دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی شیائومی پوکو اف ۳ و قابلیت های این اسمارتفون جدید

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

شیائومی پوکو اف ۳ در سومین ماه سال ۲۰۲۱ معرفی و روانه بازار شد. این گوشی با مشخصات سخت افزاری عالی و پشتیبانی از قابلیت ۵G قیمت خیلی مناسبی دارد و در از این نظر در میان هم قیمتی های خود قدرتمندتر می باشد. با بررسی شیائومی پوکو اف ۳ همراه این مطلب از بخش اخبار و تکنولوژی آرگا باشید.

شرکت پوکو که زیرمجموعه شیائومی محسوب می شود توانست در مدت کوتاهی به برندی مستقل تبدیل شود و حالا گوشی هایی تولید می کند که به راحتی از رقبای سرسخت چینی و حتی کره ای سبقت می گیرد. جدیدترین محصول این شرکت شیائومی پوکو اف ۳ نام دارد که در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی گوشی شیائومی پوکو اف ۳

هنگامی که پوکو فون ۱ شیائومی معرفی شد دانسته ها بر آن بود که پوکو قرار است تحت یک زیر برند این شرکت به فعالیت بپردازد و تصور نمی رفت فقط در عرض دو سال اسم پوکو روی گوشی های قدرتمند، گیمینگ و البته محبوب بازار حک شود. اکنون پوکو برندی مستقل شده و گوشی هایی را روانه بازار می کند که به راحتی از رقبای سرسخت چینی و حتی کره ای سبقت می گیرد.

با وجود این که شیائومی به تولید گوشی های قدرتمند ولی ارزان قیمت مشهور است اکنون پوکو به عنوان زیر برند مستقل این شرکت حتی پا را فراتر از شیائومی نهاده و محصولاتی به بازار فرستاده که با توان پرچمداران و قیمت میان رده ها آماده رقابت با هر اسمارتفون دیگری هستند. گوشی های پوکو از لحاظ طراحی و مشخصات سخت افزاری بسیار جذاب هستند ولی از آنجا که این برند جوان و تازه کار است هنوز مشخص نیست محصولاتش در طولانی مدت چه میزان پایداری دارند.

این نگرانی برای بیشتر خریداران وجود دارد که ثبات گوشی های پوکویی که خریداری کرده اند پس از ۲-۳ سال کار با آن ها با کاهش بازدهی روبرو می شوند یا همچنان پرقدرت به کار خود ادامه می دهند. به هر روی تاکنون ضعف بزرگی از برند پوکو دیده نشده و فعلا تمام گوشی های این برند خیلی باکیفیت و جذاب بوده و از نظر قیمتی هم نظر خریدار را مجاب می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جدیدترین محصول این شرکت پوکو اف ۳ نام دارد که در مارس ۲۰۲۱ به بازار معرفی و عرضه شد. این گوشی با ظاهر جذاب و مشخصات سخت افزاری عالی قیمت بسیار مناسبی هم دارد و از قابلیت ۵G هم پشتیبانی می کند ضمنا در میان گوشی های هم قیمتش قدرتمند تر می باشد. در ادامه با بررسی شیائومی پوکو اف ۳ بیشتر با قابلیت ها و امکانات این گوشی جذاب آشنا خواهید شد.

محتویات جعبه

در بررسیها مشخص شد درون جعبه شیائومی پوکو اف ۳ علاوه بر خود گوشی، برگه مشخصات و بروشور محصول، برگه ضمانت (در صورت خرید از یک جای معتبر و قانونی)، مبدل جک هدفون ۳.۵ میلی متری به USB-C، سوزن خشاب سیمکارت، آداپور شارژر ۳۳ واتی و یک کابل دیده می شود. ضمنا پوکو طبق روال سابق خریداران را با یک برگه برچسب لوگو و نام برندش سورپرایز می کند. که می توانید این برچسب را روی گوشی، میز کامپیوتر یا لپ تاپ بچسبانید.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی گوشی شیائومی پوکو اف ۳ خاص و منحصر به فرد می باشد و بررسیها نشان می دهد در عین باریک بودن بزرگ و سنگین هم هست. در پنل پشتی نسخه آبی رنگ شیائومی پوکو اف ۳ سه طرح خاص یکدیگر را قطع نموده و سه شکل یا طرح مثلثی روی بدنه ایجاد کرده اند. البته این گوشی در رنگ های سفید قطبی و مشکی شب نیز ارائه می شود که این دو رنگ طرح ساده ای دارند و جاذب اثر انگشت می باشند.

شیائومی پوکو اف ۳ دارای ابعاد ۱۶۳.۷ میلی متر طول، ۷۶.۴ میلی متر عرض و ۷.۸ میلی متر ضخامت می باشد و حدود ۱۹۶ گرم وزن دارد. این نسخه با ضخامت ۷.۸ میلی متر یکی از باریک ترین اسمارتفون های بازار بوده ولی نمایشگر بزرگ ۶/۶۷ اینچی و بدنه شیشه ای گوشی سبب شده تا وزن شیائومی پوکو اف ۳ بیشتر شده و در ردیف گوشی های نسبتا سنگین جای بگیرد.

همانطور که اشاره شد شیائومی پوکو اف ۳ بدنه ای شیشه ای دارد و در بررسی ها مشخص شد که با گوریلاگلس ۵ محافظت می شود و نمایشگر نیز به این محافظ مجهز است. ولی فریمی پلاستیکی دارد که به ظاهر بسیار مستحکم می باشد و طراحی صیقلی مانندی همچون آلومینیوم دارد ولی به هر روی سبب آسیب پذیری گوشی در برابر گوشی هایی با فریم آلومینیومی می شود.

قابل ذکر است شیائومی پوکو اف ۳ از گواهی مقاومت در برابر گردو غبار و پاشش آب بهره می برد ولی ضد آب نیست و انتظار می رفت این مدل جدید پوکو ضدآب باشد. در مورد مقاومت گوشی حرف خاصی وجود ندارد و گوریلاگس جلو و عقب دستگاه به خوبی از آن محافظت می کنند ولی عدم گواهی ضد آب و فریم پلاستیکی موجب می شود که مراقبت از گوشی بیشتر باشد.

البته بیشتر رقبای شیائومی پوکو اف ۳ فریم پلاستیکی دارند ولی بررسی ها نشان می دهد سامسونگ گلکسی s20 fe و گلکسی A52 5G دارای گواهی مقاومت در مقابل آب تا عمق یک و نیم متر هستند. در قسمت بالایی پنل پشتی هاشور دیده می شود ،قسمت میانی دستگاه براق و بخش انتهایی مات است. از این رو در بخش صیقلی اثر انگشت جذب می شود.

در رنگ آبی پنل پشتی واقعا زیبا و جذاب بوده و به آبی اقیانوسی شباهت دارد ضمنا این رنگ علاوه بر ایجاد جلوه ای خاص از جذب اثر انگشت هم جلوگیری می کند. فقط نکته قابل اشاره این است که در قسمت مرکزی قاب پشتی اسم پوکو، علامت ۵G، نام مدل، شرکت پوکو و شیائومی و علامت استاندارد اروپا مشاهده می شود. این اطلاعات تاحدودی زیاد بوده و از این نظر ظاهر گوشی را نازیبا ساخته اند.

در قسمت بالای این پنل و سمت چپ، ماژول بزرگ دوربین سه دوربین را در خود جای داده و کاملا تیره و برآمده است. این ماژول روی ماژول شیشه ای آبی کمرنگ با برآمدگی کمتر جای گرفته و روی برآمدگی شیشه ای فلش دوربین و عبارت دوربین ۴۸ مگاپیکسل حک شده است. نتیجه این طراحی برآمدگی زیاد ماژول دوربین بوده که وقتی گوشی روی سطح قرار می گرد سر می خورد.

در سمت راست دستگاه  کلیدهای ولوم و پاور ادغام شده با حسگر اثر انگشت دیده می شود فریم پلاستیکی در قسمت این دو کلید کمی پهن شده و به سمت بدنه پشتی کشیده می شود. در سمت چپ فریم هیچ المانی مشاهده نمی شود. در سمت بالا اسپیکر اول و فرستنده مادون قرمز حضور دارد و در پایین گوشی اسپیکر دوم، میکروفون، پورت یو اس بی سی و خشاب سیمکارت دیده می شود.

همانطور که اشاره شد شیائومی پوکو اف ۳ به دو اسپکر نسبتا بزرگ در بالا و پایین فریم گوشی مجهز است که صدا را به طور مساوی پخش نموده و به خاطر این اسپیکرهای استریو صدای خروجی بلند و کاملا شفاف می باشد. به حدی که در یک اتاق ۱۲ متری بلندی صدا کافی بوده و همه می توانند صدای موسیقی را باکیفیت بشنوند.

در بررسی بدنه پشتی شیائومی پوکو اف ۳ مشخص شد که حالی خمیده داشته و به آسانی در دست جای می گیرد چهار گوشه گوشی خمیده بوده و با فرم دایره ای شکل به ضلع بعد و قبل خود اتصال پیدا می کنند. این فرم طراحی به سری می ۱۱ و نوت ۱۱ شیائومی شباهت دارد. به طور کلی می توان گفت شیائومی پوکو اف ۳ طراحی بسیار زیبایی دارد و خیلی خوش دست می باشد.

بدنه شیشه ای آن کمی گوشی را لغزنده نموده که باید بیشتر مراقب باشید تا از دست شما رها نشود ضخامت بسیار کمی دارد که حس خوشایندی القا می کند و برای سر نخوردن گوشی به خاطر برجستگی ماژول دوربین پیشنهاد می شود حتما از یک کاور بهره بگیرید. در مجموع شیائومی پوکو اف ۳ طراحی بسیار جذاب و دلنشینی دارد.

نمایشگر بزرگ ۶/۶۷ اینچی

شیائومی پوکو اف ۳ به نمایشگر بزرگ ۶/۶۷ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ مجهز شده و بررسی ها مشخص شد از قابلیت HDR10+ پشتیبانی نموده و نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز می باشد. ضمنا این نمایشگر از نسل جدید پنل های آمولد E4 پشتیبانی نموده که نور صفحه آن ها به ۱۳۰۰ و حتی ۱۵۰۰ نیت هم می رسد در عین حال با کنتراست یک در پنج میلیون رنگ ها را بسیار غنی و واضح نمایش می دهد.

قابل ذکر است نمایشگر از پوشش رنگی RGB از نوع DCI-P3 پشتیبانی نموده که سبب طبیعی تر شدن رنگ ها و پوشش رنگی در هر نقطه از صفحه می شود. نمایشگر شیائومی پوکو اف ۳ توسط این فناوری ها ۱۵ درصد مصرف پایین تری دارد. در حقیقت بررسیها نشان داد نمایشگر این گوشی کیفیت خیلی خوبی داشته و رنگ ها در آن شفاف و واضح دیده می شوند. ضمنا رنگ سفید و مشکی کاملا واضح و طبیعی به نمایش در می آیند ولی از لحاظ غنی بودن رنگ ها در سطح نمایشگر های سامسونگ نیست.

میزان روشنایی نمایشگر به ۱۳۰۰ نیت می رسد که واقعا زیاد بوده و به لطف آن مشاهده محتوا در زیر نور خورشید به راحتی امکان پذیر می باشد. قابل ذکر است در نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز با بالا و پایین شدن صفحه در منو تنظیمات سایه برنامه ها مشاهده می شود که در نسخه قبلی نیز وجود داشت و انتظار می رود این مشکل  که هر چند آزاردهنده نیست، برطرف شود. ولی نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز در هنگام بازی تاثیر خود را در کیفیت بازی نشان داده و اجرای صحنه های مختلف را روان تر می سازد.

در ادامه بررسی قابل ذکر است شیائومی پوکو اف ۳ به نرخ لمس ۳۶۰ هرتز مجهز است که پله ای بالاتر از پوکو ایکس ۳ و پوکو ایکس ۳ پرو با نرخ لمس ۲۴۰ هرتز قرار می گیرد. این موضوع سبب شده اثر لمس شما کسری از ثانیه سریعتر از دیگر نمایشگر های لمسی عمل کند.

نرم افزار و سخت افزار

ابتدا بخش نرم افزاری شیائومی پوکو اف ۳ را مورد بررسی قرار می دهیم. رابط کاربری این گوشی MIUI 12.5.1 ویژه پوکو می باشد و باید اقرار نمود که لانچر MIUI روز به روز جذاب تر شده و ایرادهای آن کمتر می شود. این لانچر امکانات گسترده ای را بر ای شخصی سازی محیط گوشی در اختیار کاربر می گذارد و سرعت و عملکرد آن نیز در حال بهبود می باشد.

تنها ایراد این لانچر حضور برنامه های تجاری پیش فرض روی گوشی است که البته نسبت به قبل واقعا کمتر شده است. باید گفت MIUI برنامه های پیش فرض پر و پیمانی داشته و همه برنامه های مورد نیاز کاربر را از ابتدا روی گوشی نصب دارد. از برنامه پخش موسیقی گرفته تا می ریموت برای ارسال مادون قرمز و قطب نما. از قابلیت های اختصاصی رابط کاربری MIUI می توان به گیم توربو، پنجر شناور و ویدیو تولباکس اشاره نمود. به طور کلی بخش نرم افزاری MIUI  عملکرد سبک و روانی داشته و تجربه لذت بخشی را به  همراه دارد.

در ادامه به بررسی بخش سخت افزاری شیائومی پوکو اف ۳ می پردازیم. پوکو در گوشی جدید خود تراشه ۷ نانومتری قدرتمند و پرچمدار اسنپدارگون ۸۷۰ ۵G را به کار گرفته که با اطمینان می توان گفت بزرگترین نقطه قوت این شاهزاده چینی محسوب می شود. این تراشه شامل هشت هسته پردازشی کایرین ۵۸۵ با فرکانس های کاری ۳.۲، ۲.۴۲ و ۱.۸ گیگاهرتز می باشد.

تراشه مذکور میزبان مودم ۵G برای اتصال نسل پنجم ارتباطی بوده که فعلا در ایران کارایی ندارد ولی با وجود نسل پنجم هوش مصنوعی موتورهای پردازشی کوالکام، پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۵۰ و شتاب دهنده هگزیژن شیائومی پوکو اف ۳ قادر است توان پردازشی بالای خود را به رقبا نشان دهد. شیائومی پوکو اف ۳ قدرتمندترین گوشی ساخته شده توسط پوکو می باشد و رسیدن به این مقام صرفا به خاطر تراشه قوی نبوده بلکه  حافظه رم ۶ گیگابایت و حافظه ۱۲۸ گیگابایتی پر سرعت UFS3.1 هم در این امر دخیل بوده اند.

البته نسخه با رم ۸ گیگابایت و حافظه ۲۵۶ گیگابایت هم در بازار موجود است ولی به دلیل عدم درگاه کارت حافظه امکان افزایش حافظه ذخیره سازی وجود ندارد. بررسی عملکرد سخت افزاری شیائومی پوکو اف ۳ نشان داد که با گوشی بسیار قدرتمندی مواجه هستیم و دست کمی از یک پرچمدار ندارد. تراشه این گوشی تقریبا در هیچ موردی کم نیاورد و در استفاده های سنگین و اجرای بازی ها بسیار خوب عمل کرد و لگ و تاخیری در آن مشاهده نشد.

دوربین سه گانه

پوکو برای جبران هزینه ها هر چند در زمینه سخت افزار و نمایشگر عالی عمل کرده است ولی در بخش دوربین گوشی شیائومی پوکو اف ۳ در حد یک بالارده ظاهر نشده است. این گوشی به دوربین سه گانه شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی واید با دیافراگم F/1.8، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.4 مجهز می باشد.

این در حالی است که در گوشی های میان رده ۴ دوربین متداول بوده و حالا یک دوربین به صورت کامل حذف شده و دوربین اصلی نیز کیفیت معمولی ارائه می دهد. دوربین سلفی شیائومی پوکو اف ۳ نیز از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.5 بهره می برد که اندازه بسیار کوچکی داشته و روی نمایشگر سایه ای نمی اندازد. نکته مثبت در مورد دوربین سلفی گوشی این است که زاویه واید کاملا مناسبی دارد.

باتری ۴۵۲۰ میلی آمپری

شیائومی پوکو اف ۳ برای تامین انرژی خود به باتری با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی آمپر ساعتی تکیه دارد که ۵۰۰ میلی آمپر از رقبایش کمتر است. در حال حاضر بیشتر مدل های میان رده و بالا رده بازار با ظرفیت باتری بیشتری از این ارائه می شوند. با این حال عملکرد باتری بسیار خوب بوده و در یک استفاده معمولی حدودا یک روز و نیم دوام می آورد. همچنین پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با نقد و بررسی گوشی شیائومی نوت ۹ تی و گوشی شیائومی Mi 8 روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *