. در واقع تمام مواردی که به فعل محرمانه تهدید ارتباط داشته باشند به افراد اطلاع رسانی خواهند شد تا بتوانند در حیطه روابط فردی مراودات سالم تری داشته باشند.

آشنایی با مجازات تهدید به مرگ

در واقع یکی از مصادیق تهدید، تهدید کردن افراد به جان است که امروزه تهدیدکنندگان به ضرب و جرح، تهدید به اسید پاشی و تهدید به قتل از جمله تهدیداتی خواهند بود که مجازات سنگینی در قانون دارند. در این مواقع قانونگذاری با جرم انگاری این نوع از تهدیدات به مقابله با آن خواهد پرداخت.

بهتر است بدانید که تهدید به مرگ یا تهدید به قتل یکی از انواع جرم تهدید به شمار می آید که بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است. در واقع اگر این جرم در انظار عمومی رخ دهد به نوعی جنبه عمومی هم پیدا کرده و سلامت روانی جامعه نیز ممکن است تحت الشعاع قرار گیرد بنابراین برخورد قانونی با آن بسیار ضروری خواهد بود.

معمولا در این قبیل پرونده ها توصیه می شود تا از وکیل های کیفری با تجربه استفاده شود زیرا این افراد با مشاوره حقوقی دقیق خود می توانند بسیاری از موانعی که در مسیر هستند را برطرف کند.

چگونگی مجازات تهدید به مرگ

ارکان جرم تهدید به قتل:

به صراحت می توان گفت که جرم تهدید به مرگ مانند سایر جرائم کیفری دارای ارکان مختلفی است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • عنصر مادی:

انجام هر عمل یا به کار بردن هر گونه لفظی بر علیه افراد دیگر که دلالت بر تهدید به مرگ باشد عنصر مادی جرم تهدید به مرگ محسوب می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • عنصر معنوی:

عنصر معنوی به معنای قصد و نیت مجرمانه در انجام تهدید به قتل است که چنانچه فردی با علم و آگاهی انسان دیگری را به مرگ تهدید کند عنصر معنوی جرم تهدید به مرگ شکل خواهد گرفت.

  • عنصر قانونی:

قانون گذار بر اساس ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی جرم تهدید به مرگ را جرم انگاری تلقی کرده و برای آن مجازاتی را در نظر گرفته است.

ارکان های تهدید به قتل

مجازات تهدید به قتل:

چنانچه تمام شرایط تحقق جرم تهدید به وقوع بپوندد و جرم تهدید شکل گیرد به گونه ای که قابلیت اثبات داشته باشد قانون گذار مجازات آن را بر چنین عملی بار خواهد کرد که مجازات جرم تهدید در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مشخص خواهد شد. بر اساس این ماده:

هر گاه فردی انسان دیگری را به هر نحو تهدید به مرگ یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو تا دو سال محکوم خواهد شد.

به طور کلی بر اساس این ماده مجازات جرم تهدید یا از ۱ تا ۷۴ ضرب شلاق خواهد بود و یا دو ماه تا دو سال حبس تعیین خواهد شد. همچنین در این ماده یکی از این دو مجازات اعمال می شوند که قاضی بر اساس اوضاع و احوال و شخصیت مجرم یکی از مجازات ها را برای جرم تهدید در نظر خواهد گرفت.

آشنایی با میزان مجازات تهدید کردن

تهدید در فضای مجازی:

بهتر است بدانید تهدید به انجام عملی که ممکن است باعث ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خصوصی فرد شود و خواه فرد هدید کننده تقاضای مال به قصد اخاذی کرده باشد خود به تنهایی یک جرم محسوب می شود و بر اساس ماده ۶۶۹ قانون اسلامی ۷۴ ضربه شلاق یا حبس از دو ماه تا دو سال تعیین خواهد شد.

به همین خاطر توصیه می شود کاربران محترم چنانچه توسط شخص یا اشخاصی تهدید به فضای اطلاعات خصوصی شامل عکس و فیلم یا متن شدند بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای موضوع را سریعا به پلیس فتا و دستگاه قضایی اطلاع داده و مطمئن باشند که در صورت تایید این ادعا قانون بر اساس شرایط بیان شده مدافع حقوق آن ها خواهد بود. همچنین حق شکایت برایشان محفوظ و ارتکاب جرب برای فرد مقابل قطعی می باشد.

چگونگی اثبات تهدید به مرگ:

توجه داشته باشید که در روند اثبات تهدید به مرگ با توجه به اینکه تهدید به قتل از جمله جرائم کیفری است بایستی در اثبات تهدید به قتل از ادله اثبات جرائم در اموری کیفری استفاده نمایید. در ادامه نیز برخی از نکات در زمینه اثبات ادله تهدید را بیان کرده ایم:

روش های اثبات تهدید

  • اقرار:

به طور کلی یکی از اصلی ترین ادله در زمینه اثبات تهدید به مرگ اقرار تهدید کننده است. برای مثال گاهی اوقات در شکایت به قتل فرد تهدید کننده به شخصه اقرار می کند که تهدید شوند را به مرگ تهدید کرده و گاهی اوقات نیز دلایل خود را ارائه می دهد.

گاهی اوقات نیز ممکن است تهدید به قتل در لحظه عصبانیت صورت گرفته باشد و عنصر معنوی لازم برای تهدید به قتل وجود نداشته باشد.

  • علم قاضی:

علم قاضی نیز از دیگر روش های اثبات ادله تهدید به مرگ است که می تواند نقش قابل توجهی در این زمینه داشته باشد. در واقع گاهی جهت اثبات تهدید به مرگ اسناد و مدارکی ارائه می شود که نیاز است از نظر قاضی صحت آن ها مورد بررسی قرار گیرد و به همین منظور به علم قاضی نیاز است.

گاهی اوقات نیز ممکن است فرد تهدید کننده در پیامک یا نامه و نوشته های مختلف عبارات تهدید آمیز برای مخاطب ارسال کند که در اسناد و مدارک مزبور در صورتی که صحت و سقم آن ها مشخص شود در چگونگی اثبات تهدید به مرگ بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

  • شهادت شهود:

از ادله اثبات به تهدید که عمدتا کاربرد فراوانی هم دارد و در اغلب مواقع به آن استناد می شود شهادت شهود خواهد بود. به طور کلی ممکن است فردی، دیگری را در نزد عده ای دیگر تهدید به مرگ کند و دیگران الفاظ به کار رفته توسط وی را بشنوند که در این مواقع با شهادت شهود جرم تهدید به مرگ اثبات خواهد شد. البته لازم است شهودی که در دادگاه شهادت می دهند شرایط لازم جهت شهادت را داشته باشند.

نقش قاضی در اثبات ادله تهدید

  • انجام مشاوره های حقوقی:

امروزه به وفور رخ می دهد که افرادی توسط شخص یا اشخاصی به شیوه های مختلف مورد تهدید به قتل قرار می گیرند و به جهت این عمل قصد پیگیری تهدید به مرگ را در مراجعه قضایی دارند. ولی از چگونگی اثبات تهدید به مرگ در محاکم قضایی آگاه نیستند و گاها دیده می شود که شکایت این افراد به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. به همین خاطر بهتر است پیش از طرح دعوای جرم تهدید به مرگ با وکیل کیفری و مشاور حقوقی متخصص در این زمینه مشورت و هم فکری های لازم را انجام دهید.

در پایان همانطور که با مطالعه این مطلب مجازات تهدید به مرگ آشنا شدید، در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل مطالب مجازات تهمت زدن و  مدارک لازم برای اثبات تهدید را مورد مطالعه قرار دهید و با این موارد نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *